Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Voiko minulla olla CFS?
PostPosted: Thu Sep 13, 2012 03:45 

Olen 32-vuotias nainen ja sairastan haavaista paksusuolentulehdusta ja kilpirauhasen vajaatoimintaa. Näiden pitäisi olla hoidossa, joskin kilpirauhasarvoja ei lääkärini suostu seuraamaan kovin aktiivisesti. Minulla on ollut krooninen päänsärky ainakin viisi vuotta eikä siihen tunnu auttavan pitkällä aikavälillä mikään. Nyt uutena oireena on ollut reilun vuoden ajan lämpöily ja limainen aamuyskä. Yskän vaiheet ovat olleet monimuotoiset, mutta olen syönyt siihen yhden antibioottikuurin ja se on hiljalleen ollut menossa parempaan suuntaan. Kuitenkin aina vähän väliä tulee olo, että olisi flunssa tulossa (pää erityisen kipeä, lihakset jumissa ja kolottaa, lämpöä), mutta mitään muita oireta ei tulekaan. Silloin yskäkin taas pahenee. Astma, tuberkuloosi ym. tavalliset on tutkittu - ei mitään.

Sitten on tämä väsymys. Nukun keskimäärin 9-10 tuntia, mutta aina väsyttää. Väsymys on sellaista henkistä ja fyysistä uupumusta. Masentunut en ole, vaikka kieltämättä jatkuva särky ja väsymys ottavat välillä henkisesti koville. Muistini tuntuu huonontuneen aika paljonkin ja minun on vaikea keskittyä logiikkaa vaativiin tehtäviin. Joskus olin hyvä sellaisissa :(

Törmäsin termiin CFS vasta tänään ja olen siitä nyt jonkin verran lukenut. En tiedä onko CFS:ssä väsymys totaalisempaa kuin minulla, mutta jotain on ainakin pielessä. Kun on useita eri sairauksia, niin lääkärit hoitavat niitä kaikkia erillisinä ongelmina eikä minua katsota kokonaisuutena.

Päänsärystä vielä sen verran, että siinä ei ole mitään logiikkaa. Välillä se johtuu ihan selvästi jumissa olevasta niskasta, mutta esim. fysioterapian hieronta ei auta yhtään. Välillä kipu on migreenimäistä. Triptyl auttoi jonkin verran, mutta en voi sitä sivuvaikutusten takia käyttää. Se tietysti myös pahensi väsymystä.

En ole jaksanut päivittäisten töiden lisäksi harrastaa liikuntaa ties miten pitkään aikaan. Jos teen jotain vähän raskaampaa, saattaa minulle tulla suorastaan pahoinvointia. Vähintään heikottaa ja olen loppupäivän ihan uupunut. Tähän ei välttämättä tarvita kuin vähän ripeämpi kävelylenkki. Tämäkin vähän vaihtelee kausittain. En osaa sanoa mikä on vain huonokuntoisuudesta johtuvaa ja mikä jotain muuta. Hemoglobiinini ei meinaa pysyä normaalilukemissa, mutta sen ollessa normaalikin, saatan jaksaa liikkua todella heikosti.

Tiivistettynä:
- selittämätöntä lämpöilyä, joka pahentaa yskää + päänsärkyä ja johon liittyy lihasten kolotusta
- krooninen päänsärky, joka alkoi samoihin aikoihin kun sain kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosin. pahentunut hiljalleen
- uupunut olo melkein aina
- hiukset ohentuneet
- krooninen yskä, joka muuten kuiva mutta aamulla limainen (yskökset keltaisia / vihreitä ja maistuvat pahalle)
- paino putoaa helposti alipainon puolelle ja joinakin päivinä ruokahalu on todella heikko ilman järkevää syytä
- muutenkin minulla on yhtäkkiä "huonoja päiviä"

Osaisikos joku sanoa tähän mitään tai vaikka ohjata osaavalle lääkärille?

