Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: Mietintöjä uupumuksestani
PostPosted: Sun Aug 30, 2015 10:40 

Niin, tämä viestini oli vastaus Ompun heinäkuun 8. päivän viestiin.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 30, 2015 09:29 

Oliko sinulla käytössä monivitamiini? Folaattiarvot ovat hurjan korkeat, eli jos sinulla on käytössä monivitamiini tai foolihapolla vitaminoituja elintarvikkeita, niin kertoo että sinulla on MTHFR-mutaatio ja foolihappoa ei kannattaisi käyttää, vaan metyylifolaattia.

Dopaminergiset lääkkeet, kuten nuo laastarit, usein piristävät, mutta ne voivat joillain myös väsyttää. Joillain voi ilmetä ihan nukahtelua, joten tuo kolmio on paikallaan. Toivottavasti sinulla ennemminkin virkistäisi.

CRP on tosi hyvä, ei ole siis tulehdusta juuri lainkaan. Useimmat arvot ovat oikein hyviä, jopa optimaalisia. Kolesteroli on vähän turhan korkealla, mutta se nyt ei ole iso murhe. Kolesterolissakin olennaista on, onko VLDL:ää tai hapettunutta kolesterolia miten paljon, mutta tuota jälkimmäistä ei kai edes mitata Suomessa (ja HDL ja triglyseridit ovat oikein hyvät). Joskus kohonnut kolesteroli johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Nuo kilpirauhasarvot eivät kyllä siihen suuntaan viittaa. Se rT3 lienee ainoa koe, joka voisi vielä viestiä kilpirauhasongelmista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Aug 31, 2015 03:23 

Monivitamiineja on, mutta en kyllä niitä ole juuri käyttänyt. Voisi ehkä tarkistaa, että onko joissakin noissa lisäravinteissa folaattia. Kolesterolista en tosiaan olisi huolissani varsinkin kun täällä on alennettu sen rajaa aivan liian alas plus Q10 auttaa siihenkin. Itse olen ollut viime päivinä tolkuttoman väsynyt ja nokkakin taas vaihteeksi tukossa, mistä lie johtuu.

rT3, kaipa tuonkin vielä jossain vaiheessa voisi selvittää. Lisämunuaiset seuraavaksi. Antioksidanttiklinikan lääkäri määräsi minulle näitä lisäravinteita ostettavaksi, mitä mieltä olet niistä? Kalanmaksaöljyä on jo sekä viherjauheita ollut ties kuinka pitkään, heraproteiinista mietin, että miten reagoi vatsan kanssa kun vatsa on melko herkkä kaikenlaisille maitotuotteille.

- Lysiinijauhe
- Heraproteiini
- Kalanmaksaöljy
- Vahva neurolipidiuute
- Remiksi palautusjuomajuhe
- Green jääpalat (kaikenlaisia viherjauheita)

Last edited by Omppu on Mon Aug 31, 2015 05:27, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 31, 2015 04:01 

Itte söin riisiproteenia aluksi kun on mahalle hellempi.
Saan spirulinasta sappikohtausmaisen tilan ja kuume iskee.
Olen kokeillut 3 kertaa ja aika kipeänä ollut tunteja.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 31, 2015 04:17 

Olen itsekin riisiproteiinia syönyt, mutta viime aikoina tällaista.

http://www.iherb.com/Sun-Warrior-Warrio ... =null&ic=1

Niin ja kiitos vaan suosituksesta Stressiessi.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 11, 2015 10:58 

On ollut melko ankeaa. Olen ollut varmaan ainakin yli viikon hyvin väsynyt ja huomaan, että pahat oireet on päällä kun hengitystiet ovat tukossa ja aivastelen välillä. Pistää miettimään, että onko täällä hometta jossain. No kuitenkin, myös ne toiset oireet on se, että kaulan alueella rauhaset tai jotkut tuntuvat kylmiltä. Olli Pololta kysyin ja sanoi, että se liittyy johonkin, en nyt muista mihin.

Sen lisäksi tässä tilassa oireita on juuri tuo aivosumu, sanat jokeltavat ja ajatustoiminta tuntuu olevan humalaisen tasoa. Hengitys tuntuu pinnalliselta. Myös äänet tuntuvat voimakkailta ja ahdistavilta. Itsellä tosin on aina ollut aistiherkkyyttä, äänille, valolle ja kosketukselle olen ollut herkkä, mutta näissä päiviä tai viikkoja kestävissä kohtauksissa herkistyn entisestään kaikelle. Sen lisäksi, että päässä tuntuu olevan jokin vanne ja eri osat kehosta kylmenevät kuten kasvot myös.

