Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:35

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Monta vuotta kestänyt sairastelu
PostPosted: Sat Mar 28, 2015 11:03 

Hei,

Olen seurannut tätä foorumia usean vuoden ajan oman sairasteluni vuoksi. Olen lukenut täältä paljon CFS:stä ja sen oireista. Olen myös lukenut muiden sairasteluista ja huomannut joitain samoja piirteitä omiin sairasteluihin niissä.
Olen itse 24 -vuotias nuorimies. Olin syksyyn 2010 täysin normaaliterve. 2010 kesällä lähdin armeijaa, jossa kesän ja syksyn aikana sairastin jatkuvaa pitkittynyttä flunssaa, joten koko syksyn olin kovin kipeä armeijassa ollessa. Oireina oli silloin yskä, nuha ja lievä kuumeilu. Kasarmilla oli luultavasti myös sisäilmaongelmia.

Syksyn 2010 loppupuolella jatkuvan sairastelun seurauksena minulle tuli viikon/kahden väsymys/sairastelu jakso. Tämän kahden viikon aikana oireina olivat pahoinvointi, lievä kuumeilu, välillä ei kuumetta vaikka siltä tuntui, limaisuus, pääkipu, lihasheikkoudet sekä todella kova väsymys. Eli en pystynyt viikon aikana tekemään muuta kuin olemaan vuodelevossa. Tämän kova väsymys ei tuntunut ollenkaan normaalilta väsymykseltä vaan jälkeenpäin ajateltuna minulla oli väsymyksen lisäksi ns. aivosumua.
Tämän viikon vuodenlevon jälkeen väsymysoireet helpottivat, mutta flunssa ja flunssainen olo jatkui.
Nämä väsymysoireet sekä muut oireet uusiutuivat syksyllä myös toisen kerran. Armeijassa ollessani minulta tutkittiin normaalit verikokeet sekä sydänfilmi. Näistä ei löytynyt mitään poikkeamia, joten olin täysin kykenevä jatkamaan palvelusta. Toisen sairasjakson jälkeen lomalla ollessani hakeuduin terveyskeskukseen lääkäriin, jossa verikokeistani paljastui sairastettu MYKOPLASMA ja tätä pidettiin näiden oireiden takana.
Mykoplasmaan aloitin antibioottikuurin talvella ollessani armeijassa. Armeijassa ollessani jatkoin muiden mukana normaalisti vaikka jatkuvat flunssaoireet olivat päällä.

Joulun ja uudenvuoden aikaan väsymys ja sairasjakso uusiutui lomalla ollessani. Taas oireina olivat normaaleiden flunssaoireiden lisäksi limaisuutta, outoa lämmönvaihtelua; välillä hiki välillä kylmä, päänsärkyä, lihasheikkouksia, suunnatonväsymys (aivosumu) jne.
En muista sainko alkutalven 2011 aikana vielä toisen antibioottikuurin mykoplasman hoitoon. Tammikuun aikana sain kuitenkin vapautuksen armeijasta terveydellisistä syistä, jotka johtuivat pitkittyneistä sairasjaksoista. Loppu talvi meni suhteellisen terveenä ollessa, pois lukien muutaman päivän kovaa kuumejaksoa.
Seuraavan kerran oireet uusiutuivat taas syksyllä/ alkutalvesta 2012. Oireet samanlaiset kuin edellisenä syksynä. Tällöin terveyskeskuslääkäri totesi oireiden viittaavan edelliseen syksyyn ja mykoplasmaan.

Oireet uusiutuivat kevät talven 2012 aikana. Tällöin sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan sisätauti- ja infektiopolille. Siellä poissuljettiin yleisimmät sairastelun mahdollisesti aiheuttavat syyt mm. sydän, astma jne.. Kesällä kävin lisäksi ergospirometritutkimuksessa, jossa sydän ja keuhkot todettiin normaaleiksi.

Jouluna 2013 alkoi taas uusi sairaus/ väsymysjakso, jolloin terveyskeskuslääkäri totesi korvatulehduksen, sekä epäili vieläkin vanhan mykoplasman aiheuttavan oireita ja kirjoitti doximycin kuurin. Oireet olivat taas tyypilliset, joita olin jo muutaman vuoden sairastellut etenkin talvisin.

