Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 12:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Väsymys vai laiskuus
PostPosted: Mon Jan 13, 2014 07:30 

Outin kohdalla en itse sulkisi CFS:ää missään tapauksessa pois. Minä kärsin myös lämmönsäätelyhäiriöistä ja etenkin palelu on välillä kammottavaa. Kilpirauhasarvoni olivat yhdessä vaiheessa hyvinkin rajalla, mutta sain tyroksiinilääkityksen ennen kuin CFS todettiin. Lääkityksestä oli vain aluksi vähäistä hyötyä - arvatenkin siksi, että CFS on isompi ongelma, ja CFS-diagnoosini on varma.
Kannattaa muistaa myös, että CFS:lle ominainen huonosti nukkuminen lisää palelualttiutta. Joten kilpirauhaslääkityksestä ei välttämättä ole merkittävää apua.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 13, 2014 07:57 

tiina: Oletko varma, että kilpirauhaslääkityksesi on a) riittävä b) oikealla lääkkeellä? Jos olet, niin millä perusteella?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 14, 2014 11:50 

Jaa-a. En ole sataprosenttisen varma, myönnetään. Ajattelen lähinnä, että olen väsymyksen suhteen jotakuinkin lähtötilanteessa. Palelu on ehkä aavistuksen helpottanut, mutta silti kevyttoppatakkilinjalla mennään töissäkin...

Nykyinen koktailini on 75 mg tyroksiinia + 5-10 mg liotyroniinia. Epäilen kyllä, että 5 mg on naurettavan vähän (tabletissa ole edes jakouraa sille), mutta näin kokenut kilpirauhaslekuri kirjoitti (sekä "voit ottaa toiset 5 mg iltapäivällä"). En ole toista juuri ottanut, kun ei ole samaa rutiinia kuin aamulla.

Kilppariarvot pelkällä 75 mg tyroksiinilla oli luokkaa
TSH 1,2 sitten 1,3 ja vastaavat
T4-V 15,7 sitten 17,1

Miltäs nämä sinusta näyttää? Tiedän että periaatteessa TSH saa mennä alemmaksi ja toinen ylemmäksi... mutta olen tavallaan kahden vaiheilla, pitäisikö koko lääkitys jättää pois vai nostaa edelleen, kuten ilm. lääkärillä oli mielessä...

Tämän dilemman juuret ovat siinä, että mulla oli CFS:n uudelleenaktivoitumisen aikaan stressi päällä ja siksi TSH hyvinkin vajaatoimintaan viittaavalla tasolla (4,68), mutta siinä selvittelyn aikana, ennen lääkitystä se oli jo laskenut 3.1:een. (Vastaavat 'neloset' 18 ja 13.) Eli varmaan oli perusteita määrätä kun itsekin sitä halusin, mutta toisaalta ellei oo tuntuvaa apua, niin harmittaa näitä napsia. Ei taida olla ihan epätavallinenkaan tarina?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 15, 2014 12:03 

Jos sinulla on TSH:sta nuo kaksi arvoa, niin ei minusta voi oikein sanoa, että se olisi laskenut, sehän heittelee niin päivästä toiseen kuin vuorokauden aikanakin, ellet ottanut kokeita tismalleen samaan aikaan molemmilla kerroilla.

Minusta kannattaisi kokeilla isompaa annosta T3:a. Itse otan 100 mcg tyroksiinia aamuisin, 25 + 25 mcg T3:a (täällä tabletit ovat 25, ei 20 mcg). Itselläni TSH pitää saada ihan naurettavan alas, että vointi on hyvä. Ei sitä ole siis mitattu aikoihin (eikä noita muitakaan, koska hoidan oireiden perusteella), mutta joskus se oli tyyliin 0,1 ja olin silti vajaalla. Tosin minulla saattaa olla primäärin vajaatoiminnan lisäksi myös myöhemmin kehittynyt, aivolisäkeperäinen hypotyreoosi, joskaan en usko että sitä oli vielä tuolloin.

Jos kilpirauhashormoneista ei ole juuri apua, se voi johtua ihan siitä, että annos on aivan liian pieni! Vaste ei ole missään nimessä lineaarinen. Esim. itselläni 75 mcg annos tyroksiinia (ennen T3:n aloittamista) ei vaikuttanut ollenkaan joihinkin oireisiin ja 100 mcg päiväannos poisti ne kokonaan... Ja tuo T3-annos on niin pieni, että lieköhän sillä juuri vaikutusta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 15, 2014 08:43 

Pyrin kyllä otattamaan verikokeet samaan kellonaikaan, mutta käytännössä kai se ei mene ihan yks yhteen, kun riippuu siitäkin milloin on noussut ylös, jne. Tarkalleen ottaen tuossa välissä (ennen lääkitystä) oli vielä yksi mittaus, jonka tulokset oli jotakuinkin noiden kahden välillä, joten sikäli arvot on linjassa.

Yllättävää, että ero fiiliksessä voi olla noinkin pienestä annoksen nostosta kiinni. Alussa annosta nostaessa kyllä huomasin, että kuivat silmäni olivat kosteammat, toinen jopa vuoti yli (koska punktapisteet on suljettu). Mutta muuten on vaikea sanoa, kun on vielä CFS-oireet päälle.

Mutta täytyy nyt varmaan kokeilla nostaa T3:sta alkajaisiksi. Ottamistasi määristä päätellen voin nostaa sitä huoletta muuttamatta tyroksiinin annostusta. (Todellakin, mikrogrammoista puhutaan ;o) Joo ja mäkin olen ymmärtänyt, että TSH saa mennä matalaksi; endokrinologia ei edes kiinnostanut mitä se on lääkityksen aikana, mutta voin kuulemma mittauttaa sen omaksi ilokseni..

Profile  

PostPosted: Wed Feb 05, 2014 02:43 

TSH on aika huono mittari kilpirauhasfunktiossa. Parempi on hankkia hyvä kuumemittari ja mitata kehon lämpötilaa. Broda Barnesin tutkimukset aikoinaan toivat ilmi, että maaginen kilpirauhasfunktion hyvä raja on 36.56 C, eli alle sen on sanomista hormoneissa ja tuon yli taas alkas olla hyvä meno. Ja mulla siis on noussut nyt lämpö sieltä alle 36 lukemista liki 37, eli alan olla aika hot chick (kannattaa 180degree healthista lukea aiheesta, aika jännä) ja se on ok. Sen mukaan säätelen nyt hormoneita. Nyt kun ilmiselvästi toi vajiksen saaminen kondikseen on parantanut vointia, niin olen voinut melko nopsasti purkaa sitten hc:ta pois, joka on toinen hormoni joka vaikuttaa myös lämpötiloihin, mutta ei niin ole kuitenkaan voimakas.
Joskus se levotyroksiini ei vaan toimi ihmiskehossa, mulle kävi näin ja sen vuoksi vaihdoin sitten jo 8kk tyroksiinin jälkeen Erfa Thyroid eläinperäiseen. Kallista ku mikä, mutta toimii. Ainoa mitä ei kokeiltu oli tyroksiini+T3 yhdistelmä. Jotkut lääkärithän eivät halua tota possua määrätä sen vuoksi, että joskus siihen kehittyy ajan kanssa vasta-aineita, eli se lakkaa toimimasta sekin. Eli näin keinohormonit ois sitten nk. turvallisempia. Itselläni epäilen kyllä olleen ärrätilanne tuolloin tyroksiinia kokeillessa, et ei se ole ihmekään jos ei ole toiminut. Labrat kaunistu kovasti, mutta vointi ei.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]