Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:45

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jatkuvaa väsymystä
PostPosted: Sun Jul 08, 2012 03:34 

Hei

Ajattelin kirjoittaa tänne foorumille, kun oireeni ovat vaivanneet minua jo jonkin aikaa ja heikentävät jonkin verran jokapäiväistä elämänlaatuani. Olen 24-vuotias mies.

Oireenani on siis jatkuva väsymys, joka tuntuu aamusta asti herätessä ja jatkuu iltaan asti. Minkäänlaisia nukahtamis/nukkumisongelmia minulla ei ole, en kuorsaa jne. Lähes päivittäin pitää nukkua päikkärit kun tuntuu että muuten ei jaksa. Silmäni näyttävät usein "väsyneeltä" ja haukotuttaa pitkin päivää. Väsymys on melkeinpä kroonista, se tuntuu joka hetki kun on hereillä.

Väsymykseen liittyy ajoittain myös huimaus, joka tuntuu siltä, että olisi ikäänkuin humalassa. Myös sellaista, että olisi ikäänkuin "sumussa" esiintyy, ja tietynlaista "hitaalla" käymistä. Välillä tulee sellainen olo esim. kaupassa, että nyt täytyy päästä pois. Näinä hetkinä se väsymyksen tunne syvenee ja välillä pelkään, että mitä jos pyörryn kaupan lattialle tms. Tälläistä pelkäämistä käynyt myös junassa ja muuallakin julkisilla paikoilla välillä. Kotona harvemmin.

Väsymys alkoi jo vuosia sitten kun olin postilla töissä. Työvuoro alkoi klo 6 aamulla ja töiden jälkeen olin usein väsynyt. Aluksi pistin kaiken työn piikkiin, mutta myöhemmin vaihdettuani toimistotöihin, huomasin että minua väsyttää jatkuvasti vaikka olisin nukkunut kunnon yöunet... olin jatkuvasti väsynyt töissä ja välillä piti ottaa päikkäritkin kesken työpäivän.

Ajoittain on ollut myös fyysisiä oireita, mm. pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, epämääräisiä vatsakipuja. Ravasin näiden takia pari vuotta sitten lääkärissä kun oireita oli, ja nyt taas tänä keväänä uudemman kerran. Kaikenmaailman laboratoriotestejä tehtiin ja minussa ei ole mitään vikaa. Lääkäri jopa kehui arvojani erinomaisiksi. Sanon vielä sen, että näitä fyysisiä oireita on tullut harvemmin, yleisin oire on juuri väsymyksen tunne ja sitten jatkuva itsentä analysointi. Nämä fyysiset oireet ovat esiintyneet usein samalla erää ja vain muutamia kertoja viimeisten vuosien aikana.

Pohdin lähes päivittäin omaa mielialaani ja "olenkohan masentunut". Välillä olen pelännyt vakavaa fyysistä sairautta, välillä sitä että mielenterveyteni pettää, joudun mielisairaalaan jne. En muuten ole mikään psykoottinen ihminen, ajattelen usein vain omissa ajatuksissani... se on todella stressaavaa kun esimerkiksi kaupungilla pyörällä ajallessakin koko ajan ajattelee omaa mielialaansa/mielenterveyttään.

Mielestäni masennukseen kuuluu juuri sairauksien pelkääminen ja väsymys. Mutta voiko nämä kaikki johtuva vain masennuksesta? Kuitenkin minulla on elämäniloa tallella, hymyilen ja nauran asioille. Kuitenkin olen usein ärtynyt enkä jaksa keskittyä oikeen mihinkään. Leffoista menee usein asioita ohi, eikä kirjojakaan jaksa oikein lukea. Usein kotona ollessa selaan vain samoja nettisivuja tunnista toiseen.

Väsymyksen voisi sanoa olevan melkeinpä kroonista ja jokapäiväistä. Silmät näyttävät väsyneeltä (ei koko aikaa), haukotuttaa pitkin päivää ja väsymyksen tunne on voimakas.

Tietysti väsymys on subjektiivista ja voidaan myös kysyä, että mikä on "normaalia väsymystä" ja mikä ei. Itse kuitenkin koen oman väsymykseni häiritsevänä.

