Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 10:23

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: CFS vai jotain muuta?
PostPosted: Tue Mar 17, 2015 10:41 

Kiitos Jatta ja Maija vastauksista.

Kokeilen tuota hydrokortisonia uudelleen kunhan olen kokonaan toipunut tästä räkätaudista. Tulen sitten kertomaan tänne taas... Hidasta on vain tämä toipuminen, tauti meinaa painua keuhkoihin.

Ruokavaliotani olen tosiaan jo koettanutkin säätää, mutta hakemista vielä on mikä toimii ja mihinkin suuntaan. Olen luonnostaan hoikka (normaalipainon alarajoilla) ja mulla on nopea aineenvaihdunta, tuntuu etten oikein pärjää liian vähilläkään hiilareilla. Viljoja olen vähentänyt, erityisesti vehnää, ja sen muutoksen huomaan lähinnä vatsassa. Pienen määrän viljaa se tuntuu kestävän, mutta heti jos syön enemmän leipää niin suolisto "menee tukkoon" ja olo on raskas.

Maitoa en juo ollenkaan, maitotuotteista käytän päivittäin ainoastaan maustamatonta jugurttia. Satunnaisesti piimää, juustoa, rahkaa tms.

Ja siis liikuntahan on mulla hyvin vähäistä nykyään, kun en kertakaikkiaan jaksa tehdä mitään ylimääräistä, enkä edes uskalla rasittaa itseäni, kun en halua joutua taas päiväkausiksi sohvan vangiksi.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 10:35 

Nyt mun oli pakko hakeutua päivystykseen, kun hengitys meni yön aikana niin tiukille. Labratuloksia vielä odotellaan, mutta lääkäri puhui jo kortisonikuurista. Apua, sanokaa nyt voinko mä huoletta syödä tuon kuurin jos sen saan, vai onko siitä kokonaistilanteeni kannalta jotain haittaa, jos mulla nyt lisämunuaisten kanssa jotain ongelmaa on?! Hengitys olis vaan pakko saada löysäämään... :cry:

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 11:54 

Voit ja pitääkin syödä. Olennaista on kuitenkin se, että saat tarvittavan kortisoniannoksen riittävän kauan (mikä viime kerralla ei ehkä toteutunut, kun aloit laskea annosta niin nopeasti), mutta että toisaalta kuitenkin porrastat kuurin lopettamisen, kuten viimeksi teit. Vaikeaahan tällaisia on tasapainotella ja yrittää arvuutella.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 04:11 

Kiitos! No nyt on sitten Prednisolon-kuuri saatu ja aloitettu puolen päivän aikaan. Tk-lääkärin ohje tällä kertaa 40 mg viikon ajan ja sitten 20 mg toisen viikon. Pitäisköhän porrastaa enemmän..? Voiko tämmöinen kuuri nyt sit lamata lisämunuaisten toimintaa tai jotain..? Päivystyksestä kotiin päästyä nousi vielä tunnissa yli 38 C kuume. Crp oli kuitenkin alle 8. Olen ihan petipotilaana...

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 04:42 

Ei ainakaan 20 mg:sta voi mitenkään laskea nollaan. Periaatteessa yli viikon kuuri lamaa aina jonkin verran lisämunuaisten toimintaa, joka onneksi sitten palautuu ennalleen. Enemmän kuitenkin alihoidettu infektio/muu akuutti sairaus on haitaksi lisämunuaisen vajaatoimintaa sairastavalle. Periaatteessa 38C asteen kuume voi jo hyvinkin ainakin 3-4-kertaistaa kortisonintarpeesi - vaikka mitään astmaa ei olisikaan lääkittävänä.

Paha sanoa sen tarkemmin, kun itse en sairasta astmaa (paitsi lievää rasitusastmaa) enkä ole joutunut ottamaan kortisonia kuureina. Kortisonivieroituksesta on kyllä kokemusta terapeuttisen annoksen jälkeen vuonna 2006, mutta se oli yli puolen vuoden käytön jälkeen.

