Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 08:51

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: mykoplasma -> cfs ?
PostPosted: Sun Nov 09, 2014 08:14 

Hei. Valitsin taas huonon päivän kirjoittaa, kun olen ihan poikki eilisen renkaidenvaihdon jäljiltä, mutta tarvisin kipeästi neuvoja tai edes jonkulaista ymmärrystä, kun sitä ei lähipiiristä heru.
Sairastamiseni alkoi muistaakseni 2010 normaalin flunssan oloisesti, pientä kuumetta ja väsymystä ja hengitystie ongelmia. Flunnssa tuntui paranevan, mutta kuumeilu ja huimaus ja voimakas uupuminen jäi, jonka vuoksi jouduin juoksemaan työterveyslääkärissä yhtenään,missä otettiin tulehdusarvoja, sydänfilmiä ja perusverikokeita niistä mitään löytymättä. Ehdin sairastaa kuukausia ennenkuin mykoplasma suostuttiin testaamaan, ja sehän sieltä löytyi, ja siihen määrättiin 2 vkoa antibioottia, joka auttoi. Olin terve melkein vuoden ja sitten sairastuin uudestaan. Taas sama tappelu lääkäreiden kanssa ja lopulta antibioottia. Sitten meni enää alle puoli vuotta kun olin taas sairas, ja kiihtyvällä tahdilla tämä mykoplasma on "uusinut" tähän viime päiviin asti.
Paitsi että nyt mykoplasma testissä ei näkynytkään enää tuoretta vastetta. Eikä tk lääkäri suostunut määrämään antibioottia, enkä sitä olisi lisääntyvistä vatsavaivoistani johtuen olisi enää voinut varmaan syödäkkään.
Pääsin kesällä pitkästä aikaa töihin, juuri edellisen antibiootti kuurin syötyäni ja olin niin innoissani, että painoin raksalla kuin hullu. Jaksoin helteestä huolimatta pinnoittaa lattioita kuminaamari naamalla, kannella hiekka säkkejä, kiivetä 13 kerrosta telineitä monta kertaa päivässä. Sellainen reipas minä yleensä olen silloin, kun olen terve. Jaksoin sitä n. 2kk kunnes taas kuume nousi. Lepäsin reilun viikon ja sain sen laskuun ja palasin töihin. Jaksoin tehdä ehkä reilun viikon töitä, ja sitten kuume nousi taas. En voinut jäädä sairaslonalle, joten painoin sairaana töitä. Silti kuume laski viikon jälkeen . Sitten säät kylmeni ja jouduin parvekehommista ulkohommiin. Kuume nousi taas.Sinnillä halusin tehdä silti urakan loppuun ja nyt sitten kärsin seurauksia.
Olen maannut sohvalla kai kolme viikkoa. Kun nousen ylös niin päässä pimenee ja joudun kävelemään pitkin seiniä. Kävelyni on hitaampaa kuin vanhoilla paapoilla. Äänet ottaa korviin ja ajattelu on yhtä tuskaa. Juttelukin ottaa voimille. Lisäksi on näitä tuttuja oireita tästä viimeisiltä vuosilta:
-päänsärkyjä
-pieni lämpö , monesti helpottaa illalla
-keskittymisvaikeudet
-uupumiskohtaukset-> tiskatessa romahtaa lattialle istumaan ja itkemään, pyykin ripustus nostaa hien niskaan ja sykkeen taivaisiin, parisuhde kinat päättyy paniikkioireisiin
-saamattomuus
-puhevaikeudet-> vääriä sanoja, unohtelu kesken puheen, keskustelu väsyttää
-"liikkuvaa"särkyä jäsenissä, lihaksissa, nivelissä, rinnassa, selässä,milloin missäki
-lisääntyvät ruoka-aine herkkyydet
-päänahassa jotai rasvaista ihottumaa
-kasvojen iho huononee päivä päivältä
-rasitus pahentaa oloja pitkäksi aikaa
-sydänoireita-> läpätystä rinnassa, kovalta tuntuva syke

