Olen 23- vuotias nainen ja heittopussiksi joutunut. Olo on mitä epätoivoisin. Kaikki on liian raskasta ja heittopussina olo alkaa kyllästyttämään.
Kaikki alkoi vuosi takaperin. Olin aktiivinen ja erittäin liikunnallinen ihminen. Harrastin mm. kamppailulajeja ja haaveilin ammattilaisuudesta. Kunnes maaliskuussa 2012 yleisvointini romahti yllättäen ja samassa tilanteessa olen vielä tänä päivänäkin. Mistään en saa apua. Mikään ei auttanut. Kunnes löysin tietoa CFS:tä. Voisiko minullakin olla tuo kyseinen sairaus?
Tällaiset oireet minulla on ollut vuoden päivät:
* Voimakas väsymys/uupumus: unta 18h/vrk, pahimmillaan 22h. Kaiken tekemisen jälkeen valtava uupumus esim. suihku, ruoanlaitto, kaupassa käynti. Käyn fysioterapiassa 1-2 kert/vko. Uuvun täysin joka kerta ja sen vuoksi joudun ottamaan heti 9h "päikkärit". Normaali hiki liikunta ei onnistu millään tavalla vaikka vuosi sitten treenasin n.12 kertaa viikossa . Kevyt kävely onnistuu joskus.
* Voimakkaat kivut: nivel-, lihas- ja hermostokipua. Etenkin selkä ja polvet pahimmat. Kipu niin kovaa ettei mikään lääke tai asento helpota. Itken kivusta. Kipu päivittäistä ja kestää välillä useita tunteja. Voin nukkua vain vatsallani kipujen vuoksi. Kipuja tulee liikunnan jälkeen esim. fysioterapia tai imuroiminen.
* Masennus ja ahdistus
* Kovat päänsäryt
* Muistin ja kestittymiskyvyn huononeminen
* Silmät valoarat, korvat ei kestä kovia ääniä
* Lihasten nykiminen
* Kömpelyys tullut kuvioihin, kaatuilen ja kompastelen. Pari viikkoa sitten nyrjäytin ensin toisen polven ja seuraavana viikkona toisen.
* Mielialan heittely laidasta laitaan
* Muut uniongelmat. Yöllä heräily joskus, järkyttävät painajaiset ja koskaan en tunne itseäni levänneeksi.
* Sydämen tykytys, korkea leposyke, rintakivut
* Vatsakivut, turvotus, ummetus ja ripuli vuorotellen, pahoinvointi, oksentelu ja ruokahalun vähentyminen
* Kuiva yskä
* Lisääntynyt virtsaamisen tarve, yöllä
* Lämmönsäätely ongelmat, joko palelen tai hikoilen kuumuudesta. Harvoin sopiva olo.
* Voimakas hikoilu (ennen en ole hikoillut lainkaan, edes urheillessa en ole tarvinnut dödöä).
* Kylmät raajat ja alilämpöisyys normaalisti. n. joka 4 päviä nousee kuume 38celciusta
* Korvakipu, "poskiontelokipu", kaulan imusolmukkeet turvoksissa, flunssainen olo
* Jalkojen puutuminen
* Lihasheikkous esim. 2012 maaliskuussa tein jalkalihaksia 70kg painoilla ja kuukautta myöhemmin max. 5kg vaivalloisesti. Olen 58kg tyttönen.
* Yliliikkuvat nivelet
Siinä oli nyt ainakin osa oireista mitä muistan tähän hetkeen.Ihan huijaamatta lähes kaikki yllämainituista oireista on joka päiväisiä. Kuulostaako yhtään CFS:ltä? Suurin ongelma on ollut lääkärien välinpitämättömyys vaivoihini. Itselläni on diagnosoitu fibromyalgia sekä masennus sekä ahdistus. Suurin osa lääkäreistä laittaa kaikki siis kaikki vaivat masennuksen piikkiin!! Esim. vuoden kestäneen kuumeenkin.

Osan mielestä fibromyalgiaa ei ole edes olemassa vaikka mulla on diagnoosit ihan paperilla ja uimakorttikin sen vuoksi. Tai sitten kaikki johtuu fibrosta. Paras heitto lääkäreiltä on kuitenkin se että kuvittelisin kaikki kipuni ym. Niitä ei siis olisi olemassakaan.
Lääkkeitä menee aikamoinen arsenaali ja fysioterapiassa ramppaan. Kuitenkin olo ei helpota ja pysyy yhtä pahana. Sellainen tunne vaan on et tää on jotain muuta kun masennusta (en koe olevani masentunut enään) tai kuviteltuja kipuja. Haluaisin CFS tutkimuksiin, mutta mitä kautta saisin lähetteen? Helsingissä ei tk lääkärit kirjota mulle yhtään mitään mun muiden diagnoosien vuoksi ja siksi kun perus verikokeissa ei mitään poikkeavaa. Yksityiseltäkö?
Tänään lääkäri kirjoitti sairaslomaa ja sanoi että 2 viikkoa riittää. Sitten olet terve! Huhhu. Vuoden päivät on jo tuntunut siltä että olen kuoleman kielissä ja nyt tulisikin ihmeparantuminen. Lääkäri määräsi lääkkeeksi kävelylenkkejä (mitä en kykene tekemään). Tunnen ja tiedän itseni että 2 viikon kuluttua olen samassa tilassa kuin nyt. Help!