Profile  

Post subject: Re: Voiko minulla olla CFS?
PostPosted: Fri Sep 14, 2012 10:32 

Tuo on hankala tilanne, kun on useita eri sairauksia. En ole aivan varma siitä, mitä oireita haavainen paksusuolentulehdus voi aiheuttaa. Lähes varmaa kuitenkin on se, että kilpirauhasen vajaatoimintasi on alihoidettu. Ei koskaan pitäisi hoitaa labra-arvojen mukaan vaan siihen asti, että on oireeton (mikä tietysti on mahdotonta, jos on muitakin sairauksia...) tai tulee liikatoiminnan oireita.

Tosi monella TSH tippuu lähelle nollaa niin, että on vielä paljon vajaatoimintaa. Esim. minulla. Minun lääkärini ei edes seuraa arvoja, koska se on turhaa. Oireista/lämpömittarista tietää, onko vajaatoimintaa vai ei. Lisäksi joillain ihmisillä tyroksiini ei poista vajaatoimintaa, vaan tarvitaan Armour-valmiste tai vähintään T3-hormonia rinnalle

Tuo yskä viittaisi krooniseen mykoplasmaan. Siitä kiistellään, voiko sitä pitää CFS:nä tai onko monilla CFS:ää sairastavilla myös mykoplasma virusten lisäksi.

Päänsäryn takana saattaisi olla niskan retkahdusvamma. Sellainen voi tulla, vaikka ei olisi koskaan ollut esim. auto-onnettomuudessa. Suomalaiset lääkärit eivät koskaan huomanneet minulla sellaista, mutta hollantilainen lääkäri huomasi heti tavasta, jolla "pääni lepää hartioilla" ja korjasi sen. Luultavasti se oli ollut minulla lapsuudesta asti! Minulla se ei aiheuttanut päänsärkyä, mutta monilla aiheuttaa.

Oletko kokeillut reunuspäivänkakkaraa? Se voi auttaa ehkäisemään niin migreeniä kuin jännityspäänsärkyäkin. Myös magnesiumia (hyvin imeytyvää, ei oksidia!) kannattaisi kokeilla, jos et jo ole.

Suosittelen hakeutumaan Olli Polon vastaanotolle, jos mahdollista, sillä CFS vaikuttaa hyvin mahdolliselta. Toisaalta kannattaa kyllä etsiä Kilpirauhasfoorumin kautta myös hyvä kilpirauhasongelmia tunteva lääkäri, sillä Polo ei tätä puolta niin tunne. Polo voisi määrätä sinulle LDN:ää, joka voi auttaa paitsi CFS:ään myös haavaiseen paksusuolentulehdukseen. Hän määrää myös joitain kognitiota parantavia lääkkeitä. Toivoa siis on!

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Oct 25, 2012 02:46 

Kiitos Maija!

Sain nyt käytyä kilpirauhasasioihin perehtyneellä lääkärillä ja hän määräsi liudan testejä. Osa tuloksista ehti jo tulla. Vasta-aineet olivat normaalit, samoin hemoglobiini ja rautavarastoa kuvaava arvo.
TSH: 0,73
T4V: 22,5 (viite 9-19)
T3V: 4 (viite 2,6-6)
Näiden lisäksi tein MDD:n sylkitestin ja kilpirauhaspaneelin.

Valkosolut ovat olleet lievästi koholla siitä asti kun minulla alkoi olla yskää. Ysköksessä neutrofiilit ovat +++ ja eosinofiilit +.

Mykoplasmasta löytyy niin hirveän vähän tietoa, mutta kuvittelisin siihen liittyvän yskän olevan erilaista kuin omani. Minulla yskä alkoi kuivana, mitään isompaa flunsaa siihen ei liittynyt. Sitten se useamman kuukauden kuluessa paheni kunnes CRP:kin nousi ja jouduin syömään antibioottikuurin. Kuuri auttoi jossain määrin ja sittemmin yskä alkoi hiipua, mutta edelleen jäljellä on aamuisin vaivaava limaisuus (vihertävää). Voiko mykoplasma aiheuttaa tällaista?

