Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Miten tulisi jatkaa CFS:n/muun sairauden tutkimista?
PostPosted: Sat Apr 19, 2014 12:09 

Minulla on ongelma: Jo 2 vuotta kovaa lihasheikkoitta, ei kuukautisia, loputon väsymys, ärtynyt suolisto, kyvyttömyys tehdä asioita... Olen käynyt Antioksidanttiklinikalla useita kertoja, verikokeita on otettu, ravintolisinä olen popsinut ja popsin yhä mm. liothyronin(rT3-dominanssiin), d-riboosi, l-karnitiini, magnesium, ubikinol, vahvat monivitamiinit(LE Two per day), kalaöljyt, DHEA, probiootit, psyllium, ym...
Mitattu on kortisolit, kilpirauhasarvot, vitamiineja ym...
Mikään ei tunnu hievauttavankaan oireitani vaikka lisiä popsittu jo kuukausia. Lääkärinikään(yleislääkäri) ei tunnu enää oikeen keksivän mitään.
Kannattaisikohan suunnata jollekin neurologille tai sisätautilääkärille?
Olen aivan neuvoton.
: (

Profile  

Post subject: Re: Miten tulisi jatkaa CFS:n/muun sairauden tutkimista?
PostPosted: Sat Apr 19, 2014 11:39 

On vaikea sanoa tarkemmin, kun ei tiedä mitä kaikkia kokeita sinulta on oikeasti otettu ja mitä tulokset ovat olleet... Pitäisi tietää paljon enemmän koko asiasta, niin tutkimuksista, oireistasi (ja miten ne alkoivat) kuin sinusta muutenkin (ikä, terveydentila aikaisemmin, onko lääkkeitä muihin sairauksiin, onko suvussa jotain sairauksia jne). Onko esim. B12-vitamiinia, prolaktiinia ja ferritiiniä mitattu ja paljonko ne olivat? Onko ihossasi, ruumiinrakenteessasi tai karvoituksessasi tapahtunut muutoksia sinä aikana kun oireita on ollut, esim. enemmän tai vähemmän karvoitusta tai kuivempi iho? Helpottavatko tai pahenevatko oireet tietyistä asioista, esim. kuuma/kylmä/rasitus?

Kuukautisten poisjääminen ei ole CFS:lle tyypilistä, ellei ole todella todella huonossa kunnossa (kokonaan sänkypotilas) tai laihdu hyvin alipainoiseksi. Enemmänkin se viittaa joko kilpirauhasongelmiin (yleensä liikatoiminnassa kuukautiset ovat niukat/harvoin tai jäävät pois ja vajaatoiminnassa runsaat ja usein, mutta voi kai olla toisinkin päin), aivolisäkkeen ongelmiin tai monirakkulaisiin munasarjoihin.

Satunnaisille neurologeille ja sisätautilääkäreille meneminen on yleensä hyvin huono idea. Parempia lääkäreitä löytyy Hoitopaikat-sivulta. Jos epäilee CFS:ää ja asuu pk-seudulla, HYKSin infektiopoli on yleensä paras paikka tutkimuksia varten.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Apr 19, 2014 11:32 

Kiitos vastauksesta!
Olen 23 v tyttö. Varsinainen sairastelu alkoi 2011 talvella jolloin olin kyseisen yhden talven aikana noin 10 kertaa kipeänä(erilaisia flunssia/virustauteja), sain silloin antibiootit johonkin flunssaan, jonka jälkeen suolisto rappeutui 1,5 v:ksi.
Ulosteen mukana tuli välillä verta ja ummetus sekä turvotus oli todella rajua ja kroonista sen 1,5 v. 2012 talvella olin taas useita kertoja kipeänä, mutta en yhtä pahasti.
Urheilu jäi väkisin pois sekä kyseisinä talvina, että myös kesäisin, jolloin se tuli lämmöstä johtuvan heikotuksen ja lihasheikkouden ansiosta. Lämmön ja kylmyyden sietokyky huononi oireilujen alkaessa vahvasti. Koin vuoden päästä ihon totaalisen kuivumisen/halkeilun/märkimistä, joihin määrättiin paljon reseptirasvoja.
Syksyllä ja keväällä pystyin vielä urheilla, mutta pian se jäi pois kokonaan. Muutenkin olossa oli 2011 talven jälkeen OK-kausia ja oireilukausia, pikkuhiljaa oireilukaudet pitenivät ja OK-kausia ei enää tullut ollenkaan, en enää palannut normaaliksi vaan siitä jälkeiset 3 vuotta keho on rapistunut jatkuvasti.
Liikunta vie vain voimat. Koin massiivisen hiusten lähdön noin 2v ennen tätä oireilujaksoa, eli jo 5v sitten. Iho aina kuiva, mutta sekä hiukset että iho ovat huonontuneet oireiden alkaessa(+ talviatopia).
Tämänhetkisista oireistani voimattomuus, kykenemättömyys tehdä mitään ja lihasheikkous ovat akuutimpia oireita.

