Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 11:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: pelkoa, pelkoa
PostPosted: Sat Oct 11, 2014 12:06 

Moikka.
Olen 30vuotias nainen ja sairastuin masennukseen, ahdistuksen johon liittyi vaikea unihäiriöt vuonna 2009. Tästä toivuin vuosien jälkeen oikealla lääkityksellä ja terapialla. Aina on ollut taipumusta ahdistukseen ja sairauksien pelkoon. Minulla on myös synnynnäinen etenevä sisäkorvan kuulonalenema, tinnitusta ja kuulolaitteen sain tämän vuoden keväällä kun kuulonheikkeneminen haittasimm työpalavereja. Kesäkuussa uusin tetanuksen päivystyksessä tapaturman vuoksi ja silloin löydettiin sydämestä sivuääni vahingossa. Tästä ei siis mitään oireita mutta tietoon reagoin voimakkaalla ahdistuksella. Minulla on ollut useita tulehduksia kierukan vuoksi joiden oireet ovat kuitenkin olleet paikallisia, ei kuumetta tai väsymystä tai muutakaan näistä tullut. Lopulta kierukka poistettiin omasta toiveestani elokuussa ja sen jälkeen tuli virtsatietulehdus ja verenvuotoa jonka aiheutti polyyppi kohdussa. Tässä samalla olen tehnyt useamman kuukauden erittäin raskaita puutarha, remonttitöitä ns cross fit tyyppistä joka luonnollisesti yksipuolisesti kuormittaen vaikutti lihaksiin huonosti. En huolehtinut venytyksistä, palautuksista tms. En kuitenkaan myöskään ollut väsynyt. Kesälomalle jäädessäni elokuussa lopetin nämä useamman kuukauden ahertamiset ja tein toisen tyyppistä kuormitusta, huonekalujen entisöintiä. Olin ajanut fyysisen jaksamiseni äärirajoille, tuli stressiä, ahdistusta, rytmihäiriöitä. Samalla myös läheiseni sairastui vakavasti joka pahensi omaa ahdistustani ja heikensi mielenterveyttä. Ramppasin lääkäriltä toiselle varmana jostakin vakavasta sairaudesta. Neurologin perustutkimus normaali, ekg normaali, peruslabrat esim kilpirauhasen, maksa-arvot yms normaaleja. Fysiatri totesi vikaa niskassa, skolioosia, muutoksia rintarangassa, pahaa lihasten kireyttä. Ortopedi määräsi lannerangan, kaularangan mri nämä normaalit joskin lannerangassa hyvin pieni vällevypullistuma. Todettu huono lihaskunto ihan mri kuvissa, tämä ei tosin mikään yllätys koska en ole varsinaisesti harradtunut lihaskuntoa ylläpitävää liikuntaa vuosiin. Ainoastaan tuota yksipuolista kuormitusta. Ortopedi epäili fibroa, tosin itse kysyin voiko olla sitä, paineli muutamia triggerpisteitä ja sanoi niissä olevan arkuutta. Myös lantion epätasapaino, toinen lantionsiipi ylempänä ja jalka lyhyempi johtuen lihaskireyksistä. Työterveys lääkäri myös aloitti masennuslääkkeen uudelleen koska ahdistukseen kokeiltu ssri lääke pahensi lihaskipuja ja aiheutti voimakkaita sivuvaikutuksia. No tämä masennuslääke aiheuttaa päiväväsymystä ja sen tiesinkin jo aiemman käytön perusteella. Mutta oireeni joita minulla on ovat hiustenlähtö (tätä ollut jo joskus 15v sitten ja loppui, samoin viime syksynä joka myös loppui ja nyt alkoi uudelleen), karvojen kasvu leuassa ja ylähuulen päällä, lihaskireys, heikkous etenkin vasemmassa reidessä jonka jalka on siis pidempi, tärinä lähinnä käsissä, välillä myös koko kropassa tuntuvaa värinää, masennus, ahdistus, sydämen sivuääni jota epäillään hyvänlaatuiseksi, rytmihäiriöt joita tulee aina kun olen stressaantunut pahasti, aamujäykkyys, kipu jalkapohjissa ylösnoustessa, hikoilu, kylmät kädet ja jalat ja kuitenkin hikiset (lähinnä vain ahdistuneena), kuivat silmät, elohiiret lihaksissa, lihaskipuja, nivelkipu lantiossa, kyynärpäässä, polvissa. Joskus todettu myös reumaoireiden kaltaista oiretta mm nivelet kipeät vedosta, masennuslääkkeen aiheuttama väsymys, ruumiinlämpöni on normaali välillä ahdistuessa se laskee n. 35.9-36.3 välille, liikunta ei aiheuta väsymistä ja lihasten kipeytymisen voi ehkäistä venyttelyllä,välillä tulee huimausta kun nousee kyykystä ylös. Ja asioitahan ei auta se, että luulen saaneeni jonkun sairauden,milloin minkäkin. Silloin kun törmäsin ensimmäistä kertaa CFS:n totesin ettei sitä minulla ole. Nyt kun luin noita oirekuvauksia olen alkanut epäilemään tätäkin. Lyhytkestoisessa muistissa on välillä häikkää ja tuntuu että välillä ajatus pelaa hitaasti, kuitenkin nämä varmasti johti mielialalääkkeistä koska alkoivat vasta lääkekokeilujen jälkeen. Ja tietysti myös ahdistuneisuus ja masennus vaikuttavat kognitiiviseen suoriutumiskykyyn. Lihasten väsymiseen yms saattaa taas vaikuttaa se etten ole selkäsärkyjen yms ja mielenterveysongelmien vuoksi tehnyt juuri muuta kun maannut sohvalla. Tällöin kuitenkin luen yleensä kirjaa tuntikausia tai katson tvtä. Päiväunia en nuku ja yöunet normaalisti klo 23-07. Nyt lääkityksen jälkeen nukun aamulla pidempään ja päivällä iskee väsymys iltapäivällä. No te osaatte varmaan minulle vastata. Niin ja oireet alkoivat pikkuhiljaa vaikkakin mielenterveydenoireet pahenivat läheisen sairastumisen myötä. Minulla on myös bipolaarityyppistä oiretta, kesällä valoisaan aikaan mennään sata lasissa ja kun syksy tulee samalla myös vireystilan laskee eikä huvita tehdä mitään. Tätä ollut jo vuosia

