Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 10:30

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Voisiko olla CFS?
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 04:40 

Olen 21 vuotias mies ja lapsuuden jälkeen elänyt aika stressikästä elämää. Lukioaikana aloin huomata, että aloin änkyttää ja puhuminen ei ollut kovin sujuvaa. Aina kun söin jotain runsas hiilihydraattipioista ruokaa naamaani alkoi jännästi kutisemaan/nipistelemään. Aloin saamaan myös aknea samoihin aikoihin ja poskiin ja leukaan ilmestyi punoitusta. Kyse ei ole kasvojen kuivuudesta, käytän kosteusvoidetta ja kasvoni ovat enemmänkin öljyset. Aknekaan ei ole normaali, en ole oikeen koskaan saanut mitään normaaleja finnejä vaan enemmänkin pieniä ihonvärisiä näppyjä yleensä kutinan jälkeen. Samanlaisia näppyjä minulla on myös selässä, olkapäissä ja rinnassa, mutta osa niistä on punaisia. Minulla on myös todella huono keskittymiskyky, väsymystä, tosi huono lyhyaikainen muisti, "brain foggia", tuntuu että olen välillä ihan kujalla ja nyt viimeaikoina silmät on alkaneet vähän punottaa ja vuotamaan. Minulla on lapsesta saakka ollut sitkeää limaneritystä ja olen huomannut että huuliin aina kertyy jotain limaa mikä on tosi ärsyttävää. Huulet tuppaavat myös kuivamaan helposti.

Tuppasin joskus lukioaikoina syömään aika epäterveellisesti, paljon karkkia ja energiajuomia yms. ja valvoin iltasin myöhään pelaten tietokoneella. Lukio loppui ja menin armeijaan ja siellä oli ongelmia juurikin alotekyvyn kanssa ja motivaatio tippui miinuksen puolelle. Olen kuitenkin armeijan alusta saakka alkanut syömään terveellisemmin ja olen aina ollut liikunnallinen. Olen esimerkiksi vetänyt tosi raskaita reenejä kuntosalilla varsinkin armeijan aikana n.4-5 kertaa viikossa. Vedin myös pitkään kreatiinia ja proteeinivalmisteita.

Aloin viikko sitten vetään paleo dieettiä, kun luin tästä lisämunuaisen vajaatoiminnasta ja moni oire osui nappiin. Huomasin kyllä että virkeys on lisääntynyt. En kuitenkaan pysty alkaa elämään mitään paleo dieettiä tässä iässä montaa viikkoa niin olisi kiva tietää mistä nämä oireet mahtavat johtua, ettei turhaan tee mitään suuria uhrauksia. Olen koittanut pitkään ottaa jo selvää tosta naaman kutinasta, mutta lääkäritkään ei ole osannut sanoa mitään. Olen huomannut että kovimmat kutinat tulee leivästä. Omistan myös kissan niin en tiedä onko sillä jotain osaa ollut kutinaan. Ei pitäisi millekkään ruoka-aineillekkaan olla allergioita ja ei ole koskaan tullut mitään muita oireita. Minulla ei esimerkiksi ole mitään vatsaoireita juurikaan ollut ja olen vatsataudinkin sairastanut vaan kerran elämäni aikana.

Suuret kiitokset sille joka osaa yhtään valaista tätä tilannetta!

Profile  

Post subject: Re: Voisiko olla CFS?
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 05:37 

Monien ihosairauksien osuus ruokavalioon, ruoansulatukseen, verensokerin säätelyyn, suolistobakteereihin yms on hyvin tiedossa, etenkin akne ja ruusufinni. Tuleeko sinulle siis iho-oireita vain tärkkelyksestä vai sekä tärkkelyksestä että sokerista? Moni vaihtoehtoisempi lääkärihän suosittelee kokeilemaan tärkkelyksen vähentämistä, jos kärsii aknesta. Eihän se kuitenkaan paleoruokavaliota välttämättä vaadi. Voi olla myös, että kyseessä on enemmän ruokayliherkkyys.

