Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:16

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: CFS-epäily x 2
PostPosted: Tue Apr 23, 2013 02:19 

Quote:
Suosittelen ehdottomasti välttämään ihmisiä jotka aiheuttavat ahdistavia tunteita. Jos tämä ei ole mahdollista, niin yrittää selvittää miten välit tähän henkilöön saisi kuntoon. (Mieluiten tiettty tämä viimeinen vaihtoehto ekana, mutta itse en ole jaksanut selvittää tämän henkilön kateussyndoomaa...)

Tässä tapauksessa välttely on helppoa. Ko. henkilö ei suostu olemaan missään tekemisissä kanssani. Myös rauhan rakentaminen on melko lailla mahdotonta koska mihinkään viesteihin hän ei vastaa mitään. En jaksa ymmärtää häntä yhtään koska mielestäni mihinkään vakavaan en ole syyllistynyt. Ja jos miettisin asiaa enemmänkin, heikko terveyteni romahtaisi lisää.

Poistatin hormonikierukan ja pyysin kilpirauhaskokeet, sillä aika endolle lähestyy. Jännittää. Mutta toivon että siitä olisi apua.

Profile  

PostPosted: Tue May 14, 2013 10:27 

Kävin endolla. Hän oli sitä mieltä että minulla ei ole kilpirauhasessa mitään vikaa. Ne rahat siis menivät ainakin hukkaan.
Tilasin sitä käyntiä varten uudet arvot tk:lta. TSH 2,07 oli endon mielestä erinomainen, onhan se viitearvojen keskellä. T4V:stä hän ei juuri välittänyt. Se oli 12,6. Vaikka tuo ei olekaan enää keskellä, on se viitearvojen mukainen.

Hän halusi kuitenkin jotenkin auttaa, eli määräsi uniongelmiin 5 mg melatoniinia, kuukauden kuurina. (Yliopiston) Eli joka ilta 2-3 h ennen nukkumaan menoa 5 mg. Minusta tuo määrä kuulostaa hurjalta.
(pitkin kyliä juostuani nukahdin ilman ja nukuin 11,5 h)

Lääkäri sanoi että epäilee minun kärsivän jostain näistä a) masennus b) uniapnea c) uni-valverytmin häiriö (tähän siis melatoniini tarkoitettu).

Lääkäri myös epäili että oireeni (melkein kaikki) johtuvat huonosta unen laadusta.

Lopuksi lääkäri vielä kysyi onko epäilty muita sairauksia. Tähän väliin sitten heitin epäilykset cfs:stä. Hän sanoi henkilökohtaisen mielipiteensä olevan se, että koko sairautta ei ole ollut olemassakaan ennen 2000-lukua, että se on sittemmin vasta keksitty ja siihen kategoriaan heitetään kaikki joista ei tiedetä mikä heitä vaivaa. :roll:

Itse mietin uniapnean mahdollisuutta, onhan minulla aina kurkku kipeä (tai nielurisatulehdus) ja BMI on 31... Mutta miten helkkarissa saisin painoa alemmas jatkuvan väsymyksen ja "pots":n vuoksi? :shock:

Jatkuva sairastelu on tehnyt myös sen että en ole päässyt vieläkään leikkaukseen. Itse pelkään myös kovan sykkeen ja jatkuvan väsymyksen aiheuttavan jotain komplikaatioita.

Tällä hetkellä olo on aika nujerrettu. Nyt ainakin masentaa, koska en edelleenkään ole löytänyt syytä siihen, mikä minua vaivaa. Menen kurkkukivun vuoksi tk:lle koska en kehdannut sanoa että nyt epäilen uniapneaa... (kurkkukipu siis oikeasti on, en vain enää jaksa epäillä mitään tällä hetkellä). Kun aina vaan epäilykseni tulevat tyrmätyiksi. :(

Joten toistaiseksi olen vaan se pullea, *laiska, tyhmä ja saamaton (*siteeraten Zen Cafe:n kappaletta) joka ei jaksa edes asuntoaan siivota (ja lapsen kouluaamuissa täysi työ, saatikka sitten arjen pyörittämisessä)...

Profile  

PostPosted: Tue May 14, 2013 12:18 

Mun henk. koht. mielipiteeni on, että silloin, kun on väsynyt ja sairas ja kaikki on epämääräisen epäselvää, kannattaa olla todella tarkka kenelle lääkärille menee. Vaikka se "oikea" lääkäri olisi kalliimpi ja sille olisi hirmu jonot niin monelta itkulta ja itsensä väheksymiseltä välttyy, kun on nirso kenelle asioitaan juttelee.