Profile  

Post subject: Re: pelkoa, pelkoa
PostPosted: Sat Oct 11, 2014 01:52 

Onko sinulla yliliikkuvat nivelet? Lähes koko oireistosi sopisi Ehlers-Danlosin oireyhtymään, kuulon alenema, sydänvika, ahdistus ja sisäiset värinät mukaan lukien. Ainoa mikä minusta ei sovi on tuo karvojen kasvu kasvoihin, mikä viittaisi joko munasarjojen monirakkulaoireyhtymään tai muuhun virilisaation syyhyn. PCOS on toki yleinen myös EDS:n kanssa. Mukana voisi hyvinkin olla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Oletettavasti sinulta on kilpirauhasarvoja mitattu, paljonko ne olivat (siis numeroina, ei "ihan hyvät kuulemma")?

Jos sinulla on bipolaarisuuteen viittaavia oireita, masennuslääkkeiden käyttö voi olla hyvin huono idea, sillä ne voivat pahentaa ko. sairautta pysyvästi. Muutenkin tuntuu, että masennuslääkkeistä on sinulle selvää haittaa. Oletko miettinyt, pystyisitköhän vaihtamaan masennuslääkkeet muuntyyppiseen hoitoon? Sinulla voi olla esim. ravitsemuksellisia puutoksia taustalla, mutta joka tapauksessa esim. omega-3:t, metyylifolaatti ja metyylikobalamiini voivat auttaa niin masennukseen kuin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöönkin, eivätkä tahmaa päätä. Ahdistukseenkin on luontaispuolella monia hyviä hoitoja.

Huom. en siis vastusta masennus/psyykenlääkkeiden käyttöä, mutta minusta pitäisi aina muut vaihtoehdot testata ensin, plus tosiaan itsekin sanot, että sinulle on tullut niistä haittavaikutuksia. Ja olen perehtynyt kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön paljon, koska äidilläni on se, ja tästä syystä esim. itse kieltäytynyt SSRI-kokeilusta, koska se olisi voinut laukaista minullakin ko. sairauden.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 01:59 

Yliliikkuvia niveliä ei ole, tämän totesi ortopedi mutta selkärangan hypermobiliteetti on todettu ja tämä aiheuttaa vaivaa. Tällä hetkellä on oikoryhti niskassa, lordoosi alaselässä. Aikaisemmin ollut kyfoosia. Myös fasettilukkoja löytyy lapojen välistä. Mm. Niskan jumien manipulointi on kielletty kokonaan koska se pahentaa neurologisia oireita. Minulla ei siis ole todettu bipolaarioireita vaan huomaan itse valon vaikutuksen aktivoivan tai passivoivan minua. Aikaisemmin tämä nykyinen lääkitys sopi minulle hyvin, silloin hoidettiin masennusta ja unihäiriötä sillä. Nyt ahdistusta mutta eihän se poissulje myöskään sitä että masennus olisi palannut elämäntilanteen vuoksi.

