Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 01:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: CFS oireet?
PostPosted: Mon Nov 10, 2014 03:28 

Lisää tilannetietoja: Yksityinen kosteustarkastaja kävi tarkastamassa asunnon ja löysi kosteusmittarilla kosteutta makuuhuoneesta, keittiöstä ja eteisen lattiasta. Seuraavat toimenpiteet on lattioiden avaus ja seinien piikkaus. Tarkastajan vahvan näkymyksen mukaan lattian alla on todennäköisesti hometta, joka varmistuu vasta avauksen yhteydessä. Olen käynyt nyt myös neurologilla, joka teki perusneurologiset tutkimukset. Johtopäätös tutkimuksista oli se, että lihakset on symmetriset ja lihasvoimat on ennallaan. Refleksien yliherkkyys jaloissa, joka ei välttämättä nuorella tarkoita mitään. Jatkotutkimukset hermoratatutkimus ja pään magneettikuvaus. Neurologi oli sitä mieltä, että mistään vakavammasta ei ole kyse joten rauhallisin mielin voi ainakin toistaiseksi olla. Kysyin hänen mielipidettään kosteusvaurion aiheuttamiin oireisiin ja hänen mielestään home ei voisi aiheuttaa oireitani. Olen kuitenkin perehtynyt muutamaan tutkimukseen (Työterveyslaitos ja Suomen sisäilmatutkimus). Kyseisissä tutkimuksissa on käytetty asiantuntijana HYKS:n neurologeja, jotka olivat sitä mieltä, että tietyt home- / mikrobilajit aiheuttavat pahoja neurologisia ongelmia.

Neurologisia oireita otteena (http://www.sths.fi/pdf/STHSpaivat%202013/Sainio.pdf):

Objektiiviset
• iho-oireet (kasvojen ja kaulan punoitus altistustilanteessa,
ekseema)
• nenä-silmäoireet altistustilanteessa (silmien punoitus ja
vuotaminen, niiskutus, nenän tukkoutuminen)
• keuhko-oireet altistustilanteessa (yskä, hengityksen
vinkuminen)

Subjektiiviset

• yleisoireet (uupumus, yöhikoilu)
• lihas- tai nivelkivut
• neurologiset oireet (päänsärky, tunnottomuus, pistelyt)
• sydämentykytys ja muut sydänoireet
• suolisto-oireet (ilmavaivat, vatsakipu)
• kognitiiviset oireet (muistin ja keskittymiskyvyn
heikentyminen)

Tarkastaja oli myös sitä mieltä, että home- ja mikrobit yhteisvaikutuksessa muovimaton liiman kanssa aiheuttavat erinäisiä neurologisia oireita. Oireet painottuvat edelleenkin vielä tällä hetkellä jalkoihin jotka nykivät päivän mittaan todella paljon levossa. Isot lihakset tuntuvat todella kireiltä ja niihin koskee aika ajoin. Jalkojen heiluttelu vähentää oireita. Kysymykseni onkin, että miten erotamme oireet toisistaan?
Voisiko osalla CFS ihmisistä olla hometalon oireita ja päin vastoin? Miten lääkärit tekevät tämän erottelun, koska he on yleensä erikoistunut vain tiettyyn osa-alueeseen kuten neurologiaan?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 03:40 

Kyllä, home voi ehdottomasti aiheuttaa neurologisia oireita ja hyvin monenlaisia sellaisia. Täällä on ollut ihmisillä mm. vaikeaa huimausta sekä pupillien erikokoisuutta.

CFS-oireita onkin usein hankala erottaa homealtistuksen oireista. Osalla home aiheuttaa CFS:n tyyppisen sairauden, joka paranee kokonaan kun homeesta pääsee eroon, toisilla sairaus jää pysyväksi, vaikka tietysti helpottaa, jos homeen saneeraa tai muuttaa pois. CFS:llehän tyypillistä on oireiden hyvin äkillinen alku infektion jälkeen - eikä niin että olisi juuri vaikkapa muuttanut uuteen taloon.