Maaliskuussa 2014 hakeuduin yksityislääkärin vastaanotolle näiden monen vuoden sairastelujeni takia. Lääkäri diagnosoi minulla CFS:n. Tällöin aloitettiin LDN lääkitys 1.5 mg 2krt vrk. väillä annosta nostettiin 3 kapseliin. Pian lääkkeen aloittamisen jälkeen tuli taas tyypillinen sairausjakso, tyypillisillä oireilla.
Alkukesästä 2014 kävin myös kontrollikäynnillä lääkärin luona, jolloin katsottiin vanhoja verikoetuloksia, jossa todettiin kuivumisen merkkejä. Alkukesän aikana tuli vielä yksi sairausjakso.

NYT talvella 2015 oireet alkoivat helmikuun loppupuolella. Suunnaton väsymys, (aivosumu), limaisuus, lihaskivut, pahoinvointi, oksentelu, päänsärky, kuumotus sekä palelu olivat oireina. Nämä samat oireet jotka ovat olleet ennenkin kuvaamieni sairausjaksojen aikana. Suurimpana oireena on suunnaton väsymys sekä mielestäni pahinta oiretta voisi kuvata aivosumulla. Nämä oireet kestävät suunnilleen noin viikon, jolloin oireet helpottavat ja olo paranee.
Oireiden jälkeen väsymys on poissa ja välillä tulee jopa ylivirkeä olo, enkä moneen yöhön saa nukuttua.
tässä sairaushistoria mahdollisimman lyhyesti kerrottuna :D

Mielessäni on tämän talven aikana pyörinyt paljon asioita sairasteluuni liittyen. Minulle on tehty julkisella puolella erilaisia tutkimuksia useaan eri otteeseen ilman suurempia löydöksiä. Kuitenkin mennessäni yksityiselle lääkärille minulle diagnosoitiin heti CFS. Mielessäni on kuitenkin alkanut pyörimään ajatus, voiko kyseessä kuitenkaan olla CFS, koska oireet ovat näin jaksottaisia ja sijoittuvat talviaikaan, jolloin yleensä on myös normaalia influenssaa. Sairausjaksojen ulkopuolella toimintakykyni on normaali ja pystyn hoitamaan täysin normaalisti arkirutiinit, kuten työ ja opiskelu sekä harrastamaan liikuntaa.

Ja pahin sairausjakso kestää noin viikon, jonka jälkeen olen taas suhteellisen kykenevä kaikkeen. Sairasjaksoilla kuitenkin vuodelepo on melkein ainut mihin pystyn.

Osaako joku sanoa viittaavatko oireet ollenkaan CFS:ään tai mahdollisesti johonkin muuhun sairauteen? Ja ilmeneekö muilla CFS:ää sairastavilla tällaisia kausittaisia väsymys-/sairausjaksoja?

Profile  

Post subject: Re: Monta vuotta kestänyt sairastelu
PostPosted: Sun Mar 29, 2015 12:48 

Täällä on ollut joitain ihmisiä, joilla on sairauskausien välissä lähes tai jopa täysin terveitä kausia. Emme ole oikein muutakaan diagnoosia heille keksineet kuin CFS, koska eihän tuota pitäisi tapahtua CFS:ää muistuttavissakaan sairauksissa - kyllähän autoimmuuniasairauksissa on paljon vaihtelua, mutta esim. SLE:n ei pitäisi mennä kokonaan oireettomaksi. En tiedä, voisiko tuo jaksoittaisuus viitata erityisesti krooniseen mykoplasmaan, mutta ei se kyllä tyypillistä siinäkään ole.

Sinänsä pahoinvointi oksenteluun asti ei ole CFS:ssä hirveän yleistä, vaikkakaan ei tavatontakaan. Yleensä sitä esiintyy lähinnä niillä, jotka ovat niin vaikeasti sairaita (vuoteenomia), että kropassa ei oikein mikään enää toimi. Sen syy pitäisi kyllä selvittää. Yksi mikä oireistasi tulee mieleen on lisämunuaisen vajaatoiminta, johon oikeastaan kaikki oireet sopisivat (limaisuus ei ole virallinen oire, mutta sitäkin on kyllä käytännössä raportoitu). Eri asia sitten, miksi sekään ilmenisi ihan noin kausittain.

