Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:27

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Mies 32v, imusolmuketurvotus yms
PostPosted: Tue Apr 01, 2014 06:31 

Olen siis 32-vuotias mies. Olin reilu vuosi sitten elämäni parhaassa kunnossa. Lenkkeilin ja nostelin paljon painoja. Sitten jotain tapahtui. Ensimmäinen oire oli toistuvasti kipeytyvät ja turpoavat kainalon imusolmukkeet. Kipu ja turvotus kuitenkin menivät aina ohi muutamassa päivässä. Kuukausi tämän jälkeen alkoi tulla muita oireita, joiden vuoksi elämä on olluttodella hankalaa.

Oireet:

-lievä kuumeilu
-vilustunut ja viluinen olo
-usein liikunnan jälkeen seuraavan päivän vointi on huono
-paleleminen etenkin aamuisin herätessä
-kohonnut syke
-yleinen voimattomuus
-kainaloiden imusolmukkeet turpoavat ja kipeytyvät silloin tällöin

Minua on tutkittu valtavan paljon, lähinnä lymfooman poissulkemiseksi. Nyt se onkin lähestulkoon poissuljettu ja lääkäri mietti CFS:TA. Verikokeissa aina lymfosyytit matalat.

Olen nyt psykiatrian hoidossa. Olen viikon käyttänyt Seronilia. Ahdistaa tämä tilanne.

Haluaisin kuulla teidän mielipiteitä. Kiitos etukäteen.

Lisäys:

Vartalon Tt:ssä todettiin suurentunut perna, jonka vuoksi tehtiin pet tt ja luuydinnäyte, joista ei löytynyt lymfoomaan viittaavaa.

Neljä vuotta sitten tulin äkillisesti allergiselsi kaikille tulehduskipulääkkeille. Voimakas silmäluomen ja myös silmämunan turvotus. Myöhemmin myös hengitysoireet. Asiaa ei sen kummemmin tutkittu.

Profile  

Post subject: Re: Mies 32v
PostPosted: Tue Apr 01, 2014 07:31 

Kyllähän tuo kuulostaa paljolti samalta kuin omat ensioireeni CFS:ssä, tosin mulla kuumeilu jäi päälle pahan flunssan jäljiltä. Mutta ainahan alku ei ole yhtä selvä.

Juurikin lievä kuumeilu ja valeflunssaoireet (vilustunut olo) ja tietysti liikuntaa seuraava voimattomuus, jota jopa koomaksi kutsun, ovat CFS:lle tunnusmerkillisiä.

Kärsitkö esim. päänsäryistä? Onko univaikeuksia? Onko levottomat jalat? Kyllä-vastaukset puhuvat CFS:n puolesta. Mutta sen verran yleisellä tasolla nuo oireesi vielä ovat, että kyse voi olla muustakin. Ehkä joku muu osaa tarkentaa.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 01, 2014 07:39 

Päänsärkyä ei yleensä ole. Paleleminen on todella voimakasta etenkin jaloissa. Oikeassa kainalossa on tälläkin hetkellä suurentunut kivulias patti. Viime aikoina olen ollut äärimmäisen ahdistunut syöpäpelon vuoksi. Nukun Ketipinor lääkkeen avulla. Aiemmin ei uniongelmia. Psyk. Kontakti ollut nyt kolme viikkoa. Uutena oireena vasemmalla kaulassa oleva lievä kipu/painontunne. Vartalon TT:ssä kaula ja kilpirauhanen normaali. Pelkään, että kilpirauhanen on ottanut itseensä kovista säteilyannoksista.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 01, 2014 09:07 

Ahdistus on ymmärrettävä reaktio, jos on aiemmin ollut terve ja sairastuu äkillisesti. Kuitenkin jos sinulla olisi syöpä, se olisi todennäköisesti jo havaittu. Pelkästään tutkimuksista et myöskään ole voinut saada liikaa säteilyä, sen verran vähäisiä säteilymäärät ovat nykyajan laitteissa. Pikemmin epäilisin infektiota oireidesi perusteella.

(Osaisiko Maija sanoa noihin jotain?)

Ennen pitkää sairastelusi syy kuitenkin selviää ja löydät oikeat keinot hoitaa itseäsi. Anna itsellesi aikaa.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 03, 2014 01:41 

Suurkiitokset kommenteista.

Kainaloidet imusolmukkeiden tulehtumiset tuntuvat lisääntyneen viime aikoina. Äärimmäisen kiusallinen ja ahdistava vaiva. Deodorantit pahentavat tilannetta entisestäänkin.

