Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uusi apua kaipaava uupunut.
PostPosted: Fri Nov 29, 2013 12:01 

Hei!
Löysin sattumalta foorumille, kun etsin epätoivoisena tietoa pitkään jatkuneesta uupumuksestani. Kukaan lääkäri ei ole vielä osannut auttaa, eikä CFS tunnu olevan heille tuttu. Toivon, että joku teistä osaisi kertoa onko kohdallani syytä epäillä CFS:sää ja kuinka löytäisin apua uupumukseeni.

Kaikki alkoi äkillisesti viime tammikuussa, kun heräsin yöllä pirteänä. Sydämeni alkoi takoa lujaa ja oloni muuttui hirveäksi, sain lopulta unta tuntien valvomisen jälkeen. Aamulla olo oli todella uupunut, syke oli korkealla ja kuume oli noussut. Aloin saada paniikkikohtauksia useasti päivässä ja nukahtaminen oli todella vaikeaa. En jaksanut liikkua pitkiin aikoihin ja työnteko oli tuskaa. Meni kuukausia sohvalla maatessa. En kykene vieläkään harrastamaan liikuntaa (kävely ja pyöräily mahdollista) ilman että kroppani on sekaisin useamman päivän.

Keväällä oireet helpottivat hieman. Leposyke oli palautunut normaaliksi ja jaksoin hieman enemmän. Päivät olivat siedettäviä. Mielialani alkoi heitellä omituisesti ja huomasin, että olin aina iltaa kohden todella alakuloinen ja uupunut. Mikään ei juuri kiinnostanut, arkiset askareet jäivät tekemättä. Halusin vain nukkua.

Kesällä suurin osa oireistani katosi. Jaksoin tehdä asioita. Kaikki tuntui kevyeltä, mutten kyennyt harrastamaan raskaampaa liikuntaa. Univaikeudet jatkuivat edelleen, tosin vaihtelevasti. Pidin päiväkirjaa ja yritin selvittää, mikä vaikutti unettomuuteeni.

Syksyllä uupumukseni palasi. Oli edessä muutto toiselle paikkakunnalle ja koulun alkaminen. Olin varma, että kaikki tulisi menemään vielä paremmin ja olisin pian reipas oma itseni. Olin niin innoissani kaikesta. Kärsin vielä lievästä unettomuudesta ja kokeilin hoitaa sitä kevyellä liikunnalla. Toisin kuitenkin kävi ja kaikki meni pieleen.

Olen aamuisin väsyneempi kuin illalla. Oikeastaan olen aamulla täydellisen uupunut. Minun on vaikea pysyä unessa. Olen kuitenkin virkeämpi kolmen tunnin yöunien jälkeen kuin aamulla. Päivät alkavat hitaasti ja piristyn iltaa kohti. Tuntuu, että suurin osa päivästä menee unissakävellen. Sekoilen viikonpäivistä ja edellisten päivien tapahtumat ovat sumuisa. Tuntuu siltä kuin aivot ei osaisi järjestää tapahtumia.

Uniongelmani ovat vaihdelleet vuoden aikana. Aluksi yöt meni hikoillessa ja sydämen jyskettä kuunnellessa. Lopulta yöt menivät rauhallisesti, kesti vain todella kauan nukahtaa, mutta nukuin hyvin. Nyt kaikki on taas pielessä. Useasti olen pirteä ja minulla kestää kauan nukahtaa, ja kun nukahdan herään aamuyöstä. Jos olen väsynyt nukkumaan mennessä ja olen lähellä nukahtamista, syke alkaa voimistua, alan hikoilla ja piristyn. Joskus onnistun nukahtamaan ongelmitta, mutta uneni ei virkistä.

Olen käynyt useissa verikokeissa, eikä niistä ole löytynyt selitystä. Kävin uudestaan lääkärillä, joka halusi vielä tarkistaa kilpirauhasen toiminnan ja määräsi otettavan vielä kasan muita verikokeita. Saan ensi viikolla tulokset ja toivon pääseväni tässä eteenpäin.

