Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:51

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Dysautonomia vai lisämunuaisen uupumus?
PostPosted: Sat Oct 17, 2015 06:33 

Hei!

Tarttisin apua. Olen pahasti homealtistunut, takana stressi, masis, traumat ja vaikeat elämäntilanteet.

Aikaisemmin elämässä masis/uupumusjaksoja homeista jne, nivelet yliliikkuvat ja menee paikoiltaan. Toisen lapsen synnytyksen jälkeen ongelma paheni. Nivelet ei enää pysyny paikoillaan ja olin ihan ylienerginen, välillä taas ihan masis. Muistan olleeni välillä niin euforinen jopa.

Loppusyksystä masis paheni, en päässyt enää menetysten yli ja olin tosi uupunut. En saanu millään itseäni sängystä ylös. Mulla oli myös jo aikaisemmin ihmeellistä lihasheikkoutta ja jäykkyyttä ja kauheeta väsymystä, silmän kuivuutta, kutinaa, hiivaa, jotain neurolostakin,bkuten huimausta, jotka paheni jos altistuin homeille.

Sit mulla meni niska vinoon tai jotain tapahtui niskassa, aloin heräilemään ulkoisiin tykytys/paniikkikohtauksiin. Sit yhtäkkiä niitä tuli myös aamulla. Olin ollut myös pitkään flunssainen. Uuden vuoden jälkeen aloin osastolle ja se romahdutti täysin. Sain monta kertaa päivässä ihme poissaolo/paniikkikohtauksia ja myös yöllä. Tuli hermoväreilyä, puutumista, ahdistusta, ylikierroksilla oloa ja päinvastoin. Heräilin parin tunnin välein. Aloitin opamoxin nukkumiseen ja propralin tykytyksiin. Tehtiin testejä. Kilppari heitteli miten sattuu. Oireet lisääntyi, olin tosi uupunut ja vuooin ylikierroksilla. Rintapistoa, hengenahdistusta, hengästymistä, kaikki liika ja vajaatoiminnan oireet käytännössä. Yritin jatkaa en tapaan, vaikka olin ku zombie. Muisti pätki, kognitiivinen puoli yms. En kestänyt mitään stressiä, ääniherkkyys, valoherkkyys, aistiyliherkkyys, ei pysty keskittyyn. Sit löytyi, että kortisolit koholla ja sylkitestissä käänteinen vuorokausirytmi. Olin siis loppuunpalanyt, vaikken sitä tajunnut. Kävin monella lekurilla, sit myös antioksidanttilekurilla, joka epäili cfs, ms, lisämunuaisongelmat. Lepäsin kesällä enemmän, söin kaikkea mahdollista ravintolisää, jota suositellaan lisämunuaisuupumustilanteeseen. Kesällä aloin paremmin nukkumaan, kun mies oli lomalla. Stressasin yksinoloa, oireet niin hirveät. Nyt syksyn myötä mennyt pahemmaksi, vaikka levännyt vaan, masis ja ahdistus pahentuneet. En kestä mitään stressiä tärisen pienikin kuormitus nostaa sykkeen ja makaan siitä pitkään. Yleensä aamut on pahimpia,aivot raksuttaa ylikierroksilla, tulee traumoja ja kaikkea mahdollista, ahdistaa, itkettää, paniikkikohtausia/tykytyksiä samoihin kellonaikoihin. Iltapäivällä tulee kauhea väsymys ja yleensä illasta piristyn ja voin olla enemmän jalkojen päällä. Mulla vaihtelee vuoroin lihasheikkous ja jäykkyys, sykkeet nousee liian korkeiksi pystyasennossa, hengitys vaikeutuu, verenpaineet heittelee, näköhäiriöitä, päänsärkyjä liiasta rasituksesta. Nyt tilanne se,vettä en jaksa kun maata, välillä muutamansadan metrin kävely ja jotain pientä. Jotkut päivät menee täysin sängynpohjalla masentuneena. En vaan pysyvpystyssä, koko kroppa tärisee, nykii, muurahaisia juoksee, levottomat jalat, nivelkipuja, alaselkäkipua, käsien tärinää koko ajan, pään tärinää, sekavuutta, monen tunnin hengityslamakohtauksia, palelus, hikoilua, kylmänhikeä jne.

Yleislääkärit väittää tän olevan vaan psyykkistä, mulle on määrätty venlafaksiini. En oo uskaltanut aloittaa, koska oon niin herkkä kaikelle. En tiedä mitä tehdä, nyt oon käytännössä petipotilas suurimman osan aikaa.