Kun olen miettinyt asiaa, niin samaan asiaan liittyviä oireita ovat minusta lämpöily, hiustenlähtö, vetämätön olo, yskä ja valkosolujen lisääntyminen sekä ehkä myös huono näkö, jolle ei ole löytynyt optikolla syytä. Itselläni tulee ensimmäisenä mieleen home, mutta oireet eivät helpottuneet kuukauden ulkomaanmatkan aikanakaan, enkä mielestäni oleile homeisissa tiloissa...

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 10:32 

Maija wrote:
Oireista/lämpömittarista tietää, onko vajaatoimintaa vai ei.

Päänsäryn takana saattaisi olla niskan retkahdusvamma. Sellainen voi tulla, vaikka ei olisi koskaan ollut esim. auto-onnettomuudessa. Suomalaiset lääkärit eivät koskaan huomanneet minulla sellaista, mutta hollantilainen lääkäri huomasi heti tavasta, jolla "pääni lepää hartioilla" ja korjasi sen. Luultavasti se oli ollut minulla lapsuudesta asti! Minulla se ei aiheuttanut päänsärkyä, mutta monilla aiheuttaa.

Oletko kokeillut reunuspäivänkakkaraa?

Miten lämpö mitataan luotettavasti? Onko mitään vaaraa, jos käyttää elohopeamittaria suulämmön mittaamiseen. Minullahan ruumiinlämpö on pudonnut keskimäärin puoli astetta. Nyt kylläkin viime aikoina kun olen mitannut kainalolämpöäa, niin se heittelee 35.5-36.7 välillä. Tuo 36.7 on tullut karnosiinin ja tyrosiinin käytön jälkeen.

Miten sait Maija retkahdusvamman jälkiseuraamukset kuntoon?

Nappikauppias. Osaatko yhdistää pääkivun alkua mihinkään tapahtumaan? Liukastumiseen, kaatumiseen, peräänajoon, stressiin, tulehdukseen tms? Retkahdusvamman seurauksena pää helposti työntyy eteenpäin, samoin taitaa kyllä käydä jännitysniskassa. Itsellä on työntyneenä eteenpäin vaikean retkahdusvamman seurauksena ja se jo sinänsä voi aiheuttaa pääkipua. Katso tästä linkistä tuo huonompiryhtinen kuva.
http://www.ttl.fi/partner/ttt/liiketta_ ... jumppa.pdf

Itsellä kokemus, että tukikudoksia ei oikein pysty hoitamaan, jos on tulehdusta kehossa, joten tulehdus olisi hyvä saada lievemmäksi tai jollakin keinolla pois ensin, jos on tarve hoitaa tukikudoksia.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 11:06 

Minusta CFS-potilaan kannattaa mitata lämpö suusta (ehkä joku korvalämpömittarikin kelpaa, koska monella on huono pintaverenkierto ja siten kainalolämmöt voivat olla turhan alhaisia. On täysin turvallista mitata elohopealämpömittarilla suusta, ei se sieltä lasin läpi mihinkään karkaa.

Retkahdusvammahan voi siis tarkoittaa montaa eri asiaa: kudosvaurioita, triggerpisteitä ja/tai nikamien sijoiltaanmenoa. Minulla oli nikamat C3 ja C5 (muistaakseni) ihan solmussa ja lääkäri korjasi sen jollain niksauttamistyyppisellä. Samana iltana tuli tosi outo olo ja taisi päätä särkeä, muutaman päivän olin aivan pöhnässä ja niskassa oudot lihakset kipeinä. Sitten oli monta viikkoa hyvää, sitten taas pari viikkoa sellaista, että niska piti tosi outoja ääniä ja oli huonompi olo, taisi olla jotain käsien puutumistakin tms. Ajattelin, että nikamat ovat menneet "takaisin huonosti" kuten lääkäri varoitti, että voi käydä, mutta hän tarkisti ja olivat OK, kuulemma voi mennä kuukausiakin parantua.

