Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Dec 15, 2017 01:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: CFS oireet?
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 04:29 

Hei,

Olen alle 30v perusterve nuorimies. Minua on vaivannut viimeisen 2 vuoden ajan nenän tukkoisuus ja yskä.
Yskä on ollut limaista ja kurkkua niin sanotusti kutittaa koko ajan (allergiatestit tehty). Viimeisen vuoden ajan minulla on ollut ajoittain vatsa sekaisin ja virtaamistarve lisääntynyt huomattavasti (herättää joka yö). Viimeisen parin kuukauden aikana olen ollut todella väsynyt ja tuntuu, että uni ei riitä. Viimeisen kolmen viikon aikana minulla on tullut uusia lihasperäisiä oireita, jotka alkoivat ensin vasemmasta silmästä elohiirenä josta tunne levisi vasempaan poskeen. Lihasnykimiset levisivät tämän jälkeen koko kehoon joista suurin osa tulee jalkojen lihaksiin (pohje, reisi, jalan pienet lihakset). Lihasnykimisien yhteydessä oireena tuli myös todella voimakas syljen eritys eli tuntuu kuin sylkirauhaset kävisivät ylikierroksilla. Lihasnykimiset tuntuvat myös ajoittain jaloissa ns. sisäisenä tärinänä. Jalat tuntuvat oireiden takia voimattomille mutta kuntosalilla voimattomuutta ei huomaa. Lihasvoimat koko kehossa on normaalit. Lihakset tuntuvat todella kireille hartia/niskaseudulla sekä jalan lihaksissa. Kävin oireiden takia lääkärillä, joka tarkasti polven refleksit. Testituloksien perusteella polven refleksit yliheijastuivat pahasti ja tästä syystä sain lähetteen neurologille. Odotan tällä hetkellä lähetettä.

Olen kokeillut oireisiin seuraavia asioita tuloksetta:

- Magnesium / Kalsium + D vitaminit
- Venyttely
- Tauko liikunnasta (2 viikkoa ilman kuntosalia)

Onko teillä ollut vastaavia oireita eli lähinnä kiinnostaa nämä lihasnykimiset sekä runsas syljen eritys? Vertailun vuoksi kerron, että lihakset nykivät jaloissa n. 30 sec välein eri paikoissa. Yöllä lihasnykimisiä ei tule kun olen päässyt uneen. Myöskään liikkeessä lihasnykimisiä ei tunnu. Onko kaikki edellä mainitut oireet tyypillisiä CFS oireita vai voiko kyseessä olla jokin muu?

Profile  

Post subject: Re: CFS oireet?
PostPosted: Mon Nov 03, 2014 04:37 

Lihasnykiminen on CFS:ssä aika tyypillistä. Tänään näin videon, missä eräs nettituttuni esittelee hänen "nykivää" kurkkuaan, siinä siis hyvin näkyvä faskikulaatio kaulan edessä.

Lisääntyneestä syljenerityksestä en muista kuulleeni. En kyllä muissakaan sairauksissa. Sen kohdalla mietityttää, voisiko kyseessä olla väärintulkinta jostain muusta oireesta. Esim. "vuotavat silmät" voivatkin olla kuivat silmät, joten voisikohan tämäkin todellisuudessa olla kuivaa suuta... Jos lihasten hallinta on huonoa, voi tuntua että kuola valuu suusta, vaikka syljeneritys ei olisi lisääntynyt.

Tuo limaisuus ja yskä voisivat viitata krooniseen mykoplasmaan. En ole sen yhteydessä muistaakseni kuullut näistä muista oireista, mutta ei se mitenkään mahdotonta ole. Toinen varteenotettava vaihtoehto olisi homealtistus. Siihen liittyy usein myös neurologisia oireita. Olisiko homealtistus mahdollinen?

Onko sinulla tai kellään perheessäsi yliliikkuvat nivelet? Jos et osaa sanoa, netistä löytyy listoja, miten tämä (hypermobility) määritetään. Ehlers-Danlosin syndrooma on sairaus, joka muistuttaa usein CFS:ää ja toisaalta myös lisää CFS:n riskiä. "Sisäinen tärinä" on sille hyvin tyypillistä. Toisaalta se lisää myös monien autoimmuunisairauksien sekä homeesta sairastumisen riskiä. Onko suvussasi autoimmuunisairauksia, esim. reuma, kilpirauhassairaudet, keliakia, ykköstyypin diabetes?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Nov 03, 2014 04:58 

