Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 11:00

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Oiskohan mulla CFS
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 10:21 

Hei,

Olen 21-vuotias nuori tyttönen. Labratulosten perusteella perusterve, mutta oikeasti todella uupunut, voimaton, väsynyt. Taustoistani, olen ollut koko ikäni tosi urheilullinen ja kaikessa mukana. Kuitenkin viime vuodet ovat menneet vaan kotona levätessä, sillä väsymys estää opiskelun ja haittaa arkiaskareitani. Päiväni menevät kuin sumussa, hidastetussa leffassa, aivosumuksi tätä kai sanotaan ja se mielestäni kuvaa tilaa erittäin hyvin.

Kirjoitin lukiosta pari vuotta sitten ja jo kirjoitusten aikaan olin uupunut mutta jaksoin ne juuri ja juuri suorittaa loppuun saakka, ne menivät miten menivät. Minulle sattui myös vuonna 2010 melko vakava liikenneonnettomuus, mutta siitä olen kuntoutunut. Päässäni ei ole mitään vikaa, masennuksesta ei ole kyse kun intoa ja unelmia olisi vaikka kuinka paljon mutta ei ole jaksamista niiden toteuttamiseksi! :(

Kunnallisen puolella on koitettu hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaani, mutta siihen ei ole tyroksiini purrut eikä olo ole sillä korjaantunut. On tutkittu vaikka mitä endokrinologien toimiesta, mutta mitään vikaa ei ole löydetty... :S

Listasin tuohon alle helposti luettavaan formaattiin oireita, joista kärsin. Pahimmat oireet ovat uupumus ja päänsärky. Uupumukseen ei edes auta, vaikka nukkuisin hyvät yöunet, olen aina väsynyt, myös juuri herättyäni. Monesti menee aamuneljään- tai viiteen ennen kuin saan unta, ja unimäärä jääkin monesti vähäiseksi. Oloni on kuin flunssassa, mutta kuume ei nouse. Väsymys on ajoitellen niin paha, että en jaksa edes ruokaa laittaa ja syön sitten sitä mitä nopeiten eteeni saan, tai jos vaikka paistan kanat niin en jaksa keittää enää riisejä vaan tyydyn kanoihin ja leipään. Stressinsietokykyni on olematonta, ja pienikin murehdittava/askarruttava asia vie loputkin yöunen rippeet.

Mikähän olisi järkevin tapa lähteä purkamaan oireita ja mistä apua? Voisiko tässä olla kyseessä CFS?

Oireitani:

• Uupumus
  • aivosumu
    - kognitiiviset vaikeudet
    - ei pysty opiskelemaan
    - ruoka ei välillä maistu
  • alhainen ruumiinlämpötila
    - kuume ei nouse
    - jalat ja kädet aina kylmät
  • univaikeudet
    - herätessä olo ei pirteä
  • yliliikkuvat nivelet
    - tapaturmaherkkyys, ei ehkä tähän liity mutta
  • matala hemoglobiini
  • kilpirauhasen vajaatoiminta
    - kokeiltu tyroksiinia eikä auta
  • yölliset kauhukohtaukset (2 tapausta)
  • ainainen päänsärky
    - pahin aamuisin
    - tulehduskipulääkkeet eivät auta
  • alkoholin sietämättömyys
    - päänsärky alkaa saman tien
  • erittäin huono stressinsietokyky
  • atooppinen iho
  • allergiat, pahentuneet
    - kissa-, koira-, hevos- ja heinäallergiat
  • nuha läpi elämän
  • seksuaalinen haluttomuus
  • alhainen verenpaine
    - ylös noustessa paine laskee, ortostaattinen paine
    - ulkoilu piristää hieman, samoin urheilu
    - urheilun jälkeen väsymys palaa pahempana
  • matala syke nukkuessa, päivisin korkea
  • imusolmukket kaulalla herkästi tunnistettavissa
    - ovat aika ajoin myös kipeät
  • ummetus
  • olo koko ajan aivan kun olisi kuumeessa
  • sairastun flunssaan helposti

Kiitokset kaikille jotka tämän lukivat ja tarjoavat apua :)

Profile  

Post subject: Re: Oiskohan mulla CFS
PostPosted: Thu Feb 26, 2015 12:17 

Hei,

Voi olla kyse CFS.stä, mutta enemmän minua kiinnostaa se, että oletko käynyt lääkärissä esim. terveyskeskuksessa, onko sinulle tehty mitään tutkimuksia, miten sinua on hoidettu ja mitä sairauksia on suljettu pois.

