Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: pelkoa, pelkoa
PostPosted: Sun Oct 12, 2014 02:27 

Eli mun kannattais tutkituttaa vitamiinipitosuudet, hormonipitosuudet ja sitte ne lisämunuaiskokeet? Kiitoksia vastauksista molemmille :-) mä oon kieltämättä tälläinen perinteiseen lääketieteeseen uskova ja syön lääkkeitä oireisiin joita tulee. Vitamiineja en oo syönyt vuosikausiin. Nyt ostin multivita plus m ja olen sitä ottanut muutamia kertoja kun olen muistanut. Mut se taas et ne psyykelääkkeet on oikeesti mua auttaneet ja itseni tuntien tiedän kärsiväni mielent.ongelmista kyllä ihan oikeasti.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 03:19 

Hei Zande, käsittääkseni kukaan ei kyseenalaista mielenterveysongelmiasi; jos saat apua masennuslääkkeistä, se on hyvä. Toisaalta joku muu lääke voisi auttaa kokonaisvaltaisemmin.

Oireesi eivät kuulosta ainakaan CFS:ltä, joten yhden taudin voit ruksata pois ;o)

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 05:26 

Siitä olemme varmasti samaa mieltä, että sinulla on mielenterveysongelmia, mutta se ei kerro siitä, mikä niiden syynä on. Psyyken sairauksiin voi olla syynä vaikkapa vaikea lapsuus, trauma tai nykyinen elämäntilanne, mutta ne voivat johtua myös kehon sairauksista. Vaikka ihmisellä olisikin _myös_ vaikeita elämänkokemuksia, se ei sulje pois fyysisiä sairauksia oireiden osasyynä! Tuskin on sattumaa, että tutkimusten mukaan EDS:ään liittyy hyvin usein ahdistusta ja erään uuden tutkimuksen mukaan myös esim. persoonallisuushäiriöitä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24272065 (huomaa, että obsessive compulsive personality disorder ei ole sama kuin OCD, suomeksi taitaa olla "vaativa persoonallisuus").

Minulla ei ole mitään masennuslääkkeitä vastaan sinänsä, mutta kuten totesin jo useaan kertaan, olet itsekin havainnut niillä sivuvaikutuksia. Minusta sellaisista kärsiminen on turhaa, ainakaan jos kaikkia muita vaihtoehtoja ei ole kokeiltu. Mielenterveysongelmia (ainakin ei-psykoottisia) voi lähes aina hoitaa niin, ettei toimintakyky hoidoilla heikkene. Hyvin usein mt-ongelmien takana on jokin ravitsemuksellinen tai hormonaalinen puutos tai muu fyysinen syy. Tällöinkin masennuslääke voi auttaa - mutta se ei auta niihin muihin oireisiin, mitä se puutos aiheuttaa, ja sinullahan on paljon myös fyysisiä oireita. Minusta pitäisi aina hoitaa oireiden syytä, jos se on mahdollista. Näin vältetään turhat sivuvaikutukset ja hoidetaan koko ihmistä, ei vain yhtä oiretta.

Masennuksen perimmäisten syiden hoitaminen ei ole "vaihtoehtolääketiedettä", esim. B12-vitamiinin, folaatin ja omega-3-rasvojen yhteys masennukseen on monilla tutkimuksilla todennettu (toki muitakin mahdollisia syitä on paljon). Ei ole "perinteistä lääketiedettä" vaan pelkkää puoskarointia hoitaa mielenterveysongelmia lääkkeillä ilman perusteellisia tutkimuksia. Olen lukenut tästä aiheesta paljon, kymmeniä tai satoja tutkimuksia ja toistakymmentä kirjaa. Neurofarmakologiaa aloin ahmia jo 90-luvulla. Fyysisiä syitä mielenterveysongelmille käsitellään myös omassa kirjassani Hankala potilas vai hankala sairaus, jota suosittelen sinulle lämpimästi, sen saa myös useimmista kirjastoista.

Vitamiinien mittaus verestä ei ole niin olennaista, tärkeämpää on kokeilla niiden vaikutusta. Toki jos on hyvin vaikea imeytymishäiriö, oraalinen/sublinguaalinen B12-vitamiini ei välttämättä toimi, mutta yleensä metyylikobalamiinin ja metyylifolaatin käyttö kyllä kertoo, onko niistä puutetta. Myös lisämunuaisten vajaatoimintaa voi "kotitestata" ottamalla pienen murusen (esim. 1/8 tai 1/6 tablettia) Kyypakkausta, joissa oleva hydrokortisoni on samaa ainetta kuin lisämunuaisten tuottama kortisoli, ja katsoa väheneekö ahdistus.

