Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 02:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Löytyisikö CFS:stä selitys?
PostPosted: Wed Mar 25, 2015 12:02 

Kuten jo toisessa ketjussa esittäydyin, rekisteröidyin tänne juuri kun luin tästä taas artikkelin ja edelleen tuli mieleeni että olisiko mun kohdalla kyse tästä.
Eli, ikää mulla on 43 ja väsymystä on ollut vuodesta 2009 tai 2010 lähtien. Luulin kyseessä olevan oireilu työpaikan sisäilmasta, siellä oireilivat muutkin ja ne tilat itse asiassa lopulta suljettiin tämän vuoksi. Olen vaihtanut työpaikkaa jo monta vuotta sitten mutta väsymys jatkuu vain, muut sisäilman aiheuttamat oireet ovat kyllä poistuneet ajat sitten.

Mun oireíta, jos edes osan muistaisi tässä luetella:
- väsymys (duh), nukkuminen yleensä ei auta, joskus harvoin koen olevani elävien kirjoissa kun herään
- muut univaikeudet; nukahtamisvaikeus (ollut lähes koko ikäni), heräilen öisin, levoton nukkuminen (pyörin todella paljon), joskus yöllisiä kauhukohtauksia
- turvonnut olo, paino ei laske vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi laskea
- lihakset tuntuvat voimattomilta
- aloitin kuntosalilla käymisen pari vuotta sitten, tavoitteena treenata mm. juoksua, mutta juoksukunto ei vain kasva, saatan olla ihan puhki jo parin minuutin jälkeen, mutta yllättäen olen kerran saanut juostua 40 min ja se taisi tapahtua vuosi sitten
- keskittymisvaikeus, ärsyynnyn todella helposti vähän kaikesta, mielialat vaihtelevat enemmän kuin ennen
- pms (ihme etten ole koskaan tappanut ketään), joka onneksi on viime aikoina hieman hellittänyt hormonikierukan ansiosta
- ääniherkkyys koville ja kimeille äänille (tätä on ollut vasta viime vuosina)
- rintakivut
- välillä ummetusta ja välillä ripulia riippumatta siitä mitä olen syönyt, virtsaamistiheys kasvanut huomattavasti, lähes joka yö käytävä vessassa
- herkkä iho, ollut tosin aina
- nenä kipeä! ja tukossa, ja usein kuumeinen olo
- kuivat silmät (ollut aina)
- tasapaino menee herkästi, esim. päivän matkustaminen autossa tai junassa aiheuttaa huimausta, lentämisestä nyt puhumattakaan... nimim. parhaimmillaan huimasi 3 viikkoa lennon jälkeen
- rintakivut, onneksi ei kovin usein
- sitkeät flunssat jotka etenkin vuoden aikana toistuvat usein... puolessa vuodessa mulla on tainnut olla 8 flunssaa, pieni flunssa päällä nytkin

Miltä kuulostaa teille, jotka enemmän olette perehtyneet asiaan? Itse en tästä oireyhtymästä paljoa vielä tiedä, jotain olen lukenut tältä ja muilta sivustoilta. Pitäisikö mennä lääkäriin? Mulla on viimeksi 2,5 vuotta sitten otettu verikokeet (HBL, maksa-arvot, kilppari, verensokeri ainakin) ja kun oireilin pahemmin sisäilmasta, multa otettiin verikokeita jatkuvasti. Mitään hälyttävää ei koskaan verikokeissa ole näkynyt.

Profile  

Post subject: Re: Löytyisikö CFS:stä selitys?
PostPosted: Wed Mar 25, 2015 12:13 

Ehdin jo vastata sinulle sinne Käyttäjäesittelyihin, mutta siirretäänpä tekstinpätkä tähän, johon se sopii paremmin.

Joskus homealtistus laukaisee CFS:n, joka ei parane, vaikka homealtistus lakkaisi (yleensä kyllä lievittyy). Joissain tapauksissa voi olla niin, että hometta jää elimistöön, esim. keuhkoihin, sieni-infektioksi. Yleensä kuitenkin lienee niin, että home vain muuttaa immuunijärjestelmän ja hermoston toimintaa.

CFS:ään on kyllä olemassa monenlaista tehokasta hoitoa, joten siinä mielessä (hyvälle) lääkärille etsiytyminen kannattaisi. Monia itsehoitojakin voi kyllä kokeilla, tuolta vasemman reunan palkin kohdasta Hoidot löytyy tietoa ruokavalioista ja lisäravinteista.

Osa oireistasi sopisi hyvin kilpirauhasen vajaatoimintaan, esim. PMS, painonnousu ja kuivat silmät. Kilppariongelmat esiintyvät usein myös yhdessä CFS:n kanssa. Olisi hyvä tietää tarkat kilpirauhasarvosi, koska esim. TSH:n viitearvot ovat ihan liian lepsut ja "normaali" tulos voi olla kaikkea muuta kuin normaali.

Onko sinulla tai kellään perheessäsi yliliikkuvat nivelet?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 25, 2015 12:21 

Tarkkoja arvoja en muista yhtään... Yliliikkuvia niveliä ei ole enkä tiedä että vanhemmillani tai sisaruksillanikaan olisi! Homeelle en tietääkseni ole altistunut, tosin yhdessä toimipisteessä löytyi yhdestä kohtaa hometta, mutta siinä kohdassa en käytännössä koskaan oleskellut.
Asun vielä pienellä paikkakunnalla joten tuo hyvän, siis tähän asiaan perehtyneen, lääkärin löytyminen saattaa olla hankalaa. En tiedä, pitää katsoa jos vaikka sellainen löytyisikin!

Ja tuosta ruokavaliosta, olen jo gluteenittomalla ruokavaliolla joten se ei ainakaan mulla auta!

Profile  

PostPosted: Mon May 04, 2015 06:56 

Minusta(kin) tuo vaikuttaa homealtistuken laukaisemalta CFS:ltä, mahdollisesti kilpirauhasen vajaatoiminta mukaan lukien.

Rintakivuista: ellei sinulla ole varsinaisia sydänoireita, rintakipujen taustalla on useimmiten refluksi, tai jos kyseessä on hetkellinen kipu, ylimääräinen sydämenlyönti (jossa ei ole mitään vaarallista, mutta sitä esiintyy stressin yhteydessä). Tarkkaile, liittyykö rintakipusi syömääsi ruokaan: esim. kahvi + suklaa on yksi pahimmista yhdistelmistä, samoin iso annos mitä tahansa rasvaista ruokaa.

Yliliikkuvat nivelet: Jos sinä tai joku perheenjäsenistäsi saa taivutettua rannetta niin, että peukalo koskee saman käden kyynärvarteen, tai jos lotusasennossa istuessasi saat polvet lattiaan, kyse on yliliikkuvista nivelistä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]