Ennenkuin tehdään cfs-dg tulisi olla suljettu muut mahdolliset sairaudet poissulkuperiaatteella.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 26, 2015 03:32 

Jos tuossa jokin viittaa CFS:ään niin yliliikkuvat nivelet. Lähes kaikki oireet sopisivat hyvin alihoidettuun kilpirauhasen vajaatoimintaan. CFS:n mahdollisuutta ei voi oikein kunnolla miettiä, ennen kuin saat kilppariin kunnon hoitoa, oli se sitten suurempi annos tyroksiinia (labroistahan ei näy, onko annos riittävä!), T3-hormoni, thyroid tai jokin näiden yhdistelmä.

Jotkut ravitsemukselliset puutokset voivat heikentää kilpirauhaslääkityksen tehoa, kuten elimistön alhaiset rautatasot. Mainitsetkin alhaisen hemoglobiinin. Oletko yrittänyt sitä nostaa rautavalmisteilla ja millä? Parhaiten imeytyvä ja vatsalle hellin on todennäköisesti rautabisglysinaatti. Entä B12- ja D-vitamiiniarvosi? Tietysti jo alhaiset rauta-arvotkin voivat aiheuttaa oireita.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Feb 26, 2015 09:50 

Tuo kuulostaa lähes täysin kilppariongelmalta. Nyt tilaamaan Nordic Labilta tai MDDltä kilpirauhaspaneeli ja etenkin RT3 koe. Tarvitset T3-hormonilääkityksen joko yksistään tai yhdistelmänä.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 27, 2015 02:26 

Tietääkö täällä kukaan että vieläkö Suomessa on sellaisia (kilppari)lääkäreitä jotka "uskaltavat"määrätä t3 hormonia onlynä siis monoterapisna tai kortisonia? Otetaan tietoa vastaan jos jollain olisi sitä!

Profile  

PostPosted: Fri Feb 27, 2015 02:40 

Kuinkahan laajaa tutkimus-arsenaalia on vedetty läpi?

Profile  

PostPosted: Fri Feb 27, 2015 02:43 

Tää on vähän tyhmää mutta lukekaa(olisin kiitollinen) tuo uusin "vaikuttaako siltä että tämä olisi Cfs:ää..) kirjoitus, jaksoin nyt kirjoittaa vähän enemmän itsestäni. Tän kirjoituksen kirjoitti mun poikakaveri joka halusi auttaa mua kun ollaan ajateltu olisiko järkevää ottaa yhteyttä Cfs:ää tuntevaan lääkäriin mutta tämähän teksti oli "pintaraapaisu".

Että mua kyllä ollaan tutkittu, vähän liikaakin kun tuntuu ettei mistään puolen löydy vilaa(somaattisesti lääkärit kääntävät mun mielenterveyden puoleen mutta sieltäkään puolen en enää sa apua kun olen saanut "puhtaat"paperit. Kävin joskus juttelemassa aina se oli niin että "iloinen osmnikäinent tyttö täynnä elämän suunnittelemia mutta alakuloinen väsymyksenä takia..."eikä koskaan väsymykseen sitten kukaan ole sen kummemmin osannut ottaa kantaa vaan kaikkea muuta yritetään hoitaa.

Ja aluksihan epäilin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Just että kädet jalat kylmi yms kuiva iho, outo suolen toiminta(vaihteleva) vaikka rn silloin sitten älynnyt että onko mulla kuumetta vai ei->olin aina ajetellut että olen jäässä kokonaan kun jalat ka sormet kylmät vaikka pää on ihan kun "tulessa"ja niin ku flunssassa jos joku osaa samaistua. Ja jatkuva päänsärky on johon syytä ei ole löydetty. Ja oudosti siedän ja sen siedä lämpöä.
Ja kunnallisella en saanutkaan apua vana yksityinen aloitti lääkityksen. Eka thyroxin sitten kokeiltiin t3:s nyt yhdistelmä ja vaihdetaan kai takasin thyroxiin. Kun on se outoa/jännä musta itsestäni että ihan sama mikä lääkitys ei se ole korjannut tätä voimattomuutta ja aicosumua-->niin olen sitten ajatellut että josko se oiskin muutakin kun pelkkä kilppari?