Hirveän tarkkaa kuvaa sairastelustasi ei saa vielä tämän tekstin perusteella, et oikein kerro saamiesi hoitojen vasteista, tehdyistä kokeista tarkemmin (ja niiden tuloksista) tai esim. pahoinvoinnin tyypistä, milloin se pahenee tai helpottaa. CFS voi aiheuttaa esim. gastropareesia eli mahalaukun hidasta tyhjenemistä, joka voi aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua. Siinä oireilu liittyy yleensä nimenomaan syömiseen, joskin voi tulla aika myöhäänkin sen jälkeen.

Onko sinulla tai kellään suvussasi yliliikkuvat nivelet? Oletko ottanut sikainfluenssarokotteen silloin kun sitä tarjottiin?

LDN:ää määrätään nykyään usein otettavaksi 2-3 x päivässä. Joillain se on kuitenkin selvästi tehokkaampi kun koko annos (1-3 kapselia) otetaan kerralla, mielellään iltaisin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Mar 29, 2015 01:20 

Onko Home-altistusta pohdittu? Missäs lukemissa ne Mykoplasman vasta-aineet tällä hetkellä seilaa?

CFS-diagnoosi tarkoittaa eri lääkäreillä vähän eri asiaa.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 29, 2015 08:10 

Varmasti jäi paljon kerrottavaa sairastelusta ja mitä minulta on vuosien aikaan tutkittu tuossa ensimmäisessä kommentissa.

Olen menossa parinviikon päästä uudelle yksityiselle lääkärille, joka on perehtynyt tälläisiin tapauksiin sekä jonkinverran cfssää. Tarkoitus on löytää hyvä lääkäri itselle kotiseutuni läheltä. Tällä hetkellä tarkkat paperit joista näkisin kaikki tutkimukset sekä niiden tulokset ovat menossa sinne lääkärille, joten kun saan ne sieltä takaisin laitan tuloksia ja tehtyjä kokeita sekä testejä tänne.

Minulla ilmenee pahoinvointia ja limantunnetta kurkussa lähes joka aamu. Hampaita pestäessä tulee helposti oksennusrefleksi ja yökötystä. Itse sairausjaksoilla on lisäksi pahoinvointia ja oksentaminen liittyy silloin kurkussa olevaan limaan ja oksennusrefleksin aiheuttamaan oksentamisee. Sinällään ihan oksentamista muusta syystä esim pahastaolosta silloin ei ole.

Yliliikkuvista nivelistä on ollut lääköreiden kanssa puhetta ja vanhemmilta muistaakseni löytyy yliliikkuvia niveliä.

Sikainfluenssa rokotteen otin keväällä 2010 ja nyt mieleeni muistui kun menin armeijaan kesällä sen jälkeen sainko siellä rokotteen toiseen kertaan. Selvitän myös tämän rokotteen saannin.

Home- alttiutta olen itse miettinyt mielessäni, mutta kukaan lääkäri ei ole siihen puuttunut.

Mykoplasma vasta-aine tasot ovat ylhäällä papereissani jotka ovat menossa luettavaksi lääkärille.

Osaatteko antaa neuvoja, kun olen menossa uudelle lääkärille että mitä kannattaisi hänelle ehdottaa mitä sulkea ehdottomasti pois?
Etsin mahdollisimman pian jo tehdyt kokeet ja testit millä on mitäkin sairauksia jo pois suljettu.

Toinen mieltäaskarruttava asia on, että jos sairaus- väsymysjakso uusiutuu ja tulee aivosumun tunnetta, millä näitä oireita kannattaa yrittää lieventää?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 29, 2015 01:28 

Oireissasi on jotakin samaa kuin minulla. Oireet vahtelevat paljon, on päiviä tai päivän osia hyvää oloa. Limaisuutta on ollut kauan. Tämän vuoden alussa todettiin mykoplasma, olin kovin sairaana, oli lähes-tajuttomuuskohtauskin, joskus oli huimausta sängyssä ja näköhäiriötä. Nielemisvaikeus alkoi. Koko kurkunpää oli turvonnut ja ärtynyt. Nykyään minulla on pahoinvointia ja joskus heikotusta ja rytmihäiriöitä. Niska on kamalan kipeä. Ehkä on ruokatorvi tulehtuneena edelleen. Oireita on ollut laidasta laitaan vuosia.