Last edited by zande on Sat Oct 11, 2014 02:09, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 02:07 

Monirakkulaoireyhtymää ei ole ainakaan todettu. Tosin minulla tulee munasarjoihin kystia esim hormonikierukasta. Mastopatia on todettu rinnoissa ja aiemmin on todettu mm kilpirauhasessa kysta jonka papa vastaus oli reaktiivinen hyperplasia. Nuorempana myös esim flunssan yhteydessä kaulan imusolmukkeet suurentuivat helposti mutta myös normalisoituivat flunssan mentyä ohi. Tätä välillä vielä aikuisenakin. Nyt ei ole imusolmukemuutoksia rintojen ja kainaloiden uä oli kesällä ja korvalääkäri tutkinut kaulan. Todettu erittäin kireät jänteet kaulalla ja jännittyneet lihakset. Suositeltu voice massagea, muihin lihasjännityksiin omt fysioterapiaa sekä joogaa tms. Dg m79.9 eli määrittelemätön pehmytkudossairaus. Lääkäri tosin totesi et fibron dgta ei edes kannata laittaa koska sen jälkeen hakemukset vsk.yhtiölle ja kelaan päätyy ö-mappiin

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 02:13 

Itse veikkaisin silti, että sinulla on EDS. Ilman yliliikkuvia niveliä on hankalampi saada diagnoosia, mutta ei se sitä poissulje.

Jos sinulla on karvankasvua kasvoissa, onko sinulla mitattu testosteroniarvot?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 02:46 

Ei ole mitattu. Olen menossa kampaajalle hiusasiantuntijan luo. Se tutkii pään ja selvittää mistä syystä hiustenlähtö johtuu ja onko vitamiini tms puutoksia. Kampaaja epäili myös hiustenlähtöä hormonaaliseksi. Uutta hiusta kasvaa kuitenkin koko ajan, vanha on vain jotenkin huonosti kiinni ja lähtee koko päästä. Voi toki johtua myös pitkään jatkuneesta stressistä. Olen kärsinyt kuitenkin ahdistuneisuudesta jo lapsesta asti. Myös selkäongelmia on ollut sieltä asti. Hierojalla aloin käymään 15vuotiaana ja jo tällöin todettiin fasettilukot kiropraktikolla, lääkäriltä tuli kielto nostotyöhön selän vuoksi kun olin 17v. Selkä ollut aika hyvänä vuosia ajoittaisia kipu-kireyksiä lukuunottamatta. Selvästi ei kestänyt tota kaivuu, rakennus, entisöintityötä jota tein lähes joka päivä monta kuukautta. Tämän kaiken seurauksena tuli myös fibro. Toki ajoittaista kipuaon ollut aiemminkin muttei koskaan tämmöstä koko kropan jännitys,kireys,kiputilaa joka nyt. Voltarenit poistaa selän kivut mutta muut kolotukset eivät sillä lähde. Kiitoksia vastauksista! CFS oireista osa oli sellaisia mitä esiintyy varmasti monilla ihmisillä. Tietysti kun tuommoista taulukkoa lukee ja löytää itseensä sopivia oireita kauhistui. Tosin jos luen oireita esim ms taudista niin osa sopii myös siihen ja varmaan moneen muuhun joista en edes tiedä.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 04:13 

Katselin tuota eds:ää ja mielestäni ei vaikuttanut siltä? Yliliikkuvuutta ei tosiaan ole kuin rangassa. Lisämunuaisen uupuminen voisi tulla kyseeseen koska oireet ovat pahimmat aamulla ja iltapäivästä alkaen lähes normaali olo. Ennen tätä nykyistä lääkitystä myös ahdistus, paniikkikohtaukset tulivat aamupäivisin. Nyt ahdistusta on vieläutta paljon lievempänä.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 07:08 

Ahdistus voi tosiaan johtua lisämunuaisen vajaatoiminnasta (en pidä termistä lisämunuaisen uupumus lainkaan). Itselläni se on ainoa asia, joka aiheuttaa ahdistusta. Mutta suurin osa muista oireista ei viittaa erityisesti siihen, että jos sinulla se onkin, on myös paljon muuta.

Suosittelen kyselemään Suomen EDS-yhdistyksen palstoilla mielipidettä siihen, sopivatko oireesi heidän mielestään EDS:ään. On tälläkin palstalla kyllä kymmeniä EDS-ihmisiä, ehkä joku ehtii kommentoida. Monet oireistasi kuulostavat minulle samankaltaisilta kuin esim. käyttäjällä Jatta.

