Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 05:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Ylikunto vs. väsymysoireyhtymä
PostPosted: Sun Mar 01, 2015 10:51 

Heipatihei.

Takana 6-7 v systemaattista kehonrakennustreeniä (treenit 3-6x/viikko vuoden ympäri). Toki silloin tällöin otin totaalilepoviikkoja. (ei yhtään treeniä viikon aikana). Kevyitä viikkoja pidin sitten tunteen mukaan n. 4-8 viikon välein.

Viime keväänä tuli kuitenkin pidettyä tavallista pidempi treeniputki. Olisinkohan noin 10 viikkoa treenannut putkeen ilman kevennyksiä. Homma meni kuitenkin pieleen, kun viime keväänä 2014 sairastuin äkillisesti. Noh, ensin urheilijana aloin epäilemään ylikuntoa, kun ei vointi usean kuukauden aikana parantunut. Nyt sairastelua on takana kohta 10 kk.

Osa oireista on ylikunnon oireita, osa taas eivät:

Minulla ei ole ollut tavallista korkeampaa leposykettä, vain syke on välillä tiheämpää ja ajoittain voimakkaampaa. (sydän lyö tavallista kovempaa).

Kuitenkin suurin osa oireista viittaa krooniseen väsymysoireyhtymään ja tämän diagnoosin sain lääkäriltäkin. (Psykiatri). Aluksi minut ohjattiin psykiatrian puolelle, mutta kiven kovaa väitin ettei minulla ollut mitään psyykkistä. Ja lopulta uskoivatkin. Tosin yksi yleislääkäri haluaisi edelleen minulle määrätä masennuslääkkeitä mutta sanoin, minulla EI ole mitään psyykkistä.

Lukaisin netistä, että ylipäätään tämä CFS sekoitetaan Suomessa helposti ylikuntoon.

Onkohan täällä muita jotka ovat miettineet samaa; onko ylikunto vai CFS?

Toimintakykyni on tosiaan laskenut hurjasti, en jaksa siivota tai tehdä mitään arkihommeleita, käydä yliopistolla jne.

Ihan ominpäin en uskaltaisi noita satoja eri ravintolisiä alkaa CFS:ssän vuoksi (jos se nyt minulla edes on) vetelemään, vaan tarkoituksena on ensin saada selville onko minulla CFS vai ei!

Magnesiumia, kalaöljyä ja sinkkiä olen käyttänyt treenien lomassa jo aikaisemminkin, ja näitähän suositellaan CFS:ssän hoitoonkin. En usko, että noista saan mitään lisäboostia parantumiseen siis.

Profile  

Post subject: Re: Ylikunto vs. väsymysoireyhtymä
PostPosted: Mon Mar 02, 2015 10:20 

Täällä on ollut paljon entisiä urheilijoita ja ylikunnostakin on puhuttu paljon (katso esim. Search sivun yläreunasta ja hae merkkijonoa ylikun*). Erittäin runsas urheilu lisännee kyllä CFS:nkin riskiä, koska se heikentää immuunijärjestelmän toimintaa ja toki muutenkin kuormittaa kehoa, esim. HPA-akseli.

En tunne ylikuntoa niin hyvin, mutta 10 kuukautta kuulostaa minulta pitkältä ajalta toipumiseen. Mutta parhaiten asiaan osannee kommentoida urheilulääkäri. Monet urheilulääkärit tuntevat myös jossain määrin CFS:ää. Esimerkiksi krooninen mykoplasmahan on ollut urheilijoiden vaiva ja se muistuttaa paljon CFS:ää, siitä kiistellään että voidaanko se luokitella CFS:n alatyypiksi.

CFS:llä ja ylikunnolla on paljon yhteistä, mutta CFS:ään kuuluu muitakin oireita kuin ylikuntoon. Et listaa tarkemmin oireitasi, niin on vaikea kommentoida tarkemmin. Tietääkseni ylikuntotilassa ei esiinny esimerkiksi kuumetta tai imusolmuketurvotusta, vaikka ei näitäkään ole kaikilla CFS-potilailla. Lähes kaikilla CFS-potilailla on kognitiivisia vaikeuksia.

