Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 08:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Psykiatri ehkä oikeilla jäljillä
PostPosted: Thu May 10, 2007 05:14 

Hei!
Olen kärvistellyt erilaisten oireiden kanssa jo jonkun aikaa. Vähättelin kaikkia kommelluksia ja olin välittämättä erilaisista oireista.
Ai miksi? Osittain siksi, että ei ole tapana "pienistä" välittää.
Ja siksi kun tiesin, että jos menen terveyskeskukseen niin saan vain masennusdiagnoosin, ilman masennusta.

Pitihän sinne lääkäriin sitten mennä helmikuussa kun ei oikein auto tahtonut tiellä pysyä ja aivot oli aivan tööt. Puhe ei sujunut, kuulokin tempuili ja olin kuin täyskännissä. Lääkäri yllätti ja sanoi, että psykoosiksi on tainnut se masennus muuttua. Siis se masennus, jota en potenut. Itse epäilin verenkiertohäiriötä tai jotain sen tyyppistä.

Koska en ollut mennyt tajuttomaksi niin ei voi olla mitään vakavaa. En saanut lähetettä mihinkään eli itse olisi pitänyt yksityiselle psykiatrille aika varata. Ei kiinnostanut varsinkin kun en mielestäni ollut psykoottinen.
Kävin itsekseni neurologilla, jolta lähete pään MIR kuvaan, joka oli ok. Sitten tutkittiin heijasteita sun muita ja lausunnon mukaan kaikki ok. Kaikki ei suinkaan toiminut kuten piti mutta mitäpä tuosta. Kaikkihan huojuu silmät kiinni ollessa. Eihän ihminen tuntoaistilla mitään tee vissiin tai jos toinen käsi toimii niin eihän toisen tarvitse samaan aikaan pystyä erilaiseen liikkeeseen.
Masentunut olin hänen mielestään.

Suivaannuin jäljestäpäin kun eihän siinä lääkärillä ollessa ehdi mitään reagoida. Eihän siinä lääkärillä edes ehdi miettiä vastausta niihin kysymyksiin kun on niiiiiiin kiire lääkärillä.
Pääsin tarpeettomiin lisätutkimuksiin ja suostuin lopulta psykiatrille, tunsin, että minua vain pompotellaan ja taputellaan päähän, väsytystekniikka. Aika aliarvoista käytöstä oli muutamilta neurologeilta. Jos olisin ollut masentunut niin olisin itkenyt ja ahdistunut. Nyt pidin puoleni. Kyllä minulle saa päätä aukoa en siitä kuole.

Hankala potilas kuulemma niinkuin kaikki muutkin nykyään. Hillitsin itseni täydellisesti kaikkien syytöksien vyöryessä lääkäriltä.

Suostuin siis menemään psykiatrille senkin takia, että onpahan sitten saatuna edes oikeanlainen lausunto. Eihän siihen lääkärintodistukseen voi laittaa, että joku psyykejuttu...

Psykiatripa heitti ensikäynnin lopussa, että voisi olla kyseessä tuo väsymysoireyhtymä. Mitään psykoosia tai muuta vastaavaa ei löytynyt.

Aika loppui kesken ja menen vielä uudestaan hänen vastaanotolleen ja täynnä uteliaisuutta.
Mitäpäs jos tullaan siihen tulokseen, että minulla onkin tämä cfs?
Olen itse ihan varovasti ajatellut aiemmin, että oireeni ovat vahvasti tähän viittaavia mutta en ole sitä mitenkään asiakseni ottanut.
Tuli vain mieleen, että jos nyt tuo diagnoosi tulee niin yrittääkö lääkäri tarjota masennus- tai muita vastaavia lääkkeitä? Voiko psykiatri edes tehdä sitä lausuntoa? Verikokeita on otettu eli ei ole kilpparivaivaa.

Onko ne oikeita lääkkeitä jos minä hölmö en osaa masentua?
Siis mahtaako hän ajatella, että kyseessä on psyykesairaus? Ehkä ei?

Nyt oloni on suht hyvä kun olen ollut 5kk sairaslomalla. Mitään yltiöurakkaa en jaksa ja väsyn nytkin helposti. Kerran masennuslääkkeitä syöneenä tiedän, että ne kyllä tekevät minusta apaattisen.

Ehkä ei tätäkään kannata etukäteen miettiä. Täytyy tässä vielä jutella. Yli puolet oireistani jäi vielä kertomatta ja osa jäi tarkentamatta. Muisti kun tekee töitä miten sattuu.

Laitoin tämän siksikin kun olen huomannut, että pelästytte psykiatri-sanaakin. Niinhän minäkin tein. Toki psykiatrikin on vain ihminen ja voi erehtyä. Hän voi olla tietämätön aiheesta tai ei vain hyväksy jne.
Minulla vain on aavistus, että tämä psykiatri saattaa olla oikeilla jäljillä. Hän on ainoa näistä viidestä lääkäristä, joka on sitä mieltä, että olen asiallinen ihminen ja psyykkiset sairaudet ovat lähes poissuljettuja.
Joitain juttuja vielä käydään läpi ja uskon, että nyt edessäni on ihminen, joka kuuntelee mitä sanon, eikä vain arvaile.

Tässäpä näitä ajatuskiemuroita. Olo on yllättynyt ja iloinen. Olisi helpotus saada lopulta joku järkisyy näihin oireisiin. Osaisi ehkä nuo työtkin vaihtaa sitten toisenlaiseksi.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 06:16 

Suomessahan näyttäisi nyt olevan trendi luokitella CFS psykiatriseksi sairaudeksi, ja siinä mielessä on kyllä luonnollista että psykiatri sen diagnosoi. Eri asia sitten mitä psykiatri tietää sairauden hoidosta!

