Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 05:32

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Mietintöjä uupumuksestani
PostPosted: Sun Aug 16, 2015 01:39 

Omppu wrote:
Minulla on vaan se ongelma, että tarvitsisin lisää painoa sen vähentämisen sijaan. En siis syö maitotuotteita (juuston ja piimän lisäks), viljaa tai punaista tehotuotettua lihaa. Ei vaan tule lisää painoa mikä on ollut jo ongelma pitkään ihan nuoresta asti, jos jaksaisi kuntoilla kuten aiemmin niin saisi sitä vaikka lihasten kautta.

Käsitän siten, että olet alipainoinen, joten sinulla ei ole lämmittävää rasvakerrosta mikä estäisi/vähentäisi palelemista. Ei ole hyvä olla huomattavasn ali- tai ylipainoinen. Se onkin eri asia, kuinka saada alipaino korjaantumaan. Kaikenlaisia neuvoja löytyy, mutta pitäisi löytää itselle sopivat keinot.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/alipainoinen_nain_lihot_terveellisesti

Profile  

PostPosted: Sun Aug 16, 2015 05:43 

Öljyä olen pyrkinyt vetämään, mutta minulla tuppaa usein tulemaan paha olo siitä. Puhdistusreaktio? Olen ollut aina hoikkarakenteinen ja se on tavallaan perheen geeneissä, mutta minulla tuo aineenvaihdunta on ollut varmaan poikkeuksellisen nopeaa plus minulla saattaa olla imeytymishäiriöitä. Omasta mielestäni syön ihan normaalisti (joskaan en aina niin terveellisesti kuin pitäisi), mutta silti olen vaan laiheliini. Nyt olen painoindeksin mukaan hieman alapuolella normaalin alarajalla, jos nyt edes viisi kiloa saisi lisää niin se olisi tosi hyvä. Ei vaan pysy!

Painavimmillani olin silloin kun vedin vielä roskaruokaa ja masennuslääkkeita ja silloin olin "normipainoinen", mutta kroppa muuten huonossa kunnossa. Tosin se oli aikaa jolloin olin jotain alle parikymppinen, jaksoin pitää huolta lihaksistani eikä CFS ollut niin paha. Muuten olin vaan väsynyt, pahoinvoiva jne. Suolisto- ja hormoniongelmat voisivat tuon epänormaalin laihuuden selittää.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 18, 2015 12:47 

Aurinko lisää hormonia nimeltä MSH, joka voi aiheuttaa sen, että vointi paranee. Toisaalta MSH:n puutos aiheuttaa sitä, että ei rusketu. Myös aivolisäkeperäinen lisämunuaisen vajaatoiminta voi aiheuttaa ruskettumattomuutta. Sekä MSH että ACTH eli aivolisäkkeen erittämä lisämunuaisia käskyttävä hormoni pystyvät sitoutumaan MSH-reseptoriin ja ruskettamaan ihoa.

Joillain ihmisillä kilpirauhasen vajaatoiminta laihduttaa, vaikka yleensä ennemminkin lihottaa. Jos syynä ei ole vajarin aiheuttama ruokahaluttomuus, kuten sinulla ilmeisesti ei, kenties syynä on imeytymishäiriö. Hypotyreoosi voi mm. vähentää mahahapon eritystä, jolloin imeytyminen heikkenee. Tällöin betaiinihydrokloridi tai mahahappoa lisäävät yrtit auttaisivat. Oletko kokeillut mahahapon lisäämistä tai ruoansulatusentsyymejä?

Ei pelkkä laihuus vielä selitä palelemista. Itse olin suurimman osan aikuisikääni hyvin laiha, painoindeksi 17, enkä palellut ollenkaan normaalia enemmän.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Aug 18, 2015 02:50 

Maija wrote:

Ei pelkkä laihuus vielä selitä palelemista. Itse olin suurimman osan aikuisikääni hyvin laiha, painoindeksi 17, enkä palellut ollenkaan normaalia enemmän.

