Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:06

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: cfs vai somatoforminen häiriö?
PostPosted: Thu May 30, 2013 09:17 

Hyydyin 6 vuotta sitten, olin erittäin stressaantunut ja itsetuntovaivainen jne. Ja oikeastaan ison osan myös lapsuudestani ja nuoruudestani. Hyytymisen aikoihin urheilin normaalisti ja jossakin vaiheessa huomasin että voimat vain alkoivat kadota. Huonoja asioita elämässäni oli silloin useita. Oireita ovat näiden 6 vuoden aikana olleet väsymys ja uupumus, varsinkin lihakset ovat olleet heikoilla, ne eivät vaan ota rasitusta yhtään vastaan. Ahdistushäiriötä, masennusta, hikoilua, ruokahaluttomuutta, kylmiä varpaita ja sormia, palelua, ja tämä voimattomuus! Tänä 6 vuoden aikana olen toipunut kerran hyvään kuntoon, sitä edelsi yhtäjaksoinen puolen toista vuoden hyvä kuntoutus, pienillä rasituksilla ja riittävällä levolla. Se hyvä jakso romahti siihen, että otin koulun päälle töitä, urheilin 3 kertaa viikossa suhteellisen kovaa, koulumatkapyöräilyt päälle. Vastikään olen käynyt lääkärillä, kun kunto on taas huono, kilpirauhaslääkitys armour menee tällä hetkellä TSH:n ollessa 3,2. Ärrä-ongelmaa oli 15,5 suhteella. En ole väsymykseni takia kuumeillut, en ollut kipeä mistään. Lääkäri kirjoitti minulle kertomukseen, että oireet muistuttaa cfs:ää eikä kilpirauhaslääkesubstituutio välttämättä auta kaikkiin oireisiin. 4 vuotta sitten kävin eräällä lääkärillä, jonka mielestä minulla on elimellisoireinen häiriö. Kysymys Maijalle, mitä mieltä olet oireistani ja mitä ne mielestäsi vastaavat parhaiten? Suositteletko jotain tiettyjä lisäravinteita? Oletko kuullut että somatoformisessa häiriössä olisi LDN:n käytöstä hyötyä :?: Kiitos jos viitsit vastata jotain. :D

Profile  

Post subject: Re: cfs vai somatoforminen häiriö?
PostPosted: Thu May 30, 2013 09:29 

Muuten oireesi voisivat sopia kokonaan kilpirauhasongelmiin, mutta vaikea uskoa, että niistä olisi pelkästään "kuntoutuksella" päästy ylitse. Voisikohan mukana olla myös lisämunuaisen vajaatoimintaa? Vaikea sanoa, olisiko sinulla myös CFS, oireet eivät ole erityisen tyypillisiä joskaan eivät epätyypillisiäkään. Suosittelen tutustumaan näihin, jos et vielä ole:

http://cfs.gehennom.org/?oireet
http://cfs.gehennom.org/?erotusdiagnoosi

Ja tuolta jälkimmäisestä erityisesti "CFS:ään viittaavat seikat" ja "Muihin sairauksiin viittaavat seikat". Toivottavasti sinulta on selvitelty kaiken maailman keliakiat, mahdolliset homealtistukset sun muut. Samoin borrelioosi, vaikka suomalaiset testit ovatkin varsin epäluotettavia.

Lisäravinteita on hankala suositella noin epäspesifeihin oireisiin. B12-vitamiini isoilla annoksilla (vähintään 1 mg) antaa monille lisää energiaa sairauden syistä riippumatta. D-vitamiinia on toki syytä käyttää. Kannattaa tutustua sivuston Itsehoito-osioon.