Minulla on ollut vaikeaa hiustenlähtöä nyt yli 10 vuotta. Nykyisen lääkärini mielestä johtuu estrogeenin puutoksesta, mutta en siedä kuin pikkuannoksia estrogeenia, eivätkä ne ole auttaneet.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 11, 2014 09:46 

Lueskelin vähän lisää,löytyi paljon tietoa mm haulla hybermobiili selkäranka. Taitaa tosiaan sitten jonkinlainen yli liikkuvuus sairaus olla vaikka mielestäni olen aina ollut enemmänkin jäykkä. N. 5v sitten paksunsuolen tähystyksessä ummetuksen vuoksi todettiin hidas suolenliike. Verinäytteet on aina saanut otettua ok, tosin joskus tullut hirveät mustelmat siitä. Ihoni ei ole erityisen venyvä. Nivelet/luut rutisee monissa paikoissa esim molemmissa ranteissa, polvissa, myös selässä ja niskassa, leuassa ja rintarangassakin välillä. Minulla on krooninen ientulehdus, purenta on virheellinen ja lapsena oikomishoidot. Nyt purenta tuntuu taas vinksahtaneen ja mm leuat paukkuu kun suuta avaa, hammaslääkärissä on vaikeaa kun pidempiaikainen suun aukipitäminen aiheuttaa kivun takaraivolle. Ja tosiaan fysiatrilla tutkimuksessa oli, että pää taittuu taaksepäin lähes takaraivoon selkään, laajemmat liikelaajuudet niskassa.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 11:49 

Hei zande,

Poimin sinun tekstistä monet seikat jotka kuvaavat minuakin. Yritän erottaa vastaukseni osan

Minulla on ollut useita tulehduksia kierukan vuoksi joiden oireet ovat kuitenkin olleet paikallisia, ei kuumetta tai väsymystä tai muutakaan näistä tullut.
- hyvin tuttua, epäpuhdas bakteerifloora, joka johti lopulta siihen että minulla on nyt hiivanestolääkitys päällä. Hypermobiileilla ihmisillä on muita heikompi immuunisuoja.

Tässä samalla olen tehnyt useamman kuukauden erittäin raskaita puutarha, remonttitöitä ns cross fit tyyppistä joka luonnollisesti yksipuolisesti kuormittaen vaikutti lihaksiin huonosti.
- fyysinen rasitus seitokyky heikkeni vähitellen ja lihaksistani tuli aina herkemmin väsyvämmät ja ne kovettuivat koko ajan lisää, ne olivat jatkuvassa krampissa/supistustilassa. Nykyään en kestä fyysistä rasitusta, lihakset ovat koko ajan maitohapoilla, voimantuotto on heikko. Lihakset – jänteet ja nivelet ovat kipeet. Kivuliaisuus vaihtelee, toisinaan vähäinenkin palautuminen voi viedä 2 viikkoa tai 2kk. Minun sairastumisessa oli käännekohta raskauden, sen jälkeen vointini heikkeni huomattavasti. Sain keltarauhashormoonihoitoa, mitä' tulisi antaa harkiten, sillä se saa kehon jäljittelemään raskauksien aikaisia oireita. Fysiatrini sanoi täömän minulle,
ja minä olen laitattanut tämän ylös tiedon Käypä hoito-ohjeisiin -on vain lääkäriversiossa, en ole nähnyt potilasversiossa.

Olin ajanut fyysisen jaksamiseni äärirajoille, tuli stressiä, ahdistusta, rytmihäiriöitä.
- minulla on ollt sydäntuntemuksia 1 raskaudesta lähtien, pulssi nousi yli sadan ja toisen aikana 120-140. Ekg.ssa oli vain yksitt. extroja. Itse tunsin sydämen sykkeen rinnassa niin kuin rintaontelo olisi liian pieni tila sydämen pullistellessa. Myöhemmin alkoi tulla extroja, jotka tunsiin ranteessa ylipitkänä väleinä ja myöhemmin aloin tuntee selkeenä muljahduksena rinnassa. Murrosaiässä alkoi olla jatkuvasti kesäsisin päänsärkyä, päänsärkykaudet pitenivät vuosi vuodelta, kunnes taukoa oli talvella taukoa 1kk tai ei ollenkaa. Jännityspäänsärky oli dg aina, koska lihakset olivat kovat. Tietysti sai kuulla korvienväliongelmastakin. Valo, melu , liike, kaikki provosoi päänsärkyä pahemmaksi. Jokaisen rasituksen aikana hengitys meni huonoksi, hengitin niinkuin olisin hyperventiloinut, mutta lihakset olivat huopnossa kunnossa ja jouduin käyttämään apuhengityslihaksia. Sormenpäämittauksessa rasitustilanteissa happiarvo notkahti aina.

Neurologin perustutkimus normaali, ekg normaali, peruslabrat esim kilpirauhasen, maksa-arvot yms normaaleja.
- Laajat kudosnäytetutkimukset eivät paljastaneet mitään, eikä muutkaan tutkimukset mitään reumatautia, vaikka on silmien suun ja limakalvojen sicca-syndroomaa= kuivat limakalvot. Laajat ja toistuvat neuromuskulaaritutkimukset/lihastautitutkimukset eivät paljastaneet mitään.

