Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Runsaat oireet - CFS kyseessä?
PostPosted: Wed Sep 17, 2014 09:03 

Hei vaan kaikille,

Olen 25-vuotias mies ja ennen ollut täysin terve. Harrastin suojaamatonta seksiä baarireissun jälkeen noin 13 viikkoa sitten. Siitä noin 2 viikon kuluttua alkoivat ylävatsakivut jotka jatkuivat päivittäin noin 3 viikon ajan sekä ilmaantuvat vieläkin toisinaan. Lisäksi noin 3 viikkoa riskikontaktista alkoivat oudot päänsäryt jotka jatkuvat edelleen. Kävin sukupuolitautitesteissä jotka kaikki olivat negatiivisia, myös hiv 5,5 viikon kohdalla. Tähän asti siis ainoat oireet olivat olleet ylävatsakipu, päänsärky sekä lievä kirvely ja punoitus alapäässä.

6 viikkoa riskikontaktista sitten alkoivat oireet kuten sormien pistely, polttava tunne oikeassa ranteessa, pohkeissa lihaskramppeja jotka kestivät useita päiviä kerrallaan, kurkkukipu joka on jatkunut tähän päivään asti eli noin 6 viikkoa. Noin 7-8 viikon kohdalla alkoivat erilaiset lihaskivut, nivelkivut pääasiassa sormissa mutta myös nilkoissa, polvissa ja ranteissa, lihasten voimattomuus sekä oudot kipeät kohdat iholla. Olinkin jo täysin varma että minulla on HIV ja kävin noin 9 viikon kohdalla HIV ja hepatiitti c testeissä jotka olivat negatiiviset. HIV testin pitäisi olla jo hyvin varma 9 viikon kohdalla enkä siihen jaksa enää uskoa mutta erilaiset oireet ovat nyt jatkuneet jo noin 10 viikon ajan. Luettelen vielä muita oireita joita minulla on ollut:

- Niskan ja selän jäykkyys. Etenkin niska on lähes jatkuvasti kipeä ja rusahtelee päätä käänneltäessä
- Ihon rasvoittuminen. Kasvot sekä selkä alkoivat yhtäkkiä rasvoittua todella runsasti
- Kurkkukipu ja toisinaan runsas liman erittyminen kurkkuun
- Suun kuivuus
- Ripuli. Olen huomannut että yleensä rasvaisen ruuan jälkeen varsinkin.
- Hajujen ja valon yliherkkyys. Jotkut hajut mihin ei ennen ole edes kiinnittänyt niin huomiota, ärsyttävät todella
- Saamattomuus ja aloitekyvyttömyys. Ennen olen tykännyt puuhailla kaikkea mutta nyt ei oikein kiinnosta mikään eikä jaksaisi tehdä oikein mitään.
- Muistin huononeminen. Jotkut tututkin nimen unohtuvat ja välillä on todella vaikea muistaa mitä esimerkiksi eilen on tapahtunut
- Sekavuus. Välillä päässä tuntuu todella oudolle ja välillä pitää tosissaan skarpata että pystyy edes puhumaan unohtelematta sanoja tms. Myös lukeminen on melko vaikeaa, samaa lausetta saattaa joutua lukemaan useaan kertaan.
- Keskittymisvaikeudet
- Uniongelmat. Olen aina nukkunut todella hyvin mutta nykyään heräilen aika usein öisin ja yleensä heräämisen jälkeen uni tuntuu hyvin pinnalliselta, kuin olisin hereillä kokoajan. Myös viime aikoina olen nähnyt ahdistavia painajaisia.
- Jatkuvia kipuja ympäri kehoa jotka saattavat kestää esim. muutaman tunnin ja loppuvat
- Kaulan imusolmukkeet turvoksissa ja välillä kipeät
- Masennus

Joitakin muitakin oireita on ollut joita en nyt muista tai ovat niin vähäpätöisiä että voi johtua mistä tahansa. Kuumetta ei mielestäni ole missään vaiheessa ollut, tosin välillä tulee kuumia ja kylmiä aaltoja.