Hei Maija,

Kiitos nopeasta vastauksesta. Syljen liikaeritys on ihan silmin havaittavissa kun esim. avaan suun niin alasuu on täynnä sulkeä tämän jälkeen. Sylki ei valu suusta eli tämän osalta lihastenhallinta pelittää. Sylkeä kertyy välillä niin paljon suuhun, että tätä joutuu nieleskelemään monta kertaa minuutissa. Homealttiutta olen itsekkin miettinyt ja olen kutsunut asuntoomme mittaajan. Suvussani ei ole ollut mitään edellä mainittuja sairauksia: reuma, kilpirauhassairaudet, keliakia, ykköstyypin diabetes. Jalkojen lihasnykimisiä helpottaa näiden heiluttelu ja oikean asennon etsiminen. Pahiten lihasnykymisiä tulee staattisessa levossa, jossa istun penkillä tai ajan autolla eli jalka on ns. vähän jännityksessä. Olen kärsinyt myös todella kauan alaselkäkivusta joka jumittuu yön aikana.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 03, 2014 06:20 

Jos pääset neurolle niin koita saada ENMG-tutkimus ja autoimmuunisairauksien poissulkua sen verta mitä neuron-tontille kuuluu.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 03, 2014 06:56 

Ilmeisesti on tarkoitus ottaa juurikin tuo hermoratatutkimus ja pään magneettikuvaus.
Mietin itse syljen liikaeritystä, että voisiko olla jopa mielenhäiriö jonka on laukaissut pelko pahemmista sairauksista. Ensimmäisenä mieleen tuli kaikki MS-taudista ALS:iin kun lääkäri kertoi refleksien yliheijastumisesta ja niihin liittyvistä mahdollisista neurologisista ongelmista. Unohdin ensimmäisessä viestissäni kertoa, että kognitiivinen ajattelun taso on myös omasta mielestäni heikentynyt eli unohtelen sanoja sieltä täältä ja välillä yksinkertaiset sanatkin tuottavat ongelmia puhuessa.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 03, 2014 07:50 

Tämä voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta ethän juo maitoa? Minä jouduin lopettamaan tavallisen maidonjuonnin lähinnä vatsaongelmien takia, mutta myöhemmin kun kokeilin juoda luomu/raakamaitoja niin huomasin, että kuinka paljon limaa ja ilmaa ne kehittivätkään. Nenä tukossa usein ja vatsa reagoi. Sen jälkeen en ole palannut niitä enää käyttämään.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 08:57 

Lopetin laktoosia sisältävien maitotuotteiden käytön noin 2kk sitten kun sain tietää, että minulla on laktoosi-intoleranssi. Tällä hetkellä käytän siis vain laktoosittomia tuotteitta mutta mahaoireet eivät ole ainakaan vielä helpottanut.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 11:18 

Se limaa keräävä ja allergisoiva osa maitotuotteissa ei siis ole laktoosi vaan proteiini. Kannattaa kokeilla olla kokonaan ilman maitotuotteita - terveydelle siitä on joka tapauksessa hyötyä. Jos kyseessä olisi laktoosi-intoleranssi, oireesi olisivat helpottaneet jo parissa päivässä.

Syljen liikaeritykselle en ole löytänyt juuri muita syitä kuin refluksitauti ja jotkut raskasmetallit (en tiedä millä mekanismilla tuo jälkimmäinen, mutta sen listasi lääkäri arvostetulla Medscape-sivustolla, ehkä myös homealtistus. Yksi varteenotettava mahdollisuus on, että sinulla on refluksi, joka ärsyttää kurkkua ja aiheuttaa liiallista syljen eritystä. Joskus refluksi oireilee vain kurkkuoireina, jolloin sitä ei tajua refluksiksi.

Tässä on kyllä paljon erilaisia mahdollisuuksia, varsinkin jos ottaa huomioon sen mahdollisuuden, että sinulla voisi olla useita eri sairauksia yhtä aikaa. Jos sairauksia olisi vain yksi, minulle ei tule juuri muuta mieleen kuin homealtistus ja krooninen mykoplasma (mikä ei tietysti tarkoita, ettei muita mahdollisuuksia ole). Se jäi vähän epäselväksi, että onko se tilaamasi hometarkastaja siis käynyt jo?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 11:55 

Kokeilen seuraavaksi Maija sinun ehdotustasi olla ilman maitotuotteita. Laktoosi-intoleranssi diagnoosi tuli DNA-testien perusteella, joka ei tosin tarkoita välttämättä että laktoosin takia tulisi mitään oireita. Lääkäri on myös epäillyt reflekluksia, johon sain lääkekuurin kuukaudeksi. En kokenut että lääkkeestä olisi ollut hyötyä. Lääkäri diagnosoi myös n. puolivuotta sitten eturauhasen tulehduksen poissulku menetelmin. Tilaamani hometarkastusta ei ole vielä tehty mutta se tehdään loppuviikosta. Lihasnykimiset on osittain helpottanut käsien osalta mutta jalat ja kaulan seutu nykii entistä pahemmin. Jalan reisilihakset tuntuvat myös todella kireille ja väsyneille.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 12:15 

