Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:17

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Krooninen väsymysoireyhtymä
PostPosted: Sun Oct 05, 2014 01:36 

Hei!

Kerron oman tarinani. Eli helmi-maaliskuussa sairastin pitkittyneen influenssan. Kävin terveyskeskuksessa useaan otteeseen ja aina sanottiin, että, jos vielä viikon jatkuu pääset sitten lääkärille. No homma jatkui ja jatkui. Kului 6 viikkoa ja koko aikana en päässyt lääkärille. Olin jo tuolloin tosi väsynyt. Väsymykseni alkoi pahenemaan, kunnes monien soittojen jälkeen terveyskeskukseen kyllästyin ja otin yhteyttä Kouvolan Mehiläiseen. Sain jo samalle päivälle ajan 8.5.2014. Siellä tehtiin erilaisia tutkimuksia ja kysyttiin paljon kaikkea ja poissuljettiin muita sairauksia jotka voivat aiheuttaa älytöntä väsymystä/uupumista. Minulla todettiin syksyllä 2013 kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen on lääkitys, mutta eivät tunnu auttavan ja Mehiläisen lääkäri sanoi, että väsymykseni ei johdu kilpirauhasesta, koska arvoni olivat 5. Hän olis sitä mieltä, että jos arvoni olisi yli 10 siis THS. Minulla on jatkuvasti CRP matalalla jopa alle 1. Pientä lämpöä on ollut jo vuosia 37.2-37.6. Mehiläisen lääkäri Nikkilä Pertti kirjoitti minulle diagnoosin joka on Dg. G93.3 eli Krooninen väsymysoireyhtymä.

Olen nyt ollut entistä väsyneempi ja varsinkin nyt tänä viikonloppuna olen ollut jo siinä pisteessä, että kun nousen sängystä ylös niin minua huimaa aivan älyttömästi. Tilanteeni on siinä mielessä huono, että en meinaa enää jaksaa tehdä mitään. Välillä päivät menevät niin, että kun illalla käyn nukkumaan vaikka klo 23. Herään seuraavana päivänä esim klo 10-12. Sitten jaksan valvoa tunnin tai kaksi ja taas on nukuttava 3-4 tuntia ja näin menee vuorokausi/vuorokausia. Alan olemaan tähän tilanteeseeni tosi äsynyt muutenkin. Toisaalta taas olen hyvässä tilanteessa, koska olen jo vuosia sitten päässyt eläkkeelle muista jutuista, mutta kyllähän minua harmittaa, että olen koko ajan tosi tosi väsynyt ja tuntuu, että perheestäkään ei ole mitään apua, kukaan ei ymmärrä sairauttani. Tai ymmärtää pari ystävääni, mutta olisi sitä kiva saada perheeltäkin jonkinlaista tukea.

Haluankin nyt kysyä teiltä, että kannataako minun mennä uudelleen juttelemaan tämän Nikkilä Pertin kanssa tilanteestani, koska väsymykseni on entisestään pahentunut? Mikä voisi auttaa tilannettani?

Profile  

Post subject: Re: Krooninen väsymysoireyhtymä
PostPosted: Sun Oct 05, 2014 02:55 

Siis tajusinko nyt ihan oikein, sinulla on kilpirauhaslääkityksellä TSH 5? Oikeasti? Tuo olisi ilman lääkitystä aika huono arvo, mutta lääkityksellä se on karmaiseva, yleensä arvon pitäisi olla alle 1, monilla lähempänä nollaa. Ei ihme, jos et jaksa kuin nukkua. Voi olla, että sinulla on muutakin, esim. CFS, mutta tuo nyt pitäisi korjata ennen kuin voi miettiä muiden sairauksien olemassaoloa. En ole varma myöskään, mitä tarkoitat tuolla alle yhden CRP:llä. Tai siis CRP:n pitää olla niin alhainen kuin mahdollista, mielellään alle 1. Vai tarkoititko jotain muuta arvoa?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 03:04 

Maija wrote:
Siis tajusinko nyt ihan oikein, sinulla on kilpirauhaslääkityksellä TSH 5? Oikeasti? Tuo olisi ilman lääkitystä aika huono arvo, mutta lääkityksellä se on karmaiseva, yleensä arvon pitäisi olla alle 1, monilla lähempänä nollaa. Ei ihme, jos et jaksa kuin nukkua. Voi olla, että sinulla on muutakin, esim. CFS, mutta tuo nyt pitäisi korjata ennen kuin voi miettiä muiden sairauksien olemassaoloa. En ole varma myöskään, mitä tarkoitat tuolla alle yhden CRP:llä. Tai siis CRP:n pitää olla niin alhainen kuin mahdollista, mielellään alle 1. Vai tarkoititko jotain muuta arvoa?

