Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Neuvoja kaivataan..
PostPosted: Fri Dec 13, 2013 01:10 

Heippa kaikille :)

Epätietoisena kyselen onkohan minulla cfs vai jotain muuta?

Taustaa:
Ikää 40 vuotta
ja reilu vuosi sitten todettiin synnytyksen jälkeinen masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja panikkihäiriö johon hoitona mieto lääkitys ja keskusteluapu noin puoli vuotta. Lääkitys purettiin(noin2 kuukauden aikana) ja sain kovasti lääkkeen alasajosta lopetusoireita.

Sen jälkeen meni ehkä noin reilu kuukausi kun huomasin että erikoisia oireita alkoi ilmaantua.
Selkeimpinä erikoinen "allerginen olo", silmien kuivuminen, jalkojen lihasheikkous ja voimakas väsyminen, päänsärky, lievä pahoinvointi, hiustenlähtö, nuhainen olo, flunssainen olo, ahdistus johon liittyi voimakas kuolemanpelko, huimaus, pää "pahan tuntuinen" etenkin oikea puoli päästä, joskus vapinaa

Psykologi ja yleislääkäri epäili että kaikki on pelkkää ahdistusta johon en itse enää täysin uskonut. Suostuin kuitenkin aloittamaan miedon mielialalääkityksen jos oireet helpottaisi. Pahin ahdistus ja kuolemanpelko hieman onkin helpottaneet vaikka syön 1/4 normaalista annoksesta.

Tästä on nyt aikaa noin 5 kuukautta ja osa oireista on edelleen päällä

Olen käynyt todella monella lääkärillä ja paljon on tutkittu. Verikokeissa kaikki arvot hyvät,B 12 >128, D vitamiini 80, ei borreoloosiaa, eikä keuhkoklamydiaa, ei helikobakteeria, S-kortisoli aamuarvo kello 8.00 670 ja arvo kello 11.00 320,
pään magneettikuvassa kaikki kunnossa. Ainut mitä on löytynyt mykoplasman IGG arvo ensimmäisellä kerralla 310 ja toisella kerralla kolmen viikon päästä 295.
Epäiltiin reinfektiota ja sain antibioottikuurin doksisykliiniä jota olen nyt syönyt puolitoista kuukautta ja osa oireista kuten hiustenlähtö loppui parin viiikon jälkeen.

Eli nyt jäljellä oireista , pahoinvointi, jalkojen voimakas väsyminen ja-kivut, selässä erikoista "hermokipua",flunssainen olo

Nyt oireista on hävinnyt huimaus lähes kokonaan, hiustenlähtö, nuhainen olo, päänsärky lähes kokonaan, silmien kuivuminen, silloin tällöin enää "allerginen olo"

En kärsi varsinaisesti uupumuksesta tai väsymyksestä vaikka on ollut tosi raskasta koska pieni lapsi ja heräilyt. Nukun kyllä mielelläni päivälläkin 40 min.- tunnin jos mahdollista ja yöllä 7-9,5 tuntia, ei kognitiivisia ongelmia, ei imusolmuketurvotuksia, kurkkukipua on ollut muutaman kerran noin viikon, ei kuumetta(pari kertaa ollut syksyllä lämpöä noin 37,4)

Nyt en ole liikkunut ollenkaan seitsemään viikkoon ja aikaisemminkin vähemmän kuin yleensä mutta syksyllä pystyin vielä tekemään reippaitakin kävelylenkkejä sekä kävin uimassa ja salilla. Syksyn mittaan jalat meni kuitenkin niin väsyneeksi/kipeiksi/heikoiksi että viiden kilsan kävely tuntui kuin olisin juossut pitkän lenkin.

Miltä teistä kuulostaa? Kenelle lääkärille kannattaisi mennä?

Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

Profile  

Post subject: Re: Neuvoja kaivataan..
PostPosted: Fri Dec 13, 2013 11:45 

Onko sinulta tutkittu kilpirauhasen toimintaa? Jos, niin paljonko TSH-arvosi on? Oireesi sopisivat kilpirauhasen vajaatoimintaan ja se puhkeaa usein juuri synnytyksen jälkeen. Suomessa ei oikein tunneta kilpirauhasen vajaatoimintaa ja koska viitearvot ovat pielessä, moni jää diagnosoimatta. Jotkut oireistasi taas viittaisivat lisämunuaisen vajaatoimintaan. Kortisolikokeet eivät ole kovin luotettavia ja moni testaakin itse ottamalla murusen (ei koko tablettia!) Kyypakkauksesta, että helpottaako olo sillä.