Kävin viikko sitten psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla tämän väsymyksen ja mielialan/itsensä tarkkailun takia. Tehtiin masennustesti, jonka mukaan olisin lievästi masentunut. Vähän yli viikon päästä olisi lääkäri ja oli puhetta että minulle määrättäisiin masennuslääkkeitä. Sinänsä omituista, jos tämän kaiken takana olisikin masennus. Kuitenkin kun pari vuotta sittenkin kävin lääkärissä, kun oli väsymystä+fyysisiä oireita, niin masennus kyllä otettiin esille mutta sitten se unohdettiin. Tavallaan kun en tunne itseäni suoranaisesti "masentuneeksi". Masennukseen viittaavia oireita juuri on:

-jatkuva väsymys
-itsentä tarkkaileminen
-jatkuva mielialansa pohtiminen
-keskittymisvaikeuksia
-välillä äksyilyä

harvemmin
-fyysisiä oireita: närästystä, ummetusta
(viimeksi keväällä)

Tähän lopuksi laitan vielä labrakokeiden tuloksia. Ensimmäisenä tulee testi, sitten minun arvoni ja sen jälkeen viitearvo.

Quote:
B-Leuk 6.6 3-4-8.2
B-Eryt 5.5. 4.3-5.7
B-Hb 159 134-167
B-HKR 46 39-50
E-MCV 84 82-98
E-MCH 29 27-33
E-MCHC 348 320-355
B-Tromb 294 150-360
L-Neut 67 40-76
L-Ly 24 20-45
L-Monos 7 2-10
L-Eos 1 1-6
L-Baso 0 0-1
B-NeutAbs 4.4 1.7-6.7
B-Ly 1.6. 0.8-3.6
B-Monos 0.5 0.2-0.8
B-EosAbs 0.1 0-0.5
B-Baso 0.0 0-1
E-Retik% 2.1 0.8-2.0
B-Retik 111* 30-100
fP-Gluk 5.1 3.6-6.0
P-Alb 51* 36-48
S-TSH 0.85 0.5-4.5
B-La 2 1-15
fP-Ca 2.51 2.15-2.65
fP-Krea 62 60-100
fP-Kol 3.3 tav alle 5
fP-Kol-HDL 1.02 0.95-2.00
fP-Trigly 0.78 0.40-1.70
P-ALAT 22 10-70
P-AFOS 58 35-105
S-Ferrit 42.7 20-300
S-B12-Vit 249 150-700
S-T4-V 13.3 7-16
P-Gluk 5.9
P-CRP 1 <10
P-K 3.4 3.3-5
P-Na 143 135-146
P-Amyl 40 25-120
P-Bil 10 5-25

Profile  

Post subject: Re: Jatkuvaa väsymystä
PostPosted: Sun Jul 08, 2012 04:24 

Kuulostaa siltä, että sinulla väsymys on nimenomaan väsymystä, unetusta? CFS:ssähän väsymys on yleensä enemmänkin fyysistä heikotusta, voimattomuutta, vaikka myös unisuutta voi olla.

Labrakokeistasi: muut arvot näyttävät hyviltä, mutta kolme arvoa on, jotka kiinnittivät oman huomioni: retikulosyytit, ferritiini ja B12. Kaikki liittyvät punasolujen muodostukseen, joten en usko, että kyse on sattumasta. Myös matalahko MCV ja MCH viittaavat tähän samaan suuntaan. Ferritiini ja B12 ovat suomalaisten viiterajojen sisäpuolella, mutta mielestäni liian alhaiset, vaikka hemoglobiinisi on normaali. Joidenkin labrojen ferritiinin alaraja miehelle on 50 ja esim. japanilaisilla viitearvoilla sinulla olisi B12-vitamiinin puutos. Hiljattain ilmestyi tutkimus, jossa monilla naisilla, joilla Hb oli normaali, mutta ferritiini (eli raudan varastoarvo) alentunut, väsymys helpotti, kun he käyttivät rautatabletteja.

Eli melkein kyllä suosittelisin kokeilemaan rautatabletteja ja B12-vitamiinia. Sitä saa apteekista vahvoina tabletteina ilman reseptiä nimellä Betolvex. Monivitamiinivalmisteiden tai moni-B-vitamiinien B12- (tai rauta-)annoksista ei ole apua. Jos et huomaa 2 kk sisällä mitään vaikutusta, niin kannattanee lopettaa käyttö.

Tietysti olisi hyvä selvittää, mistä mahdollinen raudanpuuteanemia johtuu. Syötkö ḱenties hyvin paljon maitotuotteita tai juotko usein ruoan kanssa teetä/kahvia? Joskus taustalla voi olla esim. suoliston verenvuoto. Mietin myös keliakian mahdollisuutta. Onko suvussasi keliakiaa, ykköstyypin diabetestä, reumaa tai muita autoimmuunisairauksia?

