Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:33

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mulla on niin huono olo.. onko tämä tätä?
PostPosted: Fri Mar 22, 2013 03:38 

Oon saanut diagnoosin kroonisesta väsymysoireyhtymästä kysymysmerkki perässä. Urheilulääkäri oli asialla. Puhui myös juppitaudista.

Oon ollut sairas enempi tai vähempi tammikuusta 2011 asti. Alkoi väsymyksellä. Oireet vaihdelleet paljon. Alusta asti kuitenki rasituksen jälkeen tai joskus jo sen aikanakin huono/kuumeinen olo. Olen/olin kova urheilemaan.

Oireita ainakin: Rasituksen jälkeen huono olo (nykyään viiveellä); kuumetta, imusolmukkeet kaulalla turpoaa, kurkku kipeän oloinen, korvia pistelee, sydän hakkaa välin kummasti, toisinaan väsymys "kohtauksia".
Oireina löytyy myös tai on ollut: nivelkivut, kylmyys, pääkipu, keskittymisvaikeudet, sumuinen olo, ärtyvyys ja masennuksen tuntua?

Mykoplasmaan sain keväällä 2012 pari lääkekuuria. Näkyi niitä vasta-aineita jo syksyn 2011 kokeissa. Kaikkia mahollista on tutkittu verikokeilla, mutta ne kaikki ok.

Nyt kävi niin hullusti, että olin vähän aikaa paremmassa kunnossa ja pystyin taas harrastaa rakasta hiihtohararstustani. Innostuin liikaa ja hihdin viime sunnuntaina 15 km massahiihtokilpailun... Tiistaina akoi oireita ilmaantua ja nyt istun töissä ihan itkun partaalla monelaisine oireineni. Ei mua varmaan enää voi kukaan auttaa. Mutta onkohan tämä just tuota väsymysoireyhtymää...?

Niin ja olen 33-vuotias nainen, kolmen lapsen insinööri-äiti.

Sori sekava selostus..

Profile  

Post subject: Re: Mulla on niin huono olo.. onko tämä tätä?
PostPosted: Fri Mar 22, 2013 03:44 

Oireesi kuulostavat CFS:lle hyvin tyypillisiltä. Saitko noista mykoplasmaan määrätyistä antibiooteista siis mitään apua?

Osa oireistasi (ei tosin kuume ja imusolmuketurvotus) sopisivat myös kilpirauhasen vajaatoimintaan, joka usein esiintyy CFS:nkin kanssa yhdessä. Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvoja ja millaiset ne olivat (siis numeroina, "normaali" voi olla kaikkea muuta kuin normaali!)

Valitettavasti jos CFS:stä on kyse, rasituksen välttäminen on tärkein hoito. Onhan tähän paljon muitakin hoitoja, joten älä missään nimessä luovu toivosta, mutta liiallisella rasituksella saa helposti kumottua tehokkaimpienkin lääkkeiden ja lisäravinteiden vaikutuksen. :-/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 04:00 

Ne antibiootit tuntui silloin auttavan joksikin aikaa (muistaakseni), mutta sitten tuli oireilu takaisin.

Kilpirauhasarvot on tutkittu, oli normaalit juu, mutta en tiedä arvoista?

Mä käytänkin paljon vitamiineja ja lisäravinteita eli siksi olinkin varmasti paremmassa kunnossa ja aloin hiihtämään taas..

Unohin muuten oireista: huimauksen ja niskajäykkyyden.

Voikohan tuo mykoplasma aiheuttaa tuota cfs:ää?

Profile  

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 04:21 

Kilpirauhasarvoja kannattaisi kysellä ne mitanneelta taholta, omat labratuloksensa saa kyllä kun pyytää.

Siitä kiistellään, onko krooninen mykoplasma sama asia kuin CFS, koska CFS:n katsotaan yleensä olevan virussairaus. Toisaalta siihen on yhdistetty lukuisia eri bakteereja, mukaan lukien mykoplasmat. Tälläkin foorumilla on ollut aika paljon mykoplasmaihmisiä. Joillain antibiootit auttavat paljon, yhdellä ne veivät pelkän kuumeen, mutta eivät muita oireita.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 25, 2013 10:48 

Mun kilpirauhasarvot viime toukokuulta: T4-V 13 ja TSH 2. Onko näissä mitään erikoista sitten?

Nyt en ole viikkoon taas urheillut ja olo alkaa helpottamaan. Viikonloppuna oli vielä kuumetta, mutta ei onneksi enää koko ajan. Imusolmukkeet kaulalla on kyllä vielä turvoksissa.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 25, 2013 10:08 

On ollut kyllä monenlaista oiretta vielä ja tuntuu, että koko ajan tulee lisää oireita. Kuumeilua aina välin ja kurkkuoireita ja nyt hankalaa, kun henkeäkin ahistaa. Lisäksi välin sellasta, että kasvoja alkaa kuumottaa. Aivan ihme oireita siis.

Onneksi mulla on aika Olli Pololle tre:lle toukokuun alussa. Pitkä on matka sinne meiltä (250 km), mutta luotan saavani sieltä apua ja varmistuksen diagnoosista.

Profile  

PostPosted: Wed May 08, 2013 04:34 

Nyt on naltoreksoni resepti taskussa, tai lähettetty Helsinkiin yo-apteekkin. Aika tyypilliset oireet oli Polon mielestä ja tosiaan semmostakin mikä löi ällikällä... Mm. mahan "läskien" kertyminen tuonne alas ja jotenki poimuttumalla. Tämä on cfs:ää sairastaville kuulemma tyypillistä! Ja oli siinä toki paljon muutakin.

Nyt kun sais pian lääkkeet ja pääsis kohti parempia aikoja :).

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]