2013 alussa oli samnakaltainen infektio kuin tämän vuoden alussa. Silloin kaksi vuotta sitten oli "vanhan" mykoplasman vasta-aineita (AbG). Otettiin vain yksi näyte. Ne olivat tänä vuonna hävinneet ja oli tullut vähän uuden infektion vasta-aineita (AbM). Seuraavassa naytteessä uudet olivat hävinneet ja vanhan infektion markkerit nousseet taas hieman korkeammalle kuin 2 vuotta sitten.

En voi sanoa, että oloni olisi viime vuosien aikana ollut paranemaan päin vaan pikemminkin pahenemaan. Onneksi ei ole juurikaan uupumusta ollut. Minullahan CFS on todennäköisesti alkanut 1980-luvun alkupuolella.

Ovatko sinulla kilpirauhaskoetulokset kunnossa? Voitko kertoa yksityisviestissä, kenelle lääkärille olet menossa?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 29, 2015 02:09 

Homealtistus olisi sinänsä hyvin mahdollinen syy sairastumiselle, mutta ei sekään oikein selitä kausittaisuutta, paitsi tietysti jos oleskelet jossain homerakennuksessa vain välillä. Yliliikkuvat nivelet lisäävät voimakkaasti CFS:n riskiä, mutta altistavat myös homesairauksille ja joillekin autoimmuunisairauksille.

Sikainfluenssarokotteen osuuttakin pitää miettiä, kun jonkinlainen ajallinen yhteys olisi, mutta toisaalta ajallinen yhteys ei vielä välttämättä tarkoita syy-yhteyttä. Suomessa sairastuu joka vuosi satoja ihmisiä CFS:ään, niin osa tietysti sairastuu sikainfluenssarokotteen jälkeen ilman syy-yhteyttäkin. Eikä se sikainfluenssarokotteesta tullut sairauskaan kai selittäisi sairauden jaksottaisuutta. On olemassa narkolepsiaa muistuttava Kleine-Levinin oireyhtymä, joka on luonteeltaan hyvin jaksoittainen, mutta se on toisaalta vain unisairaus. Sinun sairauden kuvasi on varsin hengitystiepainotteinen, joka viittaa sinne homeeseen ja mykoplasmaan enemmän kuin sikainfluenssarokotteen laukaisemaan autoimmuniteettiin.

Jos mykoplasmatulokset eivät ole kovin tuoreet, ne olisi hyvä ottaa uudestaan,. Kilpirauhasarvot sekä aamukortisoli, mielellään myös syljen kortisoli, jos lääkäri tällaisia harrastaa. Homevasta-aineita voi mitata verestä, mutta valitettavasti en tunne näitä kokeita, esim. kuinka monta eri hometta on joiden vasta-aineita mitataan ja kuinka luotettava testi on. Kurkussa voisi periaatteessa asustaa esim. stafylokokki, jota voisi yrittää metsästää, mutta se pitäisi varmaan tutkia ysköksistä/nieluviljelystä eikä verestä.

Periaatteessa on tosi paljon kokeita jotka olisi hyvä ottaa, kun on niin monia sairauksia joita tuo voisi teoriassa olla, esim. eri autoimmuunisairauksiin liittyviä vasta-aineita, mutta jos olet yksityisellä, näistä menisi vararikkoon ja todennäköisesti olisi kuitenkin turhaa.

"Aivosumu" on käsite, joka eri ihmisillä voi tarkoittaa eri asioita, onko se kognitiiviset vaikeudet vai jotain muuta. Tuolla vasemman reunan palkissa on kohta Hoidot, jossa on sivu Itsehoito. Siellä kerrotaan paljon eri ravintolisistä. Uupumukseen on moni saanut apua esim. karnitiinista, riboosista, tyrosiinista ja metyylifolaatista. Kognitiivisiin vaikeuksiinkin on sekä ravintolisiä että lääkkeitä.