Fysiatri totesi vikaa niskassa, skolioosia, muutoksia rintarangassa, pahaa lihasten kireyttä. Ortopedi määräsi lannerangan, kaularangan mri nämä normaalit joskin lannerangassa hyvin pieni vällevypullistuma. Todettu huono lihaskunto ihan mri kuvissa, tämä ei tosin mikään yllätys koska en ole varsinaisesti harradtunut lihaskuntoa ylläpitävää liikuntaa vuosiin. Ainoastaan tuota yksipuolista kuormitusta. Ortopedi epäili fibroa, tosin itse kysyin voiko olla sitä, paineli muutamia triggerpisteitä ja sanoi niissä olevan arkuutta. Myös lantion epätasapaino, toinen lantionsiipi ylempänä ja jalka lyhyempi johtuen lihaskireyksistä.
- samat jutut, niskassa välilevyn pullistuma ja ylimpien nikamien virhelinja – leikataan vasta kun halvaannun koska sairasta hypermobiliteetti syndroomnaa. Luulin olevani jäykkä kireiden lihasten vuoksi. Yllätys oli lääkärissä suuri, kun voin taivuttaa vaivatta selkää taaksepäion, kävellä 4 jalalla jalat suorina, kädet menee vaivatta lattiaan, mikä olisi normaalisti suorastaan mahdoton tehtävä jatkuvastiu krampissa olevilla supistuneilla lihaksilla. Polvien ja kyynyspäiden ja sormien yliuojennukset ovat lievät, mutta selkeät. Kts. Brightinuin kriteerit. Suvustani löytyy nivelten yliliikkuvuutta ja muuta, mutta meidän suvussa ei saanut puhua sairauksisita. Hankala tai laaja yliliikkuvuus on minulla keskittynyt selkärankaan, siksi ei ole ollut nivelten muljahtelua, vaikka on ollut nyrjähdyksiä. Jalkapohjat ovat niin kipeät, että en kestä ohutpohjaisia kenkiä ja välillä tuntuu että kävelen pyöreillä jalkapohjilla. Fibropisteet löytyvät ja huima liuta muita kipeitä pisteitä. Entisen Reumasairaalan fysiatri alkoi vasta kuunnella ja auttaa, kun 2004 nukuin vain tunnin/vrk.ssa kipujen takia. Jouduin sairaslomalle, suunniteltiin ammatillista kuntoutusta, eläkkeelle päädyin. Hankalat autonomisen hermoston toimintaongelmat tekivät kaikki hoitopyritykset tyhjiksi, en kestänyt niitä tai ne eivät auttaneet. Notkoselän (seurausta lihasten väsymisestä) vuoksi en kestä seisomista, jatkuvaa lepäämistä, kaupassa jonottamista, joukon mukana kävelemistä… Lantion asento virheellinen, taipunut eteenpäin ja toinen puoli laskeutunut ja yhden fysiatrin mukaan SI-nivel oli poissa paikaltaan – laittoi paikalleen – toivottavasti ei enää koskaan.. Lihasten huonon kunnon takia (aineenvaihdunta ei pelaa niissä) en ole päässyt ongelmista.

Työterveys lääkäri myös aloitti masennuslääkkeen uudelleen koska ahdistukseen kokeiltu ssri lääke pahensi lihaskipuja ja aiheutti voimakkaita sivuvaikutuksia. No tämä masennuslääke aiheuttaa päiväväsymystä ja sen tiesinkin jo aiemman käytön perusteella…
- yleensä on niin että, kun on masentunut sairastumisen jälkeen, niin vain harvat parantuvat masennuksesta, niin se oli minullakin. Efexor ja zoloft pahensivat minun lihaskramppeja, sydänoireita, väsymystä… Meni kauan ennen kuin huomasin sen, mutta en olisi pärjännyt ilman lääkkeitä. Päätin kulkea siipi maassa ja itkeä. Sivuvaikutukset olivat niin huomattavat, että olisi pitänyt tehdä ilmoitus lääkelaitokselle – lääkäri ei tehnyt, enkä minä jaksanut silloin. Ei löydy sopivaa masennuslääkettä, tai löyty nyt LDN,stä.

