Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:34

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sydänoireet cfs:sä?
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:17 

Minulla epäillään tätä väsymysoireyhtymää. Todennäköisesti aktivoitui mykoplasman seurauksena. Eniten minua vaivaa sydänoireet. Onko muilla ollut sydänoireita ja millaisia. Entä mitä muita oireita teillä on ollut? Onko sydänfilmissä näkynyt muutoksia?
Kiitos jo etukäteen vastanneille :)

Profile  

Post subject: Re: Sydänoireet cfs:sä?
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:42 

Sydänoireet ovat hyvin tyypillisiä CFS:ssä. Jotkut tutkijat ovat jopa epäilleet, että koko sairaudessa olisi kyse joko kardiomyopatiasta eli sydämen laajentumisesta (Cheney) tai (herpes)viruksen aiheuttamasta sydänlihastulehduksesta (Lerner). Itselleni on diagnosoitu virusperäinen myokardiitti, joka ilmeni EKG:ssä kääntyneinä T-aaltoina. Oireina tuli sydämentykytystä ja rintakipuja, jotka onneksi pysyvät hyvin poissa käyttämällä ubikinonia (Q10), jota suosittelen ehdottomasti kaikille sydänoireisille. Muita oireita riittää niin paljon, etten ala niitä tähän kirjoittaa... Mutta sydänoireet olivat aivan ensimmäisiä.

Yleensä sydänongelmia tosiaan aiheuttavat herpes- tai enterovirukset, mykoplasman yhteydestä tähän en tiedä. Vaikka mykoplasma onkin yleisesti yhdistetty joko CFS:ään tai samankaltaiseen tilaan ja siitä onkin tällä foorumilla kasapäin keskusteluita.

Tervetuloa foorumille!

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Jun 16, 2014 03:45 

Kiitos vastauksesta! Kysyisin vielä tarkemmin, että kuuluuko rytmihäiriöt (tiheälyöntisyyskohtaukset, lisälyönnit ja epäsäännöllinen syke) tähän väsymysoireyhtymään? Itselläni näitä nimittäin joka päivä runsaastikin ja haittaavat kovasti normaalia elämää...

Profile  

PostPosted: Mon Jun 16, 2014 03:53 

Kyllä, kaikki nuo ovat hyvin tyypillisiä.

Kokeile ihmeessä tuota Q10:ä. Myös magnesiumista (hyvin imeytyvässä muodossa, ei oksidina) voi olla apua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jun 20, 2014 11:11 

Ja vielä yksi kysymys: Sydänfilmissäni QT-aika oli hieman pidentynyt (normaalin ylärajoilla). Kuitenkin oirelistassa luki, että väsymysoireyhtymään voi kuulua liian lyhyt QT-aika. Voiko siis hieman pitkä QT-aika liittyä väsymysoireyhtymään vai liittyykö se johonkin muuhun?

Profile  

PostPosted: Fri Jun 20, 2014 11:29 

Pidentynyt QT-aika voi johtua monesta eri syystä. Esim. synnynnäinen/geneettinen, monet lääkkeet (etenkin/lähinnä psyykenlääkkeet), varmaan CFS:kin. Riippuu vähän kuinka paljon se on pidentynyt. Selvästi pidentynyt voi lisätä tiettyjen hengenvaarallisten rytmihäiriöiden riskiä. Toisaalta joillain on synnynnäisesti pidempi eikä heille tule koskaan mitään, mutta jos käyttäisivät noita lääkkeitä, se voisi olla jopa kohtalokasta. Normaalin ylärajoilla tuskin on vaarallinen ilman noita lääkkeitä.

QT-ajan voi laskea kahdella eri tavalla, QT ja QTc (corrected). Käsittääkseni myös EKG-laitteen laskema voi erota ihmisen laskemasta. Etenkin jos sydänkäyrässä on muitakin erikoisuuksia, tuo QT-aika voi ymmärtääkseni olla väärin laskettu.

Tässä olikin aika lailla kaikki tietoni aiheesta. Jos kiinnostaa jonkin lääkkeen mahdollinen QT-pidentävyys, stieto löytyy helposti Googlella.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 25, 2014 10:55 

Takykardinen syke oli mulla alusta asti. On rauhottunut jonkun verran kyllä. Myös mulla epäiltiin että mykoplasma olis laukaissu tämän..onko sulla kuumeilua tai flunssaoireita?