Masennukseen ja ahdistukseen on lisäravinnepuolella aika hyviä troppeja, tosin niihin luulisi saavan hyvän tehon jo asianmukaisella kilpirauhaslääkityksellä. Jos sinulla on rT3-ongelmaa, niin onko Armour nyt varmasti oikea lääke, eikä T3?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jun 03, 2013 12:07 

Olen tosiaan päässyt hitaalla kuntoutuksella hyvään kuntoon. Minulla ei ollut silloin mitään oireita, palauduin rasituksista hyvin ku pidin lepopäiviä välissä, mutta liiallisuuden raja on nykyään paljon herkempi ku 6 vuotta sitten ja se on näkynyt. Lisämunuaiset tuottavit kortisolia vuoden alussa tekemäni sylkymittauksen mukaan liikaa aamulla ja aamupäivällä, iltapäivä ja ilta-arvot ovat rajoissa. Eli jotain uupumusta havaittavissa kun DHEA ei jaksa nousta samalla lailla kuin kortisolin määrä. HPA-akseli varmaan ylikierroksilla, tai jotain. Tuossa CFS artikkelissa "muihin sairauksiin viittaavat seikat" tuo ainoa kohta, että pitkiä täysin oireettomia kausia, toteutuu mutta silloinkin kyllä joudun kuunnella kroppaa ja levätä tarpeen mukaan tai käy huonosti. Noita CFS oireita minulla on ainakin 3, eli kognitiivisia häröjä jonku verran, rasitus pahentaa oireita, ja lihasheikkous. Väsymys ja lihasheikkous on pahimmat oireet. Keliakiaa minulla ei ole. Ferritiini oli 22, ja olen sitä nostellut. Lisäravinteita menee muitakin. Borrelioosista en ole varma, tietääkseni minua ei ole koskaan punkki purrut. 15-18 vuotiaana minulta poistettiin kämmenselästä nopeasti kasvanut punertava luomi, joka paljastui hyvänlaatuiseksi pigmenttiluomeksi. Se tuskin oli punkin aiheuttama juttu.(?) Siitä vasta parin vuoden päästä alkoi väsymykseni. Lääkäri tuumasi että armourilla saa noin "lievän" ärräsuhteen nousemaan. Siksi syön sitä. Armourista ei ole vielä tällä annostuksella ollut mitään apua (1G). No, mutta eniten nyt kiinnostaa tuo, että olisko tuosta LDN:stä mitään apua. Olisi kiva tietää, että tuleeko siitä sivuvaikutuksia, jos kokeilee. Ellei mitään syytä tälle löydy, kai elämä on elettävä näinkin, itekseni kuntoa hiljaa kohottamalla, ja yrittämällä kuunnella kroppaa paremmin. Kun olen levännyt pikkuhiljaa itseni kuntoon, voin hyvin sekä henkisesti että fyysisesti. Voikohan somatoforminen häiriö olla näin voimakas, että voimat lähtevät helpommin tiehensä? Elämässäni eivät enää vaikuta ne asiat, jotka silloin ajoivat minut ahtaalle. Aivojen sytokiinit kiinnostavat, mitenhän niitä sais mittautettua. En ole varma olenko tajunnut oikein, kun yksin olen juttuja netistä lukenut, mutta että ne saattaisivat aiheuttaa tällaisia kunnon häiriöitä.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 03, 2013 08:37 

"Liikaa kortisolia" voi tarkoittaa ihan vain sitä, että fyysinen sairaus panee elimistösi koetukselle ja siksi kortisolin erityskin kasvaa. Monesti esim. CFS:ssä kortisolin erityksen vuorokausirytmi on häiriintynyt.

Ferritiinisi on aika alhainen - erään tutkimuksen mukaan rautalisä voi (ainakin naisilla) auttaa uupumukseen, jos ferritiini on alle 50, vaikka hemoglobiini olisi normaali. Lisäksi kilpirauhashormonit eivät välttämättä toimi kunnolla, jos rautavarastot ovat alhaiset. Hyvä siis, jos popsit rautaa.

Punkin puremaa ei läheskään aina itse huomaa. Moni on saanut borrelioosin ilman, että on koskaan löytänyt itseltään punkkia. Borrelioosi on niin inhottava diagnoosi (toki myös inhottava sairaus), että sitä ei voi oikein millään sulkea pois, paitsi ehkä Keski-Euroopasta saatavilla kalliilla tutkimuksilla, suomalaiset vasta-ainetutkimukset kun ovat epäluotettavia.