Funktionaalisen puolen lääkärien luona saa perusteellista tutkimista ja asiantuntevaa testien tulkintaa. Jos taas on varma, että niistä ei ole hyötyä vaan CFS on oikea diagnoosi, niin sitten niihin suoraan perehtyneille lääkäreille.

Tsemppiä sinulle! Tiedän nuo jutut. Itse koitin julkisen kautta saada apuja, kun ajattelin, että yhteiskunta saisi kyllä jotenkin osallistua mun verojenmaksukuntoon laittamisessa. Vaan ei onnannut, niin palasin ihanien lääkärien luokse häntä koipien välissä läksyn oppineena :( .

Profile  

PostPosted: Thu Jun 27, 2013 08:44 

Melatoniinia 5mg on tosi paljon! Toiset hyötyvät ihan 0,5mg annoksista, tavanomaisin on 1-3mg. Ja tohon 5mg pitäs nostaa hitaasti.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa (tai solutason vajaatoimintaa) voi olla, vaikka labrat olisivat miten hienot! Ja se jos, mikä vaikuttaa myös sinne unen laatuun ja sitä kautta vointiin...
Ei muuta kuin etsimään osaavaa funktionaalisesti maailmaan suhtautuvaa lääkäriä, niin saanet avun siltä osin, mikäli tarpeen.
Maailmalla vajaatoiminnan TSH-raja on 2.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 29, 2013 01:12 

Lukemattomat sairaudet voivat viedä fyysinen kunnon ja niiden kaikkien poissulkeminen yksityisellä puolella maksaisi varmaan kymmeniä tuhansia euroja.

Ja toki masennus/stressi verottaa myös sekä ylimääräiset kilot jos niitä on kertynyt. Ajan myötä liikkumattomuus aiheuttaa ongelmia, ihminen on tehty liikkumaan ja jos sitä ei tapahdu niin rappusetkin hengästyttää aivan varmasti.

Se on toki vähän kaksipiippuista pohtia kaikkia maailman sairaustiloja ja mikä itseen sopisi, voi tulla vain lukemalla entistä sairaamaksi, mutta toisaalta oma terveys on aina omalla vastuulla, eikä niitä labroja ja omia oireita voi tulkita ellei ole tietoinen

Sitäkin olen miettinyt missä määrin lääkäreille kannattaa olla rehellinen, itse menin ohimennen sanomaan pienestä paniikkihäiriöstä, se aiheutti useiden kuukausien ajanhukan ja viivytykset tutkimuksissa ja tilanne ehti huonona entisestään. Mutta on sekin fakta, että jos pääkoppa ei pelaa niin ei pelaa kroppakaan.

D-vitamiini ja magnesium nyt on ainakin sellaiset peruspalikat mitä olisi syytä ottaa, oli sitten terve tai sairas. Halpaa ja turvallista.

HPA-akseli pitäisi tutkia nyt ainakin mutta tietysti jos ei ole yksityiseen varaa ja julkisella on mielenterveys-leima otsassa niin voipi jäädä kortisolit sun muut mittaamatta.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 09, 2013 09:50 

Jamana wrote:
Mun henk. koht. mielipiteeni on, että silloin, kun on väsynyt ja sairas ja kaikki on epämääräisen epäselvää, kannattaa olla todella tarkka kenelle lääkärille menee.

Kiitos Jamana. Joo, näköjään sekin pitää oppia kantapään kautta kenelle menee selittämään oireitaan, on se sitten lääkäri tai joku muu. :wink:
Tällä hetkellä on aika varattuna lääkärille, jonka pitäisi tietää mistä puhun. Toivon että siitä sitten poikisi jotain apua jatkuvaan uupumukseen. Ehkä pääsen testeihin ja selviäisi lopultakin, mikä ihme minua vaivaa.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 09, 2013 09:51 

Riimi wrote:
Melatoniinia 5mg on tosi paljon!