Onneksi Suomen kaksi asiantuntevinta CFS-lääkäriä, keuhkolääkäri Olli Polo sekä infektiolääkäri Ville Valtonen, ovat varsin perehtyneitä myös homesairauksiin. Onhan se heillä toki erikoisalankin puolesta "lähempänä" kuin neurologilla, vaikka kyllä jokaiset neurologin pitäisi tuntea myös homesairaudet.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2014 01:00 

Tilannetietoja jälleen: Hermoratatutkimus käyty ja tulokset olivat tutkijan mukaan erinomaiset. Tutkimuksien perusteella voin olla rauhallisin mielin ainakin pahimpien lihas saurauksien osalta. Asunnon osalta tuli myös päätös ja muutamme asunnosta mahdollisimman pian pois. Asunnosta otetaan lähiviikkoina materiaali- ja ilmanäytteet homeen varalle. Lihasnykimiset on jatkuneet normaalisti eli edelleen eniten näitä on jaloissa. Nyt mukaan on tullut myös taivekivut. Taivekivut koskee suurimmaksi osin vasemmalle puolelle mutta oikealla puolella on myös kipuja. Taivekipujen lisäksi niveliin koskeen. Odotellen pään ja selkärangan magneettikuvausta.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2014 02:38 

Zer0 wrote:
Tilannetietoja jälleen: Hermoratatutkimus käyty ja tulokset olivat tutkijan mukaan erinomaiset. Tutkimuksien perusteella voin olla rauhallisin mielin ainakin pahimpien lihas saurauksien osalta. Asunnon osalta tuli myös päätös ja muutamme asunnosta mahdollisimman pian pois. Asunnosta otetaan lähiviikkoina materiaali- ja ilmanäytteet homeen varalle. Lihasnykimiset on jatkuneet normaalisti eli edelleen eniten näitä on jaloissa. Nyt mukaan on tullut myös taivekivut. Taivekivut koskee suurimmaksi osin vasemmalle puolelle mutta oikealla puolella on myös kipuja. Taivekipujen lisäksi niveliin koskeen. Odotellen pään ja selkärangan magneettikuvausta.

Kokemusta voin kertoa, että hankalia nivelkipuja saattaa aiheuttaa myös kireet lihakset ja jänteet. Ne vetivät polvikumpiotani ylöspäin, eikä polvilumpiota pystynyt liikuttamaan lainkaan vaikka olin ns. lihakset rentona. Pahimmillaan se oli sitä, että käännyin portaissa sivuttain jotta saatoin kulkea portaissa. Lihakset eivät rentoutuneet, vaan olivat jatkuvasti maitohapoilla.

Jälleen kerran puhuttiin tv.ssä jonkun urheilijan ylikunnosta, niin sitten ymmärsin lopullisesti jalkojeni/lihasteni tilan. Lihakset eivät palautuneet lainkaan, vaan olivat jatkuvasti jännitystilassa, aina kovat. Jalat olivat niin pahat etteivät ne kestäneet sänkyyn koskettamista tai piti potkia koko ajan ennenkuin lääkkeet alkoivat auttaa ja pystyi nukkumaan. Pahimmassa vaiheessa oli jalkojen sätkimistä. Minulle on sanottu, että sätkiminen on merkki siitä, että lihakset yrittävät rentoutua. OP.n aloittamat hoidot ovat sen verran lievittäneet pehnytkudosten oireilua, että tulen niiden kanssa toimeen.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2014 04:00 