Rt3 ratio oli jotain 9, muut kilpparit normit. Kortisoli aamulla vähän yli viitteiden, iltapv ja ilta kaksinkertainen ja yöarvo kolminkertainen. Raudat ihan alakantissa, ferritiini oli 7, aldosteroni 110. T3 en voi syödä kortisolien ja alhaisten rautojen takia. Käytön nyt pientä murista Emconcoria puolet 2.5 mg, verenpaineen on yleensä 60/90,seistessä laskee, joskus aamulla ollut 45/85. Käytön nukkumiseen melatoniinia. Heräilen öisin vielä tykytyksiin ja mahdollista. Verensokerin laskuihin, päivällä syön kolmen tunnin välein samasta syystä. On tost stressi herkkä, välillä säpsyn ihan pieniä ja en kestä mitään stressiä, joskus syke nousee pienestäkin liikkeestä. Kokeilun kortisonia 1/4 ja sain kauhean paniikkikohtauksen, sulkeet nousi, kurkku puutui, sen jälkeen kävin ylikierroksilla, mutta jalat kantoi seuraavat 5 tuntia, jaksoin kävellä puistoon lapsen kanssa. Sen jälk en en oo ottanut, kun sekä virtsakoe että sylkitesti oli koholla. Uuvun tosi nopeasti kaikesta, myös sos. Kontakteista, tuntemattomien ihmisten kanssa ei pysty juttelemaan kun et riitä stressinsieto, samoin pelkkä puhelu tuntemattoman kanssa vaatii liikaa.

Voisiko tää olla dysautonomiaa, kun olo ei parane tai voisiko mun elimistö tarvita jopa lisää kortisonia esim aamulla tai voiko vika olla jossain muualla?

Neuvoja ja vinkkejä kaipaan, koska tilanne on kestämätön.

Profile  

Post subject: Re: Dysautonomia vai lisämunuaisen uupumus?
PostPosted: Sat Oct 17, 2015 11:21 

Kohonnut kortisoli voi johtua monesta syystä. Yksi on ihan fyysisen sairauden aiheuttama fysiologinen stressi, eli vika ei välttämättä ole siellä puolella ollenkaan. On ihan mahdollista, että voisit tarvita aamulla jopa lisäkortisonia, en osaa siihen sanoa.

Millä lailla sinulla yritetään nyt nostaa rauta-arvoa? IV-rautakaan ei noilla arvoilla olisi välttämättä huono juttu.

"Sit mulla meni niska vinoon tai jotain tapahtui niskassa". Olisiko sinulle tullut niskan retkahdusvamma? Se voi tulla myös muusta kuin autokolarista ja siitä voi seurata monenlaisia oireita, kannattaa tutustua esimerkiksi niskavammafoorumiin. Onko Ehlers-Danlosin syndrooma tuttu juttu? Siihen kannattaa myös tutustua, kun olet yliliikkuva. EDS lisää homesairauksien riskiä, kenties siksi että siihen kuuluu usein synnynnäisiä immuunipuutoksia. Se voi myös aiheuttaa dysautonomiaa.

Voi olla, että koko jutussa on kyse lähinnä kroonistuneesta homesairaudesta ja tuo kollageenipoikkeavuus taustalla, josta yliliikkuvat nivelet kertoo, vaikuttaa siihen osaltaan. Oireet sopisivat suht hyvin myös borrelioosiin. Onko muita hormoneja mitattu kuin nuo mitkä mainitset? Aivolisäkkeessäkin voisi olla häikkää.

Oletko kokeillut suolaveden juomista? Sillä saa verenpainetta ylös ja se voi tasapainottaa monia oireita, kun elimistö saa kunnolla verta ja happea. Tässä on "resepti": http://unesta.fi/images/stories/suolali ... 3.2015.pdf

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 10:02 

Hei!

Mulla on joskus aikaisemmin mennyt niskasta atlas virheasentoon, se korjattiin Lahdessa. Nyt syksyllä jotain meni itsekseen taas ja sen jälkeen alkoi yöheräilyt ja paniikit. Mutta sitä ennen jo olin törkeen väsynyt aamulla ja tuli tykytyksiä/ahdistuksia, jotka liittyi traumoihin.

Tuo aamukortisoli oli maaliskuussa 470, sitten toukokuussa 570. Heräsin taas aamuyöllä viiden aikoihin virheeseen janoon ja suun kuivuuteen ja sumeseen oloon. Söin leivän. Mulla särki alaselkää, sitten 8 sijan heräsin kun käsiä ja jalkoja särki, syke oli nopea, välisin sisäisesti, kaikki jäsenet oli kuin lyijyä, sietämätön jano ja tuntui, että tarvin syötävää, makeeta. Nyt joka lihas on levoton, niin kuin sähkövirta kiertäisi. Vetenpaineet oli 56/90. Eilen ei oo maistunut ruoka, on yököttävä olo. Nyt kutisee joka paikka. Voisko tää olla liian alhaista kortisolia?
Aamuisin en meinaa millään päästä ylös sängystä, silti aivot raksuttaa sataa asiaa ja oon kuolemanväsynyt.

Olen juonut suolavettä, ei oikein apua. Hirvee himo makuun ja salmiakkiin, en ole ottanut, kun ei saisi ottaa korkeseen kortisoliin.