Olet oikeassa, kun laihuus on ollut pitempiaikainen olotila. Mikäli laihuus on ilmaantunut vähän ajan sisällä, sairauden tai ruokahaluttomuuden seurauksena, niin keho tarvii aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen. monet tulevat palelevaisiksi tiputtaessaan painoa.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 18, 2015 10:16 

Mielenkiintoista juttua, Maija. Ehkäpä lisämunuaisen vajaatoiminta sitten aiheuttaa minulla tuollaista, tosin olen ollut ihan lapsesta asti jo tuollainen. Normaalia vaaleampi iho ja tummat silmänaluset, kunnon panda. Aion selvittää lisämunuaisen sylkitestillä kunnon, mutta selviääkö siitä myös aivolisäkeperäisen lisämunuaisen vajaatoiminta myös?

Olin tänään Antioksidanttiklinikalla ja sain sieltä määräykset tosi moniin tutkimuksiin lääkäriltä jonka pitäisi myös tietää väsymysoireyhtymästä, tosin ei kai vielä ruoka-aineallergiatestejä määrännyt. Kyseinen lääkäri sanoi, että hänellä on ollut samoja juttuja kuten minulla eli yliliikkuvat nivelet, asperger, sydämen läppäleikkaus jne. Kuitenkin myös testoni mitataan ja katsotaan ettei se johdu aivolisäkkeestä, mutta eihän se ole sama aivolisäke, joka voisi säädellä lisämunuaista vai onko?

Himosyöjä en ole koskaan ollut, mutta silti on aina ollut ruokahalu. Kun kulutus ei vaan ole kovin suuri niin ei sitä sitten myös kovin paljoa tule syötyä. Lääkäri epäili myös imeytymishäiriötä. Mahahapon lisäämisestä en tiedä vaikka varsin usein onkin nyt ollut hapokas olo. Laadukkaita entsyymejä olen vetänyt. Ovat mainostaneet, että niissä on mukana myös jotain ATProta.

Mitä tulee tuohon laihuuteen niin välillä tunnistan kun itselläni on "normaali" lämmin ja verevä olo niin ettei vaikka eri kehonosat kuten kaula, korvat tai mikä tahansa tunnu kylmältä vaan ihan normaalin lämpöiseltä. Varsin harvoin vaan, mutta tosiaan voinee johtua eri yrteistä ja lisäravinteista mitä olen kokeillut.

Maija, osaisitkos sinä tai joku sanoa jotain näistä terkkarilääkärin määräämien verikokeiden arvoista nyt kun sain jo osan tietää kun menin kilpparia ja kohmeloani valittamaan? Ihme kyllä Polokaan ei erikseen pyytänyt ottamaan T-3V-hormonia. Lisää dataa tulossa myöhemmin.

Tutkimuksen nimi Tutkimuksen lyhenne Tutkimuksen tulos Viitearvot
14.08.2015 10:16 B -Perusverenkuva ja trombosyytit B -PVKT
B -Leukosyytit B -Leuk 8.5*
B -Erytrosyytit B -Eryt 4.75
B -Hemoglobiini B -Hb 151
B -Erytrosyytit, tilavuusosuus B -HKR 41
E -Erytrosyytit, keskitilavuus E -MCV 87
E -Punasolujen kokojakauma E -RDW 14*
E -Hemoglobiini, keskimassa E -MCH 32
E -Hemoglobiini, keskimassakonsentraatio E -MCHC 366*
B -Trombosyytit B -Trom 244
fP-Glukoosi fP-Gluk 5.9
P -Kalium P -K 3.6
P -Kreatiniini P -Krea 67

Lausunto Pt-GFReEPI: >83 ml/min/1.73 m2
P -Natrium P -Na 145
S -Tyreotropiini S -TSH 1.81
S -Tyroksiini, vapaa S -T4-V 14

Huomenna menee happirikastin varmaan testiin, maskin kanssa.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 18, 2015 11:01 

Aivolisäke erittää siis monia eri hormoneja. Jotkut ovat suoraan aktiivisia, kuten kasvuhormoni, useimmat käskyttävät muita elimiä, kuten TSH kilpirauhasta ja ACTH lisämunuaisia. Aivolisäkkeen vajaatoiminnassa puutetta voi olla yhdestä, useasta tai kaikista hormoneista, mutta vain yhden puutoksen katsotaan olevan harvinainen. Aivolisäke vaikuttaa myös sukuhormonien eritykseen ja naisilla testosteronia erittyy sekä munasarjoista (paitsi jos käyttää e-pillereitä) että lisämunuaisesta.

