Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:38

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: CFS vai jotain muuta?
PostPosted: Mon Jun 08, 2015 05:55 

No mullahan siis on masennustaustaa ja toistuvia aiempia masennusdiagnooseja julkiselta, ja siellähän ne ovat loputtomiin yrittäneet selittää nykyisiäkin oireitani psyykkisistä syistä johtuviksi, vaikka itse tiedän että siitä ei nyt ole kysymys. Niin että sen takia tuo heitto masennusdg:n hakemisesta julkiselta. Lisäsi kyllä siihen, että se olisi väärin, ja myös mua kohtaan väärin. Edelleen Pöntynen on tähän saakka ainoa lääkäri, joka on uskonut mua, ja on samaa mieltä siitä, että jotain fyysistä ongelmaa on. Ja että jos tässä jotain masentuneisuutta olisikin, niin se on seurausta eikä syytä.

Lisätutkimuksiin tai ravintovalmentajalle menisin ilman muuta, mutta tässä nyt tosiaan on se ongelma, että rahat ovat lopussa...

Profile  

PostPosted: Mon Jun 08, 2015 08:04 

Ei sinun, Lila tilanne ole mukava. Jos sinulla on ollut masennusta ennen, niin kyllä varmaan tiedät itse parhaiten nyt, että onko sitä vai ei. Rautatilanteesi ei mielestäni ole oikein hyvä. Etkö todellakaan voi syödä esim. maksapihvejä? No, ei minunkaan rautatilanne ole kovin hyvä.

Kun tässä ketjussa on puhuttu nälästä, niin minulla on viime aikoina ollut sitä samaa ongelmaa. On joskus ennenkin ollut sellaisia nälkäjaksoja. Niitähän oli kauan sitten kilpirauhashormonin syönnin alkuaikoina ja lie ollut ennen sitä. Mutta kummasti sitä on nyt viime päivinä tai jopa yöllä. Illalla saatan vetää ylimääräisenä kokonaisen lihamakaronilaatikon tai hernekeiton lihalla höystettynä. Mielestäni minulla ei kuitenkaan ole hypoglykemiaa.

Luulen, että minulla on energiasta puutetta. Olisiko sinullakin jostakin syystä kulutus tavallista suurempi? Minulla varmaan infektiot kuluttavat. Infektiot eivät välttämättä nosta tulehdusmarkkereita. Onko sinulle tehty valkosolujen erittely. Siinä voisi infektio näkyä, kuten minulla viime syksynä (lymfosyyttien ja neutrofiilisten valkosolujen prosentit keikahtivat aivan päälaelleen).

Vuonna 2010, jolloin oli paljon monenlaista häikkää, minulla oli keväällä mielestäni selvä energian puute. Samoin oli elokuussa 2014 ja nyt ilmeisesti on. Syksyllä 2014 oli albumiini alle viitteen. Se voi kertoa aliravitsemuksesta. Mustelmiakin tuli. Tänä vuonna on sairastelun vuoksi painoni laskenut kolme kiloa. En ole laihduttanut.

Joskus ennen on ollut rytmihäiriökohtauksia, joiden olen ajatellut johtuvan hypoglykemiasta, mutta eipä ole ollut hypoglykemiaa. Nyt en ole muuttanut mitään muita lääkityksiä kuin jättänyt estrogeenin pois. Siitäkö lienen saanut nyt hikoilun ja rytmihäiriöitä...

Voisitko mittauttaa kilpirauhashormonit uudelleen? Joissakin labroissa voi saada mittauksia melko halvalla ja ilman lähetettäkin. Silloin jäisi lääkärilasku kokonaan pois, kun ei lähetettä tarvitse.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 09, 2015 10:00 

Ei ole mukava tilanne, ei... Kyllä mä siitä olen varma, ettei tämä nykyinen oireilu johdu masennuksesta. Ei kaiken tämän jälkeen mieliala aina niin korkeallakaan ole, mutta se todellakin on seurausta, eikä syytä. Ja vaikka jotain masentuneisuutta olisikin, niin ei se selitä kaikkia oireitani, eikä myöskään sulje pois jotain muuta fyysistä syytä/sairautta. Tätä eivät julkisen puolen lääkärit millään tunnu tajuavan.

Maksaruokia en vain saa mitenkään alas. Jo pelkkä haju tekee niin pahaa. Kyllä mä ne lisäravinteet aion tässä jotenkin hankkia, katsoo sitten onko niistä apua.