Nyt meinaa jo ajatus taas katketa tästä jutusta. Mutta siis paljon on ihme oireita, joita olen mykoplasman aiheuttamana pitänyt. Ja nyt sitten viime viikkoina olen ollut niin totaalisen sumussa ja huonovointinen ilman mitään parannusta nukkumalla ja lepäämällä, että voisikohan olla ,että olenkin sairastunut cfs:ään? Ja mitä hemputtia sille asialle teen, kun lääkäreiden kanssa on ollut niin järkyttävän nöyryyttävää ja hirveää asioida jo tämän kroonisen mykoplasmankin takia, kun sitäkään ei mielletä mahdolliseksi tai vakavasti otettavaksi sairaudeksi, vaikka kuinka olisit selkeästi ihan naatti. Edelliselläkin tk käynnillä lääkäri käski minun itse katsoa häneen koneeltaan verikokeideni tuloksia, että uskoisin ettei minussa ole vikaa kun siellä niin lukee. Ja minen jaksanu edes nousta seisomaan..Onko tampereen seudulla enää ketään lääkäriä joka tuntisi mykoplasmaa tai cfs:ää? Olen alkanut kammoamaan lääkäreitä niin, että saan paniikkioireita teekoossa, eli tarvisin todellakin varmuuden siitä että minut otetaan vakavasti etukäteen.
Ainoa oikea apu mitä olen tähän mennessä saanut, on tullut täältä palstalta vertaistuen ja itsehoito-ohjeiden muodossa. Ihana kuulla,että tällaisia oireita on olemassa ja minä en ehkä sittenkään kaikkien väitteistä huolimatta ole hullu. Ja huippua kun löytyi tuo lisäravinne lista, olo helpotti välittömästi etenkin päässä,kun haki oikeita aineita (karnitiini, b12, vahva c vitamiini ym). Tosin tuo renkaiden vaihto nollasi sitten hetkellisen paranemisen.
Toivottavasti joku sai tolkkua tästä sekavasta sepostuksesta, vaikka itsekin tipuin jo kärryiltä, ja osaa neuvoa.kiitos :)

Profile  

Post subject: Re: mykoplasma -> cfs ?
PostPosted: Sun Nov 09, 2014 11:55 

En tiedä oletko huomannut, kuinka paljon täällä on kirjoiteltu mykoplasmasta. Esim. tällä alueella, Muut sairaudet ja CFS, Tiede ja teoriat, Lääkkeet... Alueellisessa keskustelussakin taisi olla jotain. Et todellakaan ole ainoa, joka epäilee saaneensa CFS:n mykoplasmasta. Kannattaa lukea näitä ketjuja. Niissä puhutaan esim. sopivista lääkäreistä. Oireesi tuntuvat sopivan mykoplasmaan, tosin "hyppivät säryt" herättävät ajattelemaan myös mahdollista borrelioosia. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että kroonisia infektioita olisi samalla kertaa useitakin.

Muutaman viikon antibioottikuurit ovat ehdottomasti liian lyhyitä mykoplasmaan, jos vaiva on kroonistunut. Yleensä tarvitaan ainakin monen kuukauden kuureja. Jotkut ovat kokeneet apua tai jopa parantuneet otsonihoidolla, joka tosin on valitettavasti varsin kallista, eikä se ole auttanut kaikkia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 12:30 

Voisitko kertoa mykoplasman IgG ja IgM tiedot tämän sairaushistorian osalta?

Oirelistassa on myös paniikkihäiriöön&ahdistustilaan viittaavaa, onko mitään sellaista koskaan todettu tai itse havaittu aikaisemmin? Mitä lisäravinteita tarkalleen ottaen syöt? Magnesium?

Yksityislääkärillä saisit varmaan parhaan kokonaisvaltaisen arvion ja "akateemisen arvauksen", mutta se vaatisi vanhojen labratulosten kiikuttamista mukaan, ettei aleta ihan nollasta.

Mykoplasman takia on esim. urheilijoita, jotka ovat vaihtaneet lajia tai lopettaneet ammattiurheilun, saaneet ylirasitustilan. On vaan diagnostisesti viddumainen juttu, että on 1000 muutakin mahdollista aiheuttajaa miksi yleiskunto menee.

Oletko asunut samassa asunnossa kuinka kauan? Otitko probioottia samalla niiden antibioottien kanssa?