Mutta oireeni joita minulla on ovat hiustenlähtö (tätä ollut jo joskus 15v sitten ja loppui, samoin viime syksynä joka myös loppui ja nyt alkoi uudelleen), karvojen kasvu leuassa ja ylähuulen päällä, lihaskireys, heikkous etenkin vasemmassa reidessä jonka jalka on siis pidempi, tärinä lähinnä käsissä, välillä myös koko kropassa tuntuvaa värinää, masennus, ahdistus, sydämen sivuääni jota epäillään hyvänlaatuiseksi, rytmihäiriöt joita tulee aina kun olen stressaantunut pahasti, aamujäykkyys, kipu jalkapohjissa ylösnoustessa, hikoilu, kylmät kädet ja jalat ja kuitenkin hikiset (lähinnä vain ahdistuneena), kuivat silmät, elohiiret lihaksissa, lihaskipuja, nivelkipu lantiossa, kyynärpäässä, polvissa. Joskus todettu myös reumaoireiden kaltaista oiretta mm nivelet kipeät vedosta, masennuslääkkeen aiheuttama väsymys, ruumiinlämpöni on normaali välillä ahdistuessa se laskee n. 35.9-36.3 välille,
- hiusten lähtö kausittaista, loppui/lievittyi kun rupesin pesee huikset vain lämpimällä vedellä, huiksein tottuminen siihen vie n. 3kk. ja aloin syödä MSM/rikkijauhetta.
- sisäinen lihastärinä on lihasstonuksen vaihtelua, takana autonomisen hermoston häiriö, se on sydänongelmienkin takana.

liikunta ei aiheuta väsymistä ja lihasten kipeytymisen voi ehkäistä venyttelyllä,välillä tulee huimausta kun nousee kyykystä ylös.
- huomausta, mustia nokipalloja, silmien pimenemistä, ehkä sinulla on matala verenpaine tai sitten se johtuu auton, herm. tai…

Ja asioitahan ei auta se, että luulen saaneeni jonkun sairauden,milloin minkäkin. Silloin kun törmäsin ensimmäistä kertaa CFS:n totesin ettei sitä minulla ole. Nyt kun luin noita oirekuvauksia olen alkanut epäilemään tätäkin.
- olin lukenut monta kertaa cfs.sta, mutta en ymmärtänyt lukemaani, koska aivot eivät saaneet ravinteita matalan verenpaineen takia. Nettitutun piti sanoa se minulle cfs,sta 3 kertaa ennen kuin ymmärsin mennä lääkäriin.

Lyhytkestoisessa muistissa on välillä häikkää ja tuntuu että välillä ajatus pelaa hitaasti, kuitenkin nämä varmasti johti mielialalääkkeistä koska alkoivat vasta lääkekokeilujen jälkeen. Ja tietysti myös ahdistuneisuus ja masennus vaikuttavat kognitiiviseen suoriutumiskykyyn.
- ja matalasta verenpaineesta/cfs voi olla oikeammin syy

Lihasten väsymiseen yms saattaa taas vaikuttaa se etten ole selkäsärkyjen yms ja mielenterveysongelmien vuoksi tehnyt juuri muuta kun maannut sohvalla. Tällöin kuitenkin luen yleensä kirjaa tuntikausia tai katson tvtä.
- paha juttu, pahennat ongelmaa, sinun pitää istua, seistä, liikkua, levätä vaihtelevasti, kutakin aina jonkin aikaa kerrallaan, kuuntele mitä kehosi jaksaa ja kestää. Aloita liikunta vain vaikka lillumalla uimahallinlämminvesialtaasta. Liiku siten mikä tuntuu hyvältä, älä tee siitä urheilusuoritusta.

Nyt lääkityksen jälkeen nukun aamulla pidempään ja päivällä iskee väsymys iltapäivällä. No te osaatte varmaan minulle vastata. Niin ja oireet alkoivat pikkuhiljaa vaikkakin mielenterveydenoireet pahenivat läheisen sairastumisen myötä.
- kipujentakia tai lääkkeiden takia uni on kemiallista, yöunesta puuttuu rentouttava REM-uni, joka työstää päivän tapahtumat ja rentouttaa.

Minulla on myös bipolaarityyppistä oiretta, kesällä valoisaan aikaan mennään sata lasissa ja kun syksy tulee samalla myös vireystilan laskee eikä huvita tehdä mitään. Tätä ollut jo vuosia
- olisko kuitenkin kyse vireystilan vaiihtelusta, jälleen takana autonomisen hermoston häiriö

Maijakin osaa neuvoa sinulle ehkä paremmin sopivan lääkärin, minä tiedän vain yhden lääkärin, jonka luo voit mennä tai kysy sitä kummalta vaan. Mutta en tiedä onko se mahdollista, missä asut. En tunne muiden paikkakuntien hyviä lääkäreitä. Toinen hyvä lääkäri ei voi ottaa uusia potilaita.