Jotain olen lukenut tuosta EDS vai mikä se oli.

Epäilen, että joku nikama on edelleen virheasennossa mun niskassa, mutta en ole löytänyt ketään, joka osaisi korjata täällä päin missä nyt asutaan. Osaatko sanoa mikä auttaisi tähän stresdiherkkyyteen, romahdan ihan pienestä. En oo pystynyt käymään missäänn kodin ulkopuolella pitkään aikaan, kun ei pysy pystyssä ja tulee paniikinomsidia oloja, jotka vetää mur , kun on vaikea hengittää.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 10:25 

Kirjoitan puhelimella, tulee virheitä, kun vaikea välillä käyttää tietokonetta.

Syön nyt Ferronolia ja Solgarin Gentle Ironia raudan nostamiseksi. Prolaktiini oli normaali, en muista paljonko. Muita hormoneja ei oo otettu. D ja B12 oli myös tosi hyvät, antioksidantilla otettiin.

Mulla on monta juurihoidettua hammasta ja reikiä, niitä on ollu vaikea paikata, kun en kestä stressiä ja keho on etenkin aamuisin sellaises hälytystilassa.

Niin kauan kuin muista, aamut on ollu vaikeita päästä ylös sängystä, kesäisin ja syksyisin helpompaa, talvet kamalia. Sitten Mua välillä pissattaa ja janottaa jatkuvasti. Paastosokeri oli normi, samoin fs-insu, sokerirasituksessa oli glukoosinsietoherkkyys, mutta pitkäsokeri on ja mittarilla mitattaessa 4- 6 arvoja, ei ikinä korkeita.

Pelkään yksinoloa oireiden takia ja kaikkee muutakin, pienetkin jutut ahdistaa, mikä on outoa. Onko mulla noilla kortisoleilla lisämunuaiskriisin vaara? Joku selitti, että kehossani vois olla kortisoliresistenssi, ettei kortisoni menoa soluihin. Olotilat on pahimmat kortisolin eritysaikoihin.

Mies haluaisi että aloittaisin Venlafaksiinin tai ottaisin Opamoxia, auttaiskohan ne stressiherkkyyteen, et pystyisin kauppaan? Mutta kun en pystyssä pysy kuitenkaan kauaa.

Viime syksynä olin tosi masentunut ja uupunut ja nyt se on pahentunut ahdistuksen kanssa, itkeskelen usein, kun oon niin uupunut tilanteeseen ja tämä tilanne muistuttaa omista traumoista. Olen niitä kyllä käsitellyt jo tosi paljon. Mutta koen kuitenkin, että haluaisin tehdä asioita, mutta kun keho ei vaan toimi. Siksi itejin mietin, että voiko olla vaan käsistä.

Lisään vielä joitain oireita, en kestä kuumaa, liian kylmää, välillä palelen horkassa ja välillä kuumottaa ja hikoilen. Elohiiriä, päässä paineen tunnetta, hermoväristyksiä, joskus tuntuu niin kuin joku vetäis rankaa/niskaa kireälle, muutenkin tuo yläkroppa kiristää. Kerran siivosin kaappia, luutusin ja alkoi sellainen koko kehon tärinä, että piti mennä makuuasentoon, oli vaikea hengittää. Tuskin nämä kaikki voi johtua pelkästään kortisolista? Ennen kuin niska meni, niin muistan, että mulla oli tosi kireenä yläselkä ja niska ja mulla oli ihmeen pitkäkestoisia flunssankaltaisia oireita. Sitten kun niska meni, tuli paha pää ja niskasärky, joka säteili korvaan ja leukaan sekä vasemmalle puolelle hartiaan. Tuli pahoinvointia. Syksyllä myös oli ruokahaluttomuutta ja suolan/makeanhimoa.

Monet sanoo, että tähän auttaa vaan lepo ja masennuslääkkeet. Itse en enää tiedä.

Last edited by goldencat on Sun Oct 18, 2015 11:58, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 11:41 

On kyllä mutkikas tilanne, en tiedä riittääkö minulla asiantuntemus sanoa paljoa mitään... Gentle Iron on hyvä, toivottavasti saat sillä ferritiinin ylös. Itse en ole saanut eivätkä ravitsemusasioihin erikoistuneet lääkäritkään ole osanneet sanoa, miksi minulla ei tunnu rauta imeytyvän, vaikka muu kyllä imeytyy.

Huonot hampaat voisi viitata noihin synnynnäisiin immuunipuutoksiin jotka mainitsin, riippuu tietysti siitä miten hampaita on hoidettu. Täällä oli joku jonka "CFS-oireet" katosivat kokonaan juurihoitamalla kuollut hammas, mutta hänellä ei toki ollut noin monimutkaisia oireita.

Pissatus ja janotus voi liittyä dysautonomiaan tai diabetes insipidukseen, joka on aivolisäkkeen toimintahäiriö.