Joskus olen joutunut viikoksikin nostamaan annosta infektion takia (en läheskään noin paljoa, max 15 mg prednisonia vastaavaan päiväannokseen) ja siitä on onneksi palautunut ihan täysin ja heti, vähän yritän porrastaa, mutta se johtuu enemmän siitä, että minulla kortisonimäärän äkillinen lasku yhdenkin korkean päiväannoksen jälkeen romauttaa verensokerit seuraavana aamupäivänä, jos lasken suoraan normaaliannokseen. Tämä ei sinänsä liity lisämunuaisten vajaatoimintaan (vaan kortisonin vaikutukseen glukoosintuotantoon maksassa) ja normi-ihmisellä yksittäisen annoksen jälkeen ei vielä tarvitse porrastusta.

Itse mietin jotain

5 pv 40 mg
2 pv 30 mg
2 pv 20 mg
2 pv 10 mg
2 pv 5 mg
2 pv 2.5 mg

Tms. Mutta en ole lääkäri enkä varsinainen astmaatikkokaan, joten hieman ikävältä tuntuu tällaisia neuvoja jaella. Omaa vointiaan pitää kuunnella. Siitä olen kuitenkin varma, että harva lääkäri suosittelisi kahden viikon jälkeen tiputtamaan 20 milligrammasta nollaan, edes perusterveelle ihmiselle.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 04:52 

Lila, olisko sulla IBS-suoli, se on koko ruoansulatuskanavan ongelma. Suoliston toiminta on poikkeava, toiset ovat ripulilla ja laihtuvat, aina on nälkä, toiset kärsivät pitkäaikaisesta ummetuksesta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068

75% saa apua FODMAP-ruokajärjeystyksestä, jota noudatetaan tarkasti ensin 2kk ja sen jälkeen voi lisätä alkuun kiellettynä olleita ruoka-aineita varovasti ruokaohjelmaan. Lopputulos on että joutuu rajoittamaan mm. hiilihydraattien, viljojen ja hedelmien käyttöä.

Ne jotka kärsivät ripulista voiuvat käyttää visibliniä jopa tupla-annoksina alkuvaiheessa. Voi tietysti käyttää muutakin kuitulisää, kuten kookosjauhoa. Kiinteämpi suolen sisältö auttaa ravintoaineita imeytymään ja poistaa jatkuvaa nälkää. Mikäli on ummetusta, niin ei saa käyttää lisäkuituvalmisteita. Saa käyttää lavolacia ja muita osmoottisia laxatiiveja, kuten pegorion, movicol. Minulla oli aina nälkä ja olin ummetuksella, huono yhdistelmä. En voi käyttää tuioereita kasviksia tai marjoja, keitän kaiken ja soseutan. Tästä on ollut jo huomattava apu.

Olen kokeilemalla muuttanut ruokavaliota ennenkuin kuulin FODMAPista, minulla on lähete ravitsemusterapeutille. Siitä saa hyvin tietoa muutenkin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068#s4

Paranemisia sinulle!

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 06:42 

Joo, sitä minäkin että on tuo turhan suuri pudotus lopettaa 20 mg:sta kuin seinään. Tk-lääkäreillä ei oikein vaikuta riittävästi asiantuntemusta olevan näiden juttujen kanssa... Kiitos ohjeistuksesta, Maija, toki otan tästä hoidostani itse vastuun ja vointia kuulostellen tiputan sitä annosta pikkuhiljaa. Uskoisin kyllä, että astman tilanne helpottuu jo ensimmäisen viikon aikana, itse asiassa pahin ahdistus on jo nyt aavistuksen löysännyt. Ja kuumekin laski Paratabsilla, saa nähdä nouseeko uudelleen. Kuumeilen yleensä todella todella harvoin.