Lääkäri siis oli sitä mieltä, että TSH 5 arvo ei vielä väsytä näin paljoa mitä mua nyt väsyttää. Ja minulla on oireita, jotka sopivat tähän krooniseen väsymysoireyhtymään. Minulla on nivelten yliliikkuvuus, kipuja, en siedä kuumaa, hiustenlähtöä, päänsärkyä, erilaisia allergioita, ihottumaa, imusolmukkeet välillä turvoneet, nuhaa, yskää, lämpöä, en ekstä rasitusta, koska uuvun kokonaan, nukkuminen ei auta väsymykseen/uupumiseen, sydämessä rytmihäiriöitä välillä, hajuaistia ei ole, maha ripulilla aina, nielemisvaikeuksia, sappirakon ongelmia, maha turvonnut aina ja mahakivut, erittäin herkkä iho, epäsäännölliset kuukautiset, yöhikoilua, ja sitten sairaudet jotka todettu CFS lisäksi, vaikea haiman krooninen vajaatoiminta, kilpirauhasen vajaatoiminta, välilevyn pullistuma ja hypermobiliteettioireyhtymä sekä astma.

Ja siis CFS diagnoosin olen saanut.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 03:17 

Lääkärisi on hyvin yksiselitteisesti väärässä! Tuon arvon mukaan olet pahasti vajaatoiminnalla. Esim. minulla lääkityksellä TSH 1 oli aivan liian korkea, vasta kun se meni alle 0,1 aloin voida hyvin. Yleensä ihmiset eivät ihan noin alhaisia lukemia tarvitse kuin minulla. Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Esko Hussia Kouvolan Mehiläisestä on kehuttu, mutta en ole varma miten hyvin hän osaa juuri kilpirauhasvaivojen hoidon. Satu Ojalainen on kehuttu monipuolinen (etenkin infektioihin ja ravitsemukseen erikoistunut, varmaan kilpirauhasenkin tunteva) lääkäri joka ottaa vastaan esim. Haminassa. Vesa Ilvesmäki Lahden Terveystalosta tuntee hyvin hormonipuutokset.

Toki sinulla lienee muutakin, hyvin mahdollisesti CFS:n ja kilpirauhasen vajaatoiminnan (ja noiden muiden jo diagnosoitujen sairauksien lisäksi) vielä muitakin ongelmia, mutta tuo kilpirauhasen vajaatoiminta voi hyvinkin olla toimintakyvyn kannalta pahin ongelmasi ja helpoiten korjattavissa. Onhan sinulta suljettu pois esim. tulehdukselliset suolistosairaudet ja keliakia?

Hajuaistin puutos ja ripuli viittaavat sinkin puutokseen. Ripuli toki on EDS:ssä ja CFS:ssä muutenkin yleistä, mutta hajuaistin puuttuminen kyllä ei. (Ripuli heikentää myös kilpirauhashormonin imeytymistä.) Myös B12-vitamiinin puutos voi heikentää hajuaistia. Moni kuvaamasi oire voi olla joko imeytymishäiriön syynä (ripuli, haima, sappi) tai sen seurausta. Suosittelisin siis kokeilemaan ainakin sinkkiä (hyvin imeytyvässä muodossa, ei oksidi, vähintään 50 mg päivässä) ja B12-vitamiinia (metyylikobalamiinina). Nuokin voivat jo helpottaa oloa selvästi. Probiooteista ripuliin voi auttaa etenkin Saccharomyces boulardii (esim. Precosa), ehkä oletkin kokeillut, sekä Bacillus coagulans.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 03:29 

Maija wrote:
Lääkärisi on hyvin yksiselitteisesti väärässä! Tuon arvon mukaan olet pahasti vajaatoiminnalla. Esim. minulla lääkityksellä TSH 1 oli aivan liian korkea, vasta kun se meni alle 0,1 aloin voida hyvin. Yleensä ihmiset eivät ihan noin alhaisia lukemia tarvitse kuin minulla. Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Esko Hussia Kouvolan Mehiläisestä on kehuttu, mutta en ole varma miten hyvin hän osaa juuri kilpirauhasvaivojen hoidon. Satu Ojalainen on kehuttu monipuolinen (etenkin infektioihin ja ravitsemukseen erikoistunut, varmaan kilpirauhasenkin tunteva) lääkäri joka ottaa vastaan esim. Haminassa. Vesa Ilvesmäki Lahden Terveystalosta tuntee hyvin hormonipuutokset.