Yksityisen lekuri todennäköisesti antaisi antibioottikuurin sillä perusteella, että myko on aikaisemmin todettu ja kuurit ovat auttaneet. Mutta tämä on enemmän tätä "asiakas on oikeassa" osastoa, eli kannattaa pohtia asiaa ja tehdä hiukan poissulkua ennen kuin lähtee taas tappamaan suolistonsa flooraa ja faunaa.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 12:57 

Minulle nuo paniikkioireet kuulostivat mahdolliselta (mykoplasman laukaisemalta?) lisämunuaisen vajaatoiminnalta. Ei perinteistä agorafobiaa tms (ainakaan mainittuna), vaan enemmänkin elimistön ylikuormittumista ja stressiä. Osa muistakin oireista voisi sopia siihen, vaikka nämä oireet toki epäspesifejä ovatkin, eikä lisämunuainen voisi kaikkea selittää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 11:42 

Noita iG arvoja tai muitakaan arvoja en ole hoksannut paperille koskaan pyytää, kun olen ajatellut että kyllähän ne lääkärit näkevät ne koneeltaan, kun olen koittanut aina muuttaessakin edellisestä paikasta tiedot pyytää seuraavaan. Tosin olen kyllä viimeaikoina huomannut että aika valikoivasti he niitä tietoja plaraavat, yksi maininta kriisiterapiasta papereissani tuntuu pistävän paremmin silmään, kuin toistuva . Asuntoa, työpaikkaa ja paikkakuntaakin olen vaihtanut neljässä vuodessa mobestu, etten usko homeongelman olevan takana. Paniikkikohtauksia sain ennen tätä viimeksi teini ikäisenä n. 15 vuotta sitten, nyt niitä tulee isoissa stressitilanteissa, uupumuksen yhteydessä tai alkoholia juodessa. Kylmää hikeä ja sykkeen nostoa ym oireita tulee sitten näissä teekoo tilanteissa,ja jälkikäteen olen ihan naatti koko päivän. Yksityiselle lääkärille oli tarkoitus mennä itselle joululahjaksi, kun vain tietäisi että saisi asoita siellä oikeasti eteenpäin. Antibiootit voisin saada tutun lääkärin kirjoittamaan, mutta sekään ei todennäköisesti auttaisi kovin pitkälle.Tosin juuri soitettiin ja tarjottiin töitä, että harkitsen kyllä sitäkin vaihtoehtoa tässä, vaikka kuumemittari näyttää taas 37, 3, ja varmasti saisin siellä itseni vielä huononpaan kuntoon. Juu ja noista epäspesifistä oireista, luultavasti minun selitys on tosi epämääräistä, tuolta cfs oirelistasta kun katsoin, niin monta ruksia olisin sinne saanut laittaa. Noiden kirjoittaminen uusiksi tuottaa vaikeuksia. Ehkä minun täytyy soittaa teekoohon ja pyytää kaikkia labratuloksia itselle. Eikai ne niistä sentään vielä peri maksua? Vaikka tampereenkin piti tässä kuussa siirtyä omakantaan, jolloin ne sitten olisi kai netissä luettavissa.

Voisko tuo iltasin helpottava oli viitata siihen lisämunuaisen vajaatoimintaan, kun muistan siitä lukeneeni jostain täältä? Siihen vaivaanko sitä kyypakkausta on testattu?

Ravintolisiä syön magnesium sitraattia, b12 methycobalamin, c vit.1000mg, acetyl l- karnitiinia, d vitamiinia, sinkkiä, kromia, l-glutamiinia, lisäksi pakuri teetä, raakaa inkivääriä ja spiruliinaakin yritän syödä hampaat irvessä :) ja joskus melatoniinia nukkumiseen, mutta ei ole tarvinut viime aikoina, uni tulee kyllä, muttei virkistä yhtään.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 12:15 

Omakantaan tulee alkuvaiheessa vain uudet kirjaukset, ei yhtään mitään historiaa. Omat tiedot pitäisi saada terveyshuollosta maksutta ainakin kerran vuodessa, tosin ajatus siitä, että saisi puhelimella edes yhteyden terveyskeskukseen ja että lähettäisivät jotain paperia, huvittaa itseäni kovasti. Jos on tottunut yksityiseen työterveyteen niin arvauskeskus voi olla aika kylmä rätti naamaan ja vähän sellainen wtf-kokemus.