Kortisoliresistenssi on varmaan mahdollinen ajatus, en tiedä miten sitä mitattaisiin. Numeroiden mukaan lisämunuaiskriisin vaaraa ei pitäisi olla, mutta jos kortisoli ei toimi normaalisti, en tiedä miten se vaikuttaa.

Jotkut oireesi saivat minut miettimään, voisiko seassa olla myös epilepsiaa. Esim. eräs ystävistäni kärsii ahdistuksesta, mutta "paniikkikohtaukset" olivatkin epilepsiaa. Hänellä on myös EDS, jonka yhteydessä epilepsia on tavallista yleisempää...

Kutinasta tuli mieleen myös histamiini-intoleranssi, monet oireesi sopisivat siihen.

Venlafaksiini auttaa joillain paljonkin dysautonomiaan. Se on toisaalta monelle ongelmallinen lääke ja etenkin sen lopettaminen on hankalaa. Bentsoissa on omat ongelmansa, kuten varmaan tiedätkin. Luontaistuotepuolelta ahdistukseen voi saada apua mm. teaniinista ja inositolista, jota voi ottaa reilustikin, se on hyvin turvallista.

Oletan, että et juo kahvia, toivottavasti et.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 01:02 

Oireesi ovat hyvin samanakaltaisia kuin minulla. Minulla on "vanha" CFS, 1980-luvulta. Mitään pitkäkestoista uupumusta minulla ei enää ole ollut. Voi olla niinkin, että oireisiin ja elämänrajoituksiin vuosikymmenissä tottuu, mutta kyllä niin on, että tilanteeni oli välillä parmepi ja on huonontunut viime vuosina. Tietysti kasvava ikäkin (67 v) painaa.

Itse olen ehdotellut borrelioosia, mutta se ei ota tuulta suomalaisissa lääkäreissä, vaikka saksalaistulos oli positiivinen. Olen monisairaan leimalla, ja yritän selvitellä monessa paikassa mahdollisia sairauksiani.

Luulin aikanaan, että kilpirauhaslääkitys auttaisi moneen oireeseen, mutta ei ole pysyvästi auttanut. Lääkitystä on pudotettu aina vain, enkä nyt siedä säätelyä kuin murusella Thyroidia ylös tai alas 2 tabletista.

Olen pitänyt infektioitani melko varmana syynä moniin oireisiini, on sitten krooninen borrelioosi, mykolpasma tai mikä muu tahansa. Mietin taas huomenna korvalääkärille menoa nielun limaisuuden vuoksi. Antibiootteja olen saanut moneen otteeseen viime vuosina - ne ovat auttaneet jonkin aikaa mutta oireita palailee aina takaisin.

Hampaita otettiin minulta lapsena pois paljon, joten minulla on niitä vain vähän yli maitohampaiden lukumäärä, ja on hidasta syödä enkä syö raakavihanneksia. Juurihoidettuja on paljon ja yhden hampaan juuren kärjessä on kroonien tulehdus tai sen arpi. Sitä ei edes uskalleta avata.

Runsasta pissatusta, janotusta ja kuivumiskohtauksia on. Aivoista (hypotalamuksesta) johtuvaa vesitystautia ei ole voitu poissulkea. Todennäköisesti siis on lievä hypotalaminen DI.

[quote"goldencat"]Lisään vielä joitain oireita, en kestä kuumaa, liian kylmää, välillä palelen horkassa ja välillä kuumottaa ja hikoilen. Elohiiriä, päässä paineen tunnetta, hermoväristyksiä, joskus tuntuu niin kuin joku vetäis rankaa/niskaa kireälle, muutenkin tuo yläkroppa kiristää.[/quote]
Noitakin minulla on. Niskaoireistani minulla osa johtuu lihasdystoniasta. Se johtuu aivojen liikekeskuksen toimintaviasta. Niskani on vinossa ja kierossa.

Tämän vuoden alkupuolen mykoplasmasta tai antibiootista vatsa jäi huonoksi. Keväällä ja syksymmälläkin joskus oli etomista. Doxicyclin voi tehdä ruokatorven tulehdusta ym. haittoja. Lieneekö nielemisvaikeuteni ja ruokatorven paine siitä. Mutta poskiontelosta ja nielurisasta valuu limaa nieluun ja ärsyttää siellä.

Vapinakohtauksesi voivat olla psyykkistä, mutta ne voisivat johtua myös vaikkapa hyperkalsemiasta tai hypoglykemiasta. Minulla on lisäkilpirauhasen primaarinen liikatoiminta, joka aiheuttaa liikaa kalkkia vereen. Kun se sairaus alkoi, minulla oli vapinakohtauksia. Ethän käytä liikaa D-vitamiinia?

Onko sinulta mitattu kilpirauhashormoneja? Oireesi viittaisivat myös kilpirauhasliikatoimintaan.