Suosittelisin kokeilemaan myös sinkkiä (väh. 50 mg päivässä) mielellään yhdessä kromin ja seleenin kanssa noihin iho-ongelmiin.

Kärsin itse aikoinaan kroonisesta nokkosihottumasta. Se ei enää vaivaa, mutta minulle nousee myös joskus kasvoihin muutamia näppylöitä lievän nokkosihottumamaisen kutinareaktion seurauksena ja ne näpyt pysyvät useita päiviä kuten finnit, siinä missä nokkosihottumanäpyt katoavat nopeasti. En ole löytänyt syytä tähän, mutta minulla vaiva on tosiaan lievä.

Silmien vuotaminen ei ole mikään CFS:lle tyypillinen oire. Se johdattelee miettimään allergiaa (voisitko asua hometalossa?) tai esim. Sjögrenin syndroomaa (joka aiheuttaa kuivasilmäisyyttä, mutta joskus se voi tuntua silmien vuotamiselta). Näpyt ja silmien vuotaminen (ja oikeastaan muutkin oireet) voisivat viitata histamiini-intoleranssiin, mutta tärkkelyspitoiset ruoat eivät yleensä vapauta juurikaan histamiinia, jotkut hedelmät ja pavut kyllä, mutta eivät viljat.

Ruoka-allergioiden ja -yliherkkyyksien poissulkemiseksi olisi hyvä pitää viikon verran erittäin tiukkaa ruokavaliota (näistä on netissä ohjeita), johon sitten lisätään yksi kerrallaan ruoka-aineita ja kokeillaan, pahentavatko ne oireita. Ruokayliherkkyydet eivät näy allergiakokeissa ja jotkut allergiatkin usein huonosti.

Minusta oireesi eivät viittaa CFS:ään tai lisämunuaisen vajaatoimintaan. Toki sinulla voi olla niistä jompi kumpi tai molemmatkin, mutta silloin iho- ja limakalvo-oireet lienevät jotain erillistä vaivaa. Jos harrastat yhä noin paljon liikuntaa, sinulla tuskin on CFS. Millainen olo sinulla on heti liikunnan jälkeen, entä seuraavana päivänä?

Eniten minulle tuli viestistäsi sellainen olo, että sinulla voi hyvinkin olla jokin sairaus, jota en tunne (olen siis kirjoittanut huonosti tunnetuista sairauksista kokonaisen kirjan, Hankala potilas vai hankala sairaus) tai sitten en vain osaa yhdistää oireitasi johonkin vaivaan, joka minun pitäisi tuntea. :-P

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 04:43 

Tulee oireita sokerista ja tärkkelyksestä ja välillä ei tule ollenkaan. Nykyään tuntuu että ihan sama mitä syö niin tulee lievää kihelmöinnin tuntua kasvoihin. Tunne on ehkä lähimpänä ihon kuivumisen tunnetta, mutta iho ei ole kuitenkaan kuiva. Olen ollut noin vuoden ilman leipää, maitoa ja en pahemmin perunaakaan ole syönyt. Satunnaisesti on tullut syötyä leipää, perunaa tai juotua maitoa, mutta en usko että syy on noissa. Niiden poisjättäminen kyllä helpottaa aknea.

Sinkkiä olen vetänyt noin 30mg päivässä monivitamiinin kera, jossa on seleeni ja kromi. Vedän säännöllisestä myös 500-1000mg EPA, probiootteja ja MSM. Olen koittanut monia peptidi tjsp pillereitä mitä apteekeista saa, ei ole auttanut. Olen koittanut myös saw palmettoa, burdock roottia, milk thistleä, B3, B5,L-glutamiinia, jotain pillereitä maksaongelmiin kuukauden jos siitä johtuisi ja nyt koitan L-glutathionee ja sprirulinaa.

Silmien vuotaminen voi ehkä johtua siitepöly allergiasta. En urheile enään noin usein kun olkapää meni sijoiltaan 6kk sitten ja täytyy olla vielä varovainen, mutta olo on yleensä ollut hyvä. Mutta jos teen kyykkyjä niin tulee todella huono olo ja noin on ollut aina. Seuraavana päivänä on ollut ihan normaali olo.