Kiitos linkeistä, Jatta, luin läpi. Kyllä mä oon tosiaan jo vuosia varmaan tuosta IBS:sta kärsinyt. Joskus kävin ko. oireilun takia lääkärissä, jolloin keliakia suljettiin pois verikokein ja se siitä sitten. Nyt muuten huomasin, että se olikin magnesiumlisä, joka aiheutti mulle nyt ripulia. Lopetin kuurin, niin ripulikin loppui. Aiemmin oon kärsinyt vuosia ummetuksesta. Pellavansiemenrouheesta on ollut apua. Toisaalta mietin sitäkin, että se mun aiemmin mainitsema selkäkipu voisi ehkä myös selittyä suolistoperäiseksi. Tuo kipu kun tuntuu joskus reagoivan syömiseen/syömättömyyteen/ulostamiseen tavalla jos toisellakin (kuten juuri tälläkin hetkellä), eikä siihen kipulääke auta mitään. Täytyy tosissaan harkita tuota FODMAPia. Kun vaan jaksaisi..... Hankalaa, kun on kaksi nirsoa lasta ja liuta ruoka-allergioita ja kaikille pitäis jotain sopivaa syötävää kehitellä, eikä voimat tahdo riittää edes siihen ruuanlaittoon.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 07:21 

Magnesiumia on montaa eri muotoa ja yleisin oksidi on huonoimmin imeytyvä. Huonoin imeytyvyys tarkoittaa, paitsi heikointa tehoa, myös helposti löysää vatsaa. Aminohappokelaattien (magnesiumaspartaatti yms) ei pitäisi aiheuttaa ripulia.

Oletko siis probiootteja kokeillut ja millaisia? Niissä on melkoinen viidakko, kun on eri bakteereja, saman bakteerin eri kantoja, eri yhdistelmiä ja eri vahvuuksia. Ja eri ihmisillä toimivat eri tuotteet. Itsellä on nyt kokeilussa Lactobacillus plantarum, jota suositellaan juuri IBS:ään, ja se tuntuu kyllä tepsivän. Sen lisäksi käytän yhtä usean eri bakteerikannan yhdistelmää (PB8), joka sekin kyllä auttaa. Parhaitenhan (=eniten ja eri kantoja) probiootteja saa luonnontuotteista, kuten probioottinen jugurtti, kombucha, hapankaali ja (vesi)kefiiri. Itselläni näistä tehokkaimmat ovat olleet Gefilus-tehojuoma (paitsi näiden koostumusta on näemmä sittemmin muutettu) sekä kombucha.

Kortisonikuuri on jossain määrin rasite suolistolle ja etenkin sen limakalvoille, joten nyt voisi olla hyvä aika tropata vaikka kokeiluun noita vahvempia juomia. Kombuchaa saa luomu- ja luontaistuotekaupoista, varmaan isoista ruokakaupoistakin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 07:32 

lila wrote:
Toisaalta mietin sitäkin, että se mun aiemmin mainitsema selkäkipu voisi ehkä myös selittyä suolistoperäiseksi. Tuo kipu kun tuntuu joskus reagoivan syömiseen/syömättömyyteen/ulostamiseen tavalla jos toisellakin (kuten juuri tälläkin hetkellä), eikä siihen kipulääke auta mitään. Täytyy tosissaan harkita tuota FODMAPia.

Minäkin olen huomannut vatsa ja selkäkipujen olevan yhteydessä suolen toimintaan. Minä sain suuren avun primperanista, jonka otan yöksi, otan gastropareesivaivan vuoksi.

Voithan sinä muuttaa ruokavsaliota kokeilemalla eli jätät pois eniten ongelmia aiheuttavat hiilihydraatit, viljat, tuoretuotteet ja hedelmät, pavut, herneet, sienet tms. sinun annoksesta pois. Tässä voi onneksi syödä perenaa. Siinä jutussa ehdotettiin pahimpien poisjättämistä. Voithan kokeilla, että sopiiko sinulle karppileipä.

