Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 06:34

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Mietintöjä uupumuksestani
PostPosted: Thu Aug 20, 2015 03:31 

Sinulla Omppu on jotakin tulehdusta/infektiota, koska valkosolumäärä on yli viitteen.

Punasolujen kokojalkauma kielii aktiivisesta punasolutuotannosta, suuri kulutus, vai rautalääkitys?

Eikös tuo glukoosi 5,9 ole vielä normaalin ylärajoilla, jos raja on 6?

Natrium on yli viitteen. Oletko kuivunut?

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2015 06:18 

Valkosolut voivat hyppiä viitteistä pois myös niin, ettei selkeää infektiota ole ja seuraavalla kerralla on normaali, näin on ainakin minulla käynyt.

5.9 ei ole enää missään määrin normaali paastosokeri, kuten aiemmissa viesteissä puhuimme, ja lisäksi Ompulla näyttää olevan myös aterioiden väliset sokerit koholla.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Aug 21, 2015 12:43 

Valkosolut ovat olleet aina tai jo vuosia koholla, mikäköhän syynä? Rautaa en ole syönyt vaan pikemmin epäillyt anemiaa. Voiko olla raskasmetalleja kerääntyneenä kehoon? Millä tavalla kuivunut? Juon joka päivä monta litraa vettä, mukaanlukien suolavettä. Tuo verensokeri tosiaan pitäisi saada tasattua ruokavaliolla ja täytyy taas sitä berberiiniäkin kokeilla.

Edelleenkin uskon, että suurin osa ongelmistani kumpuaa kilpparin/lisämunuaisten/aivolisäkkeen lisäksi suolistosta.

Ginkgo bilobaa olen ottanut kahdesti päivässä 60 mg kuten purkissa neuvotaan. Polon määräämä lääke on ollut Escor 8 mg depotkapseli. Määräsi myös Nimotop 30 MG 1/4 tabletteja päivässä, tosin kyseistä lääkettä ei tullut ostettua kun muistaakseni oli kallista. Pitäisi kai kokeilla?

Nyt kun tänään on ollut kylmät kasvot ja osa raajoista niin huomaan kuinka äänetkin tuntuvat kovemmilta ja ärsyttävämmiltä joten joku yhteys tuolla on. Kenties verensokerin tasaamisen myötä oloni alkaa vähän helpottua? Candida varmaan voi tuotakin härkkiä.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 21, 2015 05:04 

Minä en ainakaan osaa arvuutella, mistä koholla olevat valkosolut voisivat johtua, ehkä pulla osaa. Mikään noista tuloksista ei viittaa raskasmetalleihin. Korkea natrium voi viitata, että juot liikaa suolavettä tai se on liian vahvaa.

Nimodipiini on tosiaan suht kallista, tuo paketti maksaa noin 100 euroa eikä siitä saa lainkaan Kela-korvausta. Tarvittava annos voi tosin olla pieni, itse sain selvää apua nimodipiinistä 1/2 tabletin päiväannoksella ja kuten nimodipiinillä usein käy, hyödyt ovat säilyneet lääkityksen lopettamisesta huolimatta. Yksi purkki nimodipiiniä on minulle tuonut avun jo nyt yli seitsemän vuotta, että ei se nyt lopulta kovin kalliiksi tullut. :-D Nimodipiini on kyllä hyvin samankaltaista kuin tuo nilvadipiini, joten en tiedä voiko toinen auttaa jos toinen ei. Kumpaakaan noista ei ole tarkoitettu erityisesti ääreisverenkiertoon, vaan ne (etenkin nimodipiini) vaikuttavat enemmän aivoverenkiertoon. Esim. nifedipiini sopisi Raynaudiin paremmin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Aug 21, 2015 07:26 

Ajaisko nifedipini/adalat 10mg depot saman asian, vaikka nimotopia pidetään sopivampana. 2x100 tbl maksaa 40,21e ja saa kela-korvauksen. aloitettu ääreisverenkiertoa parantamaan, todettu epätyypillinen neuropatia jaloissa ja käsissä sekä hyperpigmentaatio vas. jalassa. Tunsin alussa selvän vaikutuksen ja uskon että auttaa edelleen.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 21, 2015 10:45 

Tuossa (ja muualtakin) löytyy jotakin valkosolumäärän koholla olosta:

http://www.terveurheilija.fi/kymppiympy ... entulkinta

Jotkut lääkkeet voivat nostaa tulosta, esim. adrenaliini ja lisämunuaiskuoren hormonit.

