Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 02:07

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: oliskohan mulla tää?
PostPosted: Mon Oct 27, 2014 06:54 

Moikka!
Löysin tän palstan tänään kiun googletin tätä sairautta sen jälkeen kun lääkäri mainitsi tän mulle tänään puhelimessa.
Mä oon ollu nyt jo monta vuotta enemmän tai vähemmän, enimäkseen enemmän, väsynyt ja kävin tän takia ensimmäisen kerran lääkärissä joskus kuutisen vuotta sitten.
Mulla on todettu masennus noin 2 vuotta sitten ja olen syönyt siitä asti eri masennuslääkkeitä ja nyt Voxraa noin 1,5v. Mun väsymys ei oo juurikaan vähentynyt tässä melkeen kahden vuoden hoidossa olon aikana, oon käynyt psykoterapiassa n. 1,5v. Psykiatri sanoi että väsymys voi kestää vuodenkin sen jälkeen kun masennus alkaa hellittää mutta siitä on jo yli vuosi.
Mun on tosi vaikee saada mitään tehtyä. Käyn töissä mutta sen lisäksi en tee juurikan muuta, mulla on kaksi lasta. Mun on pakko sopia tekemistä esim. just heidän kanssa niin etten voi sitten perua sitä koska jos en sovi en saa mitään aikaseksi.
Mä oon koko ajan vähän kun sumussa tai laskuhumalassa, en koskaan kunnolla hereillä. En oo pirteä missään vaiheessa päivää, edes sillon kun herään ilman kelloa. Nukun tosi levottomasti ja pyörin hirveästi, nään tosi paljon unia ja paljon painajaisia.
Mun hiukset on ohentunut, pikkusormien niveliä kolottaa niin että välillä tekis mieli leikkaa ne irti. Mulla oli migreeni ja kauheita vatsakipuja ennen ku aloitin masennuslääkkeet. Nyt on enää silloin tällöin pää kipeä. Verenpaine mulla on matala ja välillä, etenkin ku nousee ylös meinaa lähteä taju. Välillä tää väsymys (tai pikemminkin uupumus) vituttaa niin paljon että itkettää. Mä kävin verikokeissa missä tutkittiin jotain hormoniarvoja ja olin oikeesti tosi pettynyt ku niissä ei ollu mitään mikä olis ratkaissu tän.
Mulla on huono keskittymiskyky, en jaksais kuunnella mitä ihmiset puhuu ja jos juttelen jonkun kanssa välillä pitää panostaa tosi paljon siihen ja keskittyä kuuntelemaan ettei kaikki mene ohi, mä saatan vaan jäädä tuijottaa ja kaikki puhe menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Muisti on ihan huono.
Olikohan siinä kaikki... Ei varmaan, oon varmasti unohtanu jotain.
Niin! Lukeminen on välillä hankalaa ku ei jotenkin nää kunnolla vaikka mun näössä ei oo mitään vikaa ku että häikäsee helposti. Kovat äänet ja sellanen hälinä ärsyttää tosi paljon.

Profile  

Post subject: Re: oliskohan mulla tää?
PostPosted: Mon Oct 27, 2014 10:55 

Heip, muistatko yhtään, mistä tauti sai alkunsa? Oliko flunssaa tai muuta rankkaa fyysistä tai psyykkistä rasitusta siihen aikaan kun sairastuit?

Koetko että masennus tuli siitä, kun et jaksa tehdä mitään (vai olitko jostain muusta syystä masentunut /epätoivoinen)? Entä kärsitkö matalasta kuumeesta ja/tai imusolmukkeiden turvotuksesta? Onko merkkejä yliliikkuvista nivelistä? Tai siitä, että olet fyysisen rasituksen jälkeen tavallista sairaampi ja väsyneempi? Jos vastaan myöntävästi joihinkin näistä, niin se lisää todennäköisyyttä, että kyseessä on CFS.

Aivosumu, kuvailemasi laskuhumalan tapainen olo, huono keskittymiskyky, nivelkivut ym. ovat hyvinkin CFS:n oireita, mutta ihan varmaan pelkästään noista on vaikea sanoa, onko kyse CFS:stä.

Kilpirauhashormoniarvot (TSH ja T4V) kannattaa myös kaivaa esille; jos luet muita keskusteluja täällä, huomaat että lääkärit eivät useinkaan noteeraa arvoja, jotka ovat poikkeavat mutta eivät viiterajojen ulkopuolella.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]