Olen itsekkin miettinyt ylikuntoa ja sen seurauksena kireitä lihaksia. En ole tosin lisännyt liikuntaa viimeaikoina. Miten paljon Jatta liikuit ja teit lihaskuntoa? Itse käyn salilla pari kertaa viikossa ja teem pari kertaa aerobisen treenin (crosstrainer. juoksu, sulkapallo). Millä tavalla sinulla sätki jalat ja millainen kipu näissä oli? Itselläni sätkii ja nykii kädet, jalat, vatsalihakset, selkälihakset, kaulalihakset ja silmät. Kipua on jalkapohjassa (vasen), sisä reisi- ja pohjelihaksessa, polvien taipeissa, sormien nivelissä, polvien nivelissä, kyynärvarren nivelissä ja vasemmassa ranteessa. Lihakset tuntuvat koko ajan yli aktiiviselta mutta voimat ei ole kadonnut. Olen käynyt OMT-fysioterapeutilla joka ei ole havainnut vielä tähän mennessä liian kireitä lihaksia muutakuin jaloissa eikä virheasentoja ole löytynyt. Vaivat on suhteellisen ärsyttäviä mutta ei toki estä normaalia elämää mikäli vaivat ei pahene. Epätietoisuus on ehkä pahin seuralainen mikä tulee lihasnykinöiden mukana, joka sitten ruokkii itse itseään :)

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2014 07:08 

Kysyin kerran fysiatrilta, että kuvaako urheilijoiden ylikunto käsite minun lihasten tilaa, kuvaa, syntymekanismi on erilainen
- urheilijoilla se syntyy liiallisen harjoittelun, urheilun ja riittämättömän lihashuollon ja levon seurauksena
- minulla tavallinen arkielämä piti kierrettä yllä, sillä en ollut tietoinen nivelten yliliikkuvuiudesta, vaan luulin olevani kankea,
- yliliikkuvuutta oli eniten selässä, joten sen takia selän lihaksiin kohdistui tavallista suurempi rasitus niiden tukiessa yliliikkuvia niveliä
- alkuun oli kipuja jaloissa, alaselässä ja niskassa ja hartioissa
- itse en ymmärtänyt eikä kukaan ohjannut minua, niin lihasrasitus sai rauhassa levitä koko kroppaan niin että kaikki lihakset menivät koviksi ja niiden aineenvaihdunta häiriintyi ja elimistö oppi väärän tavan reagoida rasitukseen
- yritin välillä harrastaa liikuntaa, mutta se vei minua huonompaan kuntoon, ei ollut sopivaa
- kuntoutuksessa ohjattiin harrastamaan vesiliikuntaa, mutta uida en saanut niskamuutosten kanssa, minulla on toinen tukikauluri jota pidän vesijumpassa ja toista autossa ollessani, vesi on hyvä elementti, sillä se tukee lihaksia ja niiden aineenvaihduntaa samalla tavalla kuin lymfaterapia
- vesiliikunta oli kevyimmillään sitä että olin vain vedessä tai käytin pieniä ”kasvoja” käsissäni, ne toi liikkeisiin vastusta
- käyn vesijumpassa 2 kertaa viikossa ja kerran venyttelyjoogassa, jouduin koko ajan keventämään rasitusta; 3 kertaa viikossa tapahtuva liikunta katsottiin riittäväksi, joogan olen jättänyt oik käden kipeyden vuoksi
- lisäksi fyssari ohjasi venyttelyharjoitusten tekemisessä, niitä täytyi tehdä vähän, koska olisin rasittunut liikaa, eikä saanut olla seuraavana päivänä olla kipeä liikunnan takia tai oli tehnyt liikaa
- nivelten yliliikkuvuuden ja lihasten heikon rasitussietokyvyn takia en voi harrastaa kuntosali- tai voimaliikuntaa
- näkyviä voimakkaita elohiiriä oli mulla kaikkialla, lihaskramppien takia käytän rivatrilia ja norflexia
- ne lihakset jotka ovat sulla kipeät, niin ne tarvitsisivat lihashuoltoa, venyttelyä ja rentoutusta
- yksi tapa testata lihashuollon tarvetta on lankasuoraseisonta; käy seisomaan seinän eteen niin että alat asettaa alhaalta ylöspäin itsesi seinää vasten seisomaan. Käy ensimmäiseksi laittamassa vastakkaiseen seinään merkki silmien korkeudelle ja aseta itsesi seinää vasten järjestyksessä kantapäät-sääret-reidet-peppu-selkä- hartiat ja takaraivo siten, että katsot suoraan merkkiin, mkiäli tunnet jotain kireyttä tai kipua etkä pysty seisomaan siinä minuuttia, niin ne lihakset tarvitsisivat lihashuoltoa
- oireet ovat pahentuneet 2 raskauden ja fyysisesti raskaan työn seurauksena
- näkisin että voisit estää tilasi pahentumista sillä, että pitäisit huolen riittävästä levosta ja unesta sekä tekisit rentoutusharjoituksia