Jossakin puhutaan myös siitä, että vuosia jatkuva koholla olo voisi olla vain henkilön ominaisuus.

Jos useampi laboratorioarvo on lievästi koholla, yhtäaikaa, se voi kieliä kuivumistilasta. Kuivumista voi olla erilaista. Minusta minulla on sellaista, että menetän nimenomaan vettä. Hypotalamuksesta johtuvassa vesitystaudissa (diabetes insipidus, DI) voi käydä niin. Aivojen hypotalamuksessa syntyvän antidiureettisen hormonin puute estää munuaisessa veden säästöä. Virtsaa tulee runsaasti. Siis jos suolaa ei menetetä samassa suhteessa, niin veri konsentroituu tilavuuden pienetessä. Minulla se näkyy siinä, että veriplasman natrium on usein ylärajalla tai hieman yli. Veren osmolaalisuus on minulla ollut lähellä ylärajaa. Hematokriitti oli joskus yli viitteen. Punasolumäärä oli joskus yli viitteen. Minulla oli silloin eteisvärinä, joka ehkä pamahti päälle kuivumisen vuoksi.

Tosin punasolumäärä voi kasvaa muustakin syystä, esimerkiksi pitempiaikaisesta hapen puutteesta. Eteisvärinäkin voi aiheuttaa punasolutuotannon lisääntymistä, koska sydäntoiminnan huononeminen eteisvärinässä voi aiheuttaa hapen puutetta kuten ohuessa ilmanalassakin harjoitteleminen aiheuttaa.

Joku voi menettää sekä vettä että suolaa. Silloin veri voi olla normaalikoostumuksellista, mutta sen tilavuus on pieni.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 22, 2015 02:06 

Juon päivässä varmaan ainakin pari litraa suolavettä, kesällä ehkä enemmänkin. Voisi kai vähentää natriumin vuoksi! Nimodipiini siis auttanut aivosumuun? Määräisiköhän Polo tuota nifedipiiniä sitten ääreisverenkiertoa varten? Kunhan ei tule jotain ihme sivuoireita kuten päänsärkyä. Adrenaliniia en ole oikeastaan käyttänyt kun saatan tuottaa sitä liikaa jo ennestään. Virtsaamisen tarve on usein lisääntynyt ja silloin huomaan että jokin ei ole nyt ihan kohdillaan. Tosin eihän se nyt muutenkaan ole jos kroppa on eri kohdista kylmä, ahdistaa ja kiukuttaa.

Mistä se kielii, että lapsuudesta ihan viime vuosiin nokka rupesi aina ihan satunnaisesti vuotamaan verta ja melko paljonkin? Usein melko turhauttavaa. Nyt olen ollut tyytyväinen kun sitä ei varmaan vuoteen-pariin ole tapahtunut, mutta yhdessä vaiheessa melko paljonkin.

Onkohan useilla meillä väsymysoireyhtymäläisillä oikeasti jonkinlaista ongelmaa sydämessä ja verenkierrossa/verisuonissa? Tai veren volyymissa.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 22, 2015 12:04 

Periaatteessa sydän-, verenkierto- ja autonomiset ongelmat, samoin kuin hypovolemia, ovat aivan CFS:n ytimessä. Esim. joidenkin asiantuntijoiden mukaan kaikilla CFS-potilailla olisi sydämen vajaatoimintaa. Eräällä tutulla on niin paha sydämen vajaatoiminta CFS:n takia, että ei voi edes nousta istumaan.