Limaa voi yrittää irroittaa asetyylikysteiinillä. Oma suosikkivalmisteeni on nimeltään Mullein lung complex, se sisältää erilaisia limaa irroittavia yrttejä. Sitä ei todennäköisesti saa Suomesta, netistä pitäisi tilata. Myös vuorenkilpitee on tosi tehokas liman irroittaja, netissä löytyy ohjeet miten sitä tehdään (siperiantee), kaupasta sitä ei saa, mutta monella kasvaa sitä pihassa. Vaatii ohjeen, koska esim. vihreitä lehtiä ei saa käyttää.

Refluksi voi pahentaa limaisuutta, vaikka siihen olisi jokin infektiosyykin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Mar 29, 2015 10:19 

Tuoreimmat verikoetulokset ovat vuoden takaa pois lukien pientäverenkuvaa, joka otettiin kuukausi sitten. Mykoplasma ja kilpirauhasarvoja en muista ulkoa, mutta niissä ei vuosi sitten ollut mitään huomion arvoista. Kaikki tulokseni ovat nyt menossa Lääkärille, jolle olen menossa 8.4

Mykoplasma ja kilpirauhasarvot taidan yrittää saada otettua terveyskeskuksen kautta uudestaan mahdollisimman pian, jopa ennen tuota 8.4

Terveinä aikoina limaisuutta tuntuu erityisesti juuri aamuisin ja hammaspesun yhteydessä. Hampaiden pesusta on tullut jopa vaikeaa koska helposti alkaa yököttämään.

Lääkäristä laitoin YV.
Nuissa lääkärin nimissä ei ole mitään salaista, mutta ajattelin vain olla kirjoittamatta ne nyt tähän.
Lääkäri joka teki minulle CFS diagnoosin on paras tietämäni lääkäri. Jokainen tätä foorumia lukeva arvaa varmasti kuka tämä paras tietämäni lääkäri on.

Hakeudun toisen lääkärin vastaanotolle vain siitä syystä, että tämä toinen on monta sataa kilometriä lähempänä ja tarvitsisin ns. "oman lääkärin"

Profile  

PostPosted: Tue May 05, 2015 09:59 

Kuukausi sitten kävin lääkärin vastaanotolla. Lääkäri oli todella innoissaan tapauksestani ja oli perehtynyt hyvin sairaushistoriaani. Hänellä oli myös selkeä kuva mistä sairastelu voisi johtua ja miten edetä sen kanssa. Aluksi keskustelimme parituntia, jonka jälkeen kävin verikokeissa.

Verikokeita on siis ennen otettu terveyskekterveyskeskuksen kautta ja "kaikki" olleet aina kunnossa. Näistä vanhoista tuloksista uusi lääkäri löyti paljon huomion arvoisia seikkoja.

Nyt kuitenkin tuli kuukausi sitten otetut tulokset joissa oli taas paljon mitä ennen ei ole tullut ilmi.

Ensinäkin maitovasta aineet näyttää olevan ongelma eli maitoproteiini, D 25 ei imeydy tai muutu normaalisti, D vitamiinin puute ja maksa arvo todella korkealla. Lisäksi leukosyytit todella alhaiset.

Huomenna saan tulokset käteeni, joten voin sitten arvot tänne kirjoittaa.

Mieltä askarruttaa mistä alhaiset leukosyytit sekä korkea maksa arvo voi johtua?

Profile  

PostPosted: Tue May 05, 2015 10:27 

Olet käynyt mitä ilmeisimmin erään KR:n vastaanotolla, eikö? Aika moni on siellä käynyt, mutta valitettavasti läheskään kaikki eivät ole saaneet apua, vaikka jotain vikaa on löytynyt ja sitä on hänen ohjeidensa mukaan korjattu. Toivotaan tietysti, että sinä saisit apua.

Alhaiset leukosyytit ja korkeat maksa-arvot (luultavimmin ALAT?) voivat johtua monista eri syistä. Ilman tarkkoja numeroita ei voi oikein edes arvailla, koska joskus nuo numerot voivat olla hieman viitteiden ulkopuolella ilman mitään sairauttakin ja jotkut sairaudet taas voivat humauttaa arvot hyvinkin kauas viitteistä.