En tiedä mikä mulla voisi nostaa energiankulutusta. Stressi varmaan. Aineenvaihdunta mulla ainakin on aina ollut nopeaa. Nyt jo olen laihtunut, kun nuo viljat jätin pois, vaikka ei oikein olisi varaa laihtua kun menee jo alipainon puolelle. En oikein pärjää liian vähilläkään hiilareilla...

B-diffi on tehty itseasiassa viime viikolla. Tämmöisin tuloksin:
L-Basof 1.5 (viite 0-1)
L-Blast 0
L-Eosin 5.5 (1-6)
L-Lymfos 36 (20-45)
L-Metamye 0
L-Monos 5.5 (1-8)
L-Myel 0
L-Promyel 0
fB-Leuk 7.2
B-Trom 288

Kilpparikokeet on nekin siis otettu aika vasta, huhtikuun lopulla.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 20, 2015 09:14 

Voisikohan mulla olla sittenkin EDS???

Olen tälläkin foorumilla ohimennen nähnyt tuon kirjainyhdistelmän, mutta en ole aiemmin ottanut selvää mitä se pitää sisällään. Nyt olen lukenut aiheesta lähes kaiken mitä netistä suomeksi olen löytänyt, ja tuntuu siltä, että tuo sairaus voisi selittää lähes koko elämäntarinani. Mullahan on mm. yliliikkuvia niveliä (Beightonin kriteereistä 4 tai 5), venyvä iho ja hyvin monta muutakin juttua jotka sopisivat tuohon oireyhtymään, joita en aiemmin ole osannut yhdistää mihinkään, ja joita en nyt jaksa alkaa tässä luetella...

Osaako kukaan suositella asiantuntevaa lääkäriä, joka tuntisi kyseisen sairauden? Mielellään vähän pohjoisempaa kuin pääkaupunkiseudulta, vai onko heitä? Olen kaivanut ja kaivanut nettiä, mutten löydä. Haluaisin todella päästä tästä asiasta selvyyteen.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 21, 2015 10:29 

Kävit Pöntysellä muttei puhunut tuosta EDS:stä?
No onneks en varannu aikaa. Olin ajatellu elokuussa.
Itte menossa Helsinkiin lääkäriin samasta syystä.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 21, 2015 12:36 

Kukaan hoitava taho ei ole koskaan sanallakaan maininnut EDS:n mahdollisuudesta, mutta enpä ole itsekään ymmärtänyt missään edes mainita yliliikkuvista nivelistä ynnä muista, kun en aiemmin tiennyt koko sairaudesta.

Profile  

PostPosted: Tue Jul 21, 2015 08:27 

lila wrote:
Voisikohan mulla olla sittenkin EDS???

Voi hyvinkin olla, mutta se, onko sinulla se tai eikö ole, ei merkitse mitään sen suhteen, että onko sinulla CFS vaiko ei. Tai no tavallaan siinä mielessä ehkä, että jos sinulla on EDS niin todennäköisyys, että sinulla on MYÖS CFS, on selvästi korkeampi. Toki jos pelkkä EDS selittää oireesi, eikä CFS:n viittaavia (ja vain ja ainoastaan CFS:ään viittaavia) oireita ole, silloin sinulla on vain ja ainoastaan EDS.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 22, 2015 08:56 

No onhan se hyvä tietää mitä sairastaa vaikkakin tuntuu ettei se ole enää potilaan oikeus.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 06, 2015 11:06 

Välillä tännekin päivitystä.

Vointi tuntuu syksyn aikana menneen vain huonompaan. On ollut päiviä, jotka menevät suurimmaksi osaksi vaakatasossa. Rasituksensieto huonontunut entisestään. En jaksa edes tiskata enää, en kestä käsien rasitusta sitäkään vähää kuin ennen.

Tällävälin autoimmuunisairauksia suljettu pois verikokein. Myös kortisolia kontrolloitu. Syyskuussa aamukortisoli 343 ja nyt marraskuussa 461. Ei kai nuo enää oikein lisämunuaisvajikseenkaan viittaa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 06, 2015 06:51 

Eivät nuo minusta viittaa kortisolin vajaukseen.
EDS:stä en osaa sanoa mitään, minulla itsellani on jonkinlainen sidekudospoikkeavuus, mutta tuskin lienee EDS.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours [ DST ]