Eiköhän Polo suostuisi määräämään nifedipiiniä.

Diabetes insipiduksessa eli vesitystaudissa yleensä poistuu vettä ja kaliumia.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 22, 2015 12:39 

Maija wrote:
Eiköhän Polo suostuisi määräämään nifedipiiniä.

Diabetes insipiduksessa eli vesitystaudissa yleensä poistuu vettä ja kaliumia.

Kyllä Polo saattaa määrätä, kun sanot rehellisesti ettei ole varaa toiseen lääkkeeseen, on hän sen verran humaani ihmminen. Minä otan sitä aamuin illoin, voi lasakea verenpainetta. Sano multa terveisiä, että auttaa.

DI.ä ei tarvitse minun pelätä, vaikka virtsaan runsaasti, sillä kalium ei ole ollut koskaan matala. Natrium pysyy aina matalana tai rajalla. Silliä on tullut syötyä tosi hurjasti tänä kesänä.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 26, 2015 12:06 

Menin tänään Kelan lääkäriä ja psykiatria (?) tapaamaan ja masensi se entisestään, että sanoivat, että minun pitäisi ruveta masennuslääkkeitä käyttämään. Kiitos ymmärryksestä.

Sain Olli Polon tuossa kiinni puhelimitse ja hän laittoi minulle kilpparin T3:n testin ja myös vasta-aineet kun sitä pyysin. Minulla toki on tässä paljon muitakin arvoja otettavana kuten myös lisämunuaisten sylkitesti ja toivon, että tuota kautta jotain selviäisi. Polo sanoi minulle jotain, että tuo minun THS-arvo kielisi hänelle jostain. Onko hänellä ollut tapana määrätä ihmisille kilpirauhaslääkkeitä? Muita kuin siis Tyroksiinia.

Hän määräsi minulle joitakin Neupro depot-laastareita ääreisverenkiertoa parantamaan yhdessä happirikastimen kanssa, kuulemma tuotakin on hyvä kokeilla. Kellään kokemusta? Aion ostaa myös Nimodipiinia kunhan on enemmän rahaa. Oma tilanne tuntuu usein masentavalta, mutta en minä siihen nyt mitään masennuslääkettä haluaisi sekottamaan pakkaa. On vain luonnollista olla ainakin ajoittain masentunut jos kärsii tästä, eikös?

Profile  

PostPosted: Wed Aug 26, 2015 12:58 

Nifedipiinin ja nimodipiinin/nilvadipiinin käyttöaihe on siis aivan eri, kahta jälkimmäistä voi usein vaihtaa keskenään, mutta muuten ne vaikuttavat eri lailla.

En tiedä, voiko olla DI normaalilla kaliumilla. Lisämunuaisen vajaatoimintahan nostaa kaliumarvoja, että jos nuo olisi yhtä aikaa, niin varmaan ainakin voisi olla normaali kalium.

Polo on käsittääkseni määrännyt joskus T3:a tyroksiinin kanssa, en ole varma thyroidista.

Neupro on Parkinson-lääke, Polo varmasti tuntee ne hyvin, koska niillä hoidetaan myös levottomia jalkoja, joihin hän on erikoistunut. Yleistyneet myös fibromyalgian hoidossa. Hyvällä tuurilla voi auttaa moniin oireisiin. Lienevät tosin aika kalliita nekin; en usko, että Kela korvaa ilman Parkinson-diagnoosia, vaikka 100 % varma en tästä ole.

On toki normaalia olla allapäin ja turhautunut yms kun on kroonisesti sairas. Joillain se menee niin vaikeaksi, että he haluavat käyttää masennuslääkkeitä, mutta yleensä niitä ei tarvitse - ja masennuslääkkeet tyypillisesti sopivat hyvin huonosti CFS-potilaille. Jos fyysisiä oireita saa helpotettua, usein masennuskin helpottaa, kuten arvata saattaa.