Olen samaa mieltä. En uskaltanut alkaa kylmiltään ottamaan 5 mg kerralla melatoniinia, etenkin kun tiedän olevani herkkä esim. lääkkeille, ym. :shock:

Profile  

PostPosted: Tue Jul 09, 2013 10:09 

Jep, niin varmasti. Minulla ei kymmeniä tuhansia ole, joten kokeilen nyt seuraavaa reittiä tutkimuksiin.
Yleisellä puolella kaikki vedetään helposti masennuksen piikkiin. Tapana on myös se, että helposti lätkäistään se mielialalääkeresepti. "Olet masentunut, ota tästä." Kun sillä ei uupumus parane...
Mielestäni tulee paljon kalliimmaksi jättää ihminen hoitamatta, kun ei tiedetä mikä häntä vaivaa.

Mä pystyn kyl hiukan liikkumaan, mutta se, että rasitan itseäni, aiheuttaa sen verran kovat oireet, joskus jo samana iltana, että olen todella kipeänä monta päivää. Kova rasitus -> 3-5 vrk niin sairaana että oksat pois.
Pistää miettimään että onko sinulla henk.koht. kokemusta cfs-oireista?...

Mulla hengästyminen johtuu siis siitä että olen jo rasittanut itseäni (liikaa). Tunne, ettei saa tarpeeksi happea. Tällöin myös leposyke on korkea.

Tätä on eräs kaverikin sanonut. Sanoin hänelle, että kukas niitä mun oireita sitten tutkii jos en minä itse. Koska lääkäreitä ei tunnu vähempää kiinnostavan se, että elämäni menee hukkaan jatkuvassa uupumuksessa / cfs-oireissa.

Joo, jos menee sanomaan että on joskus ollut masentunut (eiköhän jokainen ole joskus, ainakin vähän?), sen jälkeen kaikki vedetään sen piikkiin.
Mun pääkoppaa on tutkittu (mielenterveyspuolella, se ns. masennus) jo vuosia, eiköhän se tie ole loppuun kuljettu.
Mulla ei pelaa kroppa. Onhan se niinkin päin että jos ei kroppa toimi, mieli alkaa kärsiä vähitellen.

Mulla alkoi elämäni pahimmat oireet reilu vuosi sitten, jolloin törmäsin nettiä tutkiessani tähän saittiin ja olenkin syönyt useita lisäravinteita (toistakymmentä) sen jälkeen. Täten on suljettu pois ainakin se, että minulla olisi jotain puutoksia. D-vitamiini ja magnesium ovat jo mukana listassa.

Tk-lääkärini on ystävällinen mutta ei valitettavasti tiedä cfs:stä muuta kuin sen, että "käypä" hoito on liikunta ja mielialalääkkeet.
Olen joitakin kokeita saanut hänen kauttaan ja sen hetkinen kortisoli oli normaali. (tämä ei kuitenkaan kerro vrk-vaihtelua)
Kun kaikki näyttää normaalia (tai lievää poikkeamaa jota ei pidetä minään), alkaa se että ihmistä aletaan pitämään luulotautisena.
Eräs tuttava jopa epäilee, että teeskentelen jotta saisin huomiota. En minä mitään huomiota ole tästä tilasta saanut, vaan ihmisten ilkeydet ja ajattelemattomat kommentit niskaani...

Last edited by Nethaye on Sun Jul 28, 2013 09:08, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 10, 2013 12:19 

Pakko vielä puuttua tähän: "Mulla alkoi elämäni pahimmat oireet reilu vuosi sitten, jolloin törmäsin nettiä tutkiessani tähän saittiin ja olenkin syönyt useita lisäravinteita (toistakymmentä) sen jälkeen. Täten on suljettu pois ainakin se, että minulla olisi jotain puutoksia. D-vitamiini ja magnesium ovat jo mukana listassa."

Pidän hyvin epätodennäköisenä, että ravitsemuksellisia puutoksia olisi voitu täysin sulkea pois, ellet sitten ole syönyt esim. isoja annoksia metyylifolaattia ja adenosyylikobalamiinia, joita Suomesta on vaikea löytääkin. Monilla meistä tavanomaiset vitamiinimuodot eivät toimi kunnolla ja toisaalta jotkut tarvitsevat toisiin verrattuna aivan "hevosannoksia" - Biochemical Individuality -kirjassa viitataan kymmeniin tutkimuksiin, joiden mukaan erot ovat useimpien ravinteiden kohdalla jopa kymmenkertaisia ihmisestä toiseen. Tietysti kaikkia ravinteita ei voi turvallisesti syödä 10-kertaisia määriä verrattuna suositusannokseen. Useimpia ei myöskään voi verikokeista kunnolla mitata. Oikeastaan suomalaisista perusmittauksista ainoastaan kalium-, B12- ja D-mittaukset ovat edes sinne päin luotettavia. D-määrää ei voi annoksen perusteella vielä taata riittäväksi, pitäisi tehdä verikokeet.

