Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 04:32

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Kilpirauhanen vai Cfs
PostPosted: Mon Feb 18, 2013 11:30 

Moi!
Olen 36-vuotias mies.
Oireita on tullut noin 10-vuoden aikana mm.
Väsymystä,ahdistusta,lievää masennusta,raajojen puutumista,lihas ja nivelkipuja,lihas jäykkyyttä,ummetusta välillä ripulia.
Mulla on myös huono muisti ja keskittymiskyky.
Ruumiin lämpö heittelee ,aamulla saattaa olla alle 35 ja illalla 37,2 astetta!
Voimaa mulla on jonkinverran,mutta kestävyyttä ei yhtään.
Muutaman kerroksen portaiden kävely jo laittaa jalat hapoille.
Jos joskus innostun salilla käymään,niin palautumiseen menee viikko.
Palautuminen myös alkaa vasta parin päivän viiveellä.
Olen myös henkisesti huonossa kunnossa rasituksen jälkeen.(ahdistaa,masentaa ym.)

Tein viime keväänä Mdd:llä lisämunuaistestin,jonka mukaan lisikset tuottaa illalla eniten kortisolia ja aamulla vähiten,eli juuri päinvastoin kuin kuuluisi.
Siihen on lääkityksenä hydrocortisoni 20mg kerralla aamuisin.
Testosteronitaso oli myös alle viiterajojen,muistaakseni 8,1
Myös kilpirauhasen vajaatoiminta löytyi viimekeväänä.
Siihen on Tyroksiini lääkkeenä,mutta se ei auta millään tavoin oireisiin vaikka tsh ja t4v ovat ok lukemissa.
Otin nyt myös antioksidanttiklinikalla T3 ja rt3 kokeet.
T3=5.5 rt3=26.8 ja niiden suhde 13.3
Terveellä ihmisellähän tuo suhde kuuluisi olla yli 20.
Voiko nämä oireet johtua tuosta T3/rt3 suhteesta
Vai voiko taustalla olla jotain muuta? cfs?
Kiitokset kaikista vastauksista! :shock:

-Pade

Profile  

Post subject: Re: Kilpirauhanen vai Cfs
PostPosted: Tue Feb 19, 2013 09:41 

Hei,

Entäs syke, onko leposyke korkea tai tavallista hitaampi? Verenpaineheittelyä? Oireet sopii myös autonomisen hermoston toimintahäiriöön, ts. dysautonomiaan. Tätä lääkärit Suomessa valitettavasti vaan tuntee erittäin huonosti, parhaiten tietää yleensä neurologit, mutta sielläkin puutteita... Muutama linkki löytyy tämän foorumin teoriat-osiosta.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 19, 2013 10:45 

Oireesi voivat hyvinkin johtua vain kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Monellahan tyroksiini ei riitä korjaamaan ongelmaa, vaan hoidoksi tarvitaan T3-hormonia.

Omasta mielestäni hydrokortisoniannoksesi on turhan suuri. Itselläni on melko paha lisämunuaisen vajaatoiminta ja otan yhteensä 13 mg päivässä jaettuna neljään annokseen, josta aamuannos on 7 mg. 10 tai 15 mg olisi varmaan sinulle parempi annos.

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa sitä, että lihakset menevät tosi herkästi maitohapoille. Psyykkiset reaktiot rasituksen jälkeen taas viittaavat siihen, ettei kortisolia ole tarpeeksi. Liikunta lisää kortisolin tarvetta ja sen vähyys voi aiheuttaa sekä ahdistusta että masennusta. Suosittelen kokeilemaan ottaaa pieniä määriä (esim. 2-5 mg) hydrokortisonia liikunnan yhteydessä.

Onko sinulla hoitoa testosteronin puutokseen? Se aiheuttaa helposti uupumusta ja lihasheikkoutta. Itse huomasin selvän eron kun aloitin DHEA:n, joka nostaa myös testosteroniarvoja, vaikka olen nainen ja siten testosteronin tarpeeni paljon pienempi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Feb 19, 2013 03:39 

Moi!
Leposyke on noin 60 mutta vaihtelee ja voi olla joskus 80.
Verenpaine oli murrosiässä korkeampi, noin 170/70.
Nykyään yläpaine siinä 140-150 ja alapaine noin 80.

Mistä muuten johtuu käsien tärinä?
Varsinkin jos oon juonut kahvia tai tupakan jälkeen.

Ennen lisämunuaistestejä kokeilin muutaman kerran kyypakkausta noin neljännes pillerillä ja se toimi hyvin.
Kehosta oli rennompi ja tuli energisempi olo.
Muutaman kokeilun jälkeen sen vaikutus kuitenkin hiipui ,enkä lääkityksen aloitettuani ole huomannut mitään eroa olossa.
Olisiko liian vähän kilpirauhashormooneja veressä?
Vaikkuttaisko paino tuossa kortisoniannoksessa?
Mulla on elopainoa vähän päälle 100kg.