Mies suhtautui hyvin skeptisesti tuohon niksauttamiseen, mutta hänenkin oli pakko myöntää, että vuosien ajan ihmettelemänsä niskaturvotuskin oli kadonnut eikä ole sen koommin näkynyt... Valitettavasti mitkään muut oireet eivät helpottaneet, tosin ei minulla ole koskaan ollut mitään niskavaivoihin viittaavia oireita. Minulla on harvoin päänsärkyä ja sitä on edelleen se pari kertaa kuussa, johtuu pitkälti TMJ:stä, tosin tuollaisen TMJ-hammassuojan ansiosta se on vähän vähentynyt kyllä. Niskavammahan voi vaurioittaa myös purentaa, mutta minulla kyse on hammaslääkäreiden mukaan osittain liian pienestä leuasta ja osittain lihasten toimintaa heikentävistä systeemisistä syistä (hypoglykemia jne).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 12:02 

Retkahdusvamman yhteydessähän voi myös tulla diffuusi aivovamma, aivorunkotason vamma ja/tai selkäydintason kudoksissa venähtymää ja repeytymää, ja nämä eivät lähes poikkeuksetta näy MRI-kuvassa. Nämä voivat tulla, vaikka päätä ei olisi lyönyt mihinkään, vaan se olisi retkahtanut.

Maija. Sinulla kuulostaa olevan aika monitaitoinen lääkäri. Hienoa, että sait tuota asiaa kuntoon. Minulla on paljon purentaongelmia. Tehtiin laaja oikomishoito, mutta ei voitu tehdä loppuhiontaa, koska purenta oli erilainen joka kerta, kun katsottiin. Eli purentaongelmiin ei ollut mitään vaikutusta oikomishoidolla. Luulen, että sylttytehdas ongelmille on jossakin muualla kuin leuassa. Tosin mulla leuan MRI:ssä molemmilla puolin traumaan sopivat muutokset leukanivelen diskuksissa (välilevyissä?).

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 12:46 

Se lääkäri oli muuten tosi huono, mm. valehteli neljästä eri asiasta (ja kävin hänellä vain kaksi kertaa), mutta selvästi jotain hän kuitenkin osasi.

Sinun pitäisi päästä hammaslääkärille, joka tuntisi paremmin lihaspuolta ja triggerpisteitä. Leuan alueen triggerpisteet aiheuttavat juuri tuota, että purenta "elää" koko ajan. Niitä voi olla ilman niskavammaakin mutta luulen, että osa vaurioista voisi olla tuollaista korjattavissa olevaa lihasjuttua, vaikka itse leukakin olisi vaurioitunut.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 12:58 

Neurologi tarjosi kasvoihin botuliinipistoksia (samoja mitä dystoniaan käytetään) kasvojen triggerehin ja kaulalihakseen, mutta niihin en halua lähteä tässä kunnossa, kun elimistön myrkkyjenpoistojärjestelmä ja immuunipuolustusjärjestelmä ei tunnu pelittävän oikein. En halua ottaa tässä vaiheessa riskiä, että botuliini aiheuttaa lisäongelmaa, vaikka botuliinin aiheuttamien ikävien reaktioiden riski onkin keskimäärin tosi pieni. Minulla on fysiatri, jonka kanssa voisin kokeilla puuduttavia injektioita noihin triggeripisteisiin, mutta itse ja myös tämä fysiatri on sitä mieltä, että niiden vaikutus luultavasti on aika vähäinen, koska syvältä hermokudoksessa on voimakas ärsytys, joka aiheuttaa voimakkaat jännitykset kasvojen leuan ja niskan alueelle. Aion kyllä testata noita puuduteinjektioita jahka tulee tilanne, että jaksan mennä lääkärini luokse Treelle. Aion kyllä soittaa ja kysyä asiasta aiemmin. Olen kyllä aikonut jo kuukauden päivät.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 02:25 

Ei minulla liity päänsärkyn alkamiseen mitään onnettomuutta tai muuta tapahtumaa. Se vain alkoi hiljalleen ja paheni, kun en saanut kunnollista hoitoa ajoissa :( Vyyhtipäänsäryksi tätä kai kutsutaan. Tällä hetkellä melkein mikä tahansa (stressi, tietyt ruoka-aineet, lämpöily jne.) voi aiheuttaa migreenityyppistä kipua. Jomottelua ja muuta lievempää särkyä on melkein jatkuvasti. Suvussani on useammalla henkilöllä samankaltaista vaivaa, enkä usko tämän liittyvän muihin ongelmiini kuin sitä kautta, että muut ongelmat pahentavat päänsärkyä huomattavasti.

