Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 11:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: aina väsyttää
PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:08 

Heippa. Olen täällä ekaa kertaa, koska aiheesta on nyt puhuttu TV:ssä ja muuallakin.

Olen kyllä jo sen ikäinen, että minun pitäisi olla menehtynyt sairauteen. Olen kohta 59. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä uupumus/masennusdiagnoosilla. Jäin pois työstä v. 2004. Kuntoutustuelle ja sitten eläkkeelle. ELäkkeen saaminen kesti yli neljä vuotta.

Olen ollut aina nuoresta saakka helposti väsyvä jos vertaan itseäni muihin. V. 1997 työni muuttui oleellisesti ja silloin alkoi minun maanpäällinen helvettini. Seitsemän vuotta sinnittelin löysässä hirressä. Ainoa joka ymmärsi minua oli lääkärini. Töissä kiusattiin, koska olin koko ajan poissa. Jaksoin tuskin istua tai siis en jaksanut. Makoilin WC:n lattialla, lepohuoneessa. Mikään ei auttanut. Jouduin usein lähtemään taksilla kotiin. En jaksanut matkustaa 10km yleisillä kulkuneuvoilla. Halusin kovasti olla töissä, mutta voimat oli täysin pois. Loma ei auttanut, lepo ei auttanut.

Kysyisin nyt, miten saisin selvyyden tämän ikäisenä onko minulla krooninen väsymysoireyhtymä ollut ehkä koko ikäni? Diagnoosi oli aarre vielä nytkin, koska läheiseni eivät vieläkään ymmärrä, etten jaksa matkustaa, että jaksan tehdä vain yhden asian päivässä ja väsyn siitäkin. Kaikki asiat vievät voimani, pienet ja suuret. Harrastan jonkin verran liikuntaa, mutta palautuminen on hidasta. En jaksa niinkuin muut.

Mistä saisin varmuuden mitä tämä on. Mielestäni tämä ei ole koskaan ollut masennusta, vaan jotain jota on vaikea selittää.

Faticoso

Profile  

Post subject: Re: aina väsyttää
PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:13 

Tässä vaiheessa auttaisi tosi paljon tieto siitä, missä päin Suomea asut! Oikeastaan ainoat CFS:ää tuntevat lääkärit ovat ohjelmassakin ollut Olli Polo (Tampere/Helsinki/Espoo) ja HYKSin infektiopoli. Nyt ehkä useammat lääkärit kiinnostuvat siitä.

Millaisia muita oireita sinulla on? CFS:äänhän kuuluu aina muitakin oireita kuin uupumusta, mistä on lisää tietoa sivulla http://cfs.gehennom.org/?oireet

Kysehän voi olla jostain muustakin sairaudesta, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Sinulla on varmaan kilpirauhasarvot mitattu? Joskus "normaalit" kilpirauhasarvot todellisuudessa viittaavatkin vajaatoimintaan.

Suomessa on tuhansia ihmisiä, joilla on uupumusta ja joiden oireet on leimattu masennukseksi, vaikka siitä ei olisi kyse. Osalla on CFS, osalla kilpirauhasen vajaatoiminta, osalla jotain muuta. Et ole yksin!

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:32 

Olen kotoisin Helsingistä mikä lienee onni tässä tilanteessa.
Kilpirauhanen on tutkittu. Ei mitään. Veriarvot tutkittu.
Työssä ollessa migreeninkaltaisia päänsärkyjä viikottain, selkäsärkyjä. Jopa borrelioosikoe otettu. Päänsärky hävisi kun jäin eläkkeelle.

faticoso

Profile  

PostPosted: Sat Mar 02, 2013 12:40 

Löytäisitkö niitä kilpirauhasarvojasi (TSH, T3, T4) vielä jostain? Kuten sanoin, "normaalitkin" arvot voivat tosiasiassa viitata vajaatoimintaan - tämä on hyvin yleistä!

Borrelioositestitkin ovat valitettavasti varsin epäluotettavia. :-/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]