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Fri Nov 14, 2014 05:16 

Zer0 wrote:
Olen itsekkin miettinyt ylikuntoa ja sen seurauksena kireitä lihaksia. En ole tosin lisännyt liikuntaa viimeaikoina. Miten paljon Jatta liikuit ja teit lihaskuntoa? Itse käyn salilla pari kertaa viikossa ja teem pari kertaa aerobisen treenin (crosstrainer. juoksu, sulkapallo).

Aiheutuuko näistä urheiluista mitään oireita? CFS:ään kuuluu käsittääkseni lähes aina PEM eli rasituksen jälkeinen huonovointisuus. PEM tulee yleensä viiveellä ja kestää päivän tai useamman.

Itselläni 15 minuutin hölkkä aiheuttaa jo PEMin, vaikka 1,5 vuotta sitten meni vielä maratooni kolmeen tuntiin.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 15, 2014 04:19 

Jatta, kokeilin tuota lankasuoraseisontaa ja jaksoin olla helposti yli minuutin mutta kiristi kyllä alaselkää ja pohkeita. Urheilusuorituksen aikana on huippu olo ja tämän jälkeen tulee edelleen raukea ja hyvä olo. Tänään kävin pelaamassa sulkapalloa 1 tunnin ajan n. 160 keskisykkeellä. Ennen peliä koski polvien ja käsien taipeisiin ja niveliin mutta nyt taas urheilun jälkeen ei koske mihinkään. Eilen kävin kuntosalilla jossa reaktio lihaksiin oli sama kuin sulkapallossa. Illalla taas
venyttelyt ja katsotaan mitä lihakset tykkää :)

Profile  

PostPosted: Mon Nov 17, 2014 08:28 

Tunnut kestävän urheilua melko hyvin eikä urheilun pois jättämisellä ei ole vaikutusta oireisiisi, joten tuskin CFS:stä on kyse. Kun asuntonne on nyt todettu homeasunnoksi, pyrkisin muuttamaan pois saman tien, jos suinkin mahdollista, vaikka tilapäiseen majoitukseen. Homeoireet kun pahenevat mitä pidempään altistuu. On tosi surullista, että homeasuntoja ylipäänsä vuokrataan eteenpäin sen sijaan, että korjaukset tehtäisiin heti.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 17, 2014 09:33 

Tiina: joo oireet eivät ainakaan pahene urheilusuorituksen aikana. Tänään kuntosalilla tosin ensimmäistä kertaa hauislihas nyki ensimmäisien suorituksien aikana mutta helpottui kun lihas lämpesi. Olemme nyt olleet evakossa kodista noin viikon ja ainakin yskä on hieman hellittänyt. Lihasoireet eivät ainakaan vielä ole helpottanut. Omasta mielestäni vuokranantaja on hoitanut tähän mennessä tutkimukset hyvin. Kodista on otettu viime viikolla näytteet materiaalista ja ilmasta. Näytteissä saadaan tieto noin parin viikon sisällä, jonka jälkeen vuokranantaja päättää remontointi tarpeen. Homeesta olen ymmärtänyt sen, että oireet saattavat helpottaa vasta kuukausien päästä ja näistä voi jäädä pysyvät herkistymiset kemikaaleille ja materiaaleille. Lihasoireissani on merkittävää se, että ne painottuvat tällä hetkellä vasemmalle puolelle ja on kovimmillaan herättyä. Kipuja on pääasiassa pohkeessa, polvitaipeessa, ranteessa ja jalkapohjassa. Lihasnykimiset on ympäri kehoa ja ei painotu omasta mielestäni kummallekaan puolelle.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 17, 2014 11:48 