Olen tällä hetkellä sen verran huonossa kunnossa etten pysty olöemaan kovin aktiivinen ja kirjoittelemaa, Odotan ensiviikon lääkäörireissua. Maija osaa auttaa sinua hyvin

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Last edited by Jatta on Sun Oct 12, 2014 12:04, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 11:56 

zande wrote:
Lueskelin vähän lisää,löytyi paljon tietoa mm haulla hybermobiili selkäranka. Taitaa tosiaan sitten jonkinlainen yli liikkuvuus sairaus olla vaikka mielestäni olen aina ollut enemmänkin jäykkä. N. 5v sitten paksunsuolen tähystyksessä ummetuksen vuoksi todettiin hidas suolenliike. Verinäytteet on aina saanut otettua ok, tosin joskus tullut hirveät mustelmat siitä. Ihoni ei ole erityisen venyvä. Nivelet/luut rutisee monissa paikoissa esim molemmissa ranteissa, polvissa, myös selässä ja niskassa, leuassa ja rintarangassakin välillä. Minulla on krooninen ientulehdus, purenta on virheellinen ja lapsena oikomishoidot. Nyt purenta tuntuu taas vinksahtaneen ja mm leuat paukkuu kun suuta avaa, hammaslääkärissä on vaikeaa kun pidempiaikainen suun aukipitäminen aiheuttaa kivun takaraivolle. Ja tosiaan fysiatrilla tutkimuksessa oli, että pää taittuu taaksepäin lähes takaraivoon selkään, laajemmat liikelaajuudet niskassa.

Joo hidas suoli ja vatsa on mullakin ja olen ymmärtänyt, että se on eds ja cfs-oire, sitä ennen oli ärtynyt suoli. Tyrät kuuluvat hypermobilitteetti, palleatyrä löytyy. Ohutsuolen seinään on tullut 2 sissänpäin olevaa pussukkaa, ovat hyvin lähekkäin, siksi tähystystutkimukset ei onnistu. Ei ole ihan tavallista.

Kun tyttäreni pyörittää ranteita, ne soi kuin kastanjetit, jatkuvaa naksunaa. Polveni ovat rutisseet aina, sillä kireet lihakset ovat vieneet polvilumiota hieman värään paikkaan. Leukaniovelongelmat ovat tutut mullakin ja saan suuta auki vai 2 sormen paksuuden verran. Kyllä sulla on selvät oireet.

Nyt pitäisi määrittää sulle ainakin HMS-dg vai oletko jo saanut sen ja luoda kuntoutussuunnitelma. Minä sain äskettain EDS-dg.n koska en ole kangistunut yhtää 10 vuoden aikan, Brightonin kriteerit täyttyy edelleen, on autonomisen hermoston häiriötilä ja kokonaistilanne ja perintökaari näyttävät sen.

Äitilläni on hauislihas poikki. Serkkuni käveli portaita alaspäin ja polvet pettivät, molemmista polvista meni nivelsiteet. Lähes kaikilla on nivelten yliliikkuvuus: samalla tavalla molemmilla sukupuolilla. Olen saanut lapsena molemmat jalat yhtäaikaa niskan taakse. Äiti saa edelleen jalan niskan taa ja kädet lattiaan, vaikka on 81v. Hän on nykyään hyvin väsynyt.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 01:01 