CFS:ssä tietyt ravinnepuutokset (esim. folaatti) ovat hyvin yleisiä, osittain geneettisistä ja osittain muista syistä (sairauden myötä huonontunut imeytyminen tai lisääntynyt tarve jne).

Suosittelen viemään arvauskeskuslääkärillesi Tom Kindlonin kirjoittaman tieteellisen artikkelin (löytyy netistä), jossa murretaan absurdi myytti siitä, että liikunta olisi CFS:ssä hyödyksi - tai edes turvallista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 26, 2013 08:19 

Ai jaa, en tiennytkään. :shock: Kuvittelin, että kun syön vahvaa monivitamiinia, magnesiumia jossa mukana D-vitamiini, ym. jne. samalla huolehdin siitä, että saan kaikkia tarvittavia aineita.

Eilen kävin Valtosen vastaanotolla. Olin helpottunut, ensimmäinen ihminen joka uskoo mitä sanon. Hän osasi myös kysyä erilaisia asioita, joilla selvitti mikä minua mahdollisesti vaivaa. Haastattelu kesti tunnin.

Hän oli sitä mieltä että minulla on CFS, todennäköisesti myös reumageeni sekä immuniteetissani on jotain outoa. Hän kirjoitti tk-lääkärilleni paperin jossa on sairauskertomustani, kertoo siitä että täytän CFS:n diagnostiset kriteerit sekä suosittelut mitä kokeita minusta tulisi ottaa. (IgA, IgG, IgM)

Minulla siis ei juuri ole varaa käydä yksityisellä tai teettää siellä kokeita, ellen sitten ala säästämään, siksi nuo ohjeet tk:lle.
Reumageenin olemassaolon testaaminen maksaa kuulemma 100 €.

Minusta oudointa on se, että ohjeissa on myös kuntoutusohjelma, joka alkaa 100 m kävelyllä per päivä. (graded exercise therapy?) Olen kyllä aavistuksen paremmassa kunnossa kuin viime vuonna. Ja reilu vuosi tätä pahinta oireilua takana. No, ehkä hän tietää mitä tekee.

Hassua on se, että muutenkin tulee hieman liikuttua kun on lapsi ja lemmikkejä, että ehkä se sata metriä tulee jo kotona täyteen. Ja etten aivan "muumio" olisi, joskus tosiaan pyöräilen varovasti.

Jälkeenpäin aloin miettiä, mitä teen jos työvoimatoimisto haluaa että menen jonnekin töihin, tms. Pyydänkö silloin lääkäristä sairastodistuksen vai menenkö vain hommiin ja sitten sairaslomalle kun olo romahtaa (ja niin tulee käymään jos en saa lepoa)?... No, se on sen ajan murhe.

Tärkeintä minulle nyt on se tieto, etten ole hullu tai luulosairas. Että ne ihmiset jotka ovat pitäneet minua teeskentelijänä tai sellaisena, että teen tämän tahallani, voivat suksia kuuseen ja pitää mielipiteensä. Koska tiedän, mikä minua vaivaa.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 27, 2013 11:20 

Ville Valtonen epäilee kaikilla "reumageeniä" eli selkärankareumaan liittyvää HLA-B27:ää. Juuri kellään ei sitä sitten lopulta ole. Esim. minulta hän kysyi, "sattuuko selkääsi ikinä?" Vastasin "no joskus vähän, eikö kaikilla". Sitten hän totesi, että minulla varmaan on selkärankareumaan liittyvä geeni?! No, ei ollut. En siis sano, etteikö sinulla voisi olla, mutta aika usein hänen epäilyksensä menee metsään.

Infektiopolilla on lebvinnyt viime vuosina ajatus siitä, että graded exercise therapy voi auttaa CFS:ään. No, kuten tiedämme, näin ei ole ja se voi olla erittäin vaarallista. Eräskin kaverini on ollut sen takia hyvin vaikeasti sairas nyt 18 vuotta. Valtonen on ihan hyvä lääkäri, mutta ei missään nimessä kannata luottaa häneen kaikessa.