Ennen mitään oireiluja olen ollut perusterve. Kuumuus on tosin aina saanut mut tosi huonoksi. Verenpaine ollut aina matala, välillä alapaine 55 ja yläpaine 85, leposyke 49.
Lääkkeitä en ole aiemmin syönyt, suvussa ei tietääksemme ole mitään mainittavia sairauksia.

Arvoja: ennen liothyroninin, ja muiden mainittujen ravintolisien aloittamista(mitattu marraskuussa 2013):
TSH 4.20, T4v 11, T3v 3.2 (rT3:n ja T3v:n välinen suhde 10.16),
TPOAb <35, KORSOL 600, B12-TC2 >128, E-Folaat 752, Hb 125, PRL 74. Ubikinol oli tosi matala: 0.7) Ja DHEA-s myös matala.
Liothyroninia olen popsinut ja posin yhä, clearing on ollut, mutta ei muuttanut oloa miksikään.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 19, 2014 11:36 

Tärkeä lisäys: Viimemarraskuussa verikokeissa löytyi myös mykoplasman vasta-aineet! Aloitin doxitin -kuurin, mutta mun oli pakko lopettaa se, sillä suolisto kärsi siitä niin pahasti, ja nyt se on taas rappiolla.

En ajatellutkaan mennä randomille lääkärille, sillä se olisi luultavasti hukkareissu.... : /en tiedä kannattaako mennä CFS: stä erityistietoiselle lääkärille, sillä en tiedä kuinka todennäköistä CFS on kohdallani. Oon myös pohtinut MS-taudin mahdollisuutta. Mitenköhän MS-tauti todetaan?

Profile  

PostPosted: Sun Apr 20, 2014 11:05 

Hiustenlähtö, ihon kuivuminen, veri ulosteissa ja kuukautisten loppuminen eivät viittaa MS-tautiin. Minusta sitä ei kyllä tarvitse epäillä, vaikka ei kai se mahdotonta olisi, että sinulla olisi MS ja jokin muu sairaus myös.

TSH ainakin viittaa ihan selvään vajaatoimintaan, ei vain rt3-ongelmaan. Ehkä pitäisi T3:n lisäksi syödä myös tyroksiinia. Onko ferritiini siis mitattu? Hemoglobiinihan ei kerro paljoa. Aamukortisoli ei ole kovin herkkä tutkimus lisämunuaisten vajaatoiminnan suhteen.

Onko keliakia siis poissuljettu? Entä homeongelmat? Onko sinulla tai kellään suvussasi yliliikkuvat nivelet? Millaisia probiootteja olet syönyt? Onko mikään hoito huonontanut oloasi, paitsi tuo antibiootti? Oletko saanut koskaan ruokamyrkytystä? Millaisia ruokavalioita olet kokeillut, tai oletko kokeillut joidenkin ruoka-aineiden jättämistä pois?

Sellainen olo, että näistä kaikista johtolangoista pitäisi kyllä keksiä, mikä sinua vaivaa, mutta en keksi... Ehkä joku muu täällä hiffaa. Kaipa kaikki voisi selittyä mykoplasmallakin, mutta ei se ymmärtääkseni ole ihan tuollaiseen oirekuvaan yhdistetty.