Toki sinulla lienee muutakin, hyvin mahdollisesti CFS:n ja kilpirauhasen vajaatoiminnan (ja noiden muiden jo diagnosoitujen sairauksien lisäksi) vielä muitakin ongelmia, mutta tuo kilpirauhasen vajaatoiminta voi hyvinkin olla toimintakyvyn kannalta pahin ongelmasi ja helpoiten korjattavissa. Onhan sinulta suljettu pois esim. tulehdukselliset suolistosairaudet ja keliakia?

Hajuaistin puutos ja ripuli viittaavat sinkin puutokseen. Ripuli toki on EDS:ssä ja CFS:ssä muutenkin yleistä, mutta hajuaistin puuttuminen kyllä ei. (Ripuli heikentää myös kilpirauhashormonin imeytymistä.) Myös B12-vitamiinin puutos voi heikentää hajuaistia. Moni kuvaamasi oire voi olla joko imeytymishäiriön syynä (ripuli, haima, sappi) tai sen seurausta. Suosittelisin siis kokeilemaan ainakin sinkkiä (hyvin imeytyvässä muodossa, ei oksidi, vähintään 50 mg päivässä) ja B12-vitamiinia (metyylikobalamiinina). Nuokin voivat jo helpottaa oloa selvästi. Probiooteista ripuliin voi auttaa etenkin Saccharomyces boulardii (esim. Precosa), ehkä oletkin kokeillut, sekä Bacillus coagulans.

Joo Keliakiaa minulla ei ole eikä suollistosairauksia. Syön vitamiineja, joissa on tarvittavat annokset juuri noita mitä luettelit. Terveyskeskuksessa sanoivat, että tuo viimeisin kilpirauhas arvo on vain hieman koholla, eikä ole syytä huoleen. Olen valittanut sinne monta kertaa mun älytöntä väsymystä, mutta ei johdu kilpirauhasesta. Mehiläisessä tosiaan mulla on se Nikkilä pertti, joka mielestäni otti minun vaivat tosissaan. Tunnin olin hänen luonaan ja teki sen CFS diagnoosin. En ollut koskaan kuullutkaan kyseisestä sairaudesta ja hieman suutahdin lääkärille, koska kuvittelin, että hän väittää, että olen vain laiska. Löysin sitten tämän paikan ja näköjään CFS on ihan oikea sairaus.

Minulla on siinä mielessä huono tilanne, että ei ole rahaa mennä enää juurikaan yksityiselle ja terveyskeskuksesta en saa mitään apua. Mitähän minun kannattaisi tehdä?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 03:47 

"Syön vitamiineja, joissa on tarvittavat annokset juuri noita mitä luettelit." Se ei valitettavasti vielä riitä, jos on imeytymishäiriö. Jo ilman niitäkin eri ravinteiden tarve voi vaihdella ihmisten välillä jopa kymmenkertaisesti ja imeytymishäiriöt lisäävät eroa entisestään. Esim. minulla ei ole tiettävästi mitään imeytymishäiriöitä ja joudun silti syömään sinkkiä 50 mg päivässä (+ 15-30 mg monivitamiinissa), jotta saan veriarvoni pidettyä hyvinä.

B12-vitamiinin imeytymisreitti on hyvin monimutkainen ja siinä voi mennä moni asia pieleen, niin mahassa kuin myöhemminkin. Esim. sappiongelmat voivat sotkea enterohepaattisen kierron, jolloin vitamiinin tarve moninkertaistuu. Monivitamiineissa B12:ta on yleensä mikrogrammoja, vaikka lisäravinteena sitä kannattaisi käyttää 1-5 mg päivässä (eli tuhatkertainen annos), jotta imeytymishäiriöinenkin saa sitä tarpeeksi. Liikaa sitä ei voi saada. Lisäksi useimmissa valmisteissa B12 on syanokobalamiinina, joka on paljon tehottomampaa kuin aktiivinen muoto metyylikobalamiini.

Toki sinulla voi olla monia muitakin puutoksia, mutta nämä nousivat oirelistauksen perusteella erityisesti mieleen. Plus B12:sta on lähes automaattisesti puutos, jos on mitään suolisto-ongelmia.

