Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:34

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS vai jotain muuta? 18-vuotias
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 05:29 

Joo hei :)

Olen 18-vuotias tyttö ja mulla on ollu vähän kaikeinnäköistä oiretta viime keväästä asti. Oon jo vähän epätoivosestikin miettiny että mikä ihme voi olla vialla, kun sitten eilen satuin törmäämään tähän sivuun ja oireet kuulosti aika tutulta.

Lääkärille en ole mennyt, koska pelkään että tulee sama vastaus kuin terkkarilta, jonka mukaan johtuu vain stressistä. Sitähän se tietenkin saattaisi olla, mutta en yleensä edes stressaannu helposti.

Oireita on ollu mm.
-Jatkuva päänsärky ja migreenimäiset kohtaukset
-Valonarat silmät (koneen näyttö on ollut pakko himmentää)
-Uniongelmat (vähän kausittain että en joko saa ollenkaan nukuttua, tai sitten nukun melkeinpä kellon ympäri)
-Unohtelen sanoja ja laitan niitä väärään järjestykseen (viimeksi tänään opettaja mainitsi tästä)
-Unohtelen asioita (esim. mitä tein eilen tai mikä viikonpäivä on)
-Aika usein masentaa ja purskahtelen itkuun ilman syytä
-Vaikeaa keskittyä ja tajuta asioita
-Imusolmukkeet kaulalla turvoksissa
-Välillä hankala keskittää katsetta
-Vatsaongelmia
-Jano joka ei lähe juomalla
-Mustelmia tulee herkästi
-En sairastu flunssaan (en valita, mutta jokseenkin outoa)
-Yksi siideri nousee päähän ja kolmesta vetää jalat alta, mitä ei käynyt ennen
-Epämääräisiä kipuja nivelissä ja lihaksissa
-Jos käyn lenkillä, niin oon ihan voimaton vielä seuraavanakin päivänä.
-Henkeä ahdistaa ja leposyke korkealla
-Epätodellinen tai unenomainen olo
-Suussa jatkuvasti haavaumia ja aftoja
-Ja eilen nousi lämpöä.

Ja siinä oli suunilleen kaikki. Netin välityksellähän ei tietenkään voi ketään diagnosoida, mutta haluaisin tietää että miltä teistä tämä vaikuttaa.

Profile  

Post subject: Re: CFS vai jotain muuta?
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 01:04 

Kuulostaa kieltämättä hyvin paljon CFS:ltä. Siinä olet valitettavasti oikeassa, että teini-ikäisen on erittäin vaikea saada diagnoosia, kun aina oireista voi syyttää hormoneita tai koulua tai stressiä tai mitä liekään. Pari tyyppiä täällä foorumilla oli jopa saanut "diagnoosin" "nuorten tyttöjen tauti"... Ei että vanhemmillakaan ihmisillä helppoa olisi.

Tutkimuksia sinun pitäisi saada ja sitten hoitoa. Eri asia, miten tämä järjestyy. Parasta olisi, jos pääsisit Olli Polon vastaanotolle Tampereella tai Helsingissä. Erilaisista luontaistuotteista ja muista itsehoidoistakin voi olla paljon apua, mutta tietysti olisi hyvä saada diagnoosi. Voihan olla, että kyseessä on jotain muuta.

Jos jotain voi neuvoa on se, että älä rasita itseäsi liikaa! Koska sairautesi on vielä melko tuore ja olet nuori, sinulla on kohtuullisen hyvät mahdollisuudet parantua itsestäänkin, jos kyseessä on CFS. Silloin pahinta mitä voi tehdä on rasittaa itseään liikaa. Ja se liikarasitus voi olla jotain, mistä terveelle ihmiselle ei olisi mitään haittaa, vaikkapa joku matka, jolla kävelet normaalia enemmän useana päivänä peräkkäin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Oct 30, 2012 09:40 

Kyllä tavallisen terveyskeskuslääkärinkin pitäisi noilla oireilla älytä otattaa ainakin kilpirauhasarvot (TSH ja T4-V) ja hemoglobiini. Käsittääkseni kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus pitää sulkea pois ennen kuin CFS voidaan diagnosoida (Maija tietää paremmin).

Kehottaisin ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen. Jos et meinaa saada aikaa lääkärille vaan uudestaan terkkarille, niin noista oireista kannattaa ehkä korostaa erilaisten kipujen esiintymistä, turvoksissa olevia imusolmukkeita, vatsaongelmia ja hengenahdistusta. Jos oireet ovat hiljalleen pahentuneet sitten viime kevään, niin sekin kannattaa mainita. Lääkäriä varten voisit sitten tehdä listan, jossa on oireet vaikka siinä järjestyksessä mistä on eniten vaivaa / mikä huolestuttaa sua eniten.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 30, 2012 10:10 

Kilpirauhasen vajaatoiminnan poissulkeminen riippuu oireista. Esimerkiksi imusolmuketurvotus, voimakas rasituksen jälkeinen heikotus sekä alkoholin sietokyvyn heikkeneminen viittaavat hyvin vahvasti CFS:ään. En ole varma, voiko kaulalla esiintyä imusolmuketurvotusta myös kilpirauhastulehduksen takia.

Tietysti kilpirauhastestit ovat aivan perusverikokeita selviteltäessä outoja oireita ja moni sairastaa sekä CFS:ää että kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yleensä vajaatoiminta tosin tulee vasta usean sairausvuoden jälkeen.

Itse sairastuin 16-vuotiaana ja lääkärirumba alkoi ollessani 18, vuonna 2002. Mitään iloa siitä ei kyllä ollut - terveyskeskuslääkärikin diagnosoi minulla sydänlihastulehduksen, mutta ei vaivautunut kertomaan siitä minulle, vaan käski harrastaa enemmän liikuntaa. Onneksi tiesin itse, että minulla on lähes varmasti CFS, enkä totellut neuvoa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Oct 30, 2012 06:42 

Kiitos vastauksista. :)

Luultavasti alan tässä joku päivä varaileen aikaa lääkärille. Tuntuu vaan jokseenkin kummalta, kun en sinällään ole "kipeä".

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]