Mitä tarkoitat tuolla, että B12-vitamiiniarvosi on ">128"? Arvo 128 olisi jo vaikea puutos, arvot olisi hyvä olla viitteiden puolivälissä tai korkeammalla, tai muuten voi hyvinkin olla puutostila. Kilpirauhasen vajaatoiminta ja B12-vitamiinin puutos esiintyvät hyvin usein yhdessä (ja aiheuttavat monia samoja oireita), vaikka syy-yhteys ei olekaan selvä, kumpi aiheuttaa kumman.

Voi tietysti olla, että oireesi johtuisivat pelkästään mykoplasmastakin, mutta seassa voi olla muutakin.

Onko sinulla yliliikkuvat nivelet? Onko suvussasi autoimmuunisairauksia, esimerkiksi nivelreuma, kilpirauhassairauksia, ykköstyypin diabetes tai keliakia?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Dec 15, 2013 07:31 

Kiitos Maija kun vastasit niin pian :)

Olen vielä huomenna menossa lääkärille ja tehdään varmaan vielä lisä verikokeita..Selvitän vielä huomenna S-B12-TC 2 tarkan arvoni. Aloin tutkia papereita uudelleen vihjeestäsi ja siinä oli sittenkin merkintä < 128 mutta siinä on mukana lausunto että prepuperteetti iässä oleville ei ole viitearvoja ja en tietääkseni ole sellaisessa iässä eli mitä sillä tarkoitetaan??

Kilpirauhasen arvot kesällä
T4v 11,54 (viite 10-21)
TSH 1,22 (viite 0,40-4,00)
T3V 4,15 (viite 3,5-6,5)
Tyreoideaperoksidaasi 29 (viite max 60)
parathormoni ?? 6,8 (viite 1,48-7,63)
kortisoli aamuarvo syömättä ja juomatta 654 (viite 138-690)

Toinen kortisolimittaus kello 11.00 320 ja herääminen kello 8.00 normaali aamiainen sekä kaksi kuppia kahvia.

Syksyllä arvot

T4v 14,3 (viite 11-22)
TSH 1,9 (viite 0,27-4,20)

folaatti 1225
B-12 vitamiini 404

Tutkittu myös sydän joka on rakenteellisesti normaali ja ekg useasti kaikki ok.
Sekä gastropaneelitutkimus jossa kaikki ok.

Suvussa ei ole mitään sairauksia.
Minulla on etenkin raskauden aikana ja sen jälkeen ollut erittäin yliliikkuvat selkänikamat mutta sitä on ollut lievempänä jo vuosia. Muuten nivelet normaalit ja ei kipujakaan.

Nyt minua on vaivannut monta päivää pahentunut "hermokipu" tai kun olen jo vuosia kärsinyt ajoittain levottomista jaloista niin tuntuu kuin nyt se olisi koko kropassa?? Lisäksi minusta on kesästä asti tuntunut ettei veri kierrä kunnolla minussa..lopetin sen takia varmuudeksi yasmin-pilleritkin alkusyksystä.

Tällasta nyt taasen jos vaan Maija jaksat ja muutkin voi tietysti kommentoida :)

Profile  

PostPosted: Tue Dec 17, 2013 01:46 

Väsyminen voi mennä pitkälti mykoplasman piikkiin, siitä fyysisesti toipuminen voi lääkärien mukaan kestää vuoden. Noi IgG vasta-ainearvot on aika huomattavia, vaikka osa lääkäreistä ilmeisesti heittää vesilinnulla koko testiä.

Paniikkihäiriön takia suosittelen kokeilemaan magnesiumia ja karnosiinia. Joillakin magnesium on auttanut myös levottomiin jalkoihin.