Harmillista, että sinullakin on noin paljon oireita. Pitäisi sinnikkäästi hakea apua. Pitäisi etsiä vaikka netin kautta hyviä lääkäreitä, jotka paneutuisivat kunnolla tilanteeseesi.

Ehkä Opamox ei kovin äkkiä satunnaisista käytöistä koukuta. Voisit joskus ottaa tarvirttaessa sitä ja mahdollisimman pienen toimivan määrän. Mutta mielestäni voisit pidäyttäytyä jatkuvasta käytöstä.

Lihaskireyteesi voisi auttaa fysioterapia (hieronta ja ehkä osteopatia). Saisitko sellaisen lähetteen omasta terveyskeskuksesta?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 01:15 

Lisäilen oireita, kun tulee mieleen. Tuo niskanseutu tuntuu jatkuvasti heikolta ja jäykältä javkäset on jatkuvasti voimattomat ja tärisee, samoin pää. Välillä jalat ei toimi, on niin kuin ois MS oireet, eli jalat niin raskaat, että ne laahaa ja kävely on tosi hidasta, hermotus ei toimi. Tiputtelen tavaroita, oon kömpelö. Liikunnallinen rasitus tuntuu olevan pahinta. Pään sekavuus on lievintä jos istuu/makaa. Pystyasennossa tulee paine vasemmalle puolen rintakehää. Menen tosi helposti ylikierroksille, innostus tekee hengenahdistusta, kaikki stressi myös positiivinen. Parasta kun ois mahdollisimman tunteeton. Mustelmia tulee helposti, ryppyjä naamaan ja sormiin. Aamuisin ahdistus voi oloa jopa aivan hirveetä kauhua, itkeminen helpottaa ainakin väliaikaisesti. Mulla tosin on ihan hirveän traumaattinen lapsuus. Ikään kuin keho olisi välillä sympaattisessa ja välillä parasympaattisessa tilassa.

Mitkä mun oireista viittaus epilepsiakohtauksiin?

Hampaat on ollu aikasemmin kipeät ja aiheuttaneet migreenejä. Niitä mulla on ollut enemmänkin. Monet on sanonu, että pitäisi poistaa juurihoidetut hampaat, ne on kuulemma pahasta.

Miten tuo histamiini-intoleranssi, mitä ruokia siihen sisältyy? Mulla tulee välillä pieniä kipeitä näppyjä ja punaisia läikkiä, kun kutittaa. Suolistovaivooja ja refluksia on myös.
Allergioista en tiedä, ei oo tutkittu.

Mitenköhän tuota kortisoliresistenssiä hoidetaan tai immuunupuutoksia tai EDSää?

Voikohan kortisolit vaihdella eri päivinä?
Du-korsol oli hieman yli viitteiden.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 01:27 

Pulla: Lisäkilpirauhaset tutkittiin, ne oli kans on. Nyt kilpparit Tsh 1.83 ja T4V 17 ja T3 jotain 5.3. Käytin jossain vaiheessa myös Tyrazolia, kun kilppari oli liikatoiminnan rajoilla ja se paransi rasituksensietoa eli jaksoin kävellä pidempiä lenkkejä, ei ollut niin paljon hengenahdistusta jne, mutta se ei kuitenkaan poistanut oireita ja sen jälkeen kilppari ei oo menny liikatoiminnalle. Rt3 taas oli hyvin selvä, että vika enemmän siinä.

Mietin, että jos onnistuisin menemään kirolle, jos osaisi käsitellä niskaa...

Herkkä crp ja laski on ollu kunnossa myös. Borrea ei oo tutkittu. Ca ion oli 1.25 (1.14-1.3). Kilpirauhasvasta-aineet oli normit. D-vitamiinia 5000 Iu joka päivä.

Mulla on sellasia hetkiä, etten jaksa ollenkaan puhua, sydän tykyttää, raskas hengittää, pitää vaan maata. Yleensä samaan aikaan monesti. Nytkin ois pitäny avautua naapurinpojan käytöksestä, niin ei pystynyt, kun ei happi riitä edes hiljaiseen ääneen. Ei muuta kun makaamaan sohvalle. Ei siis kärsi olla yhtään kiire tai stressintunne, kun heti alkaa hengityksen lamaaminen ja alaselkäkivut. Musta tuntuu siltä, ettei kortisoli riitä iltapäivällä mihinkään. Heinäkuussa tehtiin sylkitesti, pitäisi ehkä otattaa se uudestaan?

Miten selvitetään aivolisäkkeen vajaatoiminta? Prolaktiini oli 77, pitäisi olla alle 530.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 02:43 

pulla: Huomaa kuitenkin, että goldencat on saanut pahan homealtistuksen eli osa oireista johtuu siitä, elleivät jopa kaikki.