Profile  

PostPosted: Fri Apr 04, 2014 06:29 

Kyllä koko vartalon TT-kuvauksen antama säteilyaltistus on tosi hurja, jopa 500 röntgenkuvan verran. Joskus se on kuitenkin välttämätön tutkimus. Syöpähän kehittyy elimistössä hyvin hitaasti, eli jos tuosta joskus tulisi seuraamuksia, se olisi 10-30 vuoden kuluttua.

Olen samaa mieltä kuin tiina. Selvästi syöpäepäilysi on otettu vakavasti ja lääkärit olisivat kyllä esimerkiksi noista kuvantamistutkimuksista havainneet, jos sinulla olisi syöpä.

Itse sain alumiinipohjaisista dödöistä kainaloihin imusolmuketulehduksia ja jouduin lopettamaan niiden käytön.

Ketipinor on mielestäni aika huono valinta unilääkkeeksi, vaikka sitä nykyään paljon määrätäänkin. Olisi hyvä löytää sen tilalle jokin muu vaihtoehto. Oletko melatoniinia jo kokeillut? Reseptivapaissa on yllättävän paljon muitakin tehokkaita vaihtoehtoja ja reseptipuolellakin kyllä paljon fiksumpia vaihtoehtoja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Apr 04, 2014 07:03 

Kiitos vastauksesta.

Ketipinoria olen käyttänyt muutaman viikon ja toimii hyvin nukahtamiseen. Tarkoituksena on kuitenkin päästä siitä eroon ja pärjätä kokonaan ilman unilääkkeitä. Vielä kuukausi sitten, ennen pahinta ahdistusta nukuin hyvin ilman lääkkeitä. Melatoniinia tai muuta en ole kokeillut.

Alumiinisödöjä en ole enää vuoteen käyttänyt. Vichy dödö toimi hyvin jonkin aikaa, mutta myöhemmin tulehduksia alkoi silti tulla. Aivan viime aikoina olen ollut saikulla ja en ole käyttänyt lainkaan dödöä. Silti tulehduksia on tullut. Tosin tulehdukset eivät ole olleet erityisen pahoja ja menneet nopeasti ohi.

Pahin ongelma on kuitenkin yleisvointi. Vilustunut, kuumeinen olo ja sydämen syke koholla.

Koko tilanne ahdistaa todella paljon. Olen saikulla psyykkisen voinnin takia. Pääongelma on kuitenkin muu.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 06, 2014 01:34 

Jos stressaa niin pulssi nousee ja voi hakata niin että peitto heiluu silmissä.

Suosittelen magnesiumia ja karnosiinia hermojen ja sydämen rauhoittamiseen. Banaanin kalium auttaa myös.

Suosittelen myös, että aktiiviliikunta on nyt seis, ei kauppakasseja kovempaa rasitusta. Noiden oireiden perusteella kyseessä voisi olla ns. "ylikunto" joka on täysin mahdollinen huipputerveelle nuorelle miehelle, jonka treeni ylittää voimavarat. Sitten huilataan 1-2 vuotta sohvalla.

Onko työ/kotiympäristö vaihtunut, eli siis onko home poissuljettu?
Onko infektiot eli lähinnä mykoplasma ja borrelia poissuljettu?
Onko S-ANCA verikoe tehty?

Jos vartalon TT:ssä ei näkynyt mitään eikä muissakaan tutkimuksissa niin syöpää ei kannata enää murehtia.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 06, 2014 07:02 

TT:ssä näkyi suurentunut perna ja vatsaontelossa normaalia enemmän imusolmukkeita. Perään tehty PET TT oli kuitenkin normaali. Myös seerumin tymidiinikinaasi on ollut jo kolmesti koholla ja herättänyt lymfoomaepäilyt. Tutkimusten lopputulos on kuitenkin se, että syöpä on erittäin epätodennäköinen. Lääkäri epäileekin ilmeisesti juuri tätä oireyhtymää.

Borrelioosi ja mykoplasma pitäisi olla poissuljettuja. En tiedä onko tuota kysymääsi tutkimusta tehty.

Ei muutosta asuinolosuhteissa yms. Ei pitäisi olla homeongelmaa.

