Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 02:52

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Epäilen sairastavani CFS:ää (Turvonneet kaulan rauhaset y.m)
PostPosted: Mon Jun 11, 2012 06:25 

Eilen kävin lenkillä. Kävin vaikka oli tunne että ei ehkä kannata, ja nyt sitten heräsin kurkku turvoksissa ja yleiseen heikkovointiseen päivään taas kerran. Olo ei kyllä ollut mikään hyvä lenkillä muutenkaan eikä sen jälkeen. Kipua ja polttelua rinnassa. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun aerobinen liikunta pahentaa mun tilaa. Salilla tykkään käydä, kyllä siitäkin on tullut heikkoa oloa mutta jotenkin se menee paljon paremmin kuin esimerkiksi lenkillä käyminen.

Taustaa:

Olen 28 mies, aina ollut melko kova urheilemaan. Olen nyt sairastellut noin 9 kuukautta, välillä voiden paremmin ja välillä tosi heikkona. Normaali olo ollut tosi harvoin.

Minun tarinani alkaa talvella 2010. Sairastuin silloin johonkin, mitään ei löydetty niin vaikea sanoa mihin. Mutta silloin tuli yskittyä ja oltua sairaana 2 kuukautta putkeen. Mykoplasmaa, keuhkoklamydiaa ja vastaavia epäiltiin mutta verikokeissa ei löydetty mitään. Paranin mutta sen jälkeen sairastelin tosi paljon koko vuoden 2011. Olin maksimissaan jonkun 2 kuukautta terveenä ennen kuin taas iski joku pöpö, tosi herkältä tuntui sairastuminen olevan. Jatkuvasti sairaan siis.

Sitten elokuussa 2011 sairastuin johonkin mistä en ole vieläkään parantunut. Oli kurkkukipua, kurkku turvoksissa, peitteitä ja kaikinpuolin heikko olo. Söin Kefalex kuurin jonka jälkeen sitten 10 päivää doximyciniä kun Kefalex ei tehonnut. Oloni parantui tilaan jota ei voi muulloin selittää kuin että olo ei vaan ole normaali. Koko viime vuoden oli heikko oli ja kun talvi 2011 tuli sain jälleen ihan samanlaisen sairauden kuin vuotta aiemmin. Olin 2 kuukautta tosi kurjana. Söin uuden doximycin kuurin mutta ei liiemmin apua ollut, pikkuhiljaa tulin taas parempaan kuntoon. Mistään kokeista ei ole löydetty mitään, olen niissä jonkun verran käynyt.

Oireet:

Viime vuonna kärsin hengenahdistuksesta ja väsymyksestä, rintaani poltti myöskin jatkuvasti. Olo oli jatkuvasti heikko vaikka pystyinkin lopputyön kirjoittamaan.
Kaulan rauhaset turvoksissa kokoajan, nämä ovat olleet koko sairauden ajan sellainen vakio.

Rinta tuntuu monesti tosi rauhattomalta, tykyttää niin kuin olisi henkeä pidätellyt veden alla niin että alkaa happivaje olemaan sellainen.Joskus en pysty makaamaan vatsallani sängyssä koska silloin tämä tunne on niin selkeä etten saa unta. Jännitys voi selvästi vaikuttaa tähän tunteeseen mutta tätä minulla ei ole ennen ollut. Koen olevani psyykkisesti hyvässä kunnossa.

Mun kaulan rauhaset on turvoksissa vähän väliä. Nyt minusta tuntuu siltä että tietynlainen rasitus korreloi suoraan niitten tilaan ja muutenkin yleistilaan. Aeroobinen liikunta ja alkoholi ovat niitä pahimpia. Vasen rauhanen herkempi oireilemaan. Myöskin lämpöinen kuumeinen olo tullut liikunnan jälkeen monesti.

Väsymys ja heikko olo, en ole niinkään uupunut mutta nämä oireet pistää väsyttämään. Jaksan kyllä jos oireeni ovat vähäiset.

Vatsa ollut mahdottoman huonona, ja refluksitauti oli tosi paha viime vuoden. Mun vatsa on nyt ollut 2-3 kuukautta paljon parempi, mitä nyt välillä jotain. Refluksitautia ei ole ollut merkittävästi myöskään.

Rintaa/keuhkoja polttaa, kipua ja pienimuotoista yskää myös.

Voin varmuudella sanoa 4-5 kertaa pahentaneeni oireitani 1-2vk siitä että olen viettänyt illan ulkona juoden alkoholia. Kaulan rauhaset turvonneet, herännyt yöllä karmeaan närästykseen. Sitten ollaan oltu 1-4vk heikkona sen jälkeen ja kurkku kipeänä.

Kuumetta ollut harvoin, sairastin tosin tämän vuoden puolella pahemman ajanjakson jolloin kuumeeni nousi yli 39.

Vaaleaa peitettä ollut kurkussa usein pahimpina aikakausina, ei ole nieluviljely tuottanut tulosta missään vaiheessa. Kieleni on valkoinen myös, välillä pahemmin välillä ei juuri ollenkaan.