FODMAP on minulle kurja, koska siinä jää pois minun suosikit. kuten sienet, sipulit, hedelmät, vilja. Minä olen nyt käyttänyt spelttiä ja kauraa gluteinittoman viljan ohella. "aamupuuro" koostuu mm. jogurtista, keitetyistä marjoista, soija- ja mantelijauheesta ja chiasta

Profile  

PostPosted: Wed Mar 18, 2015 11:19 

Mun magnesium oli sitraattia (Diasporal). Probiootteja oon kokeillut monia eri apteekin ja ruokakaupan versioita. Nyt n. kuukauden oon syönyt Lifen probiootteja, siinä on 7 eri maitohappobakteerikantaa. Yhtenä niistä onkin näköjään juuri tuo Lactobacillus plantarum. Mitään vaikutusta en kyllä ole huomannut, ehkä tuplaan nyt annoksen. Jugurttini on Asidofilus-Bifidusta ja silloin tällöin juon Rainbown probiootti-jugurttijuomia. Kombuchasta en ole ikinä kuullutkaan, mutta täytyypä ottaa selvää. Lisäravinteista mulla menee nyt lisäksi C-vit, D-vit, krilliöljy ja kokeilussa ruusujuuri. Monta muuta olisi, jota tekisi mieli kokeilla. Mutta lisäilen yhden kerrallaan...

Mun ruokavalioon ei sienet ja palkokasvit olekaan kuuluneet tähänkään asti (mitä nyt joskus satunnaisesti pakasteherneitä). Karppileipä vähän epäilyttää, kun se on niin hurjan prosessoitua. En tiedä mitä niissä on, mutta esim. hiiva ja maltaat ei mulle sovi. Parhaaksi leiväksi olen tähän mennessä havainnut Uotilan maalaisruislimpun, jossa ei ole mitään muuta kuin ruisjauhoa, vettä ja suolaa. Ja tuotakin leipää vain vähäisessä määrin.

Mun aamu- ja ilta"puuroni" koostuu AB-jugurtista, pähkinöistä, manteleista, siemenistä, raakakaakaonibseistä, pakastemarjoista (joskus hedelmiä tai rusinoita), vehnänalkioista ja kauraleseestä. Ehkä nuokin viljat voisi tuosta jättää kokeiluluontoisesti pois. Chiasiemenet ovatkin hankintalistallani, spelttiä voisi myös kokeilla. :)

Kiitos teille molemmille taas tosi paljon, olen aivan hämmentynyt saamastani tuesta ja avusta! :D

Profile  

PostPosted: Thu Mar 19, 2015 12:35 

Sitraatit eivät joillekin sovi, tosin yleensä ne aiheuttavat ennemmin vatsakipua kuin ripulia. Oletko ottanut Diasporalin kapselina vai jauheena? Jauheversioissa on sorbitolia, joka aiheuttaa helposti ripulia...

Tuo minun L. plantarum -valmisteeni sisältää 10 miljardia bakteeria, monissa sekoitusprobiooteissa ei ole yhteensäkään niin paljoa.

Idätetyistä viljoista tehty leipä olisi parhaiten sulavaa ja niissä ei ole yleensä hiivaa tai muutakaan, vain viljaa (esim. 100 % speltti) ja joskus siemeniä. En tiedä miten näitä saa Suomesta. Täällä myydään Terrasanan leipiä, jotka säilyvät useita viikkoja avaamattomina. Maku on aika hyvä, vähän sellaista kuin Real. Omalle verensokerilleni nekään eivät valitettavasti sovi. Muutenkin siemenet yms sulavat paremmin idätettyinä tai vähintään pitkään liotettuina.

Kaakaot ja marjat menevät vähän hukkaan maitojugurtin seassa, tutkimusten mukaan maidon kaseiini estää niiden flavonoideja imeytymästä.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 19, 2015 10:52 

F0DMAPista.