Joka tapauksessa hienoa, että asia etenee! Valtosen sanalla on painoarvoa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Aug 28, 2013 01:07 

Ai jaa. :O En ole tutkinut asiaa, koska luultavasti se ei mitään muuta, että onko minulla reumageeniä vai ei.

Ahaa... Ilmankos sainkin sitten suositukset tuohon liikuntajuttuun. Onneksi lääkärini oli ymmärtäväinen ja osasi hahmottaa sen, että en ihan ole kyllä missään liikuntaohjelma-kunnossa.

Kyllä, hienoa että asia etenee. Ja kiitos sinulle lääkäri- ym. muista vinkeistä! En olisi tässä asti ilman sinun apuasi!

Kävin eri toimistoissa ja tk:lla. Valtosen kirjoittamasta paperista on ollut suuresti hyötyä, nyt minun tilani otetaan vakavissaan. Oma lääkärini kirjoitti minulle sairaslomaa kuukaudeksi (ei löytänyt oikeaa koodia ja kirjoitti G93.3 post viral fatigue syndrome), ihme kyllä se ainakin meni läpi. Kelasta on siis ainakin kuukaudeksi tulossa sairaspäivärahat.

Lääkäri määräsi myös kokeiluun Prednisolonia, 5 mg joka aamu, 30 pv. Mitä mieltä olet, pitäisikö syödä lyhyempinä jaksoina jotta en häiritsisi omaa tuotantoani?

Verikokeet (jotka hän suostui ottamaan, nuo immuunijutut ja halusi myös nähdä aamukortisolin) ovat valitettavasti viitearvojen sisällä, kun soitin tk:lle niitä kysyäkseni. Olin hieman pettynyt kun taaskaan "ei näy mitään". Mutta, lääkäri soittaa vielä ensikuun puolivälissä.

Mikä sitten on normaalia cfs-potilaalle? Luulisin että kortisolia tosiaan tarvitsisi enemmän jos on sairas. Terv. syysflunssainen Nethaye

Profile  

PostPosted: Thu Aug 29, 2013 09:37 

Toi Prednisolon tolla annoksella on vastaava kuin hydrokortisonia noin 20-25mg/vrk, joka on aika tavallinen AF:n hoitoannos, eli se voi piristää. Noin lyhyt aika ei kyllä merkittävästi lamaa omaa tuotantoa pitkäksi aikaa. Onko sulla itselläsi mitään käryä nyt tuosta lisämunuaisten uupumus-tilasta, AF:stä? Jos ei, niin suosittelen ensin tutkimaan sen asian tarkemmin, ennenkä aloitat tuon, sillä kuukausi on taas aika lyhyt aika "palautumiseen", joskus sekin riittää. Ruokavalio ja lisäravinteet voivat olla suureksi hyödyksi (ravinteikasta ruokaa paljon, rasvaa luonnollisista lähteistä reilusti ja hiilihydraateista rajoituksia ravinteettomien osalta, kuitenakaan ei sais kituuttaa, eli runsaasti ruokaa).
Itselleni kävi niin, että AF ehti tosi vaikeaksi, niin olen pian 2 vuotta joutunut ottamaan hydrokortisonia (lyhyt puoliintuminen, niin 5-7 kertaa päivässä) ja se on kyllä minut nostanut jaloilleni. Ja vaikea DHEA:n puutos löytyi myös.. Nämä on tämmösiä, et kun yksi kohta rosahtaa, niin jo kohta toinenkin...

Profile  

PostPosted: Thu Aug 29, 2013 10:30 

Maija wrote:
Ville Valtonen epäilee kaikilla "reumageeniä" eli selkärankareumaan liittyvää HLA-B27:ää. Juuri kellään ei sitä sitten lopulta ole.
Minä lienen sitten niitä harvoja joilla tuo geeni on. Ei siitä tiedosta ole mitään apua, muuta kuin ehkä itse ymmärtää, jos vaivoja on. Senkin ymmärryksen unohtaa, kun lääkäreiltä ei saa mitään kommenttia. Vähän joka paikka brakaa ja voimat ilmiselvästi vähenevät.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 29, 2013 02:56 

Ai, jäi vastaamatta, että kyllä minullakin tuo antigeeni on, todettu jo melko nuorena. Ja reaktiivista artriittia/spondyloartropatiaa. :/

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]