Sinänsä CFS:llä ja ylikunnolla on myös se yhteinen tekijä, että molempiin lepo on hyväksi ja liika rasitus haitaksi. Eli siinä mielessä ongelmallisempiakin poissulkudiagnooseja on. Minkään CFS-hoidon ei pitäisi sinänsä tehdä haittaa, jos CFS:ää ei olekaan (tietysti esim. epilepsia- ja psyykenlääkkeillä on usein haittavaikutuksia, mutta se koskee kaikkia ihmisiä, monilla CFS-hoidoilla on erittäin vähän haittoja). Esimerkiksi mitokondriolisäravinteita (Q10, lipoiinihappo, karnitiini, riboosi yms) suositellaan CFS:n lisäksi käsittääkseni myös ylikuntoon.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 02, 2015 12:20 

Kuinkahan laaja tutkimus-arsenaali on vedetty läpi esim infektioiden poissulkemiseksi?
Esim. kova rääkki ja mykoplasma voi sotkea kroppaa pahemman kerran.

Kirjallisuuden mukaan vaikeasta ylikunto-tilasta toipuminen voi viedä vuosia.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 02, 2015 01:12 

Oireeni:

-Herääminen ihan ok, siinä ei mitään, mutta aamupalan jälkeen alkaa usein väsyttää aika voimakkaasti, syömällä lounaan tämä korjaantuu hieman

-Pahin oireilu on tuossa 12-14 välillä päivällä, iltaa kohden vointi kohenee usein aika paljonkin.

-Nukkumaanmenossa ei ongelmia kummemmin, olen aina ollut hyvä nukkumaan

-vuorokausirytmi on ollu hieman sekaisin, mutta olen muutenkin ollut aina huono menemään aikaisin nukkumaan illalla esim klo 22:00

-uupumus, lihaksien voimattomuus, lihassäryt
-lisälyönnit, tosin nekin on nyt vähenemään päin
-päänsärky, erityisesti ohimoissa ja lihaksissa kun puree hampaita yhteen ohimon alueella
-huono rasituksensieto kyky, esim kaupassa käynti on tuskaa kun alkaa käynnin jälkeen uuvuttamaan

Vointini koheni PALJON tuossa tammikuun jälkeen, mutta urheilijana ei maltti pitänyt olla pois salilta, ja treenasin yhden viikon tammikuussa aika kovaa. Sen jälkeen vointi taas huononi, mutta n. 2 viikon jälkeen parani. Sitten oli usean viikon hyvä jakso, mutta nyt taas muutama viime päivä tämän postauksen alla huonompia päiviä.

Tuntuu, että menee parempaan päin silti vointi.

Auttakaa :D

Profile  

PostPosted: Mon Mar 02, 2015 02:42 

Eli sulla ei oo itellä printattuna tai kanta.fi:ssä labrakokeita tiedossa mitä sulta on tutkittu saatika niiden arvoja?

Terveydellä ei kannata leikkiä, eli tämän vuoden olisin poissa salilta.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 02, 2015 05:16 

Hei Bladu,

Jokin aika sitten kuin nettilehdestä, että hallikauden alkaessa joku nuori lupaava juoksija on laittanut uransa jäihin, sillä hän on pyörtyillyt arheiluhallilla vuodenvaihteen molemmin puolin eikä syytä tiedetä. Hänenb on ollut pakko malttaa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 03, 2015 05:54 

Kuulostaa kyllä aika paljon Mykoplasmalta ja se sekä liian kova treeni on saattanut uuvuttaa myös lisämunuaisia.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 03, 2015 01:58 

Noh tuota mykoplasmaan liittyy kuumeilu, ja tuossa nuo oireeni jo listasinkin. Mitään muita oireita minulla ei ole ollut.

Eiköhän tämän huonovointisuuden aiheuttanut vaan liian kova treeni. Kyllä minä omasta mielestäni treenasin liian kovaa. Bodauksessa on äärimmäisen tärkeää vaihtaa liikkeitä ja toistoalueita ajoittain, eikä jumiutua yhteen treenityyliin. Tässä taisi olla suurin virhe minulla. Kroppa ei kestä kaikkein raskaimpia perusliikkeitä vuoden (Lue: vuosia) ympäri.