LDN:stä voi hyvinkin olla apua. Se aiheuttaa harvoin sivuvaikutuksia, ainakaan mitään ikävämpää kuin huonompia yöunia parina ensimmäisenä päivänä, mutta tietysti yksittäisen ihmisen kohdalla positiivisia vaikutuksia ja haittavaikutuksia ei pysty oikein ennustamaan.

Hyvä, että ymmärrät levätä tarpeeksi. CFS:ssä se on kaikkein olennaisinta ja tietysti myös burnout-tyyppisissä tiloissa. Monelle meistä on kaikkein vaikeinta se, että olemme tottuneet olemaan aktiivisia ihmisiä ja on niin vaikea olla tekemättä (paljoa) mitään, vaikka tietää, että kroppa rankaisee myöhemmin.

Aivojen sytokiinitasojahan ei voi oikein mitenkään mitata. Tai siis, aivoista on huono mitata juuri mitään - joitain juttuja voi mitata selkäydinnesteestä, mutta ainakaan sytokiineja ei sieltä mitata, vaikka se ehkä olisikin jotenkin mahdollista. En ole varma mitataanko mitään sytokiiniarvoja verestäkään Suomessa, vai ovatko nämä mittaukset vain tutkimuskäytössä.

Joka tapauksessa jos epäilee, että aivoissa on jotain tulehdusprosessia, siihen voi saada apua esim. kurkumiinista, omega-3-rasvahapoista (etenkin EPA) ja ehkä pentoksifylliinistäkin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jun 04, 2013 08:25 

Kiitos vastauksista. Tutkailen tilannetta, jotain pientä edistymistä havaittavissa kumminkin, en tiiä sitten onko levon vai tuon armourin ansiota. LDN laitan korvan taakse, ja kysyn lääkäriltä seuraavan kerran mitä se on sen kokeilemisesta mieltä. Nyt vaan aurinkoa ja positiivista mieltä. :)

Profile  

PostPosted: Thu Jun 13, 2013 12:34 

Kysymys Maijalle! Luin tuossa yhdestä ketjusta tuosta dysautonomiasta. Tuntuu, että se olisi oireiden perusteella minulle oikeampi diagnoosi kuin cfs. Olen siis toipunut pitkällä levolla ja kuntoutuksella aiemmin hyvään kuntoon, mutta nyt tuntuu, että olen jämähtänyt tähän väsymykseen. Liika rasitus kostautuu heti. Onko dysautonomiaan lääkitystä? Ja auttaako LDN? Tuhannet kiitokset jos vielä vaivaudut vastaamaan jotain!

Profile  

PostPosted: Thu Jun 13, 2013 09:06 

CFS:ssä ja dysautonomiassahan on hyvin pitkälti samanlaiset oireet ja CFS:ssä esiintyy yleensä jonkinasteista dysautonomiaa. Rasituksen voimakas pahentuminen viittaa kyllä minusta CFS:ään.

Siihen on olemassa erilaisia verenkiertoon/autonomiseen hermostoon vaikuttavia lääkkeitä, kuten beetasalpaajat, etilefriini ja fludrakortisoni. Kaksi jälkimmäistä nostavat verenpainetta, beetasalpaajat teoriassa laskevat, mutta saattavat auttaa, vaikka ongelma olisikin matala verenpaine. Eri ihmisiä auttavat eri lääkkeet. Beetasalpaajiin on melko helppo saada resepti tavislääkäriltäkin, noita toisia määräävät yleensä aika harvat lääkärit (esim. Polo). Niiden kanssa pitäisi käyttää Q10-lisäravinnetta, sillä ne vähentävät elimistön omaa Q10-tuotantoa ja Q10 on hyvin tärkeää esim. sydämelle. Joskus masennuslääkkeetkin voivat auttaa, mutta ne voivat myös pahentaa ongelmaa. LDN ei ole sinänsä dysautonomian lääke, vaikka voi auttaa siihenkin, jos dysautonomia johtuu CFS:stä tai autoimmuunista syystä.