Sylkitesti näyttää kyllä myös aivolisäkeperäisen vajaatoiminnan. En osaa sanoa, näkeekö sylkitestistä sen (tai viitteitä siihen) kummasta paikasta vajaatoiminta johtuu. ACTH:ta voi mitata, mutta harvemmin niin kai tehdään (tämä on siis eri testi kuin ACTH-rasitus, jossa pistetään ACTH:ta ja katsotaan mitä käy). Tai sitten voi mitata aldosteronia, joka yleensä Addisonin taudissa laskee ja aivolisäkeperäisessä ei ainakaan niin paljoa, se on standardimpi tutkimus.

Paastosokerisi, jos on tosiaan paaston jälkeen, on selvästi koholla. Sehän on sinänsä jännä löydös, että sekä kilpirauhasen että lisämunuaisen vajaatoiminnan pitäisi noita laskea... Ei siis sulje näitä pois, mutta jossain määrin huolestuttava se on.

TSH ei ole kovin korkea (joka voi selittyä sillä, että mittausajankohta ei ole niin aamulla kuin pitäisi), mutta ei niin matala, että viittaisi aivolisäkeperäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan, jossa TSH taas laskisi. Toisaalta on hyvin mahdollista, että on molemmat vajaatoiminnan tyypit yhdessä.

Tutkimustuloksia postatessa olisi hyvä laittaa viitearvot aina mukaan, koska ei niitä kukaan muista ulkoa ja ne jopa vaihtelevat labrasta toiseen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Aug 18, 2015 11:41 

Se on kyllä jännä juttu, että tuo aivolisäke vaikuttaa niin moneen asiaan.

Kyllä, paastosokeri tuossa. Mistä se sitten voisikaan kieliä? Onko kilpirauhasen T3-V hormoni kuinka tärkeä mitata? Jostain syystä se tuntuu monella aina unohtuvan. Mietin, että onko minulle hyötyä minkäänlaisesta kilpirauhaslääkityksestä sitten kun jokin selvästi oireilee? Jostain syystä viitearvoja ei ollut näkyvillä Kanta-palvelussa. Lääkärin tosin piti soittaa noista tuloksista minulle viikon päästä.

Antioksidanttiklinikan lääkäri suositteli minulle erilaisia lisäravinteita näin alkuun tällaisen ruokavalion lisäksi. http://www.scd-fi.info/

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2015 12:17 

Aivolisäke voi vaikuttaa oikeastaan kaikkeen elimistössä. Antidiureettinen hormoni ei vaikuta juuri kuin nestetasapainoon ja ehkä kognitioon, mutta useimmat muut aivolisäkkeen erittämät hormonit (tai niiden stimuloimat hormonit) vaikuttavat mm. uupumukseen, uneen, mielialaan, lihasvoimaan, ihon kosteuteen ja libidoon. Kasvuhormonikin vaikuttaa esim. lihaksiin, sydämeen, luustoon, ihoon, uneen, keskittymiskykyyn, vireystilaan, sosiaalisuuteen ja sokeritasapainoon...

T3 (ja kilpirauhasvasta-aineet) olisi varmasti hyvä mitata, kun oireesi viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta arvot eivät selvästi osoita sitä, vaikka eivät sulje poiskaan.

Kohonnut paastosokeri (ja sinullahan näytti olevan myös aterioiden jälkeen koholla) viittaa heikentyneeseen sokerinsietoon ja alkavaan metaboliseen oireyhtymään. En osaa sanoa, voisiko aivolisäke olla siinä takana, kun yleensä aivolisäkehormonien/kilpirauhashormonin/kortisolin puutokset aiheuttavat vain hypoglykemiaa. Kasvuhormonin puutos voi kuitenkin periaatteessa heikentää sokerinsietoa.