Maksa-arvoja voi nostaa esimerkiksi alkoholi (minkä varmaan tiedätkin) sekä monet lääkkeet. Esimerkiksi joillain ihmisillä jo muutama Burana tai vastaava mieto lääke vähän ennen verikokeita voi nostaa maksa-arvot yli viitteiden. Valtavan korkeiksi ne eivät tietysti näin nousisi. Tavallinen flunssatyyppinen infektio taas voi väliaikaisesti vaikuttaa valkosolujen määrään.

Miehellä yksi mahdollinen syy korkeisiin maksa-arvoihin, jos kemikaalit eivät sitä selitä, on hemokromatoosi eli suhteellisen yleinen periytyvä raudan kertymäsairaus. Mutta tosiaan monia muitakin vaihtoehtoja on. Mykoplasman ei tietääkseni pitäisi niitä nostaa, ainakaan kovin paljoa. Homealtistus varmaan periaatteessa voisi.

Profile  

PostPosted: Wed May 06, 2015 01:48 

Tämä lääkäri missä kävin ei ole ilmeisesti sama mitä tarkokoitat. Kävin itse Lääkärikeskus Lupauksessa VP:n vastaanotolla.

Maitoproteiini aiheuttaa ilmeisesti juuri limaisuutta ja yökötystä, mitä minulla on ollut pitkään. Korkeat maksa arvot ja alhaiset leukosyytit tulivat yllätyksenä.

Posteljooni ei kerennytkään vielä tuoda tuloksia minulle kotiin saakka :(

Laitan nuo arvot tänne kun saan ne ensin itselleni.

Profile  

PostPosted: Wed May 06, 2015 01:53 

Okei, ajattelin vain kun KR on hyvin innostunut sekä D-vitamiinista että maitoallergiasta ja vastaanotot kestävät usein suht pitkään.

Maitoallergia on tietysti siinä mielessä hyvä diagnoosi, että hoidon pitäisi olla helppoa. Joillain se on aiheuttanut yllättävän paljon erilaisia oireita, jopa pyörtyilyä.

Toivottavasti löytyy syy noihin poikkeaviin arvoihin.

Profile  

PostPosted: Thu May 07, 2015 07:14 

Noniin tänään posti toi tulokset.
Elikkäs S- ALAT on 69, kun viitearvo on alle 50.
S-Gt pm 28, eli se on ihan kunnossa.

S-MaitAb 17.8, kun sen viitearvo on alle 6, eli se tarkoittaa suomeksi ilmeisesti maitoallergiaa.

S- D- 25 on 77, jonka viitearvo on, että yli 80 arvo on riittävästi ja 40-80 viittaa vähäiseen D-vitamiinin saantiin.

Mainitsemani leukosyytti arvot olivat tulosten mukaan normaalit. En tiedä miten puhelimessa sain sellaisen käsityksen, että ne eivät olleet kunnossa.

Olen siis taas ollut viikon kipeänä. Tuli taas tyypillinen väsymysjakso, mitä kesti noin. 5 päivää. Ennen sitä ja sen jälkeen lihakset ja pää oli kipeä. Päänsärkyä oli ennen kipeäksi tuloa useana iltana ja pohkeissa oli lihaskipuja.
5 päivää meni vain vuoteessa ollessa, koska olo oli taas todella väsynyt eikä oikein pystyny muuhun kuin lepäämiseen.
Väsymys ei ollut mitään normaalia väsymystä, niinkuin ei ikinä näinä sairausjaksoina vaan siihen liittyy myös "aivosumua".

Huomasin voinnissani jo montaviikkoa sitten vetämättömyyttä ja väsymystä. Eli tuntuu, että aina nämä väsymys/sairausjaksot on havaittavissa jo ennakkoon kun se rupeaa tulemaan.

Seuraavaksi on tarkoitus lähettää näytteitä tutkittavaksi tanskalaiseen laboratorioon.
Lääkärini sanoin että siellä kannattaa teettää laaja suolistopaneeli Plus, joka sisältää 3 testiä.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä Nordic gut health panel plussasta?

linkitän tähän kyseiset testit:
http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=1397
http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=2463
http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=1467

Testit ovat aika kalliit, mutta toivottavasti hyödylliset?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]