Profile  

PostPosted: Tue Jul 08, 2014 07:46 

Kiitos vastauksista! Mulla oli ennen oireiden alkamista outo flunssa; lihaskipuja, väsymystä, pientä lämpöilyä ja kurkkukipua. En jaksanut nousta sängystä viikkoon. Sitten meni ohi ja viikko sen jälkeen alkoivatkin mykoplasma/väsymysoireyhtymä oireet. Ärsyttävimpinä nämä sydänoireet, haittaavat kovasti normaalia elämää ja liikkumista. Ekg ja ultra siis otettu jo kolmesti. Olisikohan tarvetta tarkempiin tutkimuksiin? Lääkärit vain eivät ota oireitani kovin tosissaan, koska olen nuori...

Profile  

PostPosted: Sun Jul 27, 2014 12:29 

Ja vielä kysyisin, että onko muilla ollut tilanteeseen nähden liian hidasta sykettä? Esimerkiksi itselläni saattaa olla syke istuessa n. 80 ja seisomaan nousun jälkeen n. 65... Jonain päivänä leposyke 60 (minulle todella matala) ja toisena 100. Ovatko tällaiset sykkeen vaihtelut/epäsäännöllisyydet normaaleja?

Profile  

PostPosted: Sun Jul 27, 2014 01:53 

Hmm, mä en enää pidä tärkeenä onko ollu mykoplasma laukasevana tekijänä koska mun flunssaoireet on ainaki lähteny ajan kanssa. 1,5 aikana on selkiytyny että mun autonominen hermosto on pahasti epätasapainossa mikä aiheuttaa epämääräisiä sykkeitä. ne on kyllä vuoden aikana laskenu. Jos sulla ei oo enää flunssaoireita niin mun mielestä ei kannata stressata vaan päinvastoin yrittää rentoutua. Mä uskon että hermosto tasapainottuu ajan kanssa, mutta tietyistä lisäravinteista on varmaa apua, suosittelen magnesiumiöljyä ainaki. Se on auttanu mulla kovin! En osaa sanoa muista lääkkeistä..beetasalpaajat?

Profile  

PostPosted: Sun Jul 27, 2014 03:34 

Hidas syke ei tietääkseni ole CFS:lle tyypillistä. Tuollainen voisi johtua siitä, että on kilpirauhasen vajaatoiminta (joka hidastaa sykettä) ja lisäksi autonomisen hermoston ongelmia, jotka taas välillä nostavat sykettä, ja laskevat sitä seisomaan noustessa.

Beetasalpaajia ei kai suositella, jos syke on matala, koska ne laskevat sitä entisestään.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 02, 2014 01:25 

Kävin vielä varmuuden vuoksi holter-tutkimuksessa, joka oli normaali. Kammiolisälyöntejä oli muutama ja eteislisälyöntejä 10. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti autonomisen hermoston häiriötila aiheuttaa sydänoireeni (ja muutkin oireet). Diagnoosiksi sain siis kroonisen väsymysoireyhtymän.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 09:27 

Näin mä epäilinkin. Uskoisin että vuoden päästä sykkeet on jo alempana jos saat levätä vaan ja otat rauhallisesti. Niin mulle on ainaki käynyt.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 03, 2014 11:10 

Kannattaa pyytää tekstit holteroinnista. Minullekin kardiologit ensin sanoi että oli normaali, mutta kyllä huomaa miten hermosto säätelee sykettä väärin, esim. niin että alhasin oli mulla 39 yöllä ja korkein 176 ylösnoustessani yöllä! Se ei ole normaalia, vaikka ei ehkä vaarallistakaan. Kokenut neurologi tietää ettei ole normaalia. Mutta joo, autonomisen hermoston epätasapainossa voi olla sekä liian hidas syke että liian nopea. Molemmista oireita. Itse syön pienen annoksen ivabradin-lääkkettä (ei samaa kuin betasalpaajaa) joka on auttanut siihen että elämä ainakin tuntuu enemmän normaalilta enkä enää juuri koskaan tarvi edes mitata sykettä tai edes tuntea sitä. Tosin pitää alussa olla tarkka ettei syke laskee liikaa, ja siksi olin holteroinnissa sekä ilman lääkettä ja sen jälkeen lääkkeellä. Hyöty oli selvä.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 05, 2014 12:36 

Hyvä tietää. Itsellä oli holterissa alin syke muistaakseni 55 (yöllä) ja korkein 165. Minulla aamulla ylösnoustessa syke oli 150 ja hetken kuluttua laski 70:neen. Lääkäri määräsi beetasalpaajaa tykytyskohtauksiin, mutta en ole sitä vielä tarvinnut. Mutta kiva kuulla, että muillakin ollut samantapaisia oireita ja että siitä selviää...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]