Olen lukenut muiden tarinoita ja verrannut niitä omiini. Omasta mielestäni en kuitenkaan vaikuta CFS-potilaalta, mutta löydän kuitenkin niin paljon samankaltaisuuksia. Monilla tauti ja oireet tuntuvat paljon hankalammilta eikä uupumukseni vaikuta niin lamauttavalta miltä muiden. Tein kyypakkaus-testin, muttei oloni ainakaan parantunut. Oikeastaan aloin voida pahoin tabletin ottamisen jälkeen. En tosin tiedä johtuiko paha olo lääkkestä vai oliko se normaalia pahoinvointia, jota on toisinaan esiintynyt. Olen vain niin turhautunut tilanteeseeni. Voisikohan kyseessä olla vain liiasta liikunnasta seurannut uupumus?

Onko jyväskylässä lääkäriä, joka osaisi hoitaa CFS-potilaita?

Profile  

Post subject: Re: Uusi apua kaipaava uupunut.
PostPosted: Fri Nov 29, 2013 11:14 

Minusta on tullut aika tiukka sen suhteen, että yritän aina epäillä ihmisillä ensin jotain muuta, esim. kilpirauhasongelmia, autoimmuunisairautta, hometta tai B12-vitamiinin puutosta, ennen kuin CFS:ää, koska niin monet CFS-epäilyt ja CFS-diagnoositkin ovat vääriä. Sinun tarinassasi on kuitenkin hämmentävän paljon samaa kuin omassani.

Minullakin ensimmäiset oireet olivat kuume, sydänoireet ja paniikkikohtaukset. Minullakin uniongelmien tyyppi on vaihdellut. En myöskään alussa ollut kovin pahasti uupunut, vaan aika lievästi, eikä uupumus kaikilla koskaan pahenekaan kovin pahasti. Jotkut pystyvät käymään täysipäiväisesti töissä ja vielä tekemään muuta sen lisäksi. Toiset eivät pääse sängystä ylös vessaan.

CFS:lle tyypillistä on sairauden äkillinen alku. Harva muu sairaus alkaa noin äkillisesti, ainakaan ilman laukaisevaa tekijää (esim. leikkaus tai lääkekuuri - ethän syönyt vähän sairastumistasi ennen esim. antibiootteja?). Kyypakkaustestihän ei mitenkään testaa, onko kyseessä CFS, vaan onko kysessä (myös) lisämunuaisen vajaatoiminta. Sama asiahan nämä eivät ole - muutenhan CFS:ää voitaisiin kutsua nimellä lisämunuaisen vajaatoiminta ja hoitaa pelkällä hydrokortisonilla. Usein lisämunuaisen vajaatoiminta kehittyy vasta vuosien sairastamisen myötä, eikä kaikilla koskaan.

Sinulta olisi hyvä ottaa sydänfilmi eli EKG, jos ei vielä ole otettu. Aina yksittäisessä EKG:ssä ei näy muutoksia, vaan tarvitaan 24 tunnin Holter-monitorointi, mutta itseltäni löytyi aikoinaan vakavia EKG-muutoksia (kääntyneitä T-aaltoja, joista masiinan diagnoosi oli aiempi sydäninfarkti, olin 18!). Sain siitä diagnoosin todennäköisestä viruksen aiheuttamasta sydänlihastulehduksesta (myokardiitti). Aika monella CFS-potilaalla on tämä ja se on osaltaan yksi syy, miksi liikunnan harrastaminen ei ole kovin viisasta.

Tällä sivulla listataan pari lääkäriä Jyväskylässä: http://cfs.gehennom.org/?hoitopaikat

Jyväskylän seudulla on ollut myös epäsäännöllisiä CFS-miittejä (katso Vapaa keskustelu -alue).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]