Itselläni 37.3 tarkoittaisi aivan selkeää infektiota ja kuumetta. Nythän on tosin syksy ja kaikenmoiset virukset liikkuu.

Eikös karnitiini ole enemmän kehonrakentajien juttuja? Itse käytän karnosiinia hermojen rauhoitteluun. Lisäravinteita ei kannata ottaa illalla, osa toimii piristeenä kuten D-vitamiini.
Mikäli juot kahvia niin kannattaa vähentää, kofeiini ei oikein sovi stressaajalle.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 12:38 

Kyllä teekoo on ihan tuttu paikka, (juurikin rättiä naamaan!) vaikka välillä päässyt työterveyslääkärin hoiviinkin. Työterveyslääkärit ovat oikein avuliaita kaiken sellaisen suhteen, minkä on työnantaja listannut maksettavaksi. Mutta esim. mykoplasman testaus ei automaattisesti kuulu siihen listaan. Meidän lähi teekoon puhelinvaihde on onneksi paikan mukavin työntekijä, hän on mulle ennenkin tarjoutunu lähettään esim sairastodistuksia, kun en ole jaksanu kävellä tuota kilometriä sinne hakemaan:)Karnitiini näyttäisi tietojen mukaan avittavan tuota imeytymistä, joka on ollut ilmeisesti ongelmana tämän mykoplasman kanssa, kun ne pienet perkeleet tuolla kehossa syö mun raviteet. Monia muitaki ravinteita harkitsin, mutta piheys iski. Tää kombo nyt kuiten tuntu ainakin auttavan, pystyn esimerkiksi kirjoittelemaan tänne edes jotain, joka ei ennen tätä hevoskuuria onnistunu millään. Yritin kyllä, mutta väsyin aina kesken.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 03:36 

Karnitiini on ehkä tärkein yksittäinen CFS:n hoidossa käytettävä lisäravinne.

Oireiden helpottaminen iltaisin voi viitata lisämunuaisen vajaatoimintaan, vaikka muitakin syitä tällaiseen saattaa olla. Joka tapauksessa Kyypakkauksesta pientä murua testaamalla ei mitään menetä.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 04:03 

Voikohan tuosta karnitiinin nopeasta avusta olooni päätellä, että minulla sitten olisi cfs, eikä enää vain mykoplasma? Olo on ainakin aiempaan verrattuna kokonaisvaltaisemmin uupunut, varsinkin rasituksesta tulee selkeämmin ja herkemmin oireita kuin ennen. Minulla tuli nyt aika terveyskeskuslääkärille joulukuussa, kannattaako sille edes mainita cfs epäilyistä, mimmoisia kokemuksia ihmisillä on tästä? Tai onko mitään testejä joita voisi siellä yrittää teettää, ettei ihan turhaan menisi, esim. voiko sitä lisämunuaisen vajaatoimintaa/uupumusta jotenkin mitata?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 04:07 

Ja anteeksi jos kyselen täällä jo kysyttyjä kysymyksiä, olen yrittänyt löytää vastauksia teksteistä,mutta lukemista on niin paljon, ja varsinkin kaikki tekstit jossa vilisee lukuja ja vaikeita sanoja menee mulla tällä hetkellä yli ymmärryksen

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 05:14 

En usko, että karnitiinin tehosta voi päätellä oikein mitään. Sitä on käytetty myös esim. MS-taudin uupumuksen hoidossa ja jotkut terveetkin ihmiset kokevat sen energisoivana. Ja esimerkiksi Crohnia ja ADHD:tä sairastava kaverin äitikin on hyötynyt siitä paljon. Tärkeintä on, että sinulla se auttaa.

Sehän ei ole mitenkään selvää, että onko krooninen mykoplasma sama vai eri sairaus kuin CFS. Tai että missä vaiheessa mykoplasma, yleensä kuitenkin akuutti infektio, "muuttuu CFS:ksi". Tai mitä eroa on mykoplasma-CFS:llä ja vaikkapa virus-CFS:llä, muuta kuin että mykoplasmaan antibiootit yleensä auttavat.

