Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:21

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jatkuva kuume, ei kai CFS?
PostPosted: Sun Mar 10, 2013 09:45 

Itse en siis halua uskoa, että oireeni voisivat johtua CFS:stä, mutta sen tv-ohjelman jälkeen, minulle on tätä diagnoosia kovasti ehdoteltu. Tosi hyvä ohjelma kyllä oli! Mahtavia naisia <3

Olen 29-vuotias ja minulla on kolme alle kouluikäistä lasta. Olen perusterve, tai olin ainakin ennen. Lapsista 2 on tehty lapsettomuushoidoilla, lapsettomuuden syynä minun PCO. Minulla ei ole allergioita enkä ole ollut terveydenhuollon kanssa tekemisissä potilaan roolissa viime kuukausia lukuun ottamatta.

Viime syksynä aloitin uudessa työssä, ja tein todella pitkää päivää, mutta nautin siitä suunnattomasti! Sitten sairastin angiinan lokakuussa. Sen jälkeen olen ollut kuumeessa enemmän tai vähemmän koko ajan. Minun normaalilämpö oli ennen lähempänä 36, nyt lämpö on alhaisimmillaan 37,0 ja nousee joka päivä vähintään 37,4, monesti ylikin. Vielä ennen vuoden vaihdetta en jaksanut tästä hirveästi huolestua, ajattelin että kyllä se lämpö vielä laskee ja olo korjaantuu, sairalomaa en pitänyt paria päivää enempää.

Sitten tammikuun puolessa välissä palasin kahden vuoden äitiyslomalta takaisin SH-opintojen pariin. Sairastuin heti ensimmäisellä kouluviikolla flunssaan ja kuume nousi tavallistakin korkeammalle. Silloin otettiin PVK + CRP, kaikki ok, joten ei antibiootteja. Helmikuussa menin uudelleen lääkäriin, koska kuume ei ole poistunut. Uudet verikokeet, taas ok. Sen jälkeen verikokeita on otettu välillä, parit sydänfilmitkin (rintatuntemus ja hengenahdistus), jotka kaikki ok. Ainoastaan valtimoverinäytteen arvot oli sekaisin (hengenahdistus), viittasivat jo pitkään jatkuneeseen respiratoriseen alkaloosiin, sen vuoksi tehtiin päivystyksenä keuhkojen TT-kuva (täysin puhdas). Syytettiin hyperventilaatiota, vaikka en kyllä mielestäni hyperventiloi...

Viime viikolla tehtiin sydämen kaikututkimus, joka puhdas.

Kuumetta minulla on siis jatkuvasti, flunssan oireet ovat poistuneet. Lisäksi on sydäntuntemuksia ja hengitysvaikeuksia, mutta niihin ei siis elimellistä syytä löyty.

Oireeni eivät ole valtavia, mutta häiritseviä. Olen vähentänyt työntekoa, joten stressiä minulla ei enää ole. Perheen kanssa menee mahtavasti, rakastan opiskelua ja opinnot sujuu hyvin, kognitiivisia ongelmia ei ole. En ole masentunut enkä ahdistunut, pää haluaisi tehdä mutta kroppa ei!

Fyysinen olotila vaan on kurja. Kuumeinen olo, paleltaa/hiottaa, syke on korkea ja rasituksen sieto surkea, heikottaa, päässä sirisee (päässä on koko ajan sellainen olo, kun olisin juuri puhaltanut ison ilmapallon). Kipuja minulla ei ole, päin vastoin, neulanpistoja en juurikaan edes tunne enää, ja vaikka kolauttaisin itseni johonkin, sekään ei satu.

Lääkärit ovat mielestään tehneet kaikkensa. Itse haluaisin kuitenkin tietää, mitä tämä on! Pelkään, että tämä jää krooniseksi, eikä syy koskaan selviä. Voin heittäytyä hankalaksi potilaaksi, jos tarve vaatii, joten kysyisinkin teiltä kokeneemmilta, mitä tutkimuksia vielä kannattaisi tehdä, ennen kuin lyön hanskat tiskiin ja alistun osaani?

Suurkiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta avusta!

Profile  

Post subject: Re: Ei kai CFS?
PostPosted: Mon Mar 11, 2013 12:39 

Joku infektio sinulla näyttäisi jääneen päälle, oli kyse sitten CFS:stä tai ei. Monien diagnoosikriteereiden mukaan diagnoosia ei saisi tehdä, ennen kuin on sairastanut vähintään 6 kk. Tosin eihän tuossa ole kovasti järkeä, ei se sairaus mystisesti "muutu" CFS:ksi 180 päivän kohdalla...

CFS:ssä esiintyy käsittääkseni aika monella hyperventilaatiota, olisiko syy sitten se, että kun kudokset eivät saa riittävästi happea, elimistö yrittää korjata lisäämällä hengitystiheyttä, vaikka se ei auta. Sitä ei välttämättä itse huomaa, koska kyse ei ole sellaisesta paniikkihäiriötyyppisestä "puhkumisesta", vaan enemmän kroonisesta, lieväasteisesta vaivasta. Joskus hoitona käytetään klonatsepaamia, joka pienillä annoksilla on monilla muutenkin tehokas CFS-hoito ja moni on käyttänyt sitä vuosia ilman toleranssia tai riippuvuutta.

CFS:ssä on usein monenlaisia sydänongelmia, osin infektioperäisiä, jotka voivat näkyä EKG:ssä ja sydänfilmissä (kuten minulla tyypilliset kääntyneet T-aallot) tai voivat olla näkymättä. Joillain esim. noita kääntyneitä T-aaltoja on vain osan aikaa, jolloin Holter löytäisi ne, mutta normaali EKG yleensä ei.

CFS on pitkälti poissulkudiagnoosi. Oirekuvasta riippuen usein joudutaan sulkemaan pois esim. keliakiaa, MS-tautia sun muuta. Nämä tietysti eivät oikein sinun oirekuvaasi sovi. Mykoplasma olisi hyvä testata, mutta valitettavasti vasta-ainetesti on kaikkea muuta kuin luotettava. HYKSin infektiopolilla tutkitaan CFS-epäilyt hyvin ja muutenkin infektiolääkäri olisi oikea paikka. Empiirinen antibioottikuuri voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Tuo heikentynyt kivuntunne ei kai ole CFS:lle tyypillistä. En tiedä, voisiko se sitten viitata autonomiseen neuropatiaan.

Tärkeintä on ainakin se, että et nyt rasita itseäsi liikaa ja lepäät! Näin alkuvaiheessa sekin voi joskus riittää täyteen parantumiseen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]