Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Homesairaus armeijasta - nyt CFS?
PostPosted: Thu Dec 18, 2014 03:30 

Olen parikymppinen mieshenkilö jolla sairastelutaustaa jo vuosia.

Kaikki alkoi armeijassa, jossa olin käytännössä koko 180vrk palvelusajan kipeänä testatusti homeen takia. Söin valtavasti antibioottikuureja. Jatkuvaa lämpöä, jaksamattomuutta, päänsärkyä, poskionteloturvotusta, kurkkukipua, nuhaa. Mykoplasmaa ei testattu missään vaiheessa.

Siviiliin päästyä sama rumba jatkui vuoden päivät välillä parempana välillä huonompana. Tämän ajan olin työttömänä. Suurimpina oireina pidin herkästi nousevaa ruumiin lämpöä (nousu 37) joka ilmeni varsinkin fyysisen rasituksen jälkeen. Hikoilu on myös piinaavaa: Pelkkä kävely saattaa laittaa paidan märäksi. Poskionteloissa minulla ei koskaan ollut ongelmia: Armeijan jälkeen jatkuvaa turvotusta / suuri herkkyys sille.

Jollain tapaa oireet hävisivät jossain vaiheessa ja pääsin töihin. Tulin kumminkin talvella taas kipeäksi: Lääkäri ei ollut innokas mykoplasmakokeeseen jota itse epäilin. Asia testattiin ja mykoplasma löytyi: Lääkäri sanoi kumminkin että tauti on siinä vaiheessa ettei lääkitystä aloiteta. Tämä tapahtui 2013 talvella.

Täytyy sanoa että on vaikea arvioida "terveitä" kausia jatkuvan sairastelun jälkeen. Terve kausi on voinut myös olla sitä, että oireita on edelleen mutta ne ovat olleet helpompia kestää ja ajatellut olevansa terve.

Kesä 2014 tuntui alkuun hyvältä, kuntoilu sujui ja en kokenut mitään oireita olevan.
Jossain vaiheessa kesää kohtasin valtavan psyykkisen stressin. Samoihin aikoihin alkoi taas flunssaoireet: Poskiontelooireita, lievää 37 lämpöilyä, kurkkukipu joka on ollut vaihtelevaa, yskää joka on vaihdellut ja hävinnyt kokonaan, limaa hengitysteissä.

Tätä jatkunut nyt 2 kuukautta eikä olo ole parantunut, vaikuttaa valtavasti elämänlaatuun ja yleiseen jaksamiseen. Lääkärissä juostu paljon, testejä otettu valtavasti. Psyykkisestä stressistä johtuen olen joutunut taistelemaan myös masennusta vastaan. Olen kumminkin alkanut miettimään onko olossani jotain muutakin kuin tuo psyykkinen stessi, johtuuko masennusoireet jostain muustakin varsinkin kun en koe itseäni terveeksi fyysisellä tasolla.

Taulukko on vähän sekava mutta 1. arvo on Tulos, 2. arvo on Minimi ja 3. arvo on Maksimi

Päivämäärä Tutkimus Tulos Min Max
16.12.2014 Alaniiniaminotransferaas 87 10 70 U/l Näytä:
16.12.2014 Glutamyylitransferaasi 15 10 80 U/l Näytä:
16.12.2014 Kreatiniini 70 60 100 µmol/l Näytä:
16.12.2014 Glukoosi 5.0 4 6 mmol/l Näytä:
16.12.2014 Lipidit Tehty
16.12.2014 Kolesteroli 3.7 5.0 mmol/l Näytä:
16.12.2014 Kolesteroli, high densit 1.3 1.0 mmol/l Näytä:
16.12.2014 Kolesteroli, low density 1.8 3.0 mmol/l Näytä:
16.12.2014 Triglyseridit 1.13 2 mmol/l Näytä:
16.12.2014 Perusverenkuva Tehty
16.12.2014 Leukosyytit 5.8 3.4 8.2 x10^9/l Näytä:
16.12.2014 Erytrosyytit 4.66 4.30 5.70 x10^12/l Näytä:
16.12.2014 Hemoglobiini 147 134 167 g/l Näytä:
16.12.2014 Erytrosyytit, tilavuusos 42.2 39.0 50.0 % Näytä:
16.12.2014 Erytrosyytit, keskitilav 90.6 82.0 98.0 fl Näytä:
16.12.2014 Hemoglobiini, keskimassa 31.5 27.0 33.0 pg Näytä:
16.12.2014 Hemoglobiini, keskimassa 348 320 355 g/l Näytä:
16.12.2014 Trombosyytit 213 150 360 x10^9/l Näytä:
28.11.2014 Kilpirauhaspaketti Tehty
28.11.2014 Tyreotropiini 0.83 0.40 4.00 mIU/l Näytä:
28.11.2014 Tyroksiini, vapaa 18.37 10 21 pmol/l Näytä:
27.11.2014 Lasko 2 1 15 mm/h Näytä:
27.11.2014 Leukosyytit 5.3 3.4 8.2 E9/l Näytä:
27.11.2014 C-reaktiivinen proteiini <8 0 10 mg/l
23.04.2014 C-reaktiivinen proteiini <8 0 10 mg/l