Mitä enemmän tätä mietin, sitä enemmän kyllä epäilyttää, voisiko kyseessä olla keliakia. Sen ensimmäinen oire on monesti juuri anemia. Minusta olisi hyvä yrittää saada verikoe, jolla testataan, onko sinulla keliakia-alttius.

EDIT: Enpä muuten ole huomannut, mutta esim. Wikipedia listaa raudanpuuteanemian oireisiin "Anxiety often resulting in OCD type compulsions and obsessions".

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jul 08, 2012 05:04 

Kiitos nopeasta vastauksesta, Maija.

Väsymykseni on nimenomaan unetusta, fyysistä heikkoutta tai voimattomuutta ei esiinny.

Olen ollut vegaani muutaman vuoden. Ja sitä ennen lakto-ovo-vegetaristi n. vuoden. Betolvexia syön tällä hetkellä päivittäin (n. kuukauden verran nyt), sitä ennen söin Veg1-monivitamiinivalmistetta aika pitkään joka sisältää B12-vitamiinia vain 10µg (Betolvex 1mg). Tosin sitä ennen minulla on ollut käytössä myös Betolvexia, mutta pääosin tuota Veg1 (tuohan on monivitamiinivalmista ja sanoit että siitä ei ole apua, varmaankin juuri alhaisen pitoisuuden vuoksi). Jatkossa käytän kyllä pelkästään Betolvexia.

Otin tk:n omalle lääkärille puheeksi tuon alhaisen B12-vitamiinin ja ferriitin kun olen vegaani (itselläkin pisti silmään tuo ferriitti ja b12). Lääkäri vain totesi, että on hassua kun kummassakin on viitearvot hilattu noin korkeaksi ja vakuutteli että arvot on hyvät. Ymmärsi myös miksi olen vegaani ja sanoi että kasvisruokavaliolla saa myös b12. Itse asiassa vegaani ei saa, mutta en viitsinyt alkaa mainitsemaan asiasta sen enempää.

Olen kyllä miettinyt, että pitäisikö minun saada pistoksena b12, jos minulla on esim imeytymishäiriö tai jotain. Tämä on kai ensimmäinen kerta kun b12 on minulta otettu, niin ei ole mitään vertailuarvoa parin vuoden takaiseen, onko ollut muutosta. Raudastakin lääkäri vain sanoi että se on ihan hyvä ja sanoi että se näyttää noin pieneltä kun viitearvon yläpää on noin korkealla.

Voisinko ostaa rautatabletteja nyt ilman lääkärin lausuntoa? Ja mites tuon b12 kanssa pitäisi toimia? Menen 1,5 viikon päästä lääkärille niin voisit ottaa tämän ferriitin ja b12 uudestaan esille.

En tiedä omista sukulaisistani mitään, sillä minut on adoptoitu. Keliakia vasta-ainetesti tms. minulta myös otettiin, ja soitin puhelimitse vastauksen niin se näytti negatiivista. Eli keliakiaa ei tuon testin mukaan minulla ole.

Suolisto-oireista sen verran, että minulla on ollut myös vuosia peräaukon seudun kutinaa. Mutta en tiedä viittaako se suoranaisti suolisto-oireisiin. En epäile myöskään, että kyseessä olisi kihomadot, sillä kutinaa tapahtuu vuorokaudenajasta riippumatta. Kerran lääkärillä otin asian puheeksi ja määräsi kihomatokuurin varmuudeksi, mutta en mennyt hakemaan sitä. Nyt olen käyttänyt pelkkää käsisuihkua vessapaperin sijaan.
Ulosteet ovat ihan normaalin näköisiä, ei mitenkään verisiä tai erityisen tummia.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 08, 2012 05:19 

Yksi mahdollinen selityshän on mahahapon alhainen määrä, jolloin sekä B12 että rauta (ja monet muut jutut sinkistä kalkkiin...) imeytyvät huonosti. Kunnon vegaaniruokavalion ei pitäisi aiheuttaa anemiaa, vaan päinvastoin. Itselläni hemoglobiini nousi hädintuskin sekasyöjäaikojen 120:stä lähelle 150:ä(!) kun jätin maitotuotteet pois. Riippuu tietysti siitä, mitä syö, mutta ihan lähivuosina on todettu, että kasvisten sisältämä rauta imeytyy todellisuudessa paljon paremmin kuin on kuviteltu.

Lääkärisi mielipiteessä ei ole kyllä järjen häivää. Nimenomaan ferritiinin ja B12:n viiterarvojen alaraja on aivan liian matalalla. Eivät ne jälkimmäistä esim. Japanissa huvikseen ole nostaneet!