Olen oikeilla linjoilla kun käytät frobiootteja, Ispaghula-kuitu on mulle aivan outo.
Siellä oli ohje, että "Ennen kuin alkaa välttää tiettyjä ruoka-aineita, kannattaa kokeilla probioottien ja Ispaghula-kuidun lisäämistä ruokavalioon, sillä turhat ruokavaliorajoitukset voivat johtaa puutteelliseen ravitsemukseen ja hankaloittaa merkittävästi arkielämää."
http://www.vatsantoiminta.fi/herkk%C3%A4-vatsa-ja-ravinto/v%C3%A4ltett%C3%A4v%C3%A4t-ruoka-aineet

Vältettävät ja sallitut ruoka-aineet
http://artyneensuolenruokaa.blogspot.fi/2012/09/fodmap-ruokaa.html

Profile  

PostPosted: Thu Mar 19, 2015 11:22 

Ispaghula on siis toinen nimi tutulle psylliumille - en tiedä miksi tuo sivusto käyttää Suomessa tuntematonta nimeä, lienee käännösmateriaalia.

Ei psyllium kuitenkaan FODMAPia tai muuta ärsyttävien ruoka-aineiden välttelyä korvaa, jos ne ovat ongelmana.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 19, 2015 11:40 

Otin Diasporalin poretablettina, se on makeutettu natriumsyklamaatilla ja sakkariinilla (tarkistin netistä). Aiemmin söin tablettina Multivitan magnesiumsitraattia ja silloinkin olin ripulilla. Siinä on näköjään ksylitolia, mannitolia ja sukraloosia.

Joo, no onpa sun probioottisi Maija tosiaan paaaljon tehokkaampaa. Tuossa Lifen probiootissa on yhteensäkin vain 5 miljardia bakteeria.

Tuokin maidon kaseiini-asia oli aivan uutta mulle... ehkä pitäis syödä nekin sitten erikseen, eikä sekoittaa kaikkea jugurttiin. Tuosta siementen ja pähkinöitten liottamisesta olen sentään lukenut, mutta en ole saanut aikaiseksi siirtää käytäntöön...

Mutta asiasta ihan muuhun, muistui yöllä mieleeni yksi erikoinen seikka... Alkuvuodesta sain terveyskeskuslääkäriltä (taas yhden kerran väärällä diagnoosilla, edes näytteitä ei otettu) Flagyl Comp -kuurin. Ehdin käyttää sitä yhden annoksen nukkumaan mennessä, kun seuraavana yönä heräsin siihen, että mulla oli todella huono olo. Samantapainen huono vointi siis, kuin mulla muutenkin aina on, mutta moninkerroin pahempi. Se valvotti yöllä ja jatkui pitkälle seuraavaan päivään, ennen kuin olo pikkuhiljaa alkoi palautua ennalleen. Luin sitten Flagylin tuoteselostetta, jossa kerrottiin näin (kopioin sen tähän nyt netistä): "Ole erityisen varovainen Flagyl Comp emätinpuikon suhteen
Jos sinulla on aktiivinen tai krooninen vaikea neurologinen (hermostoon liittyvä) sairaus, sinun tulee käyttää Flagyl Comp emätinpuikkoja varoen. Neurologiset oireet saattavat lisääntyä Flagyl Comp emätinpuikkojen käytön aikana." (Kursivointi minun)
Kuurin lopetin siihen, mutta aika kiintoisaa että tuo vaikutti mulla noin...

Profile  

PostPosted: Thu Mar 19, 2015 01:09 

Sitten se on varmaan se sitraatti. En usko, että kelatoitu magnesium vetäisi ripulille, vaikka ei se tietenkään mahdotonta ole.

Probiootteja löytyy annospusseina aina 150 miljardin vahvuuteen asti. Väitetysti yhdessä lasissa esim. kefiiriä tai kombuchaa olisi 200-300 miljardiakin probioottista bakteeria. Jugurteista en tiedä. Sanoohan sen tietysti järkikin, että pariin desiin mahtuukin aika paljon enemmän kuin pieneen kapseliin (yksi bakteeri on toki pieni, mutta jotain täytettä niissä on aina).

Metronidatsoli on aika mälsä antibiootti ihan terveellekin, monelle tulee siitä tosi huono olo. Eli ei välttämättä liittynyt edes sairauksiisi mitenkään. Antibioottien kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana, useat voivat hyvin huonolla tuurilla aiheuttaa pysyviä sivuvaikutuksia, eli aina pitäisi olla selkeä ja varma syy niiden käyttöön.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]