Labra-arvoista: Mitään muuta ei ollut pielessä kun D-vitamiini arvo oli hurjan korkea; arvo oli 222.

Myös kokonaiskolesteroli oli hurjan alhainen, lääkäri kehoitti syömään myös tyydyttynyttä rasvaa. Tätä en ollut huomioinut aikaisemmin; sen sijaan tyydyttymätöntä ja monityydyttymättömiä olin saanut reippaasti.

Joo selvää on, että treenitauko tässä nyt tulee. Yritän kuunnella kroppaa mahdollisimman hyvin.

Kannattaa muistaa, että palautuminen ei tarkoita vaan, että lihakset palautuu vaan myös pääkoppa kaipaa lepoa.

Voihan olla, että minulle on kehittynyt lievä väsymysoireyhtymäkin, uskoisin kuitenkin parantuvani tästä koska olo menee oikeastaan joka päivä parempaan suuntaan.

Kuitenkin tukeuduin tänne CFS-verkkoon, että saisi vertaistukea ja apua sairauden diagnosointiin. :) Mutta kuten se kuuluisa MAALAISJÄRKI sanoo, treenitaukoa on pidettävä.

Harmillista, että tämä CFS on suomessa niin kehnonpuoleisesti tunnettu sairaus. Voihan olla, että minullakin on ollut 50/50 ylikuntoa ja väsymysoireyhtymää. Lääkärien mukaan kaikki olisi kuitenkin hyvin. Psyykkistä ovat minulle epäilleet, ja kyllä myönnän olen ollut liian ehdoton treenien suhteen. Tähän vaikutti tosin se, että salilla jossa treenasin, treenasi myös astetta isompia Äijiä, eli steroidit heillä pelissä. Naturaalikehonrakennus ja anabolisien käyttö on aina asia erikseen ja niillä on loppupeleissä hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa.

Toivotaan parasta kaikkien puolesta, että kaikki pysyisivät terveenä.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 03, 2015 11:04 

Sillä tavalla ylikunto ja cfs liittyvät paljonkin toisiinsa kun molemmissa on autonominen hermoston häiriöitä. Ylikunto vaan tapaa yleensä mennä ohi (toipumisaika tosin hyvin yksillöllinen) ja cfs ei niinkään usein. Täällä ollut sellaisia jolla ensin todettu ylikunto, ja jos se ei mene ohi ne on saaneet cfs-diagnoosin. Esim. tällä bloginpitäjällä http://www.jarkkolinkosuonio.blogspot.fi/ todettiin mielestäni ensin ylikunto. Itsellä POTS, joka on yksi autonomisen hermoston häiriömuotoja. Luin yhdessä vaiheessa paljon ylikunnosta vaikka en olekaan entinen urheilija - mutta esim. loppuunpalaamisessa voi tulla myös autonomisen hermoston häiriöitä. Hermosto kuormittuu liikaa.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 10, 2015 11:12 

Mulla puhkes tämä POTS kovan ylirasitustilan myötä. Urheilin kovaa ja oli paljon henkisiä paineita. Autonomisen hermoston säätely petti stressin seurauksena. Arvioisin, että saatat kärsiä samasta tilasta. Leposyke on mullaki ihan ok. Kun kroppa on liikaa pystyasennossa, heikotus, aivosumu, masennus, hikoilu ym alkavat todenteolla. POTSissa aivot ei ilmeisesti saa tarpeeks energiaa pystyasennossa. Tilasta kuntoutuu kyllä, mutta tarvii apua, esim. venlafaksiini tasaa autonomisen hermoston toimintaa, ja lisää hieman laskimotonusta. Lepo ja rauhallinen rasituksen nosto on varminta kuntoutumista. Ehkä myös kovan sykkeen nostavan liikunnan karttaminen voi olla viisasta. Itse aion jättää tulevaisuudessa saliurheilua vähemmälle ja keskittyä esim joogaan, sitten kun pystyn sitä tehdä.
Itse pyydän etilefriiniä lääkekokeiluun. Se parantaa laskimotonusta.