Lääkärissä olen käynyt muutamia kertoja mutta eipä ne juuri osaa auttaa kun testeissä ei mitään epätavallista löydy. Syyksi tarjoavat lähinnä stressiä tai ahdistusta. Testituloksia en sen tarkemmin tiedä/muista mutta ainakin kilpirauhasarvot olivat ok (voin laittaa arvot myöhemmin), mononukleoosi negatiivinen, verenkuvassa ei lääkärin mukaan mitään epätavallista, sukupuolitaudit (HIV, hepatiitti c, klamydia, tippuri) negatiivisia.

Hyvin todennäköistä että olen saanut jonkun virus/bakteeritartunnan ja oireet sopisivat hyvin cfs:sään.
Olisin todella kiitollinen jos joku teistä osaisi neuvoa miten kannattaisi edetä, kuten kannattaisiko jotain tiettyjä kokeita tehdä tai hoitoja kokeilla tms.

Profile  

Post subject: Re: Runsaat oireet - CFS kyseessä?
PostPosted: Wed Sep 17, 2014 09:23 

Veikkaisin vahvasti, että sinulla on reaktiivinen niveltulehdus eli bakteerin laukaisema autoimmuunisairaus. Mahdollisia syypäitä olisivat klamydia, mykoplasma ja ureaplasma. Kaikkia sinulta varmaan on jo testattu, mutta etenkin mykoplasma ei nosta aina vasta-ainetasoja. Vasta-ainetestithän vaativat, että immuunijärjestelmä reagoi bakteeriin ja etenkin solunsisäisten bakteerien kanssa se ei aina näin tee. Monia bakteereja voidaan testata myös PCR-tutkimuksella, eli etsitään sitä itse bakteeria, mutta mykoplasmaa ei ainakaan verestä etsitä näin. Noita muita tietääkseni kyllä.

Ehkä paras testi olisi HLA-B27, joka on eräs geenimuoto. Se ei todista, että sinulla on reaktiivinen artriitti, mutta todistaa että sinulla on vahva perinnöllinen alttius ja lääkärit varmasti ottaisivat sinut paremmin todesta. (Reaktiivinen artriitti voi kai tulla myös ilman HLA-B27:ää, mutta se on hyvin harvinaista.)

Reaktiivinen artriitti on siitä harvinainen autoimmmuunisairaus, että se voi parantua itsestäänkin kokonaan, vaikka se voi myös uusiutua. Sitä hoidetaan yleensä antibiooteilla, vaikka näyttö niiden tehosta ei ole selvää. Pieniannoksinen naltreksoni auttaisi varmaankin myös.

Voi olla, että sinulla olisi lisäksi myös CFS tai jokin vastaava tila, sillä kaikki oireesi eivät minusta välttämättä sovi reaktiiviseen artriittiin. Monet noista oireista sopisivat minusta hyvin krooniseen mykoplasmaan, josta tämä foorumi on jo täynnä keskusteluita. (Yleensähän mykoplasma on keuhkosairaus, mutta siitä on myös sukupuolitautimuoto.) Jos sinulla olisi krooninen mykoplasma, siihen antibiootit kyllä usein auttavat.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Runsaat oireet - CFS kyseessä?
PostPosted: Wed Sep 17, 2014 10:17 

Kiitos Maija nopeasta vastauksesta!

Klamydia on kyllä testattu mutta ei mykoplasmaa eikä ureaplasmaa.

Tuo reaktiivinen niveltulehdus kuulostaisi kyllä mahdolliselta. Nivelet ovat kyllä olleet lähes jatkuvasti kipeät etenkin nilkoista, ranteista ja sormista. Hyvä että ilmeni jotain mahdollisia syitä joita voi lääkärille ehdottaa testattavaksi ja mahdollisesti löytää syy jatkuville oireille.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]