B12 oli mulla ylikorkea pari vuotta sitten ja nyt taas luotaispuoln mittari normaali kutn d:kin. Ennen urheilin kovaa ja joskus sitä just ajatteli että jos minulla vain ylikunto. Kun ei enää jaksanut urheilla niinkun ennen ja urheilun jälkeen kahta kauheampi väsy. Mutta ei siihenkään ole nyt auttanut lepo, oikea ravinto yms.

Ja otetaan vastaan mitkä luontaistuotteet auttaisi? Jos en kuitenkaan lääkärille pääse niin edes ensi apuun. Vaikka olen kokeillut nestemäistä monivitamiinia rautaa sinkki seleeni jodi c-vitamiinia paljon e-epa d b12 q10 joskus oli l-karnitiini, karnosiinis en ole kokeillut mut siitä halvempaa sen esiastetta beeta-antimia mut se aiheutti vain hirveää kihelmöintiä.
Enkä ole nousta muistakaan saanut sellaista selvää apua.väsymys on tullut jäädäkseen ja pysyy?:(

Rakkaat ihmiset tovottavasti jaksatte lukea pitkät kirjoitukseni. Nyt oli vaan pakko jaksaa kun ei tää muuten taida etene. En haluaisin jäädä tälläiseksi:( kun haluaisin jaksaa jatkaa "normaalia"elämää käydä koulua yms.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 27, 2015 02:54 

Jokuvaan: laajaa on. (Suosittelen lukemaan myös toisen kirjoitukseni toinen keskustelu)
Neuron puoli->epilepsia selvitettiin EEG ja mri normaali (tuli pari yöllistä kohtausta)
Endoktinologia->kilpirauhanen anemia..niihin saatu apua ja kait jo korjattu mutta tuloksetta
Käyn jatkuvasti fysioterapiassa kun asentojen korjaus->nivelet liikkuvat niin pahasti yli
Psykiatrian puoli:ei diagnoosia mutta kävin juttelemassa psykologilla aika pitkään kaikesta elämän asioista mutta ei masennukseen liittyvää esimerkiksi. Mutta aina kertomuksessa tulee ilmi mun väsymys. Mutta loppukäynnillä kun kävin psykiatrilla niin se ei osannut sanoa ku epätavallinen ahdistuneisuus paniikkihäiriö?:0 olin kertonut nämä kaikki oireet yms. Niin luuli varmaan sitten että keksinyt kaiken? Tää aina varjostaa ärsyttävästi esim endon käyntejä kun se ajattelee että mielessä vika. Mutta ri siis lääkitystäkään ole ollut enkä ois ottanukku tuntuu ettei mielessä vika.

Tkn kautta peruslabroja, allergiat pahentuneet astma seuranta.. Mitähän vielä.

Fysiatrilla olen käynyt niskan revähdysten takia ja sen luona sekä kirurgilla kun kädet puutuu niin ekmgstä jo tällä iällä löydettiin canalis carppi mutta en mennyt leukakuttaa. Ei näihin muihin oireisiin nähde ole niin suuri_>tai yksinkertaisesti en ole jaksanut mennä leikkaukseen.

Aivot kuvattu myös huimaukseb päänsäryn takia->ei aivokasvainta eikä muuta löydetty.

Holter ekg. Kai normaali sydän muuten että minulla välillä sydämentykytyksia(varsinkin kun t3 lääke käytössä) yöllä syke jopa 30 mutta päivän keskiarvo 100

Huimaus verenpaine matala!! Ja kukaan ei osaa auttaa tätä? Siis kun nousen seisomaan se laskee? En älyä tätä?
Sauna kans just tämän takia paha.
Atooppinen iho tk ihan normaalia kulma ja tällee ... Mulla on yliliikkuvien nivelien takia niin paljon tapahtunut kaikkee ja senkin takii kipeetä niin en sit osaa sanoa voisiko taustalla olla fibromyalgi

Niin ja särkylääkkeet eivät auta ja alkoholin sieto nykyisin nolla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]