Joillain on vain huonot geenit ja tietenkin elintavat vaikuttavat. Liikunnan vähyys, joka CFS:stä lähes väistämättä seuraa, on diabetesriski. CFS saattaa lisätä insuliinin eritystä, joka voi aiheuttaa hypoglykemiaa, mutta pidemmän päälle enemmänkin lisää diabeteksen riskiä. Onneksi tosiaan elintavoilla ja lisäravinteilla voi vaikuttaa paljon, vaikka se olennainen liikunnan lisääminen ei olekaan vaihtoehto. Esim. Life Extension Foundationilla on hyviä artikkeleita englanniksi ja suomeksikin löytää ihan kohtuudella tietoa.

Verensokerimittaria kannattaa käyttää niin näkee, että miten eri asiat vaikuttavat verensokeriin - ja vaikuttaako se oloon, noilla arvoilla voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta. Korkeiden sokerien väliinkin voi eksyä niitä hypoglykemioita. Toisaalta aivan kaikkea mittari ei näytä, esim. minulla kromi laski, ainakin alkuun, insuliinin eritystä vaikuttamatta verensokeriin (mikä on siis erittäin hyvä, vaikka olisi kiva jos se auttaisi myös hypoglykemiaani).

SCD auttaa joillain suolisto-ongelmiin, mutta olen vähän skeptinen sen muihin vaikutuksiin. Se rajoittaa ruokavaliota varsin paljon, etenkin jos ennestään on mitään rajoituksia tai ei käytä joitain sallittuja ruokia. Sinulla on jo useita ja lisäksi pitäisi painoakin saada ennemmin ylös kuin alas, niin tuo voi olla hieman ongelmallinen yhdistelmä.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2015 12:33 

Metabolinen oireyhtymä ei kuulosta kovin hyvältä. Varmaan ainakin alkuun minulla auttaa sokeristen herkkujen vähentäminen, minulla kun terveestä ruokavaliosta huolimatta on aina silti tehnyt mieli gluteenittomia keksejä, leivoksia ja luomusuklaata. Tuntuu, että ne ovat olleet niitä harvoja asioita, jotka elämässä antavat minulle vielä nautintoa jonkun musiikin, taiteen sekä kirjoittamisen lisäksi.

Huoh, jo pelkästään kahvista luopuminen on ollut todella vaikeaa, enemmänkin henkisesti vaikka kyllä se aivosumuakin joskus poisti ja palelua, mutta varmaan tosiaan rasitti sitten lisämunuaisia.

Kaksi vuotta sitten veriarvoissani ei pitänyt näkyä mitään erikoista ja silloin mitattin myös tuo T3. Niin paljon mitattavaa ja tutkittavaa tässä, vaikka virallista kautta kun työkykyäni (mitä kykyä?) selvitetään niin ovat ohjanneet vaan minut tuonne psykiatriselle poliklinikalle, että pääsisi jossain vaiheessa terapiaankin. Kun olen syrjäytynyt, ujo ja kaikkea sensellaista. Mikäs siellä höpötellessä jos löytyy joku tyyppi, joka jaksaa kuunnella juttua CFS:tä ja ymmärtää sitä. Tosin jos psykoterapiaan menen/pääsen niin kyllä siitäkin saa edelleen maksaa turhan paljon vaikka sitä tukea kai nyt nostettiinkin. Olisi kiva vaan saada myös jotain sairaskorvaustakin tässä, sosiaaliviraston tuilla + vanhempien avulla eläminen ei ole kovin hauskaa, varsinkin kun hekin ovat jo työkyvyttömiä nuoria eläkeläisiä joilla on vähäiset tuet. Tällaista tämä nyt on tämä elämä.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2015 09:53 