Edit: Lääkärini on sitä mieltä että oireideni taustalla voi olla piilevä virus tms. Että hermosto palautuu viruksen häätämisen jälkeen, nämä venlafaksiinit ja etilefriinit ovat oireiden hoitoa. Mutta aika jännä jos olisi virus, kun ei ole ollut mitään infektiota, esim herpestä näkyvissä. Kova stressi, liian kova urheilu jne voivat altistaa viruksille ja immuunipuolustus heikkenee.
No tutkimukset jatkuvat.

Edit: En saanut mitään vastetta antiviraalista ja antibiootista. Julia Newton on tutkinut POTS-potilaita ja todennut, että se puhkeaa hormonimuutosten tai viruksen seurauksena. Uskon, että minulla tuo hormonimuutos oli ratkaisevana tekijänä. Lisäksi luulen, että verisuonieni alfa/beetareseptorit ovat jotenkin yli- tai aliherkät, että sympaattinen reaktio estyy. L-tyrosiini on ollut hyvä apu, mutta en ole pystynyt laskea venlafaksiinia kokonaan pois. Kuntoutus jatkuu.

Last edited by manu on Thu May 07, 2015 04:23, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 12:35 

Mikä voisi olla vähän päälle kolmikymppisessä miehessä vikana?

Pitkien sairasteluiden jälkeen (mm. useampi flunssa, mahatauti ja influessa), minusta on täysin veto pois. Olen ollut tosi voimaton nyt kaksi kuukautta. Takana pitkä aika kovaa työ- ja opiskelustressiä.

Tässä laboratoriokokeiden tuloksia:
Tyroksiini, vapaa 13,61
Tyreotropiini, 0,57
Trijodityroniini, vapaa, 4,91
Kortisoli, 266

Vuorokausivirtsasta on otettu dU-Metnef ja dU-Normet, kuulemma normaalit arvot. Kaikkien muidenkin peruslabrakokeiden arvot ok, kuulemma hyvätkin.

Verenpainemittauksia olen tehnyt ns. ortostaattisen kokeen ohjeiden mukaan, eli mitannut arvot levossa sekä heti seisomaan noustessa ja muutaman minuutin kuluttua. Tässä niiden tuloksia tältä päivältä:

Klo 7 aikaan (sys/dia, syke)

levossa, maaten 123/79, 65
heti ylösnoustessa 109/90, 110
seisten, 2 min 122/87, 90
seisten, 5 min 115/89, 106

Klo 11 aikaan (sys/dia, syke)

levossa maaten, 11:06, 104/61, 64
heti seisomaan noustessa, 11:07, 104/76, 110 (huimausta)
seisten, 1 min päästä, 116/85, 94
seisten, 3 min päästä, 109/86, 93
seisten, 6 min päästä, 115/86, 92

Lämpö vaihtelee kainalosta mitaten 36,1 - 36,5 asteen tuntumassa. Kun olin vielä terve, ennen sairasteluita, lämpö oli kainalosta mitaten aina 36,6.

Olen paitsi uupunut, myös ahdistunut, masentunut ja kärsin paniikkikohtauksista. Minulla on aiempaa historiaa niistäkin, mutta olen ollut monta vuotta oireeton. Epäilen itse, että onko minulla jokin hormonaalinen tai neurologinen syy, joka aiheutti aiemmin ja myös nyt nämä psyykkiset oireet. Tuo sykevaihtelu verenpainemittauksissa on aika rajua ja viittaisi johonkin ylikunnon kaltaiseen tilaan. Seksuaaliset halut ja kyvyt ovat täysin kadonneet. Nukun yöt pätkittäisesti ja tarvitsen aamupäivällä vielä lisää unta jaksaakseni jotenkuten iltapäivät. Illalla minulla on yleensä aika hyvä ja lähes "normaali" olo.