Lämpöni laski viime vuoden puolella öisin, olen mitannut 35,6 astetta lämpöä aamulla kun se normaalisti on 36,6. Mielestäni tätä ollut aiemminkin että olen aamuisin ollut kylmänä.

Joitakin muljahduksia olen tuntenut rinnassani, en kovin usein mutta kuitenkin.

Tutkimukset joita on tehty:

Keuhkoröntgen viime vuoden puolella, ei poikkeavaa löydöstä.
Sydänfilmi tehty, normaali.
Gastroskopia tehty, hyvältä vaikutti eikä helikoa pitäisi olla.
Borrelioosi vastaineet katsottu kerran ja oli negatiiviset.
Sarkoidoosi vastaineet negatiiviset.
Kilpirauhasen arvot olleet koholla vuonna 2009. 5.9 (0.3-4.5). Mutta ei sen jälkeen.

P-CRP ollut 52 (<10) helmikuussa. Angiinankaltaiset oireet taisi olla silloin, vaaleaa peitettä kurkussa selvästi ja kuumetta yli 39.

Viimeisimmässä verikokeessa katsottiin m.m mykoplasma ja keuhkoklamydian:
S-MypnAbG <45, AbM Negatiivinen.

S-ChpnAbM Negatiivinen mutta S-ChpnAbG 31 (<30) S-ChpnAbA 10 (<8). Laitoin viitearviot sulkuihin tässä. Ne ovat siis yli mutta lausunnossa lukee että vasta-ainetasot eivät ole merkitseviä.

Muut kokeet ovat viitearvojen sisällä.

Mielipiteitä? Miten minun kannattaisi edetä tämän kanssa? Pitääkö vain yrittää elää, onko diagnoosista mitään käytännön hyötyä? Olisi hienoa saada tietää mikä minua oikein vaivaa...

Terveisin Aksu.

Last edited by Aksu84 on Tue Jun 12, 2012 08:07, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject: Re: Epäilen sairastavani CFS:ää
PostPosted: Mon Jun 11, 2012 07:43 

Aksu, ikävä kuulla oireistasi. Minulla on melkein sinun ikäinen poika. Tuli mieleen jotain. Homealtistus?? Onko otettu sisähomeiden vasta-ainetestejä verestä?
Entä kilpirauhasen subakuuttitulehdus? Tunnen ihmisen jolla on ollut jo vuoden kyseinen tulehdus ja aina esim. pyörälenkin jälkeen turpoaa kurkku ja kaikki kaularauhaset. Entä kilpirauhasen autoimmuunitulehdus ja sen vasta-aineet onko tutkittu? Vaihteleva tsh viittais siihen. Itsellä on kyseinen tauti ja aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita. Nämä tuli mulla mieleen. Toivottavasti saat pian apua.

Profile  

Post subject: Re: Epäilen sairastavani CFS:ää (Turvonneet kaulan rauhaset y.m)
PostPosted: Tue Jun 12, 2012 08:20 

Kiitos vastauksesta! Ei ole tuollaisia tutkittu, pidetään mielessä kun seuraavan kerran lääkäriin päin mennään. Asun 2004 valmistuneessa kerrostalossa mutta pitää vähän yrittää katsoa paikkoja löytyisikö hometta.

Kurkkua punoittaa ja rauhaset jonkun verran turvoksissa, näin aamulla närästi taas vähän. Varmaan se etten oikein jaksanut syödä eilen samaan tapaan vaikuttaa. Saa nähdä nyt kuinka kauan tämä kurkku on turvoksissa tällä kertaa. Viikonloppuna tuli siis käytyä yksi päivä ulkona juoden ja sitten sunnuntain lenkki siihen päälle.

Tässä nämä kilpirauhaskokeet mitä on otettu:

2009:
S-TSH 5.9 mU/l (0.3-4.5)
S-T4-V 14 pmol/l (10-21)

2011:
S-TSH 3.4 mU/l
S-T4-V 16 pmol/l

2012:
S-TSH 2.1 mU/l

Profile  

Post subject: Re: Epäilen sairastavani CFS:ää (Turvonneet kaulan rauhaset y.m)
PostPosted: Wed Jun 13, 2012 05:41 

tsh on koholla. Kannattaa tutkia kilpirauhasta lamaavat vasta-aineet (s-tpo-ab). Siitä näkee jos kipirauhasessa on autoimmuunitulehdus, joka saa tsh:n aluksi heittelemään, kunnes kilpirauhanen lopulta tuhoutuu niin paljon, että alkaa varsinainen vajaatoiminta. Tuo autoimmuuni-tulehdus voi jo itsessäänkin aiheuttaa oireita, vaikka kilpirauhasarvot vielä olisivat kutakuinkin normaalissa.
Kilpirauhanen kannattaa myös ultrata, siitä näkyy myös mahd. tulehdus, kyhmyt, ym.
Subakuutissa tulehduksessa kyllä tietääkseni la ja crp ovat koholla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]