Perjantaina on taas aika legurille ja kilpirauhaslääkitys menee vaihtoon! :D
Täytyy ottaa puheeksi to DHEA,koska mulla ei ole mitään testolääkitystä.
Testo oli kyllä noussut sinne normaalin alarajoille ilmeisesti runsaan sinkin,magnesiumin ja b-vitamiinien ansiosta!

-Pade

Profile  

PostPosted: Wed Feb 20, 2013 11:35 

Käsien tärinään voi olla monta syytä. Kuulostaa liialliselta sympaattisen hermoston aktiivisuudelta, jos se seuraa kahvia tai tupakkaa.

En osaa sanoa, miksi hydrokortisonin teho on heikentynyt.

Jos miehellä on testosteronin puutos, pelkkä DHEA ei välttämättä riitä, vaan olisi hyvä käyttää testosteronia. DHEA on kyllä helpompi, kun se otetaan tabletteina ja testosteroni yleensä iholle levitettävänä geelinä tai pistoksina. (Voi olla, että minäkin hyötyisin testosteronista, mutta naisena sitä on tosi vaikea saada...) Jännä, että olet kuitenkin saanut arvot vähän nousemaan. Vai olisikohan siinä ollut vain satunnaista vaihtelua?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Feb 20, 2013 02:03 

Jos sympaattinen hermosto on yliaktiivinen (=sisäelinhermosto käy ylikierroksilla) kannattaa jo nyt jättää pois kahvia ja tupakkaa, koska niistä tilanne helposti oireet menee pahemmaksi.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 01, 2013 09:32 

Itse asiassa saman kuuloisen kortisolirytmin omaavana, minun mielestäni kortisoniannoksesi lienee liian matala. Fysiologinen annos 25mg jaettuna neljään osaan ( 10+7,50+5+2,5) jokusen päivän ja lähde siitä säätämään ylös-/alaspäin oman voinnin mukaan.

Liikuntasuoritusten ja ylipäänsä kaikkien stressaavien tilanteiden yhteydessä kannattaa ehdottomasti ottaa stressiannoksia.

Muutoin oireet ym kuulostaa juurikin AF:ltä ja rt3 ongelmalta. Joko olet Facebookissa Wilson ryhmässä?

Profile  

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:21 

Moi!
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Lääkäri vaihtoi lääkkeeksi Thyroid Erfan,jota syön nyt ensimmäistä viikkoa.
Ei kuulemma ole vielä paha T4-T3 muuntohäiriö,niin ei pelkkää T3:ta kirjoittanut.
Tosiaan toi kahvi on mulle myrkkyä,kun siitä tulee ahdistusta,tärinää,tykytystä.
Tupakasta lievempää ja kestää lyhyemmän aikaa.
Oon kahvin jo lopettanut ja tupakkakin menee enää muutama päivässä,mutta voiko tuota hermostoa muilla keinoilla rauhoittaa?
Se taitaa meikäläisellä käydä vähän ylikierroksilla välillä.
Varsinkin jos verensokeri on matalalla,niin en oo maailman mukavin jamppa! :evil:
Olisiko tuo kortisoni järkevämpi jakaa useampaan osaan?
Lääkäri perusteli yhtenä annoksena ottamista, että haluaa jäljitellä elimistön omaa tuotantoa.
Facebook ryhmään en ole vielä liittynyt.

-Pade :wink:

Profile  

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:39 

Kilpirauhasen vajaatoimintahan aiheuttaa helposti alhaista verensokeria. Ei ihme, jos verensokerin lasku aiheuttaa silloin pahaa ärtyisyyttä. Ja kahvi ja tupakkahan laskevat verensokeria ja alhainen verensokeri voi aiheuttaa myös tärinää ja tykyttelyä yms...

Monet ulkomaiset CFS-lääkärit määräävät hermoston rauhoittamiseen pieninä annoksina klonatsepaamia (ei muita bentsoja). Yleensähän bentsoja ei suositella käytettävän pitkiä aikoja, mutta jotkut ovat käyttäneet tuota ongelmitta vuosiakin. Se on enemmän lihasrelaksantti/epilepsialääke kuin psyykenlääke. Minun lääkärinikin täällä Hollannissa suostui sitä määräämään, mutta ei se ole auttanut. Lisäravinnepuoleltakin löytyy kyllä vaikka mitä, esimerkiksi L-teaniini, joka rauhoittaa, mutta ei ole lainkaan väsyttävä. Ashwagandhaakin voi kokeilla. Meditointiahan vähän kaikki suosittelevat...

