Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:08

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Voiko minulla olla CFS?
PostPosted: Wed Dec 05, 2012 04:02 

Minun on pitänyt kirjoittaa asiasta enemmän tekstiä, mutta en ole vielä ehtinyt. (Yksi kirjoittamani artikkeli aiheesta, mukana lähdeviitteitä, on tällä hetkellä itsestäni riippumattomista syistä offline.) Ensi vuonna minulta tulee toivottavasti autoimmuunisairauksien hoitoa käsittelevä kirja, jossa selitän asiaa pitkällisemmin.

Immuunijärjestelmä on sen verran monimutkainen ja monia erilaisia komponentteja sisältävä koneisto, että usein on vaikea sanoa, toimiiko se "yli- vai aliteholla". Perinteisesti on ajateltu, että yliteholla - huolimatta siitä, että immuunipuutokset lisäävät voimakkaasti autoimmuunisairauksien riskiä ja toisaalta autoimmuunisairaudet lisäävät mm. syövän ja infektiosairauksien riskiä. Ja ennen myös uskottiin, että immunostimulantit pahentavat autoimmuunisairauksia, vaikka LDN:ää ja joitain muita immunostimulantteja (kuten inosiini/isoprinosiini ja asetyylikysteiini) on käytetty menestyksekkäästi niiden hoidossa. Onhan D-vitamiinikin sellainen.

On esitetty, että kun immuunijärjestelmä toimii heikosti, se menee "sekaisin". Sen sijaan että se hyökkäisi virusten ja bakteerien kimppuun, se hyökkää elimistön kimppuun. Eli kyse on nimenomaan huonosta toiminnasta eikä "liikatoiminnasta". Tämä pätee myös CFS:ään, josta usein kiistellään, että toimiiko immuunijärjestelmä siinä liian vähän vai liikaa.

(Toisten mielestä LDN ei ole immunostimulantti vaan enemmänkin "immuunijärjestelmän toimintaa tasapainottava lääke". Joka tapauksessa se parantaa tutkitusti esimerkiksi luontaisten tappajasolujen toimintaa eli stimuloi ainakin yhden immuunijärjestelmän osan toimintaa, ja esimerkiksi HIV-potilailla vähentää opportunististen infektioiden määrää.)

En tiedä, määrääkö kukaan suomalainen lääkäri LDN:ää IBD:hen. Olli Polo sitä joka tapauksessa varmaankin suostuisi sinulle määräämään, samoin Antioksidanttiklinikan lääkärit. Tai en tiedä kaikista, mutta ainakin useat heistä käyttävät nykyään LDN:ää erilaisten sairauksien hoidossa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 04:48 

Kiitos Maija! Olen ajatellut Olli Pololla käymistä muutenkin kun väsymysoireita on edelleen. Ne voivat tietysti johtua kilpirauhasestakin, mutta kuumeilu liikunnan jälkeen ei varmaankaan johdu siitä.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 08:24 

Huomasin, että multa otettiin vain yksi mykoplasmakoe, mutta eikö niitä ole useampia? Mikä on luotettavin jos on sairastanut jo vuoden?

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 09:13 

PCR (joka etsii itse pöpöjä, ei vasta-aineita) on ainoa suhteellisen luotettava, eikä sitä kai saa Suomesta. Nykyään sitä ei saa enää täältäkään, enkä ole varma onko syy se, että käytössä ollut koe ei kuitenkaan ollut hyvä, jotain tällaista muistelen. Läheskään aina kroonisten infektioiden kohdalla ei saada varmuutta niiden olemassaolosta, joskus pitää vain kokeilla hoitoja, jos oireiden yms perusteella epäilys on riittävän vahva.

P.S. Tuli kirje, että sain sen apurahan, joten edellä mainitun kirjan autoimmuunisairauksista pitäisi siis toteutua. :->

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Dec 06, 2012 12:11 

Hieno uutinen :D Toivottavasti saamme kirjan mahdollisimman pian luettavaksi

Profile  

PostPosted: Thu Dec 06, 2012 03:25 

Hienoa, että apuraha on tulossa :D

Onko sinulla mitään lähdettä tuohon tietoon, että mykoplasma ei aina näy vasta-aineissa? Näyttäisin lääkärilleni sen...

Profile  

PostPosted: Thu Dec 06, 2012 04:23 

Kroonisesta mykoplasmainfektiosta en ole löytänyt juuri tutkimuksia, koska kroonista mykoplasmaa ylipäänsä on tutkittu hyvin vähän. Akuuttien infektioiden suhteen löytyy jotain, esimerkiksi tämä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18547431 ja tämä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15872256 mutta monissa tutkimuksissa näytteet on otettu limasta, ei verestä.