En oikein tiedä, mitä sinun kannattaisi tehdä, jos rahaa yksityisiin ei ole... Ainakin voisit yrittää saada vaihdettua terveyskeskuksen omalääkärin (jos siellä vielä on lääkäreitä joilla et ole käynyt), jos seuraava olisi vaikka vähän vähemmän pihalla. Voisit myös yrittää kysellä Kilpirauhasfoorumilta, jos joku tietäisi Kouvolasta edes joten kuten kilpirauhasongelmia tuntevan terveyskeskuslääkärin.

CFS on kyllä ihan oikea sairaus, vaikka nimi onkin hölmö. Monissa maissahan sairaus tunnetaan edelleen vanhemmalla ja lääketieteellisesti tarkemmalla nimellä myalginen enkefalomyeliitti.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 04:37 

Täytyy yrittää vielä kerätä rahaa kasaan ja käydä kerran vaikka yksityisellä. Eihän tämä älytön väsymys ole kivaa. Tuntuu, että henkihän tässä menee. Enkä tajua mistä tämä huimaus on tullut tänä viikonloppuna.

Kävin talvella ja keväällä harrastamassa uintia ryhmässä ja tulin kipeäksi ja sain sen influenssan ja en koskaan enää päässyt harrastamaan uintia. Enkä nyt edes jaksaisikaan. Minulta muuten on tarkistettu nuo vitamiini kokeet verikokeissa ja ei ole mitään puutostiloja, kun sitäkin on siis epäilty, että jos jokin vitamiininpuutostila olisi. Ota näistä selvää :)

Eniten mua tässä vaan häiritsee tämä väsymys ja kun siihen väsymykseen ei saa mitään hoitoa, kun ei kuulema ole kuin piristeet, sanoi tämä joka teki minulle CFS diagnoosin, mutta ei kumminkaan uskaltanut mulle alkaa määräilemään niitä ainakaanvielä. Hän vain sano, että kun olet noin ulospäin suuntautunut tyttö ja iloisen oloinen, niin etköhän sinä pärjää. No tuntui, että silloin pärjäsinkin kohtalaisen hyvin, mutta nyt tuntuu, että en meinaa pärjätä. En jaksa edes lämmintä ruokaa tehdä :(

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 04:59 

Onko tutkittu esim. Epstein-Barr, CMV, HHV-6, Borrelioosi, Mykoplasma, Keuhkoklamydia?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:01 

jaka wrote:
Onko tutkittu esim. Epstein-Barr, CMV, HHV-6, Borrelioosi, Mykoplasma, Keuhkoklamydia?

Ei ole tutkittu. Täällä tuntuu muutenkin aika vaikealle saada mitään tutkimuksia. Yksityisellä varmasti saisi, mutta, kun ei ole siellä varaa käydä, mutta terveyskeskuksessa saa aina lähtöpassit, jos jotain menet valittamaan. Olen nyt viimisen kuukauden valittanut älytöntä väsymystä, mutta eivät ota siihen mitään kantaa...

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:04 

tähtityttö wrote:

Ei ole tutkittu. Täällä tuntuu muutenkin aika vaikealle saada mitään tutkimuksia. Yksityisellä varmasti saisi, mutta, kun ei ole siellä varaa käydä, mutta terveyskeskuksessa saa aina lähtöpassit, jos jotain menet valittamaan. Olen nyt viimisen kuukauden valittanut älytöntä väsymystä, mutta eivät ota siihen mitään kantaa...

Yksi vaihtoehto on mennä yksityiselle ja otattaa tutkimukset terveyskeskuksessa. Näin pääsee murto-osalla siitä hinnasta mitä esim. Mehiläinen perii.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:11 

jaka wrote:
tähtityttö wrote:

Yksi vaihtoehto on mennä yksityiselle ja otattaa tutkimukset terveyskeskuksessa. Näin pääsee murto-osalla siitä hinnasta mitä esim. Mehiläinen perii.

Jos vain suostuvat, kun monesti sanovat, että eivät ota mitään kantaa mitä yksityisellä on tehty ja itse päättävät mitä ottavat/tekevät, eli ei mitään.

Olen vain niin älyttömän väsynyt tähän tilanteeseen. Inhottaa tällänen CFS sairaus, josta kukaan ei tunnu ymmärtävän mitään. Siskokin on ilkeä mua kohtaan ja väittää, että se on pelkkää luulosairautta. Minulla on tasan 2 ihmistä jotka tajuavat, että missä mennään.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:26 

tähtityttö wrote:
Jos vain suostuvat, kun monesti sanovat, että eivät ota mitään kantaa mitä yksityisellä on tehty ja itse päättävät mitä ottavat/tekevät, eli ei mitään.