Tumma suklaa ei ole verensokerin ja insuliiniherkkyyden kannalta aivan niin paha, koska siinä on reilusti rasvaa ja jonkin verran kuituakin, joka vähentää verensokerin heittelyä. Gluteenittomat keksit sen sijaan lienevät aika ongelmallisia. :-/ Nykyään löytää yhä enemmän myös sokerittomia vaihtoehtoja (gluteenittomia tietysti vähemmän), mikä leivonnaisten kohdalla ei auta niin paljoa, koska verensokeria nostaa etenkin se tärkkelys, mutta suklaassa kyllä. Maltitolisuklaita en suosittele (monet steviasuklaat on todellisuudessa makeutettu lähinnä maltitolilla), mutta jotkut suklaat makeutetaan ksylitolilla, erytritolilla, inuliinilla ja/tai isomalto-oligosakkarideilla. Olen maistanut jopa ksylitolilla makeutettua raakasuklaata.

GTF-kromi, berberiini ja lipoiinihappo ovat hyviä lisäravinteita tähän, samoin on monia yrttejä. Lisäravinteilla voi olla tosi merkittävä vaikutus. Myös hiilihydraattien imeytymistä voi vähentää, pavuista tehty Phase2 estää alfa-amylaasia (eli vähentää tärkkelyksen imeytymistä) ja monet lisäravinteet, esim. tulsi ja mulperinlehti, estävät alfa-glukosidaasia (eli sokeria imeytyy vähemmän).

Psykoterapia on kyllä aika kallista Kela-korvauksenkin kanssa, mutta jos elät toimeentulotuella, kai sossun pitäisi korvata erotus? Eri asia, onko siitä hyötyä.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2015 11:02 

Omppu wrote:
Niin paljon mitattavaa ja tutkittavaa tässä, vaikka virallista kautta kun työkykyäni (mitä kykyä?) selvitetään niin ovat ohjanneet vaan minut tuonne psykiatriselle poliklinikalle, että pääsisi jossain vaiheessa terapiaankin. Kun olen syrjäytynyt, ujo ja kaikkea sensellaista. Mikäs siellä höpötellessä jos löytyy joku tyyppi, joka jaksaa kuunnella juttua CFS:tä ja ymmärtää sitä. Tosin jos psykoterapiaan menen/pääsen niin kyllä siitäkin saa edelleen maksaa turhan paljon vaikka sitä tukea kai nyt nostettiinkin.

Älä vaan mene psykoterapiaan CFS-diagnoosilla tai epäiltynä. Psykoterapeutit eivät ymmärrä CFS:stä mitään ja koettavat aivopestä sinua liikkumaan lisää ja ottamaan niskasta kiinni jne. soopaa. Jos perustelet heille, miksi se ei toimi ja miten CFS kuuluisi hoitaa, tulkitsevat sen vain "muutosvastarinnaksi" ja "torjunnaksi" ja LISÄÄVÄT sinun painostamistasi liikuntaan ja sinun syyllistämistäsi omasta tilanteestasi. Ei oikeasti kannata, jos arvostat mielenterveyttäsi.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2015 12:53 

Kyllä jotkut ovat saaneet Suomessa ihan asiallista psykoterapiaakin CFS-potilaina. Jotkut terapeutit ymmärtävät, että vaikka sairautta ei voi hoitaa, potilasta voi silti auttaa pärjäämään henkisesti sen kanssa. Eri asia on silti, kuinka monelle psykoterapiasta on siihenkään hyötyä ja mikä on hyöty/haittasuhde, kun terapiassa ravaaminen kuitenkin vie jonkin verran voimia. Ja jos on Asperger, niin terapiasta ei välttämättä ole muutenkaan hyötyä, jos terapeutti ei ymmärrä AS-ihmisen mielenmaailmaa.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2015 07:35 

Sossu toivottavasti korvaa ainakin osan psykoterapian kustannuksista kuten osan tutkimuksista, eihän tässä muuten tulisi mistään mitään. Sitä olen kyllä pelännyt ettei siellä ymmärrettäisi tätä vaan pyydettäisiin "ottamaan vaan niskasta" itseään kiinni kuten isäni ja veljeni aina höpisevät. Ylös, ulos ja lenkille... Sillä pitäisi kaiken vaan korjaantua. :lol:

Olisi kiva saada tuota ahdistusta ja huonoa itsetuntoa hoidettua, tosin itse olen melko vakuuttunut, että ahdistuksen taustalla on melko pitkälti elimelliset ongelmat, tietenkään psyyken osaa ei pidä unohtaa. Onhan CFS henkisesti melko raskas juttu. Tarttee vaan jonkun jolle puhua ja omat lähiomaiset jaksavat juttua vaan niin kauan ennenkuin alkaavat leimaamaan sinua narsistiksi ja huomionkipeäksi. Sitten taas mitä enemmän patoaa tunteitaan sisälle niin sitä sairaammaksi ja yksinäisemmäksi tulee jos kokee, että kukaan ei ymmärrä.

Assina vielä tuo sosiaalinen kanssakäyminen on ollut naurettavan vaikeaa kun on ollut ahdistuneisuutta ja ujoutta uupumuksen lisäksi. Toivon, että löytyisi joku hyvä tyyppi, joka ymmärtäisi. Niin, että niistä palveluksista viittisi myös maksaakin. Ei tätä jaksa yksin kukaan.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2015 01:03 

Onko muuten vinkkejä tuon painon nostamiseen kasvissyöjänä? Muistini ei ole kovin hyvä enkä ole varma olenko kysynyt tuota aiemmin. Protsku (muualta kuin lihasta tuleva ja öljyt, mutta mikä muu? Tietty varmaan täytyy nuo mahdolliset imeytymishäiriötkin hoitaa pois.

Voiko muuten raynaudin oireyhtymä olla syynä kylmiin raajoihin kun ääreisverenkierto on huono? Ginkgo biloba on ollut kokeilussa enkä ole varma, että toimiiko juurikaan. Olli Polon määräämistä kaliumsalpaajista tuli taas päänsärkyä. Mites tuo L-Arginiini?

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2015 09:14 

Proteiini ei yleensä ole kovin tehokas painon nostamiseen (jos ei harrasta liikuntaa). Se vähentää lihaskatoa, mutta pelkällä proteiinilla ei oikein saa uusia lihaksia. Se täyttää vatsaa yms, jolloin on hankala syödä ylimääräisiä kaloreita. Proteiinia pitäisi kuitenkin saada vähintään 1 g per painokilo päivässä, mielellään jonkin verran enemmän. Parhaiten painoa nostavat hiilarit - jotka taas eivät ole optimaalisia, jos on ongelmia verensokerin säätelyn kanssa. Rasvassa on paljon kaloreita, mutta sekin täyttää vatsaa aika paljon. Monet pitävät esim. pähkinöitä kaloripommeina, mitä ne ovatkin, mutta tutkimusten mukaan ne ennemminkin laihduttavat, koska ne ovat niin täyttäviä. Jos tuntuu, että niitä pystyykin syömään paljon ja jaksaa vielä muutakin, niin silloin pähkinät voisivat olla hyviä.

Koska verensokerisi ei ole kovin hyvä tällä hetkellä, minusta se ei ole oikein yhteensopiva sen kanssa, että yrittää saada painoa lisää, paitsi yrittämällä parantaa ruoan imeytymistä.

Raynaud voi olla syynä kylmiin raajoihin, vaikka itse epäilisikin ennemmin kilpparia. Kauanko kokeilit ginkgo bilobaa? Se voi vaatia 1,5 kk ottamisen 3x päivässä, ennen kuin vaikutukset tulevat esiin. Jos nimodipiini tai nifedipiini aiheuttaa päänsärkyä, annosta kannattaa pienentää, Polo taitaa määrätä liian suurta aloitusannosta. Jotkut suosittelevat aloittamaan nimodipiinin vain 1/16 tabletilla - ei tosin hajuakaan, miten sen saisi oikeasti noin pieneksi. Arginiinia ei yleensä suositella CFS-potilaille, koska se lisää typpioksidia, josta CFS:ssä muodostuu liikaa haitallista peroksinitriittiä. Pirasetaami on yksi hyvin siedetty ja Polonkin määräämä lääke, joka voi auttaa Raynaudiin, vaikka pääasiallinen käyttötarkoitus on kognitiiviset vaikeudet.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]