Aivolisäkkeen vajaatoimintaan ei ole yhtä testiä, koska vajaatoimintakin voi vaikuttaa yhteen, useampaan tai kaikkiin hormoneihin. Monia niistä on hankala mitata, esim. kasvuhormonia. Antidiureettisen hormonin voi mitata suht hyvin, silloin pitää testata myös veren osmolaliteetti, koska niiden pitää olla oikeassa suhteessa. FSH:n ja LH:n voi toki testata jos ei käytä e-pillereitä ja tietä, mikä aika kuukautiskierrosta on. TSH ei ainakaan viittaa aivolisäkeperäisiin kilpirauhasongelmiin. 77 on aika alhainen prolaktiini, voisiko se olla jopa liiankin alhainen? En tiedä. Aivolisäkettä voi kuvata MRI:llä, mutta normaali tulos ei sulje pois vajaatoimintaa. Aivolisäkkeen autoimmuunivasta-aineita voi testata, mutta ei se vajaatoiminta ole aina autoimmuuniakaan.

Runsas mustelmataipumus on tyypillistä synnynnäisille kollageenipoikkeavuuksille, rypyt taas voivat kertoa nestehukasta.

Juurihoidetut hampaat voivat joskus aiheuttaa ongelmia, mutta yleensä juurihoito on paljon parempi kuin aktiivinen tulehdus hampaassa.

Histamiini-intoleranssiin liittyy monia ruokia, pahimmin fermentoidut ja kypsytetyt ruoat kuten alkoholi, etikka, soijakastike, meetvursti, kypsytetyt juustot jne. Kannattaa googlettaa lisätietoja. Melkein mihin vaivaan vain kannattaa olla ilman gluteenia ja/tai maitotuotteita ja katsoa vaikuttaako se oloon, esim. refluksiin (mutta se ei siis liity histamiiniin).

Kortisoliresistenssistä en tiedä, kuvittelisin että silloin annettaisiin lisää kortisolia. Toimiihan se insuliinikin insuliiniresistentillä diabeetikolla, huonommin vain.

EDS:ään ei ole juuri lääkehoitoja, vaan sitä hoidetaan lähinnä fysioterapialla, niveltuilla jne. Diagnoosi on kuitenkin hyödyllinen, sillä se mm. auttaa lääkäreitä ottamaan fyysiset oireet vakavammin ja lisäksi selittämään oireiden syitä. Jotkut EDS:ää sairastavat kokevat saavansa selvää apua metyylifolaatista, joka on lisäravinne, foolihapon aktiivinen muoto. Foolihappo ei auta tai voi jopa pahentaa.

Joitain immuunipuutoksia hoidetaan suonensisäisellä immunoglobuliinilla, joihinkin ei ole hoitoja. Tai "hoito" voi olla esimerkiksi sitä, että annetaan herkemmin antibiootteja tai otetaan enemmän rokotteita (tai joissain tapauksissa taas ei oteta rokotteita). Tämäkin tieto/diagoosi on kuitenkin hyödyllinen, vaikka hoitoa ei olisikaaan.

Hampaiden kuntoa voi ehkä parantaa K2-vitamiinilla, ei se siis auta tulehduksiin tai jo kuolleisiin hampaisiin, mutta saattaa vähentää reikiintymistä.

Kortisoli voi varmasti vaihdella päivästä toiseen esim. stressin mukaan.

Suosittelen lukemaan kirjani Hankala potilas vai hankala sairaus, jossa käsitellään useimpia tässä ketjussa esiin nousseita sairauksia ja monia hoitoja. Sen saa useimmista kirjastoista.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 02:59 

Kiitos kaikista tiedoista!

Prolaktiini liian matala, osaatko sanoa mihin se voisi viitata?

Kortisoni viimeksi aiheutti mulle paniikkikohtauksen, joku sanoi, että tuli thyroid dump eli yhtäkkiä kilpirauhashormonit pääsi soluihin..sit kävin ylikierroksilla, mutta keuhkokapasiteetti kasvoi ja jalat kantoi.

Voiko lisämunuaisongelmat johtua aivolisäkkeestä? Kumma tosiaan on, että pienikin stressi ajaa nyt vaaka-asentoon ja hengitys vaikeutuu, tulee kipuja. Illalla tilanne on niin paljon parempi. Ihan niin kuin mulle riittäis vasta kolminkertainen kortisolimäärä.

Jos kortisonia kokeilee uudestaan, mikä on sellainen annos mikä ei lamaa lisämunuaisen omaa tuotantoa?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 03:33 

Jos prolaktiini olisi liian matala, se voisi viitata aivolisäkkeen vajaatoimintaan, mutta en tiedä onko se oikeasti liian matala.

Tuo thyroid dump -teoria kuulostaa ihan mahdolliselta. Voi olla muukin syy, esim. sympaattisen aktiivisuuden tehostuminen tms.