Olen vain niin älyttömän väsynyt tähän tilanteeseen. Inhottaa tällänen CFS sairaus, josta kukaan ei tunnu ymmärtävän mitään. Siskokin on ilkeä mua kohtaan ja väittää, että se on pelkkää luulosairautta. Minulla on tasan 2 ihmistä jotka tajuavat, että missä mennään.

Pyytää vain yksityiseltä paperin missä näkyy mitkä tutkimukset otetaan ja menee suoraan terveyskeskuksen laboratorioon. Laboratoriohoitaja näpyttää testit tietokoneelle ja ottaa verikokeet. Näin olen itse pari kertaa nyt tehnyt kun on ollut useampia verikokeita otettavana.

Se on totta että muut ihmiset eivät ymmärrä. Minäkin saan kuulla viikottain että vika on päässäni ja että teeskentelen vain. Ei oikein auta muu kuin elää päivä kerrallaan ja koittaa löytää syy sille mikä sen CFS:n aiheuttaa. Pelkällä CFS-diagnoosilla sairaudesta on aika hankala parantua, mutta oireita pystyy lievittämään tietyin lääkkein/lisäravintein (mitkä nyt sitten omalla kohdalla sattuvat toimimaan).

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:31 

jaka wrote:
tähtityttö wrote:

Pyytää vain yksityiseltä paperin missä näkyy mitkä tutkimukset otetaan ja menee suoraan terveyskeskuksen laboratorioon. Laboratoriohoitaja näpyttää testit tietokoneelle ja ottaa verikokeet. Näin olen itse pari kertaa nyt tehnyt kun on ollut useampia verikokeita otettavana.

Se on totta että muut ihmiset eivät ymmärrä. Minäkin saan kuulla viikottain että vika on päässäni ja että teeskentelen vain. Ei oikein auta muu kuin elää päivä kerrallaan ja koittaa löytää syy sille mikä sen CFS:n aiheuttaa. Pelkällä CFS-diagnoosilla sairaudesta on aika hankala parantua, mutta oireita pystyy lievittämään tietyin lääkkein/lisäravintein (mitkä nyt sitten omalla kohdalla sattuvat toimimaan).

Täytyypä seuraavan kerran sanoa yksityiselle lääkärille, että laittaa minulle vinopinon verikokeita ja, että käyn ne terveyskeskuksen labrassa otattumassa.

Meidän kenenkään tilannetta tuskin auttaa se, että sanotaan, että päässäsi on vikaa tai, että sinulla on vain luulo sairaus ja että kyllähän sinä jaksat, kun vain menet tuonne ulos ja katso siellä paistaa aurinko ja mitä vielä nukut 12 aikaan päivällä, että normaali ihminen olisi jo herännyt? Mikä sitten on normaali ihminen? Enkö ole normaali ihminen, vaikka olen sairas?

Mitä lääkkeitä tähän sairauteen sitten olisi? Minulle sanottiin, että on vain piristeet? Mitä ne piristeet sitten on: Lääkäri kysyi, että onko mikään mikä edes hetkeksi auttaisi. Sanoin, että joo coca-cola, mutta sekään ei enää auta.

Onko muuten Kouvolassa ketään muuta, kuka sairastaisi tätä sairautta tai Kouvolan lähellä. Olisi kiva tutustua teihin ja ehkä joskus tavatakin, jos jaksetaan, mutta mie en ainakaan tällä hetkellä vielä jaksa. Olen pahoillani.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:38 

tähtityttö wrote:
Mitä lääkkeitä tähän sairauteen sitten olisi? Minulle sanottiin, että on vain piristeet? Mitä ne piristeet sitten on: Lääkäri kysyi, että onko mikään mikä edes hetkeksi auttaisi. Sanoin, että joo coca-cola, mutta sekään ei enää auta.

Tuolta Hoidot-osiosta ja sieltä Lääkkeet ja Lisäravinteet -alaosioista löydät keskusteluita niihin liittyen. LDN on ilmeisesti se lääke, josta moni CFS:ää sairastava on saanut huomattavaa tai edes vähän apua. Lisäravinteista omalla kohdalla ruusujuuri tuntuu ainakin vielä auttavan jonkin verran väsymykseen. Tänne on myös Maija melko kattavasti noista kirjoittanut: http://cfs.gehennom.org/?itsehoito

Profile  

PostPosted: Sun Oct 05, 2014 05:45 

Kiitos!

Täytyykin tuolta katsella ja jutella vaikka vielä lääkärin kanssa mitä mieltä on, jos jossain vaiheessa kokeltaisiin jotain.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]