Olen alkanut pelätä onko minulla kohta CFS. Joitakin oireita:
-10 tunnin unet eivät vie uupumusta pois. Hereillä ollessa ei suoraan väsytä, mutta olo on vetämätön jaksamaton.
-Tajunnan taso tuntuu hämärältä. En koe että olen vanha terävä oma itseni joka ajattelee selkeästi. Järki juoksee hitaasti, sosiaalisissa tilanteissa koen itseni usein tyhmemmäksi kuin muut.
-Kuntoilu onnistuu ja jollain tapaa parantaakin oloa.
-Aamut ovat vaikeimpia: Ikäänkuin iltaa kohden olo helpottaa.
-En näe painajaisia mutta unet on jotenkin ahdistavia ja aamulla olo on kaikista pahin ja ahdistunein. Nukkuminen ei tunnu hyvältä niinkuin ennen.
-Jatkuva limaneritys, poskiontelooireet, kurkku oli aluksi kipeä ja oli yskää. Yskä hävinnyt. Kurkku kuivaa helposti eikä tunnu täysin terveeltä.
-Ruumiinlämpö 37. Sisällä ollessa saattaa olla vähän alempi, mutta ulkoilu ja varsinkin fyysinen rasitus nostaa sitä
-Verenpaineet eivät ole hyvät vaikka fyysinen kunto on hyvä ja ruumiinpaino reippaasti normaalilla puolella
-Hiuksia irtoaa tosi helposti päästä, joka ei ole minulle normaalia.
-Varsinaista päänsärkyä ei ole, mutta outo tunne päässä
-Unohtelen asioita valtavasti. Muisti on huono
-Liikunnalla ja kattavalla lisäravinnepaketilla yrittänyt saada oloa paremmaksi (C-vitamiinit, Omega, D-vitamiini, monivitamiinivalmiste) mutta ei tunnu auttavan

Kilpirauhaspakettitesti ei mennyt aivan putkeen : Se piti ottaa eri päivänä, mutta otettiinkin heti. Olin syönyt, käyttänyt nikotiinia+kofeiinia. Lääkäri sanoi että ei vaikuta testituloksiin, onko näin?

Profile  

Post subject: Re: CFS?
PostPosted: Thu Dec 18, 2014 09:50 

Miten homealttiissa ympäristössä olet nyt? Asutko kerrostalossa vai rivi/omakotitalossa? Kärsitkö korkeasta vai matalasta verenpaineesta ja onko sinulla kotimittaria? Mitä se Mykoplasman IgG silloin oli? Antibiootit tuhoaa myös hyvät pöpöt, oletko syönyt probiootteja? Asioitko työterveydenhuollossa vai missä? Onko sinulle tehty yliopistollisen tason tutkimuksia? Missä määrin käytät alkoholia?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 19, 2014 07:38 

Sinullahan on jo kaksi erittäin hyvää johtolankaa, jotka todennäköisesti selittävät tilanteen: home ja mykoplasma. Ne tietysti sekoittavat pakkaa, kun molemmat aiheuttavat hengitysteiden oireita. Siitä kiistellään, ovatko noiden aiheuttamat krooniset sairaudet sama kuin CFS. Ainakin niissä on paljon samaa, mutta homesairaus voi parantua (ei aina) poistamalla homealtistus ja mykoplasma antibiooteilla tai otsonihoidolla. Tietysti nyt on avainkysymys tuo, että oletko yhä homeympäristössä vai et. Joskus hometta voi jäädä keuhkoihin ihan infektioksi asti, jolloin sienilääkekuuri (antifungaalit) voi auttaa.

Tuo maksa-arvo ALAT nyt ainakin kiinnittää huomion. Sitä voivat nostaa alkoholi ja melkein mikä tahansa lääkitys joillain ihmisillä. Jotkut lisäravinteetkin, noiden mainitsemiesi ei pitäisi. Kaipa hometoksiinitkin voisivat nostaa. Oliko lääkärillä mitään näkemystä siitä, mikä sitä arvoa sinulla nostaisi? Miehillä tulee aina mieleen hemokromatoosi, mutta hemoglobiini ei siihen viittaa. Useimmat sienilääkkeet ovat aika ikäviä maksalle, mikä on hyvä pitää mielessä, jos saisit jonkun lääkärin kokeilemaan sinulle mahdolliseen jäämähomeeseen.