Lisämunuaisen vajaatoimintahan voi olla aivolisäkeperäistä kyllä, eli ACTH:ta ei erity tarpeeksi aivolisäkkeestä. Tuota sinun tilannettasi se ei selitä, koska silloin kortisoli on yhtä lailla alhainen. On toki mahdollista, että sinulla olisi vaikkapa sekä aivolisäkeperäinen lisämunuaisen vajaatoiminta että kortisoliresistenssi tai jotain vastaavaa.

Normaalilla, terveellä ihmisellä kortisolin eli hydrokortisonin erityksen sanotaan olevan 15-30 mg päivässä. Fyysisesti sairaalla tai stressaantuneella se voi olla suurempikin, ja tietysti sinulla se voi olla suurempi jos kortisoli toimii elimistössäsi huonosti/epätavallisesti. Ainakin tuo 15 mg on varmasti turvallista, yksittäisinä päivinä voi ottaa enemmänkin. Älä kuitenkaan ota kaikkea kerralla noin isoa määrää, hydrokortisonin vaikutusaika on lyhyt. 2-3 annosta päivässä on todennäköisesti optimaalinen, niin että aamuannos on selvästi suurin. Illalla otettu kortisoni voi rauhoittaa hermoston ylikierroksia niin, että saa nukuttua paremmin.

Tietysti siitä annoksesta voi yrittää päätellä, että onko resistenssiä vai ei. Jos kärsii lisämunuaisen vajaatoiminnasta, jo 3-5 mg hydrokortisonia voi parantaa oloa selvästi. Jos sinulla on jonkinlaista resistenssiä tai vastaavaa ilmiötä, niin silloin noin pienen ei pitäisi vielä vaikuttaa.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 04:07 

Paljon samanlaisia oireita minullakin. Hiivasyndroomaa lähden itse hoitamaan tämän maailman johtavan candida-lääkärin ohjeilla pian:
http://www.candidacrusher.com
https://www.youtube.com/user/CandidaCrusher/videos

Olen epäillyt itselläni olevan lisämunuaisen uupumus ahdistuksesta johtuen, joka on jatkunut pitkään. Tänäänkin heräsin vähän ikäänkuin paniikissa. Olen yrittänyt ongelmaa hoitaa lisämunuaisia tukevilla valmisteilla, mutta jostain syystä nuo pahentavat suolisto-ongelmia ja aiheuttavat hiivan villiintymistä ja kaasun muodostumista ja ne taas aiheuttavat aivosumua ja kipuja. Samaa tekee kortisoni, ideoita miksi noin tapahtuu? Ilmeisesti ennenkuin candidaa ei ole lähdetty kunnolla hoitamaan niin kärsin tuosta noidakehästä. Palelut ja ahdistukset ovat sanonko mistä, mutta varsinaisia paniikkikohtauksia en ole saanut. Usein vaan tuntuu, että voisin saada.

Itse olen kovin herkkä ja tunteellinen ihminen, mikä on vaikeuttanut eloa. Olen myös ollut aina melkoinen stressaaja eikä vaadi paljoakaan, että mikä tahansa rupeaisi ahdistamaan minua joten varmasti liittyy ainakin osittain mieleen ja hermoston käyttäytymiseen. Teini-iästä lähtien olen kärsinyt ahdistuksesta ajottain ja luulen, että se tavallaan syntyi koulukiusaamisen kautta, jonkinlainen häiriö siis. Uupumusta on ollut lapsesta asti, mutta tosiaan teini-iän jälkeen se paheni huomattavasti. Välillä en jaksa tehdä mitään, edes kävellä. Sitten välillä taas kuten nyt ahdistuneena jaksaisin ulkona kävellä vaikka maailman tappiin asti vaikka jalat eivät kantaisikaan.

Huomaan vaan sen, että kävely ja luonnossa olo ovat elintärkeitä stressin, masennuksen ja ahdistuksen eliminoimiseen. Jos tulee laiminlyötyä sitä niin huomaa kyllä kuinka olo vaan kurjistuu ja mieli painuu välillä todella alas eikä se ole hyvä ollenkaan. Elintapoja siis lähden tässä itse nyt muuttamaan ja korjaamaan. Sokeri pitää ottaa pois sekä hiivaa aktivoivat ruoat, tukea elimistöä oikeilla maitohappobakteereilla sekä hiivaa tuhoavilla yrteillä. Sekä pitää mahdollisesti puhdistaa myös suolta ja maksaa.

Jos kärsii yhtään väsymyksestä, ahdistuksesta tai minkäänlaisista iho-oireita tai varsinkin vatsaongelmista niin kannattaa lähteä tutkimaan tuota candidaa. Se on yllättävänkin yleinen tauti nykyään ja valitettavasti myös krooninen candida kiitos antibioottien ja muiden immuunipuolustusta heikentävien juttujen. Asiaa pystyy selvittämään kalliilla tavalla Antioksidanttiklinikan tutkimusten kautta, mutta kuten minunkin kanssani niin tuloksissa ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa vaikka selkeästi kärsinkin candidasta. Yksikään näistä Suomen yksityisistä lääkäreistä (ml. Polo), edes antioksidanttiklinikalla ei ole osannut oikein sanoa asiasta mitään mikä on sääli.