Hydrokortisonin vaikutusaika on vain muutamia tunteja. Joten vaikka kortisolin eritys keskittyy erittäin selvästi aamuun, kyllä sitä minusta kannattaisi ottaa hyvin pieniä määriä myöhemminkin. Minulla kroppa käy ylikierroksilla siitä, jos en ota tarpeeksi kortisonia. Saatan mennä nukkumaan kuolemanväsyneenä ja yhtäkkiä olenkin aivan pirteä. Ilman riittävää kortisoniannosta pystyn nukkumaan vain noin 1h yössä.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:18 

Minua on parhaiten auttanut erittäin pieni annos triptyl 5-10 mg (yöksi) hermostoa tasapainottamaan, ja siihen lisäksi tarvittaessa propral 2,5-10mg takykardiaan. Klotriptyl mite auttoi aluksi tosi hyvin, mutta kun se on yhdistelmälääke ja Klo-osa on bentso joka aiheuttaa riippuvuutta - niin kahden kuukauden jälkeen olisin tarvinnut lisää, silloin lopetin pikkuhiljaa sen lääkkeen kun en halua sitä riippuvuusongelmaa. Mutta voi olla hyvä joskus ottaa tarvittaessa joku bentso jos on tosi kovat oireet. Triptyl ei aiheuta riippuvuutta, mutta voi nostaa sykkeen. Minulla se poistaa kuitenkin suurimman osan pahoinvoinnista, lieventää väsymyksen, brainfogin yms. Auttaa unenlaatuun, nukun enemmän sitä palauttavaa unta.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 08:34 

Heippa!

Miksiköhän sulle on annettu lääkkeeksi tuota Thyroidia, jos sulla TSH ja T4V arvot ok? Jos t3/rT3 suhde on noin alhainen, niin kyllä siinä näyttäisi selvästi olevan kyse rT3 dominanssista, jolloin hoitona tuo T3-lääke eli Liothyronin. En kyllä ole mikään lääkäri, mutta näin olen ymmärtänyt :) Olen epäillyt samaa vaivaa itselläni, mutten ole käynyt MDD testeissä. Olen hoitanut vaivaa luontaisin menetelmin ja saanut niistä apua :) Jos alkaa oireet tulla takaisin, niin sitten käyn MDD-kilpparipaneelissa. Mutta siis jos syöt ns. "väärää" lääkettä, niin sittenhän sun oireet alkaa vaan huonontua.

"rT3 dominanssin hoito
Jos henkilöllä todetaan rT3 dominanssi, siihen määrätään hitaasti vapautuvaa synteettistä T3 hormonia (Liothyronin, 7,5 – 15 mcg 12 tunnin välein). Tämä vähentää kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja samalla vähentää myös TSH:n tuotantoa, jonka seurauksena myös elimistön oma T4 tuotanto vähenee. Kun T4 tuotanto on riittävän vähissä, myös käänteisen T3:n tuotanto vähenee. Tämän seurauksena käänteinen T3 ei enää estä T4:n muuttumista aktiiviseksi T3:ksi.
On tärkeää huomioida, että synteettistä Thyroxinia, tai Armour Thyroidia, Thyroidia tai muita luonnollisiakaan aineita, jotka lisäävät T4 tuotantoa, ei tule käyttää tämän ongelman hoitoon. Valmisteenakin nautittu T4 muuttuu myös käänteiseksi T3:ksi ja näin aiheuttaa edelleen kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Pelkkää T3 hormonilääkitystä käytetään yleensä 6-12 kk, jonka jälkeen rT3 arvo tutkitaan uudelleen ja jos se on normalisoitunut, lääke voidaan asteittain lopettaa ja useimmissa tapauksissa tilalle määrätään Armour tai Thyroid lääkitys."

Profile  

PostPosted: Sun Mar 03, 2013 01:31 

Moi!
Lääkärin mukaan mulla ei ole niin paha T4-T3 muunto ongelma.
Hänen mielestään Lio on sen verran ärhäkkää tavaraa,että käyttää mieluummin Thyroidia.
Mitä mieltä muut on,pitäiskö mun mennä ronkuumaan se Lio resepti ja hoitaa ensin tämä rT3 dominanssi? :shock:
T3/ rt3 suhdeluku oli siis 13.3
TSH taisi olla 1.6 ja T4V 15
Elsa mitä luontaisia menetelmiä olet käyttänyt hoidoksi?