En suosittele monivitamiinin käyttöä, koska lähes kaikissa monivitamiineissa on foolihappoa (ja tästä taas muualla sivustolla enemmän).

Kilpirauhastesteissä käsittääkseni olennaisinta on se, että ne, etenkin TSH, otetaan aikaisin aamulla, 8-9 aikaan. Tietääkseni ainakaan syöminen ei niihin juuri vaikuta, mutta kellonaika kyllä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Dec 20, 2014 01:12 

En ole enää homeympäristössä.

Alkoholin ystävä en juurikaan ole. Muutama viikonloppu putkeen on tullut yhtenä päivänä nautittua n.12 annosta.

Verenpaine on korkeahko, kotimittarilla seuraillut.
mykon lgG:stä ei ole tietoa, testitulos ilmoitettiin puhelimella
Probiootteja en ole syönyt
Työterveyshuollossa asioinut nyt, vuosia sitten kunnallisessa.
Yliopistotason tutkimuksia ei ole tehty.

Olen maininnut työterveyslääkärille homehistoriasta ja aikaisemmasta mykoplasmasta, asiaa ei kuitenkaan ole kovin vakavasti otettu. Nuo testit on käytännössä ainoat, jolla asiaa on tutkittu.

Nyt taas olo hieman parempi: Räkää liikkuu edelleen, hiki tulee helposti. Yskää ei käytännössä ole, mutta tuntuu että keuhkoputki on jatkuvassa tulehdustilassa ja limaa nousee ( En tupakoi juurikaan.)

Onko jatkovinkkejä miten kannattaisi lähteä asiaa tutkimaan?

Lääkärin puheille en ole päässyt maksakokeiden jälkeen

Profile  

PostPosted: Sat Dec 20, 2014 01:59 

Probioottien hommaus nyt olisi ainakin captain obvious, se oma suolistoflooran tuhoutuminen antibiooteilla heikentää mm. immuunipuolustusta ja tupakasta täydellinen, elinikäinen luopuminen.

Jos edellisestä Mykoplasman testistä on kulunut vuosi niin nyt olisi ihan järkevää ottaa uusi vasta-ainetesti. Se vaan on hyvin epämääräisesti tulkittavissa ja osa lääkäreistä ei halua edes kuulla koko verikokeesta, mutta näkisi nyt kuitenkin että onko vasta-aineet nousussa vai laskussa ja onko IgM positiivinen. Maksa-arvo pitäisi myös mitata uusiksi, toki osalla ihmisistä se on ihan synnynnäisesti koholla, ilman ryyppäystä.

( Jotain labratuloksiasi voi btw olla jo täällä: http://www.kanta.fi/omakanta )

Käsitykseni mukaan CFS:ssä pitäisi kärsiä matalasta verenpaineesta ja kuntoilu ei todellakaan paranna oloa. Ehkäpä olet ihan tyypillinen lääkärin asiakas/potilas, lämpö hiukan koholla, kurkkunenä ongelmaa, väsynyt olo, verenpaine korkealla jne... eli ei mitään jatkotoimenpiteitä jos peruskokeet kunnossa. Kannattaa lisätä magnesium lisäravinnelistaan ellei ole jo ja rajoittaa suolan käyttöä. Kuntoilun suhteen varovaisuutta, jotkut infektiot kuten mykoplasma ärhäköityy sellaisesta.

Jotain Strepsils/raaka valkosipuli juttuja voi tietysti kokeilla kurkkuun, helpottaisiko oloa. Jos immuunipuolustusta haluaa parantaa maksimaalisesti niin Epicor tilaukseen iherbistä airmailina. Mikäli oireet noudattaa ulkoilman kosteuden tasoa niin sitten homekyssäri on taas pinnalla. Ihan heti ei varmaan kannata paukata työterveyslääkärille ettei jää naama liiaksi muistiin...

Profile  

PostPosted: Sat Dec 20, 2014 05:52 

Probiooteissakin on se, että ne eivät ole yksi entiteetti. On olemassa hyviä ja vähemmän hyviä probiootteja, mutta ennen kaikkea kyse on siitä mikä yksittäiselle ihmiselle sopii. Jotkut kalliit, hienot probiootit ovat olleet minulle yhtä tyhjän kanssa, muutama edullisempi toimii hyvin. En tosin tiedä, mikä probioottivalmiste olisi "optimoitu" antibioottien heikentämälle suolistolle. CFS:ssä sanotaan, että bifidobakteereista on pulaa. Oman kokemukseni mukaan taas pitää olla muiden ohella Lactobacillus paracasei, tai mömmöstä ei ole hyötyä. Mutta jonkun muun kokemus voi olla ihan eri. Itselläni kombuchasta huomaa selvän vaikutuksen, kefiiristä ei.