On paha sanoa, kannattaako CFS-epäilystä mainita tk-lääkärille. Luultavasti siitä ei ole hyötyä, mutta tuskin siitä on haittaakaan, ainakin jos olet valmis olemaan siitä hiljaa, jos lääkäri tyrmää asian, etkä ala "inttää".

Lisämunuaisen vajaatoimintaa voi testata verestä mitattavalla aamukortisolilla, joka on vielä tutkimus, jonka moni terveyskeskuslääkärikin suostuu määräämään, esim. minulle joskus 2000-luvun alussa. Ongelma on se, että läheskään aina lievemmät ongelmat eivät siinä näy. Eli testi kannattaa ehdottomasti tehdä, mutta se voi olla turha, vaikka sinulla ko. ongelma olisikin. Kyypakkaustesti on siinä mielessä luotettavampi, mutta eihän sellaisella "tuloksella" toki saa tarvittaessa lääkitystä pyydettyä.

Kilpirauhaskokeet kannattaa varmasti yrittää pyytää. Ja näistäkin aina tarkat numerot itselle talteen, nämä ovat juuri niitä kokeita, joista lääkäri usein sanoo, että "tulokset olivat ihan normaalit", mutta enemmän aihetta tunteva voi numeroista sanoa, että eipä muuten olekaan.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 05:23 

Joo kilpirauhasarvoja onkin testattu, ja juurikin sanottu olevan normaalit. Täytyypä yrittää ne labrat pyytää itelle, piti jo tänään, mutta niin tää meni taas ihmetellessä ohi tääki päivä. Kiitos nopeasta vastaamisesta, mukavaa kun voi jollekkin jauhaa tästä ilman vastareaktiota ja väitteitä että minulla on kuukautisista johtuvaa lämmön heittelyä, tai syysflunssa tai kaamosmasennus tai liikunnan puutteesta johtuva huono kunto tms. Itse kun kuiten pelkää ihan tosissaan menettävänsä työkyvyn ja elannon ja kaiken mistä nauttii.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 10:44 

Testasin kyypakkausta ja huh että voiki vaikuttaa joku lääkkeen murunen oloon näin vahvasti ja nopeesti!? Jaksoin pukee ja kävellä kauppaan ja puhuu yli tunnin puhelimessa! Uskomatonta. Sivuoireina tuli vain hirvee hiki vähäks aikaa ja pientä tärisevää oloa. Kuinkahan useesti tuollaista murua uskaltaisi ottaa? Jos ajattelisi käytettävän tämmösis pakolliset menot tilanteissa?

Profile  

PostPosted: Mon Nov 10, 2014 11:51 

Jos kyseessä on tosiaan tabletin murunen tai pieni pala, niin siitä ei ole periaatteessa mitään haittaa. Yksi tabletti on 50 mg ja ihmisen kortisolin päivätuotanto on noin 15-30 mg (joidenkin mukaan selvästi enemmänkin jos on krooninen sairaus). Eli jos otat vaikka 1/8 tablettia, niin sehän on paljon vähemmän eikä siten lamaa lisämunuaisten omaa toimintaa. Mutta hydrokortisonia pitäisi ottaa aamulla, silloin on elimistön omassa erityksessä selvä "piikki". Vaikutusaika on tosin lyhyt ja joillain auttaa uneen kun ottaa esim. 2 mg illalla - mutta sellaista annosta alkaa olla aika vaikea noista 50 mg tableteista veistellä...

Mutta nyt kun näyttää siltä, että lisämunuaisessa olisi jotain vikaa, olisi hyvä saada se aamukortisolikoe ja toivoa, että vika näkyisi siinäkin asti...

Profile  

PostPosted: Tue Nov 11, 2014 12:03 

Olisi varmaan kannattanut ottaa tosiaan aamulla, kun nyt tuntuu ,ettei varmaan uni tule silmään, kun on niin virtaa.Tosin aamusta on muutenkin niin takkuinen olo, että mieluummin sitten vietän tätä "laatuaikaa" iltaisin, kuin herään aamulla aikaisin murjottamaan ja vahtaamaan uusintoja teeveestä. Täytyypä tässä alkaa kokoamaan listaa oireista ja testeistä sun muista lääkäri käyntiä varten, kun nyt on niin pystyvä olo, ja kun on viisastunut tässä päivän mittaa.kiitos:)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]