Lääkärin pitää ottaa aina huomioon potilaan oireet eikä vaan lukea (mahdollisesti puuttellisia) analyyseja. Terveyttä tulee hoitaa holistisesti eli kokonaisvaltaisesti. Kehon toiminnan takkuilu kertoo aina jostain syvemmistä ongelmista joihin tulee perehtyä. Ihmistä ei voi hoitaa vain hoitamalla jotain yhtä palikkaa, koska emme ole mikään robotti vaan organismi, jonka toiminta saattaa joutua epätasapainotilaan monesta eri syystä.

Itse yritän tässä taas ottaa käyttöön erilaisia hengitysharjoituksia ja meditaation.

Sain juuri lisämunuaisten sylkitestin tulokset ja tällaista sanottiin, että kortisolitasot ovat merkittävästi koholla. Varsinkin aamulla. Miten noita tuloksia pitäisi oikein tulkita? Lääkäreiden juttuja vielä odotellessa. Tässä on muuten taas libido laskenut viime aikoina testolääkkeestä huolimatta mikä tuntuu lievästi huolestuttavalta. Voikohan sekin johtua lisämunuaisten vajaatoiminnasta vai mistä?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 04:50 

Niin, minulla kyllä on vuosikymmenten homealtistus työpaikalla ja kotonakin 1990-luvulla oli kellarikerroksessa hometta. Nukuin joskus siellä alakerrassa, koska vinttihuoneessa oli vuokralaisia, jotka häiritsivät nukkumista keskikerroksessa öisin.

Tein vimmatusti töitä, nukuin huonosti ja olin homeisessa työpaikassa, tässä on varmasti selitystä, miksi olin jatkuvasti exhaustiossa. Jotkut saivat astman ja siirrettiin muualle. Immuunipuutoksenikin voisi johtua tuosta historiastani.

Goldencat, tutkittiinko lisäkilpirauhashormoni PTH? Kun on hypotalaminen lisäkilpirauhasen liikatoiminta, niin sekä PTH:n että ionisoituneen kalsiumin pitää olla yli viitteen tai viitealueellakin yläkantissa riittää. Molemmat eivät saa olla viitealueen yläosassa yhtäaikaa. Ne voivat vaihdella eri kerroilla, välillä viitealueella ja välillä yli. Siten yksi mittaus ei välttämättä poissulje liiaktoimintaa.

Minulla on ollut varsinkin tänä vuonna hengitysvaikeuksia, ja hengitys on nopeutunut aikaisemmasta. Joskus on vaikea saada hengitystä hidastumaan hengitysharjoituksilla. Yöllä saatan joutua harjoittelemaan sitä pari tuntia ja juomaan runsaasti vettä. Yleensä saan sen helposti hidastumaan kolmeen per minuutti lyhyeksi aikaa, ja sitten annan sen normalisoitua.

Minusta minun punasoluni ovat kummallisen näköisiä, kun niitä katsoo mikroskoopissa. Kalpeitakin ne ovat. Voi kai se johtua kroonisista infektiostanikin.

Voisiko meillä kaikilla olla jokin erikoinen infektio? Tosin sinulla goldencat on ilmeisesti ollut paljon vaikeaa aikaa menneisyydessäsi, ja Ompulla koulukiusaamista, mitkä voivat vaikuttaa nykyiseen oloon.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 05:16 

Itse altistuin monen muun tavoin koulussa homeelle eräässä luokassa.

Profile  

PostPosted: Sun Oct 18, 2015 06:58 

Luin jostain, että kortisoliresistenssiä hoidetaan deksametasonilla. Ravintovalmentaja määrää mulle fosfoseriinia. Niin, kun tietäis miten tätä hoitaa.

Pth oli viitteiden keskivaiheilla.

Tää on just niin tätä, makasin koko päivän/istuin, sitten kävin tytön kanssa 150 m päässä lähipuistossa, se riitti. Piti mennä istumaan lattialle että sai henkeä, sekava olo päähän ja nopea syke seistessä ja rintaa puristaa. Mun lihakset on ihan surkastunu. Samoin makarooniolo tuli joka paikkaan. Kai tämä on autonomisen hermoston häiriö, kun
huonommaksi menee.

Vaikuttaakohan tuo Venla huonolla tavalla lisämunuaisiin? Tuntuu hassulta, ettei kortisoli riittäis, mutta voihan se olla. Voiko kroppa nostaa kortisoleja hermoston häiriön takia?

Jollakin oli muuten auttanut mäkikuisma, oli päässyt sängyn pohjalta ylös. Osaako Maija sanoa miten aivojen välittäjäaineet vaikuttaa tähän?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]