Rautatabletteja saa ilman reseptiä. En tiedä, miten B12:n kanssa pitäisi menetellä. Pistosten saaminen olisi luultavasti erinomainen idea (ainakaan siitä ei voi olla mitään haittaa!), mutta niitä on tosi vaikea saada, jos on viitearvojen sisällä - sellaisiltakaan lääkäreiltä, jotka eivät ole ihan noin pihalla. Esim. täällä Hollannissa B12-ruiskeet ovat hyvin yleinen hoito CFS:ään, vaikkei puutosta olisikaan.

B12-vitamiinia voi kyllä tilata verkkokaupoista tehokkaammissa muodoissa (hydroksikobalamiini ja metyylikobalamiini sekä selvästi harvinaisempi mutta kaikkein aktiivisin adenosyylikobalamiini), vahvempina valmisteina (3 tai 5 mg) sekä esim. suusuihkeina, jotka väitetysti imeytyvät tabletteja paremmin. En ole kuitenkaan varma, onko noista oikeasti osoitettu olevan selvää hyötyä verrattuna vaikkapa Betolvexiin. Käsittääkseni esim. kielenalustabletit eivät tutkimusten mukaan imeydy yhtään paremmin kuin tavalliset tabletit, mutta en tiedä, onko tuollaisia suusuihkeita edes tutkittu. Toisaalta mistään ei varmasti ole myöskään haittaa.

Voisi olla harkitsemisen arvoista kokeilla myös sinkkiä, sillä sitä kasvisruoassa on usein vähän ja tosiaan jos sinulla on jokin imeytymishäiriö, se vaikuttaa myös sinkkiin. Sinkin puutekin voi aiheuttaa yleistä heikotusta ja huonovointisuutta. Monivitamiineissa sinkki on yleensä huonosti imeytyvänä oksidina. Parempia muotoja olvat esimerkiksi sinkkiglysinaatti ja -pikolinaatti. Sinkki pitää kuitenkin ottaa eri aikaan kuin rauta, sillä ne häiritsevät toistensa imeytymistä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jul 15, 2012 09:53 

Pitää ottaa nämä ferriittiarvot yms. puheeksi nyt tulevalla viikolla lääkärin vastaanotolla.

Sellaista vain mietin, että kun minulla on ollut tätä väsymystä/unetusta jo useita vuosia, minkäköhänlainen osuus ferriitti- ja b12-arvoilla on tähän väsymykseen. Kun ferritarvot olivat nyt aika alhaiset, niin sitähän ei voi tietää millaiset ne olivat pari vuotta sitten?

Siksi tuntuukin aika oudolta, että voiko anemia olla väsymyksen syynä. Loogisesti ajateltunahan ferriittiarvojen tulisi laskea jatkuvasti, myös näiden parin vuoden aikana. Eli jos anemia olisi väsymyksen syy, arvot olisivat oletettavasti olleet alhaiset jo pari vuotta sitten... mutta olisivatko ne voineet pysyä noin alhaisella tasolla parin vuoden aikana? Luulisi että anemia olisi pahentunut.

Siksi epäilen vähän tuota anemian osuutta asiaan. Mutta olen kuitenkin kohta syönyt viikon noita rautatabletteja.

Väsymys, unetus on jokapäiväistä minulla. Jo aamusta alkaen väsymys tuntuu voimakkaalta, ei poistu aamun tuntien aikana ja jatkuu pitkin päivää. Haukotuttaa, silmistäkin huomaa että on väsynyt. Olisi kiva elää virkeää elämää taas joskus! Mietin että voisiko minulla olla masennuksen aiheuttamaa väsymystä. En turhaan mitään mielialalääkkeitä haluaisi syödä.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 15, 2012 10:03 

Tuo on ihan hyvä kysymys. Sen verran tiedän, että normaali ferritiini ei ole yhtään niin luotettava tulos kuin alhainen ferritiini. Esim. sairastaminen voi nostaa ferritiinitasoja (ilman että itse anemia kuitenkaan helpottaa). Jos ferritiiniarvo on vaikka 20, silloin se on se 20 tai vähemmän. Jos se on 40, se voi olla "oikeasti" 40 tai esim. 20.

Minusta ei kannata kokeilla masennuslääkkeitä vielä, ennen kuin olet saanut rauta- ja B12-arvosi korkeammiksi. Ellet sitten tunne itseäsi oikeasti tosi masentuneeksi, mutta lääkärit tuntuvat sekoittavan masennuksen ja väsymyksen ihan jatkuvasti.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]