Ainakin HYKSin infektiopoli olisi varmaan hyvä paikka tutkimuksia varten, vaikka en usko, että sinulla CFS:ää onkaan. Ja kun tuo mykoplasma kummittelee, niin olisihan se varmaan perusteltuakin.

EDIT: Yksi mahdollinen selitys tuli mieleen: Sjögren. Onko se poissuljettu? Siihen voi liittyä myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja munasarjojen vajaatoimintaa (ja keliakia on myös sen kanssa yleinen, jos sitä ei ole poissuljettu).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Apr 20, 2014 09:34 

Auroran infektiopolille pääsy edellyttää käytännössä jotain infektiota tai vahvaa epäilyä sellaisesta. Lähinnä siellä saisi erotusdiagnoosin, onko joku pöpö kimpussa ja mikä on immuunipuolustuksen kunto.

Lihasväsymys pitäisi todentaa objektiivisesti, muuten se on vain potilaan höpinää.

Luulisi että noilla oireilla, esim. kuukautisten puuttuminen, niin julkinen terveydenhuolto olisi kiinnostunut asiasta?

Kannattaa pitää kaikki langat käsissä, eli oireet kirjattuna, koska alkoi mikäkin jne..sekä tietysti kaikki labrakokeiden tulokset useana kappaleena.

Kaikki labrat ja tutkimukset maksaa, jos itse pystyy vielä kävelemään ja puhumaan niin on rajallista mihin asti julkinen tutkii. Mutta mahdollisia verikokeita on niin järkyttävästi, vasta-aineista raskasmetalleihin, että kannattaa ottaa julkisesti irti sen mitä saa.

Onko tehty magneettikuvauksia, vatsaultraa, kropan TT:tä? Minkä erikoisalojen lääkäreiden mielipide on tähän mennessä kysytty?

Profile  

PostPosted: Mon Apr 21, 2014 10:19 

"Auroran infektiopolille pääsy edellyttää käytännössä jotain infektiota tai vahvaa epäilyä sellaisesta." CFS-epäily riittää, mutta voihan olla, että jos on noin selvästi hormonaalisen puolen ongelmiin viittaavia oireita, niin eivät lähde selvittämään CFS:n mahdollisuutta. Kyllähän siellä tutkitaan vaikka mitä, esim. jotkut ovat saaneet sieltä EDS-, Sjögren- tai homesairausdiagnoosin.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 21, 2014 03:01 

Kirsikkaleivoksella on varmaan jotain infektioita. Ei kai vaan suolistosi mennyt antibiootista pahaksi? Onko sitä selvitetty, mahdollista suolistoinfektiota antibiootin seurauksena? kilpirauhastilanteesi voisi olla edelleen vajaalla.

Infektiopolille pitää olla lääkärin lähete, sen saaminen voi jo olla vaikeaa ja se, että pääsekö sittenkään infektiopolille. Minä en tiedä, että onko Auroran infektiopoli HYKSin alainen, jos on, niin sinne ei kai muualta pääse kuin siitä sairaanhoitopiiristä.

Minä pääsin TYKSin infektiopolille, kun mietittiin TYKS:in korvapolilla poskionteloaukkojen avarrusta ja riskejäni. Oli jo yksityispuolelta tiedossa immunoglobuliini-G3:n mataluus. Infektiopolilla selvitettiin sitten vain sama asia, joka oli yksityisellä todettu mutta lisäksi komplementin lektiinitien vajaus. Selvitettiin lisäksi se, että muodostuuko minulla vasta-aineita tiettyihin rokotuksiin, Ja kun muodostui, niin mitäään jatkoa ei seurannut, ei edes korvapolilta kuulunut mitään.

Mitään olemassa olevia infektioita (esim. bakteeria) ei selvitetty, vaikka olin korvapolilla kroonisen poskiontelotulehduksen vuoksi. Siis infektiopoli TYKS:issä vuosia sitten suoritti vain minimaalisen tutkimuksen. Voihan olla niin, että korvapoli ei uskonut immuunipuutostani, vaan halusi selvityttää sen uudelleen infektiopolilla. Mutta ei juurikaan mitään muuta.