Kiitos vinkeistä.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 12:24 

Minulla alkoi oireet aika samalla lailla, mutta minulla on dg autonomisen hermoston säätelyhäiriö ja POTS (post ortostaattinen takykardia). Silloin sykkeen nousu, paleleminen yms. on tavallisia. Minulla alkoi myös niin että oli kipeät patit kainaloossa jotka tuli ja meni... Juuri ennen tätä olin mielestäni ihmeen hyvässä kunnossa, kesällä 2011. Jos olet kiinnostunut, lue enemmän dysautonomiasta teoriat-osiossa.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 12:28 

Ja haluan lisätä vielä, että mulle auttaa triptyl 10mg sekä yöuneen että muihin oireisiin (paitsi sykkeeseen). Koitin aluksi SSRI-lääkitystä mutta tuli huono olo niistä. ja triptyl pitää nimenomaan olla vain näin pieni annos, muuten voi tulla huonompi olo kun ollaan hyvin lääkeherkkiä tässä häiriössä. Mutta jos sulla on unen kanssa ongelmia, suosittelisin triptyl 10mg, toivon mukaan muutkin oireet väistyy. Takykardiaan mulla on sit eri lääkitys, koska siihen ei auta triptyl.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 02:17 

Kiitos vinkeistä. Kävin lukemassa tuota keskustelua.

Oikeastaan tuo takykardia ei tunnu mun kohdalla erityisen pahalta ongelmalta, vaikka syke on selvästi kohonnut. Aiemmin leposykkeeni oli aina hieman yli 40. Nykyisin 60. Tuntuu, että sydän käy ylikierroksilla. Liikunnan jälkeen sykkeen tasaantuminen on kestänyt aiempaa kauemmin. Tosin pariin kuukauteen en ole kovaa liikuntaa harrastanut.

Uniongelmani johtunee lähinnä ahdistuksesta.

Pahin ongelma on kuumeinen, vilustunut olo. Heikko olo kaikenkaikkiaan.

Viimeisimmän vuoden aikana olen saanut aikuisiän 1. korvatulehduksen yllättäin, saanut jalkasilsan ekaa kertaa. Leikkauttanut nielurisat kroonisen tulehduksen takia. Toipuminen leikkauksesta oli poikkeuksellisen hankalaa ja tarvitsin silloinkin antibiootteja, mikä on äärimmäisen harvinaista. Vasen silmäni punoittaa ja luomi hieman turpoaa ajoittain - tällöin tuntuu inhottava jomotus
silmän alueella. Ja mainitsemani imusolmukkeiden tulehdukset. Lisäksi joukko outoja oireita, kuten vatsa- ja kaulakivut. Ajoittainen kurkkukipu ja muutama kova (39C) kuume-episodi ilman flunssaa tai muuta selitystä. Tuolloin myös CRP nousee.

Aivan uusissa verikokeissa jälleen lymfosyytit alle viitearvojen. Myös HHV-koe oli otettu. Tuloksena ilmeisesti joskus sairastettu tauti.

Alkoholin olen toistaiseksi jättänyt. Suht pienienkin määrien jälkeen seuraavat päivät olivat todella hankalia. Hirveä, sairas olo - eri tavalla kuin normaali krapula.

Aloin syömään monivitamiinitabletteja ja kalaöljykapseleita. Kahvin olen toistaiseksi jättänyt pois.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 13, 2014 04:53 

Mitäköhän kannattaisi kokeilla noista luontaistuotteista/itsehoitolääkkeistä juuri tähän jatkuvaan kuumeiseen, heikkoon ja tulehtuneeseen oloon? Kurkkukipuakin on välillä, lähinnä öisin.

Käytän nyt monivitamiinitabletteja ja möllerin kalaöljykapseleita. Viime päivinä myös depot C-vitamiinia 500mg. Alkaa usko loppumaan, että joskus voisi olla parempi vointi.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 13, 2014 05:27 

Monivitamiinia ei oikein voi suositella CFS-potilaille niissä olevan foolihapon takia. Lisää täällä: http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

Valitettavasti kuume ja muut flunssankaltaiset oireet ovat CFS:n oireista hankalimpia hoitaa. :-/ Niihin harvoin auttaa muu kuin LDN. Reseptivapaa lääke pentoksifylliini voi auttaa. B12-vitamiiniakin kannattaisi varmaan kokeilla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Apr 13, 2014 08:53 

Kiitos taas vinkeistä.

Odotan aikaa infektiolääkärille. Otan puheeksi nuo lääkkeet. Vielähän minulla ei ole mitään varsinaista diagnoosiakaan. Katsotaan saanko CFS-diagnoosin ja mahdollisesti siihen hoitoa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]