Monivitamiinia ei voi suositella CFS/EDS-potilaalle, koska niissä on foolihappoa, jolloin mahdollinen (todennäköinen) folaatin puutos voi jopa pahentua.

Itse en lähtisi sanomaan, että CFS:stä ei missään nimessä ole kyse, mutta todennäköisin syy suurimmalle osalle oireista on minusta EDS tai vastaava sairaus, siihen jotain puutostiloja päälle. CFS-diagnoosia ei voi kuitenkaan antaa, jos esim. B12-puutosta tai lisämunuaisen ja kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole suljettu pois.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 07:41 

Katselin noita fysiatrilla ja ortopedin lausuntoja. Fysiatri: th rangassa loivaa skolioosia, kaularanka pitkä, pään flexio jää 4-5cm rinnasta niskalihasten kireyden vuoksi. Extensio taittuu jyrkästi keskikervikaalista melkein takaraivo selkään. Extensiokierrot laajahkosti 40/40. Keskikervikaalista palpoituu laajaa rotatoivuutta. Rintarangasta segmentääriä kiertyvyyttä yksi dysfunktio rotaatioasentovirheessä th VI korkeudella. Niskalihasten voiman suhteen fleksio eli kaulalihasten pito loppuu heti. Extensorit ovat vahvemmat. Hartioissa oikealla lihasepätasapaino lihaskireyden vuoksi, lievä olan asentovirhe. Todettu toimintahäiriö syynä osittain niskalihasten suorituskyky, hypermobbiili kervikaal rakennetyyppi m53.1
Sitten ortopedi: ei ylitaipuvuutta, nivelissä siis. Kireät jäykät lonkat. Oikealla isovarpaan heijaste pettää. Voimat, tunnot ja heijasteet muuten ok. Oikea lantiosiipi 1cm ylempänä. Katsottu ls jac-ranka mri näissä presakraalivälissä hentoinen protruusio, ei selitä. Kaularangassa oikoryhti, tukee kliinistä tilannetta hyvin reilu tensio. Alaraajojen kulmissa oikealla 2°valgus, vasemmalla 3° ei korjausta vaativia. Triggerpiteitä jkv ärtyneenä, ei diagnoosiin asti (ei kuitenkaan painanut kuin osan ja onko nämä nyt sitten eri kuin fibro pisteet) kuitenkin hyvinkin fibromyalgia tyyppinen tilanne ja ahdistus-masennusoire Dg m79.9
Aiemmin todettu myös hyvänlaatuinen asentohuimaus, tension neck ollut jo vuosia, nyt mustaa valkoisella siitäkin. Lueskelin myös noita tension neck palstoja ja hirveen samantyyppisiä oireita kun mulla noista niskoista. Yhtäläisyyksiä löytyi myös hms palstoilta paljon. Nyt täytyy sitte omt fyssarilta saadat oikeanlaiset kunnossapito ohjeet, laittaa pääkoppa järjestykseen ja korjata noi vitamiinipuutokset joita varmasti oikeasti on ollut jo pitkään. Olen nyt nähtävästi vuodattanut tänne koko stoorini, onneksi olette jaksaneet kuitenkin lukea kun tuo ukkokulta on jo kyllästynyt keskustelemaan koko ajan mun mahdollisista vaivoista 8)

Profile  

PostPosted: Sun Oct 12, 2014 08:42 

Ja sen verran vielä kun tutkiskelin mun lapsia niin 10v on jäykkä mut 7v oli kaikki positiivisia paitsi kyynärpäiden yliojennus. Polvissa ei paljon mut näki kuitenkin. Peukut meni ranteisiin ja kädet lattiaan. Mustelmia tulee hänelle ihan pienistä. Onko lapset luonnostaan niin notkeita ettei tämä ole mikään löydös vai voiko tästä ajatella myös lapsellani olevan hms tyyppistä vaivaa? Likalla on myös todettu migreeni ja lapsuusiän hyvänlaatuinen epilepsia. Valkosoluissa ja neutrofiileissa ollut pientä häikkää muttei tarvitse kuulemma kontrolloida uudelleen. Pään mri ok.kiitos jos Maija jaksat vielä antaa ajatuksen tähän. Siis lapsen yliliikkuvuuteen.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 11:50 