On huomattava, että myös yksityislääkäreiltä voi päästä sairaaloiden polille, jos on painavat perustelut.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 21, 2014 06:56 

Munkin mielestä kilpirauhasarvot on aika huonot. Tai tsh on tosi korkea, viittaa vajaatoimintaan. Ja vajaatoimintahan vois selittää kuukautisten poisjäännin?

Mulla lähti hiuksia sairauden alussa, koska lopetin e-pilleritkin siinä samassa.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 22, 2014 12:07 

Minä pääsin HYKS infektiopkl:lle "vaivattomasti" infektiolääkäri Ville Valtosen lähetteellä. Ottaa vastaan Kampin Aavassa torstaisin. Ajan saa soittamalla ajanvaraukseen. Käynti n. 100e ilman labroja yms.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 22, 2014 06:43 

: ) Kiitos huomioinnista.

Olen tässä nyt käynyt Antioksidanttiklinikalla marraskuusta lähtien. Sitä ennen olin vain
julkisella puolella, jossa ei tapahtunut editystä. AO-klinikan lääkäri(onkohan sopivaa lausua nimeä julkisesti?) oli
sitä mieltä, että en tekisi tyroksiinilla mitään hyvää(itse kyselin senkin saamisesta), sillä T4:n muuntuminen liikaa
rT3 :ksi kuulemma korkeintaan lisääntyisi, kun T4 lisääntyisi.
Ainakaan apua siitä ei pitäisi saada.
Nyt kun olen syönyt liothyroninia marraskuusta lähtien(korkeimmillaan 80mk, tällä hetkellä annos 35mk/pvä) otettiin 05.02 2014 kontrollilabrat joissa kilpirauhasarvot olivat: T3-v 5.9pmol/l, TSH 0.02mU/l ja T4-v 4.0pmol/l.
Lääkärin mielestä nämä olivat hyviä "clearingin" kannalta, mutta oloni ja vajaatoiminnan oireet ei hievahtaneetkaan.

Multa on otettu ferritiini, mutta en löydä sitä tulosta nyt : ( Siinä ei kuitenkaan ollut muistaakseni mitään
huonoa. Etsin kaikki paperit vielä käsiini! Julkisella puolella lääkäri sanoi ettei keliakiaongelmaa ole(sitä
ei tosin erikseen testattu, se vain näkyi jostain muusta asiasta hänen mielestään), homeongelmista en osaa sanoa, eikä niitä nilkkaongelmia pitäisi olla, mutta äitillä kramppaa jalat aina öisin niin, ettei saa nukuttua(magnesium ei auta).
Mulle ei ole tehty magneettikuvauksia, vatsaultraa, kropan TT:tä. Kysyttiin että millaisilla asiantuntijoilla olen ollut,
niin julkisella puolella kävin yleislääkärillä(joka oli KAI apulaisylilääkäri), ja yleislääkäri Erkki Antilalla.
Nyt kun suolistoni on todella rappeutunut ja huonossa tilassa sen antibioottikuurin jälkeen en siedä moniakaan
ruoka-aineita kuten: gluteiini(ruis on pahin), peruna/tumma riisi/maissi, maitotuotteet(edes laktoositon), hedelmät, raa'at kovat vihannekset, palkokasvit, kovin runsaat rasvat(vaikka syön hyviä rasvoja mielelläni), pähkinät, makeus. Eli näitä ilman elän,
viljoista tattari ja hirssi on käytössä(ei gluteiinia). Toi suolistoinfektion mahdollisuus kiehtoo mua.
Haluaisin saada suoliston kuntoon, sillä se olisi todella tärkeää ja nyt vain laihdun laihtumistani.
Probiooteista kokeiltu ratiopharm(käytän yhä), gefilus, Lactoseven(sis.inuliinia, ei toiminut), VSL(450miljardia
bakteeria yhessä annoksessa, ei toimi koska liian ärhäkkä), precosaa(suojaamaan limakalvoja, 10 pvää käytin lääkärin määräyksestä).
Käytän myös kurkumaa ja kurkumiinikapseleita.