Mä olen allerginen psykiatreille sen takia, että mulla on niistä todella huonoja kokemuksia -ja paljon. Vääriä diagnooseja, väärää hoitoa, monta vuotta mennyt hukkaan niiden takia. Vihastun myös noista psykiatrille lähettelyistä sen takia, että ensinhän pitäisi poissulkea kaikki mahdolliset somaattiset syyt oireiden taustalla ennenkuin konsultoidaan psykiatria ja varsinkaan langetetaan psykiatrisia diagnooseja.

Todella hienoa, että olet löytänyt asiallisen lääkärin. Toivotaan, että tulet saamaan myös hyvää hoitoa. Samahan se sinänsä (ainakin mun mielestä) minkä alan erikoislääkäri sen diagnoosin tekee, jos sen tekee oikein. Herää kyllä kysymys, miten psykiatri voisi tehdä diagnoosiin tarvittavan poissulkututkimuksen..mutta kai hän voi sellaseen tietysti lähetteen kirjoittaa.

Noista lääkkeistä ja hoidoista kannattaa lukea tuosta Maijan kirjoittamasta kirjasta! Tietää ainakin kuinka paljon mahdollisuuksia on, vaikkei keskittyminen riittäiskään yksityiskohtaiseen syventymiseen.

Mut siis tosi hienoa kuulla, että myös psykiatrilta voi apua saada! Kerro jatkossakin miten sun juttusi etenee!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 06:57 

No huh huh, aika järkyttävää kohtelua olet saanut, tosin eipä kyllä mikään enää yllätä kun CFS:stä (tai vastaavista oireista) on kyse. Jos sinulla olisi psykoosi tms niin eiköhän psykiatri olisi sen havainnut.

Minulla ei sinänsä ole mitään psykiatreja vastaan - monesti he voivat tosiaan olla hyödyksi. Esimerkiksi eräs MS-tautia sairastava tuttavani kuuli LDN:stä, joka on todennäköisesti tehokkain tällä hetkellä olemassa oleva hoito MS-tautiin (ja jota itse syön CFS:ään). Hän yritti neljältä tai viideltä neurologilta saada reseptiä, mutta lääkärit nauroivat päin naamaa. Psykiatri sitten kirjoitti hänelle reseptin, ja lääke onkin auttanut.

Se, voiko psykiatri diagnosoida CFS:n riippuu siitä, millaisia oireita sinulla on ja millaisia tutkimuksia sinulle on tehty. Esimerkiksi autoimmuunisairaudet olisi hyvä poissulkea, mutta jos on joihinkin muihin sairauksiin viittaavia oireita, pitää tehdä enemmän kokeita. Millä paikkakunnalla olet? Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla saa asiallista hoitoa infektiopolilla, joissain paikoissa taas kannattaa yrittää päästä sisätautipolille.

Vaikea "ennustaa", mitä psykiatri sinulle määräisi hoidoksi. Masennuslääkkeet (erityisesti bupropioni ja muut energisoivat lääkkeet) voivat auttaa CFS:ään, vaikket olisi lainkaan masentunut, ja vaikka yhdet lääkkeet väsyttäisivät tai tekisivät "zombieksi", voivat toiset silti auttaa. Mutta mikään ensisijainen tai paras hoito CFS:ään ne eivät ole. Sinulla on ilmeisesti paljon neurologisia oireita, joten esimerkiksi epilepsialääkkeistä voisi olla paljon enemmän apua. Niitä käytetään myös joidenkin psyyken sairauksien hoitoon, joten psykiatri todennäköisesti niitä tuntee ja voisi suostua määräämäänkin.

Yksi mitä suosittelisin kokeilemaan on gingko biloba (Geriaforce), jota saa luontaistuotekaupoista. Se voi auttaa aivoverenkierron häiriöihin ja muutenkin helpottaa kognitiivisia/neurologisia oireita. Itse olen käyttänyt sitä kolme vuotta enkä olisi varmaan muistanut omaa nimeäni ilman. Jotkut huomaavat eron jo yhden annoksen jälkeen, itselläni kesti noin viisi viikkoa. Myös B12-vitamiini suurina annoksina on kokeilemisen arvoista.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 10:01 

no niin. Olen monesti mietiskellyt, että millä ihmeen sivuilla pitikään käydä surffaamassa. Muisti kun temppuilee. Löytyihän tämä.

Olen käynyt puheterapeutilla ja psykiatrilla jne.
Psykiatrin mukaan ei mitään psyykkistä oiretta tai sairautta löydy. Myöskään fibromyalgian tunnukset eivät täyty koska minulla ei ole niitä kipupisteitä.
Väsymysoireyhtymästä en muitanut uudestaan kysyä.

Puheterapeutilla olen käynyt ja hän on puhunut eri ihmisten kanssa oireistani. Aivovamma asioista tietävät henkilöt ovat olleet vakuuttuneita siitä, että väsymysoireeni ovat selvästi autokolarista johtuvia. Monesti ihmisille tulee lieviä aivovammoja, jotka eivät näy missään kuvissa.
Kolarissa aivot kuitenkin liiskaantuu otsaa vasten vaikkei pää mihinkään osuisikaan.

Tämän vuoden oireet eli puhevaikeus, kuulovaikeus, tajunnantason vaihtelut, näköhäiriöt, päänsäryt, lukihäiriö yms. ovat aivoverenkierronhäiriöstä johtuvia.

Näillä tiedoilla menen sitten vielä neurologin luokse ja katsotaan mitä hän sanoo. Ammatinvaihto tässä ehkä tulee eteen. Jos en jaksa tehdä täysiä työviikkoja niin luulisin, että minun kuuluisi saada jonkinlaista osa-aikaeläkettä tai jotain.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]