Tänäänkin olisi tarkoitus taas mennä psykiatriselle poliklinikalle keskustelemaan asioista, mutta tekisi mieli peruuttaa se tämän tilani takia. Silti haluaisin myös hoitaa sen pois alta, vaikka periaatteessa siellä käyminen on turhaa. Ajattelin, että olisi vaan voinut viedä sinne tuoreen tilannepäivityksen Olli Pololta ja ehkä myös tuon Duodecimin artikkelin. Harmittavaa tässä tilanteessani on se, että minusta on tullut entistä enemmän erakko viimeisen vuoden aikana. Vähäinenkin asiointi ihmisten parissa tuntuu uuvuttavalta ja useimmiten ahdistavalta, joskus melkein siihen pisteeseen, että paniikkikohtaus tuntuu olevan lähellä. Ei se aina noin pahaa ole, mutta väsymyksen tasosta riippuu.

Olli Polo kehotti minua "ajamaan sisään" taas pientä määrää naltreksonia, voinhan minä sitä kokeilla, mutta ei se oikein innosta kun muistan aiemmat sivuoireet. Silmät kuivuvat suun tavoin ja saan kaikenlaisia inhottavia oireita. Tässä olen tosiaan kasvuhormonin käyttöä jatkanut ja se periaatteessa antaa jonkinlaista boostia, mutta toisaalta se tuntuu myös joskus tekevän minusta kiukkuisen joten en tykkää sitä kovin usein käyttää.

Aion myös kokeilla tuota neurolipidijauhetta, josko siitä olisi jotain hyötyä. Kuntoiluni on jäänyt kesken taas kun ei vaan jaksa tehdä oikein mitään. Jaksan vain istua tietokonetuolilla tai maata.

En tiedä, että kuinka paljon jaksamiseni kohenee sillä jos ja kun alan tässä syksyllä hoitamaan vatsaani, joka on oirellut. Siis yrittämällä poistaa candida-hiivan liikakasvua. Epäilen, että se on myös tuon ekseemani aiheuttanut. Samaan syssyyn olisi tarkoitus myös tehdä maksanpuhdistuskuureja.

Hyvät päivät ovat harvassa, mutta tuleepahan ainakin niitä arvostettua. Täytän ensi viikolla neljännesvuosisadan ja tunnen itseni jo hyvin vanhaksi ja vaivaiseksi. En varmaan ole koskaan ollut näin huonossa kunnossa. Toivon jaksavani talven yli ensi kevääseen.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 14, 2015 04:49 

Aion lähettää tuon lisämunuaisen sylkitestin enkä tiedä, että kauanko kestää saada tulokset takaisin. Itse olisin toivonut, että Olli Polo olisi minulle kokeellisesti määränyt Liothyronia, mutta hän sanoi ettei hänellä ollut juuri sitä kokemusta ja että minun pitäisi kysyä Antioksidanttiklinikan lääkärin mielipidettä. Sanoi, että ei välttämättä olisi järkevää tuhlata paria sataa tuohon rT3-testiin, mutta kyllähän se minua kiinnostaisi tietää kun tämä loputon palelu vaivaa.

Sen lisäksi pitäisi saada oikeanlaista lääkitystä tuohon suolistoni hiivan liikakasvuun ja korjata dysbioosia oikeanlaisella ruokavaliolla. Itse kun olen tässä välillä koittanut tuota candidaa hillitä ja poistaa ottamalla sen tuhoamiseen tarkoitettuja lisäravinteita niin niistä puhdistusreaktioista tulee aivan kammottava ahdistus (candida erittää kuollessaan 79 eri myrkkyä ja neurotoksiineja, jotka vaikuttavat mm. suoraan aivojen toimintoihin), sitten kuumotus ja jälkeenpäin palelu.

Puhumattakaan muutaman päivän järkyttävästä koomaväsymyksestä, eri lihaksien kolotuksesta ja siitä, että silmäluomet turpoavat ja kutisevat inhottavasti. Plus, että jalkapohjien ekseema-ihottumakin usein pahenee.