Tuo sjögren ei kuulostanut aivan oireisiini mukautuvalta, mutta siitä tuli mieleen, että mulle puhkeaa peräaukkoon
ja emättimeen aina välillä pieniä, kirveleviä haavoja joista tulee verta pyyhkiessä. Yhdyntä on mulle aina todella,
todella kivuliasta, lähes mahdotonta.
AO-klinikan lääkäri toi esiin myös ajatuksia borrelioosista ja vuotavista mitokondrioista. Eräs toinen henkilö
puhui parkinsonin taudin tooodella varhaisesta vaiheesta.

Aion varata aikaa taas julkiselle puolelle siitä huolimatta, että se tuntuu turhalta. Ja yritän saada
lähetettä sisätautilääkärille tai sinne infektiopolille. Haluaisin jatkaa vielä AO-klinikalla, mutta en tiedä onko
se rahojeni haaskausta... onko teillä mitään ehdotusta jonkin alan asiantuntijasta yksityisellä puolella?

Profile  

PostPosted: Tue Apr 22, 2014 07:01 

Ferritiini on yksi näitä kokeita, joiden viiterajat ovat tosi alhaiset Suomessa, muistaakseni 10 tai 15, mutta monien lääkäreiden mielestä sen pitäisi olla 50 tai jopa 80.

Glutamiini, butyraatti, ternimaitokapselit ja sinkki, etenkin sinkkikarnosiinin muodossa (jota voi olla Suomesta vaikea löytää, ei siis sama asia kuin tavallinen karnosiini) voivat auttaa suoliston kuntoon. Entä jos ottaisit VSL#3:a vain osan yhdestä pussista kerralla?

En keksi noille emättimen ja peräaukon haavaumille oikein muuta selitystä kuin jonkin sukupuolitaudin (varmasti on muitakin selityksiä, mutta ei tule mieleen). Tai no, Crohnin taudissa voi harvoin esiintyä haavaumia myös emättimessä.

EDIT: Tuli mieleen myös Behcetin taudin mahdollisuus, mutta sehän on hyvin harvinainen sairaus, varsinkin valkoihoisilla ja naisilla.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 22, 2014 07:26 

Noista haavoista tulee mieleen hiiva, B12-puutos tai raudan puutos. Mites olisi Canestenin voiteleminen? Niin, olikos sinulla Clostridium difficile testattu? Se olisi aiheellinen.

Minulla on myös vaikeita kramppeja jaloissa. Magnesium ei niihin auta välttämättä. Syytä en tiedä, eikä neurologikaan syytä keksinyt. Hän sanoi, että neurologisia ne tavallaan ovat, mutta syytä ei tiedetä.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 22, 2014 11:25 

Kyllä sitä vaan pitäisi armottomasti käydä tutkimuspatteristoa läpi ja poissulkea mahdollisuuksia, jos edes mitään suolisto/vatsan ultraa ei ole tehty niin todennäköisesti verikokeitakin on aika nuukasti suoritettu.

Kaikki verikokeet, julkisen ja yksityisen pitäisi olla itsellä tulosteena.

Kaikki oireet vaan ranskalaisilla aakkosilla, aikamääreineen ja sanoo lääkärille, että näin tää homma ei oikein voi jatkua, pitäisi joku selitys löytyä eli lähetettä eteenpäin erikoissairaanhoitoon.

Profile  

PostPosted: Wed Apr 23, 2014 01:31 

Helsingissä terveystalossa vastaanottaa kari raij. Perehtyny hormonihäiriöihin ja kuulemma hyvä ja kuunteleva lääkäri.

Precosa on hyvä ollu ainakin mulle. Ja kuulemma kylmänä syödyt, keitetyt perunat (eilisen perunat) sisältää jotain glutationi juttua eli toimii hyviä bakteereja lisäävänä suolistoon. Kyllä varmaan suolisto pitää ihan ekana saada kuntoon, kuulostaa sen verran rajulta.

Haavaumat voi johtua hiivasta? Auttaisko joku voide?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]