Netistä löytyy paljon lähteitä, mutta useimmat eivät valitettavasti vaikuta erityisen vakuuttavilta (lääkärin silmin), kuten tämä. http://www.thepowerhour.com/news/mycoplasma_testing.htm

Yksi uskottava tietokirjalähde kyllä löytyi: http://www.rand.org/content/dam/rand/pu ... .1.ch3.pdf Kts. erityisesti sivu 21 (PDF-tiedoston sivu 6). Kyseessä on yksi, mykoplasmaa käsittelevä luku kirjasta "A Review of the Scientific Literature as it Pertains to Gulf War Illnesses: Infectious diseases".

Profile  

PostPosted: Wed Jan 09, 2013 05:11 

On tämä niin hankalaa. Yksityisellä lääkärillä teettämissäni kokeissa oli sittenkin hinkuyskävasta-aineet vähän koholla (IgA ja IgG), mutta kuukausi myöhemmin julkisella tehdyssä tutkimuksessa olivat normaalit. Sen sijaan sain julkiselta lausunnon, että olen joskus sairastanut keuhkoklamydian, mutta tuloksen perusteella ei voida sanoa milloin se oli.

Miten nuo tulokset voivat heitellä noin paljon? Mitä tästä pitäisi ajatella? Keuhkotautilääkäri vain kohotteli olkiaan ja totesi, että ei hän nyt osaa minua auttaa.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 09, 2013 08:14 

Tässä käsitellään mykoplasman diagnoosia http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10616.pdf

Profile  

PostPosted: Thu Jan 10, 2013 12:03 

Siis niin Suomessa saa otettua mycoplasmasta juuri tuon vasta-ainekokeen ja PCR:n limakalvolta esim. nielusta. Verestä otettavaa mycoplasmakoetta ei saa Suomessa ilmeisesti teetettyä. Itse olen kuullut (luotettavasta lähteestä) tapauksista joissa mycoplasma igm on näkynyt vasta-ainekokeessa vasta viidennellä testikerralla, vaikka potilas on oirehtinut koko ajan. PCR:n saa kyllä teettettyä Suomessa minkä lääkärin kautta tahansa, vaikka helpointa se varmaan on infektiopolin kautta.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 10, 2013 12:45 

Mykoplasmasta puheen ollen, törmäsin tällaiseen artikkeliin, joka väittää kolmen kiinalaisen yrtin tehoavan hyvin mykoplasmaan: http://goodbyelyme.com/free-articles/co ... mycoplasma

Minua vähän mietityttää, kun Suomen matkalla pitäisi tavata parhaat ystävät. Ja heillä on ollut monta kuukautta "ajoittainen" yskä. Epäilevät itse mykoplasmaa. Niin ei hirveästi tekisi mieli olla lähettyvillä, mutta tosiaan kyseessä ovat parhaat suomalaiset ystävät, jotka ovat luultavasti muuttamassa tänä keväänä Jenkkeihin pariksi vuodeksi. Joten tämä voi olla viimeinen kerta vuosiin, kun heidät tapaa.

En kyllä varmaan ehdi mistään saada tuollaisia yrttejä kahdessa viikossa. Olen tänään menossa Chinatowniin, mutta tuskin sielläkään noita on, koska en ole koskaan kuullutkaan niistä ja olen kuitenkin paljon perehtynyt lääkekasveihin.

EDIT: Korjaus: Isatidis taitaa olla Isatis tinctoria eli värimorsinko, joka on kyllä tuttu kasvi ja kasvaa Suomessa ja täälläkin. No, ei ole tullut kerättyä varastoon...

Profile  

PostPosted: Tue Jan 29, 2013 11:44 

Minulla jatkuu jotakin infektiota nielun, poskiontelon ja keuhkojen alueella. Mittautin Mycoplasman vasta-aineet:
IgM negatiivinen ja IgG 194. Sanottiin, että on kohtalainen. Pitäisi ottaa kahden viikon päästä uusi näyte.

Minähän olen sairastanut poskiontelotulehdusta vähän väliä, ja joulukuussa 2012 alkoi aika kummallisia oireita ja sitten sain eteisvärinän ja nuo yllä mainitut oireet jatkuvat. Voisikohn poskiontelossani (toispuolinen) muhia vuodesta toiseen Mycoplasma? Rytmiäkin pitäisi kääntää lähitulevaisuudessa, mutta pelkään, etten kestä sitä nukutusta ja että kääntö on turhaa, koska luulen, että infektioni aiheutti sen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]