Oikein hyvällä tuurilla tuo Neupro voisi helpottaa myös masennusta.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 26, 2015 01:58 

Maija wrote:
En tiedä, voiko olla DI normaalilla kaliumilla. Lisämunuaisen vajaatoimintahan nostaa kaliumarvoja, että jos nuo olisi yhtä aikaa, niin varmaan ainakin voisi olla normaali kalium.
Minulla on todennäköisesti lievä hypotalaminen diabetes insipidus (Välimäki). Mutta ei minulla ole koskaan ollut kalium alle viitteen. Viimeksi kun oli vuorokausivirtsan keräys kalsiumin määrittämiseksi, niin virtsaa oli lähes 4 litraa. Sillä menolla helposti kuivuu, jos ei saa veden täydennystä. Monet veriarvot (esim. Na+, hematokriitti, punasolumäärä) nousevat, kun nestettä poistuu.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 27, 2015 10:04 

Terveyskeskuslääkäri oli jättänyt tällaisen viestin noista terkkarilabroista: "Väsymyksen ja uupumuksen vuoksi otetuissa verikokeissa ei löydy oireita selittäviä muutoksia. Valkosoluarvo on aivan vähän koholla, se on tavallista eikä aiheuta mitään lisätutkimustarvetta kun muu verenkuva on normaali. Kilpirauhasarvot ja verensokeri ovat normaalit."

Huomenna ottamaan sitten lisää yksityisten lääkäreiden määräämiä kokeita. Saa nähdä, että näkyykö mitään.

14.08.2015 B -Leuk 8.5* E9/l (3.4-8.2)
14.08.2015 B -Eryt 4.75 E12/l (4.25-5.7)
14.08.2015 B -Hb 151 g/l (134-167)
14.08.2015 E -MCV 87 fl (82-98)
14.08.2015 B -Trom 244 E9/l (150-360)
14.08.2015 P -K 3.6 mmol/l (3.3-4.9)
14.08.2015 P -Krea 67 umol/l (60-100)
14.08.2015 P -Na 145 mmol/l (137-145)
14.08.2015 S -T4-V 14 pmol/l (9-19)
14.08.2015 S -TSH 1.81 mU/l (0.5-3.6)
14.08.2015 fP-Gluk 5.9 mmol/l (4-6)

Niin ja näin Kelan erikoislääkäri nyt diagnosoi minut eilen, heh:

F32.1 F40.1 F34.1 F61.0.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 29, 2015 05:44 

Sain nyt noita laastareita ja aion kokeilla lisähapen kanssa. Toivottavasti auttaisi edes vähän, kolmion merkki lääkepakkauksessa tosin. Happirikastin maskin kanssa on ihan ok, vaikka maski ei kovin mukava olekaan. Viiksien kanssa vielä huonompi. Tosin nyt laite on ruvennyt melko nopeasti piippaamaan käytön jälkeen joten en tiedä mistä se kielii.

Kävin eilen Cityterveyden labrassa otattamassa loputkin arvot ja oli hyvää palvelua. Muutamassa kokeessa kestää viikko-pari, mm. keliakia ja en muista mikä se toinen oli. Sain juuri tiedon, että tulokset olivat valmiina. Jotkut noista näyttäisivät olevan melko ylärajoissa. Mutta onko missään erityisesti häikkää kuten kilppareissa?

Attachments:
Tulokset.png
Tulokset.png [ 110.55 KiB | Viewed 3262 times ]
 Profile  

PostPosted: Sun Aug 30, 2015 10:39 

Hei,

Vastauksena kysymykseesi voisin omalta kohdaltani todeta, että kaiken sen väsymyksen keskellä olen oppinut iloitsemaan ja nauttimaan elämästäni eri tavalla. Pienet asiat saavat minut nyt iloisiksi, sikäli kun sitä iloa välillä pystyy ylipäänsä uupumuksen takia tuntemaan. Kukkien kastelu ja katselu. Luonto ja koirat. Hyvän aterian syöminen. Ystävän puhelinsoitto. Lepääminen.