Homeriskit ja allergiat oletkin jo varmaan arvioinut elinympäristössäsi.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 18, 2013 12:41 

Lääkäri määräsi vielä keliakiatestin, pyynnöstäni HHV-6, CMV, herpes simplexin vasta-ainekokeet. Tulokset ei ole vielä tulleet.Se koko kropan "levottomat jalat" olo johtuu kuulemma mielialalääkkeestä jota syön. On kuulemma melko yleistä.

En ole ehkä oikein osannut ilmaista oloani/oireitani selkeästi.
Olen siis väsyneempi kuin normaalista mutta en tolkuttoman väsynyt tai uupunut..Kotihommia pystyn tekemään lähes normaalisti ja en ole varsinaisesti petipotilaana..syksyllä on kyllä ollut sellaisiakin päiviä silloin tällöin..
Minulla on ollut syksyllä voimakkaita heikotuksia enemmänkin kohtauksittain.(ei panikkihäiriö=se on erilainen kohtaus)Nyt niitä ei ole onneksi ollut kolmeen viikkoon enää ja antibioottia syönyt noin 6 viikkoa eli en tiedä on yhteyttä.
Saunoa pystyn vieläkin ja olo sen jälkeen hyvä ja lihakset tuntuu jopa vähemmän kipeiltä..paitsi olen alkanut epäilemään että saunapäivä ja seuraava päivä olo ihan ok mutta sen jälkeen kuumeinen/kipeä olo vaikkakaan ei kuumetta.
Joinakin aamuina olo on kuin olisin jäänyt jyrän alle..(viikossa useampana päivänä) Viikkoon mahtuu siis aina kipeää oloa muutama päivä, jyrän alle jäänyttä oloa muutama päivä ja jopa 2-3 päivää suht normaalia oloa.

Ja täällä kun on sanottu että rasitus/liikunta pahentaa oireita niin aiemmin syksyllä on ollut niin että liikuntapäivänä olo hyvä ja seuraavanakin mutta sitä seuraava päivä on yleensä enemmän väsynyt olo ja saattaa olla koko kroppa kipeä/ flunssaisempi olo..

Nyt minulla tosiaan lääkärin määräämä liikuntakielto meneillään. Mutta kun olen lukenut että CFS voi pahentua liikunnasta/rasituksesta olen asiasta todella pelokas..se kuulunee osittain ahdistuneisuuteeni. Pelkään että jos rasitan itseäni niin kuolen heti!!

Mykoplasmaan minulla on nyt kolmen kuukauden antibioottikuuri meneillään. Onko täällä kokemusta asiasta eli onko oireet helpottaneet kun syö riittävän pitkään ja kuinka kauan muut ovat syöneet antibioottia? Minulla on onneksi lääkärit jotka haluavat hoitaa mykoplasmaani.

Lisäksi voin käydä yksityisellä kuin sattuman kauppaa minulla on vakuutus olemassa joka korvaa kaiken :)

Profile  

PostPosted: Wed Dec 18, 2013 12:43 

Niin ja unohdin kertoa että käytän
Magnesiumia, omega 3, mivitotalia, maitohappobakteereita, sinkkiä, C-vitamiinia sekä Q-10

Profile  

PostPosted: Thu Dec 19, 2013 11:28 

Aa, siis annoit aikaisemmin B12-TC-arvon, et tavallisen B12-kokeen arvoa. B12-arvosi vaikuttavat hyviltä. Sen sijaan folaattiarvosi on koholla, mikä viittaa vahvasti siihen, että sinulla on geneettinen MTHFR-mutaatio, eli elimistösi ei pysty muuttamaan foolihappoa tehokkaasti aktiiviseksi folaatiksi. Tällaisia mutaatioita on lievinä noin kolmanneksella ja vaikeampina noin 5 %:lla ihmisistä ja CFS-potilailla niiden uskotaan olevan yleisempiä. Tällöin suositellaan lopettamaan foolihapon käyttö (käytännössä kaikki monivitamiinit ja B-monivitamiinit sekä jotkut vitaminoidut tuotteet kuten vitamiinivedet, -mehut ja -murot) ja käyttämään aktiivista metyylifolaattia, jota saa esim. Solgarilta (tästä on keskusteltu useassa ketjussa ja tulossa on oma sivunsa aiheesta). Monilla metyylifolaatti on parantanut oloa selvästi.

Joo, masennuslääkkeet voivat aiheuttaa/pahentaa levottomia jalkoja sekä akatisiaa, joka tuntuu eräänlaiselta koko kropan "levottomilta jaloilta".