Zer0, sinähän kestät hyvin liikuntaa ja pärjäsit hyvin lankasuorassa. Lihaskuntosi tuntuu hyvältä, kun pystyt noin paljon liikkumaan. Olen nähnyt sellaisia, jotka eivät kestäneet seiosoa edes sekunttia lankasuorassa ja minä kestin muutaman sekuntin. Pohje on krampissa, niin ei tulis sen parempi tulos. Oliko sinusta yllättävää kuinka ylös me katsotaan, kun voitas kohdistaa katse alemmas ja voisimme vähentää siten lihasrasitusta.

Komppaan, onkohan sinun oireet homeperäiset. Yksi vartija altistui niin homeelle, että joutui jättämään kenttätyön ja toimii nyt kouluttajana. Olo on nyt kuulemma ihan toinen.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 23, 2014 07:59 

Jatta, joo tosiaan lihaskunto minulla on todella hyvä mutta jostain syystä oireet pahenevat levossa. Saamme sisäilmatutkimukset parin viikon sisällä ja muutamme pois vuoden lopulla. Olemme nyt olleet 1,5 viikkoa pois kodistamme ja ainakaan vielä lihasoireet eivät ole poistuneet. Oireiden helpottuminen/poistuminen on toki aina tapauskohtainen mutta mitenhän kauan tuossa keskimäärin menee?

Profile  

PostPosted: Sun Nov 23, 2014 09:20 

Zer0,

Anteeksi ettäö vastaus viipyi.

Kun en ole liikunnasta kovin hyvin perillä niin on vaikea neuvoa. kun sinun lihakset kipeytyvät tavllaan levon aikana, mutta sinä treenaat maltillisesti, niin luulisin että on kyse puutteellisesta palautumisesta. Ei kanmnata heti ajatella sairauksia, etenkin jos puuttuu ns. sairauden tunto. Luulisin, että on kyse 2-3kk tauosta ja rauhallisesta aloituksesta. Urheilijat näyttävät pitävän 2-6kk treenaustaukoja.Tauon aikan olis tärkeä tehdä lihashuoltoa.

Mietin, että tässä tilanteessa urheiluhieroja olis sinulle parenmpi opastaja, että mitä tehdä, kuin lääkäri tai minä. Ainahan sitä voi kokeilla kerran, että saako urheiluhierojalta apua.

Profile  

PostPosted: Sun Nov 23, 2014 09:35 

Jatta, kiitos neuvoista. Kävin urheiluhierojalla kun tämä alkoi ja kävin sen jälkeen pari kertaa. Hänen kommentit oli että lihakset on sormituntuman mukaan todella jumissa selässä, niskassa ja jaloissa mutta kertoi, että tälläisiä oireita tämän ei pitäisi aiheuttaa. Olen käynyt nyt myös 5 kertaa OMT fysioterapeutilla, joka oli myös vähän ymmällään oireista. OMT on auttanut oireisiin vain paikallisesti vähän aikaa (n. Päivän). OMT oli sitä mieltä, että salia ei kannata laittaa tauolle kuin kolmen kuukauden välein, jota olenkin tehnyt säännöllisesti.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 24, 2014 04:31 

Zer0, itselläni ei ole homealtistusta (tai on, mutta ei johtanut oireisiin ainakaan suoraan), joten en tunne homeongelmaa omakohtaisesti. Muiden kertomusten perusteella tietyt perusoireet kuten hajusteherkkyys yms. voivat jäädä loppuelämäksi; muuten palautuminen on, kuten arvelitkin, hyvin yksilöllistä.

Tosi hienoa, että olette jo päässeet homeasunnosta pois.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]