Maija, osaatko ottaa kantaa tuohon yskääni?

Profile  

PostPosted: Sat Oct 27, 2012 04:06 

Pitkään jatkunut limainen yskä on kai lähes aina bakteeri-infektio. Yleisimmin varmaan mykoplasma, mutta monia muitakin vaihtoehtoja on.

Usein pitkään kestäneistä hengitystietulehduksista voi olla antibiooteillakaan vaikea päästä eroon, koska bakteerit muodostavat biofilmejä eli vähän niin kuin "räkäpesäkkeitä", joiden sisään antibootti ei pääse. Esim. hunaja, berberiini ja bromelaiini voivat auttaa liuottamaan niitä. Minulla keuhkoputkentulehdus ei parane ilman hunajaa (tietyt immuunipuutokset aiheuttavat sen, että minulle tulee hurjan helposti flunssasta keuhkoputkentulehdus - nykyään tosin osaan varautua jo etukäteen siihen hunajalla).

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 11:21 

Tiedätkö Maija, mitä muita selityksiä pitkään jatkuneelle yskälle voi olla? Nyt on nimittäin tutkittu keuhkoklamydia, mykoplasma, hinkuyskä, sarkoidoosi ja miljoona eri allergia- ja astmakoetta. Kaikki negatiivisia.

Yskä paheni nyt talven alkaessa, liekkö kuivan ilman ilman tai kylmyyden takia. Limaneritys lisääntynyt ja lima on taas vihreämpää. Lämpöä usein iltaisin yli 37 astetta, viluttaa ja lihassärkyä.

Mulla todettiin myös kilpirauhasen kanssa rt3-ongelma. Suhdeluku oli huikeat 4 (kun yli 20 on normaali) ja rt3-arvo 53. Lopetin Thyroxinin ja aloitin Lion, mutta en ole ehtinyt sitä vielä pitkään syömään.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 11:24 

Itse uskon edelleen bakteeri-infektioon, oli se sitten mykoplasma tai keuhkoklamydia tai jokin muu. Vasta-ainetestit ovat kaikkea muuta kuin luotettavia - ne vaativat sen, että immuunijärjestelmä tuottaa normaalisti vasta-aineita, eikä läheskään aina niin käy.

Home on tietysti vielä mahdollinen syy.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 01:10 

Voisiko immuunisupressiivinen lääke aiheuttaa sen että immuunivasta-aineita ei kehity normaalisti? Sain lääkäriltä varuiksi 3 vko:n doksisykliinikuurin, mutta en tahtoisi aloittaa sitä kokeilumielessä kun minulla on se koliittikin.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 01:30 

Voi johtua siitä, mutta hyvin usein näin käy muutenkin.

Immunosuppressiivisten lääkkeiden käyttö autoimmuunisairauksissa on joka tapauksessa hullun hommaa, koska autoimmuunisairaudet ovat pohjimmiltaan immuunipuutoksia ja siten lääkitys pitkällä tähtäimellä vain pahentaa sitä. Plus tietenkin niissä on monia muitakin haittoja. Kaverini sisko kuoli Crohnin tautiin käytettyjen immunosuppressanttien seurauksena vain noin 20-vuotiaana ja eräs toinen kaverini odottaa tällä hetkellä munuaissiirtoa kiitos Crohnin taudin hoitoon käytetyn sulfalatsiinin, vaikka hän lopetti sen käytön jo vuosia sitten ja on käyttänyt sittemmin pieniannoksista naltreksonia, jonka pitäisi olla ensimmäinen lääkekokeilu kaikille tulehduksellisista suolistosairauksista kärsiville.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 05, 2012 01:48 

No nyt kiinnostuin, en ole koskaan kuullut että nämä olisivat pohjimmiltaan immuunipuutostauteja. Aina sanotaan, että immuunipuolustus on yliaktiivinen. Mistä tästä asiasta voi lukea lisää?

Oletko kuullut, että joku suomalainen lääkäri määräisi LDN:ää tulehduksellisiin suolistosairauksiin?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]