CFS:lle on tyypillistä, että rasituksen jälkeinen pahentuminen voi tulla viiveellä. Siihen kuoleminen on hyvin epätodennäköistä, en muista sellaisesta kuulleeni, mutta totta kyllä on, että pahimmillaan liika rasitus voi pahentaa sairautta pysyvästi. Sellaisia tapauksia tiedän valitettavasti useita, myös tuttavapiiristäni. Yleensä tosin kyse on ollut hyvin perusteellisesta liikarasituksesta, esim. on itse uskottu tai lääkäri vakuuttanut, että jos vain harrastaa paljon liikuntaa niin paranee. Yksittäisissä tapauksissa yksikin liikarasitus on pahentanut sairautta pysyvästi, mutta he ovat kaikki olleet jo vaikeasti sairaita sitä ennen.

Itse olen aina kokenut, että henkinen stressi on pahempaa kuin fyysinen rasitus (ja nykyään se on minulle hengenvaarallista ja on myös aiheuttanut pysyviä vaurioita, kiitos CFS:n aiheuttaman aivolisäkkeen vajaatoiminnan. Joten siinä mielessä asioiden murehtiminen on pahinta mitä voi tehdä. On tietysti helppo sanoa, että "älä murehdi", mutta tuolle on oikeasti pakko tehdä jotain, tarkoittaa se sitten terapiaa, meditointia, mieltä rauhoittavien luontaistuotteiden (esim. inositoli tai L-teaniini) käyttöä tai muuta.

Käytäthän magnesiumia hyvin imeytyvässä muodossa? Ei oksidi vaan esimerkiksi sitraatti, malaatti tai aminohappokelaatti (aspartaatti yms).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Dec 25, 2013 12:25 

Kiitos kun rauhoittelit minua Maija :)

Asun Tampereella ja sain peruutusajan maanantaille 30.12 Olli Pololle eli sitten tiedän enemmän tilanteestani.
Lueskelin täältä että sairauden alkuaika on kai tärkeää edes osittaisen toipumisen kannalta!!Paraaneko kukaan koskaan tästä sairaudesta?

Jos oireeni ovat alkaneet syksyllä niin mitä Maija ajattelet ja osaatko sanoa kuinka pitkään olisi tärkeää levätä erityisen paljon?Tarkoitan vain etten hölmöyksissäni pahenna tilannettani..

Jouluterveisin :)

Profile  

PostPosted: Wed Dec 25, 2013 01:36 

Hienoa, että pääset Pololle jo noin pian. Luulin että hän ei ota uusia potilaita ollenkaan, mutta ehkä peruutusajalla sai poikkeuksen.

CFS:stä voi alkuaikoina (ehkä vuosi tai pari, tietysti mitä aikaisemmin sitä paremmat mahdollisuudet) parantua itsestäänkin sillä, että lepää paljon ja muutenkin elää terveellisesti. Myöhemmin on äärimmäisen epätodennäköistä parantua itsestään, mutta tehokkailla hoidoilla (kuten antibiootit, otsonihoito, immunoglobuliini, viruslääkkeet yms) jotkut ovat parantuneet täysin tai käytännössä täysin myös selvästi pidemmän sairastumisen jälkeen. Monilla sairaus kyllä ajan myötä lievittyy itsestään ilman hoitoakin, vaikka ei paranisikaan. Tietysti myös lääketiede kehittyy koko ajan ja uusia hoitokeinoja tutkitaan. Sinulla oireet ovat onneksi kestäneet vasta vähän aikaa ja nyt kun pääset vielä kunnon lääkärille, esim. LDN voi olla tehokkaampaa jos se aloitetaan sairauden "akuuttivaiheessa".