Kamalinta tässä kuitenkin on tosiaan tuo palelu ja aivosumu, ne kun saa kuriin niin muu vielä menee. Tunnen aina kuinka jokin saa ne aikaan ja kuinka jollakin jutulla ne menevät ainakin hetkeksi pois, mutta en ole vielä onnistunut täysin selvittämään syy-yhteyttä.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 14, 2015 04:58 

Kolestyramiini varmaan auttaisi, mutta on resetilääke. Auttaisikohan lääkehiili, syötävä savijauhe tai jokin muu vastaava? Ne tietysti vaikuttavat myös lääkkeiden imeytymiseen. Pentoksifylliini (reseptivapaa lääke) vähentää tärkeän tulehdyssytokiini TNF-alfan eritystä ja voi auttaa "herx"-tyyppisiin oireisiin, itse sain siitä merkittävää apua, vaikka hiiva ei ollutkaan ongelmana. Varmaan antihistamiinia vielä, tuo kutina + luomien turvotus viittaa histamiiniin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Sep 14, 2015 06:05 

Itse luin tällaisesta lisäravinteesta kuin NAC:
http://eu.iherb.com/Now-Foods-NAC-600-m ... e-Caps/694

Mitä mieltä olet muuten tuosta rT3-arvon tutkimisesta, Maija? Kannattaako minun "haaskata" rahaa sen tutkimiseen? Laskulla nytkin olen suurimman osan maksanut ja erissä, hyvä kun rahat riittävät, eivät tosin riittäisikään ilman sosiaalivirastoa ja silti tekee tiukkaa koko ajan...

Profile  

PostPosted: Tue Sep 15, 2015 02:47 

Mietin, että miksi yli parikymppisen miehen on niin vaikea saada tässä maassa asperger-diagnoosia? Itse olen varma siitä, että olen tietyllä tapaa lievästi autistinen. Tiedän olevani hyvin älykäs joissakin jutuissa, mutta sosiaalisesti olen aivan idiootti ja nuo aistiherkkyydet tekevät välillä elämästäni helvettiä. Esim. eilen sain tuollaisen aistien ylikuormitus-kohtauksen. Toki voi olla, että lisämunuainen on jotenkin kytketty kaikkeen tuohon.

Silti esim. kun joudun perheen kanssa asumaan niin välillä rasitun aivan järjettömästi kaikista noista normaaleista äänistä joita kuulen, kun huomioni tuntuu kiinnittyvän niihin hyvin tarkasti. Ainoa miten pystyn "rentoutumaan" on sulkeutumalla pois äänien kuormituksesta on kuuntelemalla musiikkia kuulokkeiden kautta. Tuota pyrinkin tekemään suurimman osan ajasta.

Tai jotkut hajut saavat minut häiriintyneeksi, en pidä kosketuksesta jos tuntuu siltä, että reviirilleni tullaan ja muutenkin eri tekstuurit tuntuvat iholla epämiellyttäviltä. En pidä tulisista ruoista tai kaikista mauista. Kirkkaat valot saattavat satuttaa tai kivistää päätä, siksi vihaan noita normaalin kylmiä katulamppuja. Lämmin valaistus ei tunnu häiritsevän. Kuinka moni normaali ihminen yli-innostuessaan räpyttee käsiään salaa kun se eksessiivinen energia täytyy kanavoida jotenkin kun aivoihin tulee joku oikosulku?

En kai hae muuta kuin ymmärrystä jota en ole saanut.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 15, 2015 05:07 

Asetyylikysteiini on monella tapaa hyvä lisäravinne, mm. antioksidantti ja immunostimulantti, mutta en ole ihan varma, mihin käyttötarkoitukseen sitä nyt itselläsi ehdotit.

RT3-kokeen tekemiseen en osaa kommentoida. Jos on tiedossa joku, joka sitä T3:a suostuisi määräämään siltään, niin ehkä se kannattaisi. Jos ei, niin mitä sillä kokeellakaan tekee.

Koetko, että hyötyisit siitä Asperger-diagnoosista?

Profile  

PostPosted: Tue Sep 15, 2015 11:29 

En ymmärrä tätä kehon toimintaani enää ollenkaan. Yleensä sydämeni ei pumppaa tarpeeksi verta ja olen kylmissäni. Nyt tänään minulla on taas vastaavasti tuntunut olevan kilpirauhasen liikatoiminnan oireita kun tuossa aiemmin sydän rupesi takomaan urakalla ja tunsin kuinka veri vaan kiersi kehossa ja kuumuus lisääntyi. Kurkku tuntuu oudolta ja paikoitellen vähän puristavalta. Tosin edelleen on kylmiä kohtia päässä joista ikäänkuin kehon lämpö haihtuu, poskilla, päälaella, korvissa ja kurkussa tällä hetkellä.

Tosin kun asiaa mietin niin tänään otin taas L-karnitiinia, magnesiumia ja Ubikinonia. Ei kai niillä nyt noin dramaattisia vaikutuksia voi olla?