Dysautonomiassa yleensä verenpaine on liian alhainen, joka tavallisesti johtuu liian vähäisestä kiertävän veren määrästä. Siihen voi auttaa runsas veden ja suolan käyttö sekä lakritsi(juuri). Joillain tukisukat auttavat. Dysautonomian takana voi olla myös lisämunuaisten vajaatoiminta.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 13, 2013 11:10 

Mulla on tuo rt3 ongelma ollut takulla vuosia. Semmosesta on olut kuitenkaan monta vuotta sitten kuullutkaan ja aloitin armourit. Homma alkoi hyvin ja paljon vaivoja parani. Joskus vuoden kahden kohdalla homma karahti kiville ja annoksella jonka löysin heittämällä ja oli ainut ja oikea pitkään alkoi olla liikaa. Loppujen lopuksi pikku hiljaa lopetin koko lääkkeen. Ei tullut ongelmia. Noh toki tsh arvo tommosen jälkeen ei ollut viitearvoissa.

Helppoa ei ollut tuo liotuskaan..aika heikkoon happeen veti lisämunuaiset jotka ennenstään oli jo ehtoopuoella...Ajattelin kerrankin tehdä juuri, niin kuin lääkäri sanoo..:) Niin siis mettään mentiin siinä, että en VAATINUT HC:a siihen rinnalle suoraa vaan siinä vaiheessa, kun olin jo vuoteen oma ollut viikkoja ja paino oli nousuut ihan hervottomasti.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 13, 2013 02:39 

Hei taas.. Millä perusteilla Olli Polo erottelee CFS:n kahteen erilaiseen tyyppiin? Luin täältä, että infektio- sekä verenkiertotyyppiseen, mutten löytänyt noihin mitään erotusdiagnostiikkaa netistä. Itselläni menee rasituksesta(pientähän se on, vain 200m lenkki päivässä ja kotona ruuanlaittoa ja pyykinpesua, muu jää pois) kroppa voimattomaksi ja raajat kylmiksi, alkaa paleltaa, masentaa ja ahdistaa ja tuntuu todellakin, ettei veri kierrä kunnolla. Sydän kyllä hakkaa ja elimistö jää ylikierroksille. Mitä muita edellytyksiä tuo verenkiertotyyppisellä CFS:llä on? Ja auttaako siihen LDN? Eikö dysautonomiassa rasituksen jälkeen väsähdä, vai onko se pelkästään CFS:n ominaisuus?

Profile  

PostPosted: Thu Jun 13, 2013 05:04 

Tuo on Polon itsensä keksimä jaottelu, eikä se ole tiukka, vaan osalla on "sekamuotoinen" sairaus. Yleensä/aina verenkiertomuotoon liittyy Ehlers-Danlosin oireyhtymä. Siinä LDN:n teho on usein selvästi huonompi.

Useimmissa kroonisissa sairauksissa liikunta uuvuttaa. CFS:ssä poikkeuksellista on se, että miten paljon, miten kauan se kestää (päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa pysyvästi, ja se voi tulla myös viiveellä, jopa yli vuorokauden myöhässä, mitä ei käsittääkseni muissa sairauksissa esiinny) ja että myös henkinen rasitus (esim. aivotyö) johtaa monilla hyvin samantyyppiseen oloon.

Muilla ihmisillä, niin sairailla kuin terveilläkin, liikunta parantaa verenkiertoa, mukaan lukien aivoverenkierto. Esim. eräs tuttuni sairasti autoimmuunia, etenevää, kuolemaan johtavaa dysautonomiaa (johon hiljattain kuoli) ja hän harrasti mahdollisimman paljon hyvin rankkaa urheilua kuten nyrkkeilyä, koska koki sen ylläpitävän verenkiertoaan ja hikoiluaan ja siten pitävän häntä hengissä. CFS:ssä liikunta taas heikentää aivoverenkiertoa, mikä on aivokuvauksilla todettu. CFS:ssäkin on toki yksilöllistä, miten paljon liikunta pahentaa oloa, millä tavalla (toisille tulee pelkkää uupumusta, joillain voi tulla jopa oksentelua) ja kauanko se kestää, mutta CFS:ää ei voi hoitaa liikunnalla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]