Varsinaista lepäämistä olennaisempaa on se, että et rasita itseäsi liikaa, niin henkisesti kuin fyysisestikään. Jotkut kokevat, että pitää maata sängyssä koko ajan, lievästi sairaat taas voivat puuhailla aika normaalisti, kunhan eivät esimerkiksi harrasta (liikaa) liikuntaa tai muuten rehki liikaa (esim. siivotessa, remontissa, muuttaessa jne). Muitakin kroppaa rasittavia juttuja kuten esim. alkoholin juomista tai ei-pakollisia lääketieteellisiä toimenpiteitä (kuten vaikka ei-pakollista/kiireellistä viisaudenhampaanpoistoa) kannattaa vältellä. CFS:ää kun on montaa eri vaikeusastetta ja se vaihtelee ihmisestä toiseen, mitkä asiat uuvuttavat ja rasittavat pahimmin. Ylirasituksen välttäminen on tärkeää myös myöhemmin sairauden aikana, mutta valitettavasti täysikään lepo ei kuitenkaan takaa paranemista.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 02, 2014 10:19 

Kävin Polon vastaanotolla maanantaina ja sain CFS diagnoosi epäilyn. Tämä siitä syystä että oireet eivät ole vielä kestäneet kuutta kuukautta. Sain myö LDN reseptin.
Uusi aika muutaman kuukauden päästä.

Olli Polo ottaa käsittääkseni uusia asiakkaita vastaan taas vuoden 2014 alusta. On ilmeisesti saanut pahinta ruuhkaa purettua..

Kiitos Maija kun olit erittäin kattavasti selittänyt minulle tuota rasitukseen liittyvää sairauden pahenemista ym. :)

Olin sen verran "sekaisin" Polon luona kun sain kuulla että vaikuttaa CFS:ltä niin en sitten tajunnut kysyä muutamaa tärkeää asiaa.

Jos LDN ei ole parantava lääke niin kannattaako sen syöminen kuitenkin aloittaa heti?
Ja miten antibiootin osalta riittääkö kuusi kuukautta vai kannattaako jatkaa pidempään ettei "teho sitten häviä"?
Minulla oireena selvästi juuri verenkierron ongelmaa ja tunnetta ettei veri kierrä kunnolla niin olisiko siihen erityisesti joku tietty lääke tai luontaistuote?

Hyvää ja vähäoireista uutta vuotta 2014 kaikille :)

Profile  

PostPosted: Thu Jan 02, 2014 12:13 

Minusta LDN kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Antibioottihan auttaa vain silloin, jos kyseessä on bakteeri-infektio. Yleensä CFS:ää pidetään virustautina, mutta joillain syynä on krooninen mykoplasma. Toisilla voi olla sekä bakteereja että viruksia, jolloin antibiootti auttaa, mutta ei paranna. Tarvittavan kuurin pituus on yksilöllistä. Kuusi kuukautta kuulostaa kuitenkin varsin hyvän pituiselta, olettaen että annos on riittävän suuri.

Verenkiertoa auttavat parantamaan luontaistuotteista esimerkiksi E-vitamiini, pyknogenoli/havupuu-uute ja etenkin ginkgo biloba (sen kanssa kannattaa olla kärsivällinen - itselläni meni viisi viikkoa ennen kuin ginkgon vaikutukset tulivat esiin). Myös reseptivapaa lääke pentoksifylliini voi auttaa. Suolaveden juominen, mitä Polokin usein suosittelee, voi auttaa, jos syynä on kiertävän veren liian alhainen määrä.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 23, 2014 10:49 

Kuulumisia..

Olen ollut levolla ja ilmeisesti myös antibiootin avulla hieman paremmassa kunnossa utta nyt sairastuin normiflunssaan ja vointi tietysti sen mukainen :(
En aloittanutkaan LDN:nää koska pelkään että rasitan itseäni liikaa jos vointi paranee ja en näinollen tiedä asian todellista laitaa.
Kokeilikohan Timo jonka tarina on esitelty myös puolen vuoden antibioottikuuria?(hänelläkin kai oli mykoplasma)
Löytyykö täältä muita ketkä ovat syöneet puoli vuotta antibioottia? Paranitteko? Paraniko vointi?

Onkohan Maija antibiootin parantavasta vaikutuksesta mitään varsinaisia tutkimuksia? On vaan alkanut arveluttaa sen syönti kun jotkut lääkärit pitää turhana ja sanovat sen olevan jopa vaarallista..??

Minulta on tutkittu myös HH6V ja CMV joista ei löytynyt viitteitä ja kohta valmistuu tulos EBV osalta.