Joillain ihmisillä refluksi johtuu liian vähästä mahahaposta, jolloin tuo happosalpaaja ei sitä auta ja voi joillain jopa pahentaakin. Tällaisessa tilanteessa parhaiten saa yleensä apua betaiinihydrokloridista, joka muuttuu mahalaukussa mahahapoksi. Eräs laryngofaryngeaalisesta eli kurkkurefluksista kärsinyt kaverinikin sai tuosta paljon apua. Häntä on auttanut myös maidon ja gluteenin välttely sekä punajalava, joka ei auta itse ongelmaan, mutta lievittää kurkkuärsytystä.

Lisäravinnepuolelta voi saada apua myös masticapihkasta (en ole ihan varma mitä tämä on suomeksi) ja D-limoneenista, joista kumpikin voi kuurina katkaista refluksin pysyvästi. Suomesta niitä taitaa valitettavasti saada aika huonosti, kuten punajalavaakin, eli netistä pitäisi tilata.

Krooninen prostatiitti on CFS:ää sairastavilla miehillä melko yleinen. Siitä on kirjoitettu kirjassani Hankala potilas vai hankala sairaus, jonka saa useimmista kirjastoista. Ruokavalio vaikuttaa joillakin myös sen oireisiin.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 01:03 

Onko mahdollista, että niskanlihakset vetävät leukalihakset jumiin niin että sylkirauhaset yliaktivoituvat? Kaulan lihakset tuntuvat todella kireille ja lihakset nykivät näissä vaihtelevasti. Aloitan testaukset kurkkuongelmaan maidon ja gluteenin välttämisellä. Prostatiitti oireita on ollut jo useampia vuosia ja ne elävät siniaaltoina. Prostatiitti oireiden kanssa on tottunut elämään, koska ne tulevat ja menevät. Häiritsivimmät oireet tällä hetkellä ovat jalkalihaksien nykiminen, nivelkipu (lähinnä polvet), lihaskipu (pääasissa jalat ja kaula).

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 01:22 

On se varmasti mahdollista. Kannattaa tutustua myofaskiaalisiin triggerpisteisiin. Tälläkin saitilla on kirjoittamani artikkeli: http://cfs.gehennom.org/?triggerpisteet Ne ovat eräänlaisia "lihasjumeja", mutta voivat aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita oksentelusta huimaukseen. Ne on yhdistetty myös prostatiittiin. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota noihin ylläpitäviin tekijöihin.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 01:55 

Refluksia minäkin ehdottaisin yhdeksi syljenerityksen syyksi. Minulla tekevät sitä myös nieluriosihin kertyneet tulpat. Ne tekevät myös yskänärsytystä ja nielemisvaikeutta. Muhivat siellä ties kuinka kauan ja sitten purskahtavat ulos tai täytyy lypsää sormella painaen alas sieltä yläkanavista. Ehkä ne eivät ihan niin paljon aiheuta kuin sinulla, mutta aiheuttavat kyllä. Muuten minulla on joskus yöllä hirmu kuiva suu, mutta on ihan mukavaa, kun joskus pitää jopa nieleksiä liikaakin sylkeä. Joskus pahimmillaan annan valua nenäliinaan pitämällä suuta auki.

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 04:27 

Minulla leikattiin nielurisat nielussa olevien "valkoisten proppujen" takia, joita leikkauksen jälkeen ei ole enää tullut. Kiitos Maija tutustun nuihin triggerpisteisiin.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 07, 2014 09:51 

Tilannetietoja: Tarkastaja kävi nyt mittaamassa asunnon GANN hydromette RTU 600 (B 50-kosteusanturi) mittarilla.
Kaikki huoneet olivat normaalien arvojen rajoissa eli 60-80 mutta eteisessä oli noin 2 neliömetrin alueella 125-130 lukemat.
Lukemat viittaa kosteusvaurioon lattiassa, koska yli 110 arvot tarkoittaa erittäin kosteata riippuen vielä materiaalin tiheydestä.
Sovimme jatkotoimenpiteistä, että lattiaan porataan reikiä ja arvot tutkitaan lattian läpi uudelleen jonka jälkeen päätetään jatkotoimenpiteistä.
Periaatteessa toivon, että lattiasta löytyisi hometta / mikrobeja jotka selittäisivät oireeni.
Lihasvärveet on jatkuneet pääasiassa jaloissa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]