Pitäisikö hyväksyä, että kyse on ”vain” psyykkisestä oireistosta, joka sitten aiheuttaa nämä kaikki oireet. Erityisesti aamuisin olen tosi ahdistunut ja hikoilen voimakkaasti. Lääkkeeksi on määrätty sertraliinia ja rauhoittavia (Diapam, Xanor). Rauhoittavia (Diapam) olen käyttänyt vain pari kertaa ja koin niiden auttavan pari päivää ja sen jälkeen vain pahentavan oireita. Sertraliinia en ole aloittanut. Saan tosi voimakkaita oireita kaikista lääkkeistä. Tuntuu, niin kuin kehoni ylireagoisi kaikkeen. Liikuntaa en kestä enää yhtään, sen jälkeen on mentävä lepäilemään. En jaksa kävellä kuin muutaman sata metriä korkeintaan. Kuuman- ja lämmönkesto on heikko. Saunomista en voi ajatellakaan, tuloksena on valtava "aivosumu". Kärsin epätodellisesta olosta varsinkin iltapäivisin. Olen laihtunut lyhyessä ajassa 13 kg ja ruoka ei maistu.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 27, 2015 01:24 

Ei tämä minusta psyykkiseltä kuulosta, etenkään tämä osuus: "Saan tosi voimakkaita oireita kaikista lääkkeistä. Tuntuu, niin kuin kehoni ylireagoisi kaikkeen. Liikuntaa en kestä enää yhtään, sen jälkeen on mentävä lepäilemään. En jaksa kävellä kuin muutaman sata metriä korkeintaan. Kuuman- ja lämmönkesto on heikko. Saunomista en voi ajatellakaan, tuloksena on valtava "aivosumu"."

Tuo kuulostaa nimenomaan CFS:ltä. Oireet sopisivat myös lisämunuaisen vajaatoimintaan, joskin kortisoli ei ole erityisen matala. Tuo mittaus ei kuitenkaan täysin sulje pois lisämunuaisten osuutta sairasteluun. Tuo ahdistus ja masennus voisi johtua autonomisen hermoston häiriöstä tai lisämunuaisen vajaatoiminnasta. Kortisonia kokeilemalla se olisi todennäköisesti helppo selittää: pieni murunen Kyypakkauksen tablettia ja helpottavatko oireet yhtään.

Vakavat seksuaaliset vaikeudet herättävät miettimään myös muita hormonaalisia puutoksia. Jos kyseessä olisi lisämunuaisen vajaatoiminta, siihen liittyy usein androgeenien puutosta. Toki siihen voi olla muukin syy.

13 kilon laihtuminen kuulostaa hyvin huolestuttavalta. Jos omasta mielestäsi sen voi selittää ruokahaluttomuudella, se on hieman vähemmän huolestuttavaa, mutta iso määrä silti ja paljon lihasta varmasti mukana.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Apr 28, 2015 12:29 

Tässä muutamia oireita lisää:

-Huono alkoholin ja kofeiinin sietokyky
-Huono sokeristen ruokien sieto
-Jatkuvasti rähmivät silmät
-Kuiva iho, varsinkin kasvot ja huulet
-Raskaat jalat
-Niskojen ja hartioiden jäykkyys (eivät välttämättä ole silti aina kipeät)
-Hyperventilaatio
-Sydämen muljahdukset
-Nopea väsyminen pikkutarkassa tekemisessä
-Hengitysvaikeudet nukutuksessa tehdyn leikkauksen jälkeen

Lueskelin tuota CFS:n oirelistaa ja toki siellä on monia oireita, jotka eivät täsmää tilanteeseeni. Ja kuitenkin olin tässä kolme vuotta 95% terve, joskaan en ihan entiselleni toipunut v. 2010 romahduksen jälkeen. Mutta käsittääkseni sekin on hyvin tyypillistä burn out/masennustyyppiselle oireistolle. Lääkärien mukaan fyysiset oireet selittyvät pitkäkestoisella stressillä kun ovat niin selkeästi liitoksissa koviin kuormitustilanteisiin. Myös voimattomuus ja nopea uupuminen fyysisessä ja psyykkisessä stressissä selittyisivät masennuksella.