Se että epäilin tätä sairautta ei vielä kerro mitään koska minulla on erittäin suuri taipumus pelätä milloin mitäkin sairautta. Olen käynyt mielessäni vuosien mittään läpi jo ties mitä sairauksia ja niiden pelko on johtanut erittäin pahoihin ahdistuksiin, pakonomaiseen sairauksista lukemisiin yms. Lopulta sain Dg yleistynyt ahdistuneisuushäriö ja olen itse kyllä sitä mieltä että Dg on oikea. Ko edellisessä masennusjaksossa mietittiin bipolaarioireita. Nyt tein bipolaaritestin rasti ruutuun menetelmällä ja luulen että mulla on myös tyypin 2 bipolaarihäiriö. Nämä mun masennus-aktiivisuus kohtaukset eivät johdu auton. Hermostosta vaan pikemminkin liian pitkään jatkuva yliaktiivisuus kaikella tasolla kuormittaa liikaa auton.hermostoa ja sitte tulee tää jota kutsun ns totaalistopiksi, tulee ahdistusta ja paniikkia, masennusta. Aloitekyvyn ja mielenkiinnonpuute, ärtyneisyys, sairauksien pelot sekä nää ruumiilliset oireet kuten hikoilu, tärinä, rr vaihtelut, kylmäkohtaukset yms. Suuri osa noista on nyt alkanut helpottamaan kun edellinen sairaus jota pelkäsin suljettiin pois ja samalla häviä monet oireetkin. Pystyn siis hyvin vahvasti aiheuttamaan itselleni oireita lukemalla näitä palstoja lähes pakonomaisesti. Tällä hetkellä ei ole rytmihäiriöitä ja rr normalisoitui myös parin viikon betasalpaajakuurilla, näin oli myös viimeksi. Ummetusta ei ole ollut oikeestaan vuosiin koska huolehdin oikeasta ruokavaliosta. Osittain nää kognitiiviset oireet selittyy sillä et otan myös aamupäivisin ahdistukseen oxaminia jonka jälkeen huomaan selvästi olevani vähän jäässä niin kutsutusti. Mitään allergioita ei ole kahta lääkeallergiaa lukuunottamatta joista toinen jo lapsuudesta. Ruoka aineet ei aiheuta mitään paitsi yleensä iltasin on kauhee suolaisen ruoan himo. Kivut on jo vähän helpottaneet ja sekin helpottaa kun alan toimimaan enkä käperry itseeni ja lue päivästä toiseen eri sairauksista. Stressin sietokykyni on aika huono itseeni kohdistuvissa asioissa, toisaalta työskentelen kehitysvammapuolella enkä ole huomannut työn kuormittavan. Nyt olen ollut muutaman viikon sairaslomalla ahdistuksen vuoksi ja se on edelleen pääoireeni. Noita raskaita rakennus yms töitä en ole uskaltanut tehdä todettujen lihasepätasapainojeni vuoksi. Tarkennuksena vielä, uneni oli hyvää ja koin itseni levänneeksi ennen mielialalääkityksiä. Aamulla herään virkeänä ja olo on hyvä kunnes mun pää nk käynnistyy ja alan ajattelemaan kaikenlaisia asioita. Äitini on aika notkea ja mummollani on suolta poistettu divertikkeleiden vuoksi. En kuitenkaan tiedä suvustani ketään jota olisi koskaan pidetty erityisen notkeana ja tosiaan itse olen lapsesta asti ollut todella kankea. Nytkin ortopedi totesi kireät ja jätkät lonkat, syy tosin suurimmaksi osaksi nyt lihaskireyksissä. Fysiatri totesi hybermobiili kervikaalrakennetyyppi mutta mitään hms dgta en saanut. Täytyy kysäistä asiasta sisätautipuolelta sitten kun menen tarkempiin tutkimuksiin sivuäänen vuoksi.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 01:07 

Hei zande,

Mukava luklea, että sinun asiat ovat alkaneet selkiytä.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 01:13 

Tosta tulehduksesta vielä, se tuli kierukan vaihdon jälkeen ja edellinen oli 5vuotta ilman tämmöstä. Lääkäri epäili et se oli kuitenkin jotenkin huonosti asennettu ja oireet johtuivat siitä. Nyt ne ovat poissa. Kierukka myös tasasi mielialojani koska olen aika herkkä hormonivaihteluille, se laitettiin silloin kun sairastuin masennukseen ja auttoikin tosi hyvin pitämään mielialat tasaisena. Masennusoiretta oli ollut jo vuosia ja silloin kun se meni pahaksi ja Dg li nuorin lapsi pari vuotias ja töissä tuli myös Burn out. Ajattelisin siis itse näin että minulla on mielent. Ongelmia jotka ovat jatkuneet jo vuosikausia, välillä hyviä aikoja ja välillä huonompia. Muistelen tällaista samanlaista jo varhaisesta teini iästä ja silloin oli myös päihdeongelmia. Sitten on toi yliliikkuva selkä ja huono sietokyky fyysisille tai psyykkisille pitkään jatkuville vaivoille.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 01:49 

Ahdistus on EDS:ssä hyvin yleistä, syyksi on esitetty autonomisen hermoston toimintahäiriöitä. Toinen mahdollisuus olisi lisämunuaisen vajaatoiminta. EDS:ää sairastavilla on usein myös MTHFR-mutaatioita (niitä tosin on 40 prosentilla suomalaisista muutenkin), jolloin voi tulla puutetta B12-vitamiinista ja aktiivisesta folaatista (ja foolihappo saattaa vain pahentaa asiaa). Myös EDS:ää sairastavan suolistossa ko. aineet ja monet muut ravinteet imeytyvät usein huonosti. B12:n ja folaatin puutos voi aiheuttaa mm. masennusta (ja hiustenlähtöä). Suolan himo viittaa mahdolliseen lisämunuaisen vajaatoimintaan.

Se että jotkut oireet ovat psyykkisiä, eivät välttämättä vielä tarkoita, että niiden syytkin ovat "korvien välissä". Suomessa fyysisiä syitä diagnooseille ei aleta selvittelemään. Ahdistuksen ja masennuksen hoitojen ei tarvitse eikä pitäisi aiheuttaa minkäänlaista kognitiivista haittaa tai väsymystä!

Ruokayliherkkyyksien aiheuttamia oireita on usein vaikea yhdistää ko. ruokiin, ellei ole kokeillut jättää jotain ruoka-ainetta (tai useita) pois vähintään viikoksi pariksi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]