Niin ja ne kilppariarvot on siis kuukaus sitten otettu ja tsh 0.83 ja t4v 16.7

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 07:16 

Kirjottelenpa tänne vähän infoa. Kävin tänään fysiatrilla espoossa joka on perehtynyt edsään. Hän sanoi ettei mulla ole fibroa sen enempää kun yliliikkuvuuttakaan. Seläs ainoastaan notkoselkä. Mutta katsoi mri kuvat ja sanoi et pikkuaivojen rakenne poikkeava, syntymästä asti kuulemma ja siinä vieressä kysta. Myös aivolisäkkeen vieressä kysta. Näistä joku tod.näk. aiheuttaa myös mun kuulonaleneman. Poikkeavia löydöksiä oli kilpirauhasessa josta tulee ultra. Totesi myös vilkkaat heijasteet käsissä ja jaloissa ja poikkeavan lihastonuksen vaihtelun josta ymmärtääkseni rangan liikkuvuus myös johtuu. Määräsi lihasrentouttava lioresal kokeiluun ja labrakokeita mm d-vitamiini, kalsium pitoisuudet, kortisoli yms. Kyseli myös paljon mun sukutaustasta. Oli oikeen pätevä ja mukava ja tunsi myös CFS sairauden josta sanoi että mulla ei ole se. Tässä nyt sitten kauhulla odottelen mitä noista kokeista selviää tai lähinnnä sitä et ei selviö mitään ja tulee liuta lisätutkimuksia..

Profile  

PostPosted: Mon Oct 13, 2014 11:04 

Hei zande,

zande wrote:
. Hän sanoi ettei mulla ole fibroa sen enempää kun yliliikkuvuuttakaan. Seläs ainoastaan notkoselkä....
. Totesi myös vilkkaat heijasteet käsissä ja jaloissa ja poikkeavan lihastonuksen vaihtelun josta ymmärtääkseni rangan liikkuvuus myös johtuu...
..

- siis onko sulla yliliikkuvuutta vai ei
- Olet ilmeisesti löytänyt hyvän fysiatrin, kun on perehtynyt mm. cfs ja oli tarkka, että löysi kystat, oliko rtg-lääkäri maininnut niistä mitään lausunnossaan ja havaitsi kilpirauhasongelmat. Tuosta lääkäristä kannattaa pitää kiinni. Ja onneksi menit lääkäriin, etkä jäänyt vain pohtimaan onko ongelmia ja millaisia ja onko ne todellisia. Onnittelen, että sinulla ei ole cfs.ää tai eds.ää
- Voitko laittaa tuon fysiatrin tiedot vaikka yksityisviestinä minulle.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Oct 14, 2014 07:11 

Sanoi etten ole yliliikkuva kun testaili mun liikeratoja. Oli tarkka kyllä. Mri lausunnossa ei ollut vastattu kaularangasta kuin niskavaivoihin. Fysiatri kertoi et kun lähetteessä ei ollut muusta kysytty niin röntgenlääkärit vastaavat vain kysyttyyn antaessaan lausuntoa. Fysiatri soitti mri paikkaan löydöistään ja jutteli neuroradiologin kanssa ja katsoivat yhdessä mun kuvat läpi vielä. Radiologi sanoi et kilpirauhanen pitää katsoa uä. Muut löydökset eivät vaadi tutkimista. Lopetin muuten sen masennuslääkkeen ainakin toistaiseksi, ensin pitää tarkemmin selvittää noita muita terveysasioita. Laitan sulle yhteystietoja.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 14, 2014 09:25 

Lääkärin tulisi aina tarkistaa kuvat eikä vain lukea lausuntoja. Jops pyytää jotain tutkimuksia, niin täytyy osata myös lukea ne. Yllätyksiä tulee aina, eikä lääkäri voi esittää kaiken kattavaa kysymysluetteloa.

Kiitos yhteystiedoista, sillä mionua hoitanut fysiatri siirtyi muihin tehtäviin, johon ei kuulu potilashoito. Tietysti yksityisvastaanotto, mutta ne jonot...

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Oct 14, 2014 09:34 

Laitoin Maijan mailiin yht.tiedot en löytänyt sun s-postia?

Profile  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 08:03 

Kiitos

Profile  

PostPosted: Tue Nov 11, 2014 11:03 

Nyt minä olen virallisesti SEDYn (EDS-yhdistys) jäsen. 22.11 menen ensimmäistä kertaa vertaistapaamiseen tai oikeestaan se on koulutustapahtuma. Koulutuksessa käsitellään kunnan järjestämisvastuulla olevia vammaispalveluja, Kelan vaikeavammaiskuntoutusta ja sen hakemista sekä muutoksenhakua. Minä en ole ollut ainakaan 5 vuoteen missään kuntoutuksessa. Voi olla, että se on ajankohtaista vasta käsiongelman ratkettua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]