Helposti saatavista probiooteista minusta ainakin Gefilus-tehojuoma tuntui hyvältä. Yleensäkin jugurteissa yms on paljon enemmän bakteereita kuin halvoissa ja kohtuuhintaisissa pillereissä, vain huippukalliissa voidaan päästä samanlaisiin lukemiin.

Kyllä minusta jotain on pielessä, jos maksa-arvo on noin korkealla. Tosin jos alkoholia on otettu reippaamman kanssa vähän ennen testiä, voi johtua ihan vain siitäkin.

Kaikki CFS-potilaat eivät kärsi matalasta verenpaineesta ja joillain se voi olla kohollakin.

Keuhkoille tekee hyvää asetyylikysteiini (joka on muuten erityisen hyvä myös maksalle). Sitä käytetään ihan joidenkin keuhkosairauksien virallisessa hoidossa, mutta sitä saa myös lisäravinteena. Se ohentaa limaa, toimii antioksidanttina ja tehostaa immuunijärjestelmän toimintaa. Ei se mitään tietysti _paranna_. Mullein (ukontulikukka) on myös tosi hyvä röörien tyhjentämiseen, mutta jostain syystä sitä ei Suomesta oikein löydä.

Kuinka varma siis olet, että et ole enää homeympäristössä? Onko se tutkittu (ja miten) vai mistä tämä tieto tulee?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Dec 20, 2014 06:39 

Olen k.o ympäristössä ollut myös terveenä.

Kuntoilu selkeästi pahentaa oireita. Juostu lenkki nostaa lämmön 37.1 jonka jälkeen hikoiluttaa myös levossa. Hikoilu ei ole suurta, mutta pienellä fyysisellä ponnistelulla saa helposti karpalot otsalle. Levoton olo on myös jatkuvasti. Pienen pientä yskää limasta johtuen. vaikuttaa myös siltä että oireet pahenevat jos saa kylmää: hieman puutteellinen pukeutuminen ulkoilmassa johti kurkun pahempaan kipeytymiseen joitakin viikkoja sitten.
Nukutun yön jälkeen lämpö on taas hieman alempi: Ei kuitenkaan se mikä minulla normaalisti on normaalilämpö. Tästä johtuen olo ei ole hyvä vaikka lämpö alle 37 olisikin.

Kuntoilusta on vaikea luopua koska se on ainut millä saan itseäni pidettyä kasassa. Taustalla on myös aika suurta psyykkistä stressiä ja sitä kuntoilulla hoidan parhaani mukaan. Masennuslääkkeitä en aio käyttää ellei ole aivan pakko. Olen kuitenkin tullut siihen päätelmään että jos olisin terve fyysisesti, ei oloni olisi ollenkaan näin huono.

Lääkärikäyntini ovat eskaloituneet siihen että olen ollut sairaslomalla masennuksen takia ja psykiatrin puheilla. Nyt alkaa kuitenkin tuntua siltä, että sairastelu selittää olotilani tällä hetkellä lähes kokonaan enkä ole psykiatrin tarpeessa.

Tauti alkoi perusflunssalla ja 2kk kuluessa tasoittunut tähän samaan mistä olen kärsinyt ennenkin. Kierre alkaa aina samalla tavalla. Vaivaa ei ole millään ihmelääkkeellä saatu koskaan hoidettua: Ajan kanssa oireet ovat vaan helpottaneet. Käytännössä homma on toiminut niin että olen säännöllisesti käynyt lääkärillä oireiden takia ja kouraan on jäänyt antibiootteja joita olen syönyt varmasti aivan liikaa. Tämä kesä oli hyvä terve kausi ennen sairastumista. En ainakaan kokenut itseäni sairaaksi ja koko sairastelu oli unohtunut mielestä. Jälkikäteen ajateltuna kun katsoo aikaa ja paria vuotta kun tauti alkoi, on sillä ollut ajoittain erittäin suuri vaikutus fyysiseen jaksamiseen ja päänsisäiseen ajatteluun. Muistan myös menneisyydestä oireiden välillä helpottaneen ja jonkin ajan kuluttua taas pahentuneen.

Tarkoitus varata aika lääkärille noiden testitulosten johdosta. samalla olisi varmaan viisasta hommata kunnallinen potilasrekisteri työterveyteen. Eikö näitä lähetetä pyynnöstä? Siitä selviäisi sairastelu kokonaisuudessaan mm. sairastettu mykoplasma

Profile  

PostPosted: Sun Dec 28, 2014 01:33 

Voisitko mitata itseltäsi ortostaattiset paineet muutaman kerran? Liikkumisen aiheuttama lämmönnousu saattaa selittyä lisämunuaisen ongelmilla ja matalat ortostaattiset paineet taas kielivät kortisolin puutteesta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]