Väsymys ja keskittymisvaikeus oireet yms voivat johtua kyllä stressistä. Mutta eilen kun oli syntymäpäiväni ja söin ruokia paleoruokavalion ulkopuolelta, suklaata yms niin tuli kyllä todella väsynyt olo hetken energiapiikin jälkeen, varmaan on kyllä ihan normaalia.

Naaman kutina on kyllä mysteeri ja olen ihan varma, että akneni johtuu siitä. Jännä olo ruoan jälkeen jää myös pitkäksi aikaa esim vaikka tunniksi ja veden juominen auttaa aina, auttaa myös punaisuuteen.

Muistan että oireeni alkoi joskus lukion ykkösellä tai kakkosella n. 3-4 vuotta sitten ihon hilseilyllä ja punoituksella ja varsinkin suurella hilseilyllä uinnin jälkeen. Hilseily taisi lähteä mutta kuivuminen uinnin jälkeen jäi aika pitkäksi aikaa ja tuntu että naama oli ihan kuonaa täynnä sen jälkeen. Kuivuudesta pääsin eroon oikeilla kasvohoito tuotteilla eikä enään ole ollut vuoteen sitä onhelmaa. Nykyään käytän vain todella mietoa pesuainetta, kosteusvoidetta ja välillä jotain finnejä vastaan varovaisesti. Mutta kolme vuotta sitten aloin huomata että kun söin jotain epäterveellistä niin naamaa alkoi kihelmöimään tietyistä kohtaa. Eka nenän vieressä olevalta alueelta ja nyt kahtena viime vuonna koko naaman alueelta paitsi otsasta jossa on myös pieniä näppyjä. Yleensä kihelmöinti on vain poskissa ihan laajalla alueella ja kihelmöintiin ei tunn vaikuttavan kasvovoiteet. En tiedä minkä takia välillä ei tule mitään oireita vaikka söisi kuinka. Varsinkin krapula-aamuina ei tule yleensä mitään oireita.

En tiedä keneltä tässä pitäisi mennä apua kysymään, kun ihotautilääkärit, ainakaan ne kaksi joilla olen käynyt eivät osanneet sanoa siihen mitään. Toinen sanoi, että kuvittelen vain, se oli vähän hämmentävää.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 05:12 

30 mg sinkkiä ei ole kovin paljon ja monivitamiinissakaan tuskin on kovin paljoa seleeniä ja kromia (saati hyvin imeytyvissä muodoissa). Mielestäni kannattaisi kokeilla suuremmilla annoksilla. Ihosairaudet noin muuten eivät valitettavasti ole oikein minun alaani. :-/ Tosin tuntuu kyllä, että ihotautilääkäritkin tuntevat niitä huonosti. Minulla on useita tuttuja, joiden ihovaivoja dermatologit eivät ole onnistuneet diagnosoimaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 08:13 

En ole näköjään muistanut mainita, että minulla on ihan hullu ruokahalu, koko ajan pitää syödä jotain, en myöskään lihoa vaikka en liikkuisi yhtään ja söisin 4 isoa ateriaa päivässä. Esim viime 6kk aikana en ole voinut oikein liikkua ja olen syönyt tosi suuria annoksia ja lähes koko ajan jotain. Minulla on ollut aina ongelmia myös saada lihasta. Kun olkapääni oli vielä kunnossa jouduin vetämään todella paljon proteiinia ja näkemään paljon vaivaa sen eteen että sain edes jotain tuloksia. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on aiankin näitä oreita ja samoin oireisiin kuuluu myös akne. En kyllä tiedä miten se voisi sitten kutinaan liittyä.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 18, 2013 10:45 

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa sitä, että on huono ruokahalu, mutta lihoo silti hirveästi, koska se hidastaa aineenvaihduntaa.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 19, 2013 12:26 

Aattelin mennä ihoakatemiaan Helsinkiin, jollekkin ihotautilääkärille, luulis siellä olevan osaamista. Allergiateatit voisi myös ottaa. Kiitos hyvistä vastauksista!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]