-Pade

Profile  

PostPosted: Fri Mar 08, 2013 10:38 

Hoh hoi. Eläinperäiset voi alkaa jopa lisäämään sitä ärrä vikaa. En nyt ole edelleenkään ymmärtänyt miksi jotkut on alkanut hoitamaan rt3 vikaa lääkkeellä jossa on t4. Suhdeluku 13 ei ole mitenkään "hyvä". Mulla toki oli ärrä tietämättäni ja aloin käyttämään eläinperäistä. Jossain määrin siitä oli ehdottomasti apua, mutta muutaman kuukauden päästä tuli ongelmia. Esim. hirvittävä ja jumputtava sydän sekä paineet nousi "kattoon".

Mulla on pää pikkasen jumissa, mutta jos puhutaan parasympaatisesta hermostossa tuossa tupakan ja kahvin kohdalla, niin voi kokeilla piikkimattoa. Mulla auttaa ainakin. On jopa auttanut uniongelmiin joskus :D ja muistaakseni Antti Heikkilä on puhunut siitä, että voi harjata ihoa. Liekö oli kyse kuiva harjauksesta vai suihkussa suritettavasta en muista, mutta liekö tuolla väliä.

Edit: joo on kai t3 ärhäkkää kamaa, mutta sitä nostetaan viikkojen kuluessa. En ole koskaan itse ollut ongelmissa kyseisen lääkkeen takia. Jos ja kun aloitat, niin liämunuiset on tärkeässä asemassa silloin. Onko niiden tilasta tietoa?
Miten esim. b12 ja muut b-ryhmän vitamiinitasot? Rauta? Siihen on kokeet ferritiini ja TrFeSa. C-vitamiini on tärkeä jne. Jos t3 kanssa alkaa pelaamaan on sille oma fooruminsa. En ole tätä ehtinyt, niin paljoa selata, että tietäisin onko täällä asiaan vihkiytyneitä ketjuja :D

Profile  

PostPosted: Fri Mar 08, 2013 10:57 

Pade, en tosiaan osaa sanoa noista lääkkeistä sen tarkemmin, sillä olen itsekin osin kyselevällä kannalla, mikäli mulle aloitetaan jotain lääkitystä. Toisaalta jos nuo "normi" lääkkeet lievittää oirieta ja tehoavat, niin mun mielestä voi olla ihan hyvä mennä niillä. Mut mitä nyt noita sun arvoja katselin, niin tuo suhdeluku on tosi pieni ja vastaavissa tapauksissa on sitte annettu Lio. Kyllä mua kuitenkin ehkä hiukan epäilyttää se lääke, koska on erikoislupalääke ja kuinka hyvin sitä sitten tunnetaan.. Armourissa pitäis olla noita molempia hormoneja, vai?

Olen saanut oloani paremmaksi b-vitamiinilla, nestemäsellä rautakuurilla, sinkillä sekä maarianohdakeuutteella. Lisäksi ois tarkoitus ostaa vielä seleeniä. Sitten ostin myös rakkoleväuutetta, mutta tätä en ole vielä aloittanut. Sen pitäisi kuulemma myös auttaa kilpparin toimintaan :) Olen nyt tilannut noi näytepurkit MDD:ltä ja multa otetaan kilpparikokeita lisää. MDD:ltä tilaan vain rT3-testin, muut tehdään kunnallisella (kävin just tänään lääkärissä). Lisäks pyysin ferritiinin (seerumin rauta) sekä b- ja d-vitamiiniarvot. Katsellaan, kuinkas etenee :) Tsemppiä sulle noihin lääkejuttuihin! Toivottavasti oot saanu/saat apua!

Profile  

PostPosted: Fri Jul 19, 2013 11:50 

Moi taas kaikille!
Pientä tilanne päivitystä.
Eli,nyt oon Liothyronia käyttänyt kilpirauhaseen ja clearing tullu jo ilmeisesti alkukesällä.
Lisämunuaiset pitäis olla paremmassa kunnossa ja oon alkanu pikkuhiljaa vähentää annosta.
Testosteroni taso on noussu ilman korvaushoitoa ja on nyt 16,eli on normaalin puolella.
Väsymys on poistunut,mutta jostain syystä keho ei siedä liikuntaa.
Lääkärin mielestä voi mennä aikaa ennen kuin kehon rasituksen sieto paranee ja palautuminen nopeutuu ,jos on ollu pitkään vajaalla.
Luulisi että jotain parannusta rasituksen siedossa olis jo tapahtunu,mutta ei.
Edelleen pikku kävely tai pyörälenkki laittaa jalat hapoille ja voimat loppuu tosi nopeesti jos pikku mäki tulee.
Nyt ei oo enää rahaa käydä yksityisellä,vaan joudun menemään kunnallisen puolelle.
Osaako joku kertoa mitä kokeita vielä pitäis ottaa ja mihin kannattais pyytää lähete?(asun Vantaalla)
Kiitokset kaikista vastauksista! :wink:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]