Profile  

PostPosted: Wed Sep 16, 2015 12:24 

Autoimmuunissa kilpirauhasen vajaatoiminnassa voi olla ajoittain myös liikatoiminnan oireita. Toisaalta esim. kaikki lämpötilaoireet eivät johdu kilpparista, vaan voivat johtua vaikkapa lisämunuaisesta. Joskus takana voi olla jokin syöty ruokakin.

Magnesium laajentaa verisuonia, mutta ei sen vaikutuksen noin voimakas pitäisi olla. Karnitiini voi joskus pahentaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta ei se liikatoiminnalle vie. Q10 tuskin liittyy.

Meillä kaikilla taitaa olla vähän mysteerikehot, joista ei useinkaan tiedä, että mitä siellä oikeasti tapahtuu, voi vain arvailla. Pitää vain varoa, ettei jumiudu liikaa tietylle uralle, joillain ihmisillä on taipumusta sellaiseen. (Esim. huono olo tulkitaan aina "puhdistusoireiksi" tai ruokayliherkkyydeksi tai kemikaaliherkkyydeksi, vaikka syitä voi olla monenlaisia.)

Profile  

PostPosted: Wed Oct 07, 2015 03:15 

Vähän päivitystä tilanteeseen. Viimeisen puoli vuotta olen enemmän tai vähemmän tosiaan ollut entistä enemmän sumuisessa ja heikentyneessä tilassa. Välilllä on hyviä päiviä, mutta enemmän tuntuu olevan niitä jolloin olo on melko kamala tai parhaimmillaankin siedettävähkö. Vaihtelee tosin myös vuorokauden ajan mukaan, joskus ja usein saatan olla illalla ja yöllä "parhaimmillani".

Lisäravinnehoidot näyttävät vaihtelevasti toimivan, mutta ei suurempaa apua ole tähän mennessä tullut. Jatkossa alan hoitamaan vuotavaa suolta ja candida-ongelmaa ruokavalion muutoksella sekä supertehokkailla yrteillä sekä vahvoilla maitohappobakteereilla. Epäilen, että candida on ollut ahdistukseni, väsymykseni, ekseeman ja vatsaongelmien sekä hormonihäiriöiden taustalla. Sitä en tosin tiedä, että johtuuko candida jo valmiiksi heikentyneestä immuunipuolustuksesta ja mikä sen sitten alunalkaen sai aikoinaan heikentyneeseen tilaan. Sitä voi vaan arvailla, luultavasti kuitenkin lapsuuden "hoidot". Johtuuko tosin väsymysoireyhtymä tuosta ongelmasta, en vielä tiedä.

Odotan parempia fiiliksiä tosin herx-reaktiot eivät ole koskaan hauskoja ja pistävät jo valmiiksi ylirasittuneen maksan lujille, joten maksaakin pitää puhdistaa detoxaamalla. Kantsii googlata vaikkapa "liver cleanse" jos kiinnostaa. Rahaa ei juuri ole mihinkään, varsinkaan jatkohoitoihin tai tutkimuksiin, jotka maksavat maltaita varsinkin antioksidanttiklinikalla. Mikä on harmittavaa.

Reilun kuukauden päästä pitäisi myös vihdoinkin mennä johonkin yhteispalaveriin psykiatriselle poliklinikalle jonne tulee sosiaalivirkailijani, työkykyä selvittävä tyyppi, terapeutit ja lääkäri. Tarkoitus olisi keskustella tilanteestani tarkemmin ja sosiaalihoitaja näyttää hyvin ymmärtävän tilanteen, että minusta ei ole työntekijäksi tai miksikään muuksi vaan tarvitsen oikenlaista hoitoa ja mahdollisesti myös kuntoutustukea. Katsotaan miten menee, pitäkää peukkuja pystyssä.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 19, 2015 07:53 

Jostain syystä testolääke ei ole tuntunut antavan mitään vaikutusta nyt pariin viikkoon vaikka tulokset olivat normaalit vielä elokuussa. Huomaan sen ihan fyysistä asioista. Sen lisäksi ollut taas tänään tuota ihme kuumeilevaa kylmyyden tunnetta kehossa, kurkun oikealla puolella on taas omituinen tunne. Pää ei toimi kunnolla ja ahdistaa. Tunnen, että en ole koko aikaa omassa mielessäni. Pystyykö tuota kilpirauhasta tutkimaan millään kuvauksilla?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours [ DST ]