Mikä selittäisi sitä, että aamuisin olen yleensä ahdistuneimmillaan ja masentunut, iltaa kohden olo yleensä muuttuu lähes normaaliksi, jopa energiseksi? Onneksi siis melkein joka päivä on edes muutaman tunnin hyvä hetki.

Ei oikein ole enää voimia lähteä tätä selvittelemään, kun kaikkien kokeiden mukaan olen terve ja kun olen nyt saanut psyykkisen diagnoosin, kaikki oireet selitetään sillä.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 28, 2015 12:38 

CFS:ssähän ei ole juuri mitään oireita, joita olisi aina. Huono rasituksen sieto ja siitä seuraavat jälkioireet ovat ne tyypillisimmät, joita pidetään sairauden määrittelevinä oireina. Melkein kaikki muut oireet on vain osalla sairaista.

"Lääkärien mukaan fyysiset oireet selittyvät pitkäkestoisella stressillä kun ovat niin selkeästi liitoksissa koviin kuormitustilanteisiin. Myös voimattomuus ja nopea uupuminen fyysisessä ja psyykkisessä stressissä selittyisivät masennuksella."

Minä en ole samaa mieltä. Lääkärit selittävät mielellään ihan mitä vain stressillä ja stressi voikin monenlaisia oireita aiheuttaa, mutta jos stressi aiheuttaa hyvin voimakkaita fyysisiä oireita (jotka eivät ole päänsärkyä tai mahakipua vaan heikotusta yms), niin se viittaa enemmän sinne lisämunuaisen vajaatoimintaan. Tai ehkä pelkkään CFS:ään. Ei masennus yleensä uuvuta fyysisessä rasituksessa kovin paljoa. Masentuneella se kynnys on lähteä sinne lenkille ja olla motivoitunut. CFS-potilaalla ongelma on se, että voimat loppuvat ja tulee jälkivaikutukset.

CFS:lle ja kai joillekin muillekin sairauksille on hyvin tyypillistä tuo iltaa kohti virkoaminen. Myös lisämunuaisen vajaatoiminta voi aiheuttaa sitä, koska kortisolin erityksessä on selvä vuorokausirytmi. En ole varma tuleeko tämä iltavirkoaminen siitä, että illalla kortisolin tarve on selvästi alhaisempi vai siitä, että monilla kortisolia erittyy illalla riittävästi mutta aamulla ei (mikä nyt on osittain sama asia, mutta joillain kortisolia voi erittyä iltaisin jopa enemmän kuin aamulla).

Huono sokerin sieto on lisämunuaisen vajaatoiminnalle tyypillistä, sillä kortisoli on insuliinin vastavaikuttaja. Ilman riittävää kortisolia insuliinivasteet hiilihydraateille ovat liian voimakkaat. Myös esim. hartioiden jäykkyys sopii oman kokemukseni mukaan hyvin lisämunuaisen vajaatoimintaan, vaikka toki voi johtua muistakin syistä.

Kuiva iho ja silmät (silmien rähmiminen johtuu usein niiden kuivuudesta) herättää kyllä ajatukset miettimään myös kilpirauhasen vajaatoimintaa tai Sjögrenin syndroomaa.

Jos ei muuhun ole voimia, niin kokeile edes ostaa apteekista yksi Kyypakkaus ja kokeile ottaa noin 1/6 tabletti siitä aamulla. Jos sinulla on lisämunuaisen vajaatoiminta, olon pitäisi kohentua tunneissa.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 28, 2015 06:50 

On ilmeistä, että huomattava osa burn out -tapauksista on tosiasiassa CFS:ää. Tässä taannoin Hesarin mielipideosastolla joku kuvaili, miten burnoutin ja masennuksen selätettyäänkään ei pysty juuri liikuntaa harrastamaan, kun tulee väsymysoireita. Liikunnan jälkeisten väsymysoireiden liittäminen masennukseen kertoo vain siitä, että lääkärit eivät tunne muuta diagnoosia, johon oireet sopisivat...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]