Mitä mieltä Maija ja muut olette ohjatusta liikuntaterapiasta ja psykoterapiasta? Keskustelin yhden henkilön kanssa joka oli näiden ja levon avulla parantunut. Miksi täällä monet on asiasta eri mieltä? Vaikka jotkut ovat tiettävästi parantuneet..
Lähinnä kyselen sen takia kun olen lueskellut eri paikoista ja nyt olen entistä enemmän epätietoinen mitä kannattaisi tehdä kuin ennen olin..:)

Profile  

PostPosted: Thu Jan 23, 2014 11:11 

Ei ole sellaisia CFS-tutkimuksia, joissa antibiooteilla olisi saatu parannettua sairaus. Toisaalta jos kyseessä on bakteeri-infektio eikä virusinfektio, niin antibiootit ovat siihen looginen hoito. Otsonihoito voi olla turvallisempi vaihtoehto, mutta se on myös hyvin kallista. En ole varma, käyttikö Timo antibiootteja. Moni muu täällä on kyllä käyttänyt pitkiä antibioottikuureja. Esim. eräs käyttäjä käytännössä parani (alkoi jopa käydä kuntosalilla), mutta myöhemmin runsas stressi heikensi kuntoa uudestaan. Jaana sai selvää apua antibiooteista ja myöhemmin parantui otsonihoidon avulla. Tästä on jo varmaan seitsemän vuotta, joten hänellä myöhempää romahdusta ei näytä tapahtuneen.

Liikunnan ja psykoterapian vätetään topimivan CFS:ään. Käytännössä tutkimukset on kuitenkin tehty kroonisessa väsymyksessä, ei CFS:ssä ja CFS-potilaat on yleensä rajattu tutkimuksen ulkopuolelle (vaikka se sanoisikin olevansa "CFS-tutkimus"). Eräässä tutkimuksessa potilaiden väitettiin parantuneen, vaikka sen kriteerien mukaan potilaan kunto saattoi tutkimuksen aikana huonontua ja hänet laskettiin "parantuneeksi". Hienoa tiedettä, eikö? Kukaan ei parane CFS:stä liikunnalla tai psykoterapialla. Jos krooninen uupumus johtuu muista syistä (esim. burnout), se on toki mahdollista.

Liiallinen rasitus on erittäin haitallista CFS:ssä ja voi johtaa sairauden pyyvään pahenemiseen (tai jopa kuolemaan). Jotkut ovat sen takia olleet vuoteenomia jopa yli 20 vuotta. Se on vähän sama kuin harrastaisi liikuntaa pahassa flunssassa, paitsi että CFS on lisäksi myös mitokondriosairaus, eli liikunta voi pahentaa sitä useilla eri tavoilla.

Terapia voi auttaa hyväksymään oman sairautensa ja tulemaan toimeen sen kanssa. Psykoterapia voi auttaa CFS:ään myös muuten, jos sen tarkoituksena on saada potilas vähentämään liiallista rasitusta ja esim. lepäämään aina vähän väliä. Muutamalla tutulla on tästä hyviä kokemuksia. Suurimmassa osassa psykoterapiaa on kuitenkin täysin päinvastainen tavoite: saada potilas tekemään enemmän. Mikä on tietysti vaarallista.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 12:27 

Kiitos taasen selventävistä vastauksista :)

Eikä ole tarkoitus olla mikään saivartelija..
Kyseinen henkilö oli kyllä saanut infektiolääkäriltä diagnoosin krooninen väsymysoireyhtymä ja hänen oireet oli kovin samanlaisia kuin monella täällä eli mm. pahoinvointia, päänsärkyä, muistiongelmia, flunssaista oloa, raistuksen aiheuttamaa oireiden pahenemista ja vuoden kesti että hän parani..ja nykyään urheilee säännöllisesti 5-10 kertaa viikossa kovaa ja opiskelee.
Voi toki olla jotain muutakin sairautta tai sattumaa ja hyvää onneakin matkassa :)

Itse kuitenkin olen pidättäytynyt liikunnasta täysin..

Profile  

PostPosted: Mon Jan 27, 2014 11:22 

Neurastenian ( ei sen vanhan psykiatrisen muodon vaan nykyisen kroonisen väsymysoireyhtymän) keskimääräinen kesto on yksi vuosi monien lääkäreiden kokemuksen mukaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]