Aiemmin olin ihan hirveän kova tekemään töitä niin kotona kuin työpaikallakin. Nyt olen joutunut opettelemaan toisenlaista elämää. Minulla on omaa aika vaikka millä mitalla. Suhde puolisooni (vaimooni) on lähentynyt kun olemme molemmat eri sairauksien takia uupuneita ja ymmärrämme paremmin toisiamme. Usko Jumalaan on tullut minulle tärkeäksi ja saan sitä kautta voimaa kestää vaikeuksissa.

Tuohon ekseemaan haluaisin antaa yhden neuvon. Olen myös kiinnostunut ravitsemuksesta ja minulla on siitä myös korkeakoulututkinto. Olin pitkään kasvisruokavaliolla ja söin lähestulkoon vegaania ruokaa. Huhtikuun paikkeilla aloitin ruoka-aine yliherkkyyksieni takia välttelemään lisäaineita ja muita valmisruokien kemikaaleja sekä kasvisten salisylaatteja ja amiineita sekä lihan amineita ja lisäksi myös glutamaatteja. Tämä Failsafe eli RPAH-välttelydietti auttoi minulla pääsemään eroon vaikean tulehdustaudin oireista seitsemässä viikossa. Ensimmäiset helpotukset koin jo 2-3 viikon päästä dietin aloittamisesta. Dietti on australialaisen tutkimussairaalan kehittämä.

Koska tämän dietin tiedetään auttavan myös moniin ihottumiin, ehdotin sitä ystävälleni, jolla on paha atooppinen ihottuma (ekseema). Hän joutui käyttämään tiskatessa ja suihkussa käydessään suojakäsineitä, koska oli niin herkkä ja ihottuma niin paha. Kädet olivat verillä, eikä hän ollut pystynyt koukistamaan sormiaan vuosiin niiden halkeilun ja kipujen takia. Hän aloitti tämän välttelydietin ja oireet katosivat 2-3 viikossa. Hän lähetti minulle valokuvan, jossa hän koukistaa sormensa ihan koukkuun asti ja käsi näytti siinä lähes tulkoon terveeltä. Hän sanoo, että pysyy täysin oireettomana jos pysyy dietillä mutta jos hän hieman herkuttelee, oireet hieman palautuvat.

Se tuntuu oudolta, että kun luulee syövänsä kaikkein terveellisintä ruokaa ja paljon hyviä ja terveellisiä kasviksia, tuleekin samalla itse aiheuttaneeksi oman sairautensa. Normaalin ihmisen elimistö kestää hyvin salisylaatteja , amiineita ja glutamaatteja ja monilla myös kemiallisia lisäaineita mutta monien sellaisten ihmisten, joilla on autoimmuunisairauksia, elimistö ei näitä ruoka-aineiden luonnollisia kemikaaleja kestä. Tästä dietistä on ollut selvää apua monille myös autismiin, ylivilkkauteen ja uupumusoireyhtymään. Minun kohdallani monet oireet ovat helpottaneet mutta itse sairaus ei ole hävinnyt. Olen saanut voimia jonkin verran enemmän, aamuväsymys on poistunut, pystyn nyt nukkumaan koko yön heräämättä ja ihan 7,5 - 8,5 tuntiakin, keskittymiskykyni on parantunut. Mutta täytyy muistaa, että jokaisen tilanne on erilainen. Kyllä minäkin oireita saan tulemaan jos en kuuntele elimistöäni ja teen liikaa fyysisiä tai kognitiivisia suorituksia. Minullakin on tuo Crohnin tauti diagnoosi uupumusoireyhymän lisäksi ja siihen tämä dietti auttaa parhaiten. Kaikki sen oireet ovat kadonneet ja kyseessä oli keskivaikea Crohnin tauti. Nyt se on diagnoosissa määrittämätön Crohnin tauti.

Tsemppiä sinulle sairautesi kanssa. Jos haluat koittaa diettiä, voin auttaa sinut siinä alkuun.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]