Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 07:24

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: infektiokierre ja väsymys, syyllistä etsitään
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 08:09 

Quote:
Viime viikolla meillä kävi homekoira. Pari merkkausta, mutta kaikille järjellinen syy ja selitys. Raporttia vielä odotan, mutta ilmeisen todennäköistä on, että ainakaan kotona olisi homealtistusta joka tän kierteen selittäisi.

En saa tuosta tolkkua. Siis on vai ei ole todennäköistä, että kämpässäsi on hometta?

Pidän täysin edesvastuuttomana, että sinulle on määrätty tuollainen määrä antibioottikuureja. Kurkunpääntulehdushan on virusperäinen, ei siihen antibiootit auta. Kurkunpääntulehtuksen hoito on täydellinen puhumattomuus (kuiskaaminen ei myöskään ole sallittua) vähintään viiden päivän ajan kovan kurkkukivun ilmaantumisesta. Syy toistuviin tulehduksiin voi olla kilpparissa tai refluksitaudissa, joka ärsyttää kurkkua, tai mykoplasmassa. On todella korkea aika alkaa miettiä vaihtoehtoja antibiooteille; kaikkein tärkeintä on, että pystyt ehkäisemään toistuvia tulehduksia. Siis jo mainitut luontaislääkkeet ja mahdollisesti hormonihoito ovat sellaisia, joita kannattaa kokeilla, sekä lievätkin vatsahappojen nousemista ehkäisevät lääkkeet (kuten Reduflux-tabut tai -neste). Itselläni kurkkukipua on ehkäissyt tehokkaimmin CFS:ään määrätty LDN 1,5 mg/päivässä.

Profile  

PostPosted: Wed Dec 09, 2015 12:18 

En tiedä pysynkö enää edes foorumin aiheessa tai olenko koskaan pysynytkään.

tiina wrote:
En saa tuosta tolkkua. Siis on vai ei ole todennäköistä, että kämpässäsi on hometta?

Todennäköisesti ei. Yksi merkkaus johtui todennäköisesti lavuaariin integroidusta saippuakulhosta, jonka sisään oli ilmeisesti tullut homekasvustoa. Tämä on nyt poistettu ja hävitetty. Pari merkkausta oli kellarissa ja johtuivat todennäköisesti betonilattian alta olevasta maaperästä, viemäriputkien tms. läpiviennit ovat hieman huonosti tiivistetty. Nämäkin on tarkoitus korjata. Toki näistäkin voi homeitiöitä päästä huoneilmaan, mutta on hyvin epätodennäköistä, että tämä olisi ainakaan ainoa syy oireisiini.

tiina wrote:
Pidän täysin edesvastuuttomana, että sinulle on määrätty tuollainen määrä antibioottikuureja.

Tästä olen samaa mieltä. Ja todellisuus on vielä karumpi. Ihan jokaista määrättyä kuuria en edes ole hakenut. Toisaalta jokaiseen kuuriin on ollut ihan pätevä syy.

tiina wrote:
Kurkunpääntulehdushan on virusperäinen, ei siihen antibiootit auta.

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Kurkunpääntulehdus tosiaan on virustauti, mutta itselläni se jostain syystä usein miten iskee räkätaudin yhteydessä/jälkeen, eikä siihen välttämättä edes liity kurkkukipua tai edes sen kummempaa yskää. Ääni vain on aamulla täysin pois. Tää on vähintään joka keväinen juttu. Tautia on kokeiltu hoitaa ilman antibioottia, mutta jostain syystä äänen palautuminen vaatii aina sen antibioottikuurin. Kolmas päivä antibioottia ja ääni palautuu ihan yhtäkkiä.

tiina wrote:
Syy toistuviin tulehduksiin voi olla kilpparissa tai refluksitaudissa, joka ärsyttää kurkkua, tai mykoplasmassa. On todella korkea aika alkaa miettiä vaihtoehtoja antibiooteille; kaikkein tärkeintä on, että pystyt ehkäisemään toistuvia tulehduksia. Siis jo mainitut luontaislääkkeet ja mahdollisesti hormonihoito ovat sellaisia, joita kannattaa kokeilla, sekä lievätkin vatsahappojen nousemista ehkäisevät lääkkeet (kuten Reduflux-tabut tai -neste). Itselläni kurkkukipua on ehkäissyt tehokkaimmin CFS:ään määrätty LDN 1,5 mg/päivässä.

Tää onkin juuri se pointti, johon nyt pyrin. Musta tuntuu, että tällä hetkellä hoidetaan enemmänkin vain seurausta kuin syytä, mutta mistä löytää lääkärin, joka haluaisi perehtyä tuohon syyhyn? Keuhkot oikeasti ovat tällä hetkellä hoidon tarpeessa ja onneksi tuntuu, että lääkäri on pätevä ja osaava - mutta vain omalla erikoisalallaan. Valitettavasti hoito vaati jälleen uuden antibiootin + kortisonikuurin + lisää astmalääkkeitä. Mutta kun mä oikeasti haluaisin selvittää, että miksi mun poskiontelot on vaatineet yhteensä 12 punktiota viimeisen puolen vuoden aikana tai miksi mun keuhkot on menneet tähän tilaan? Jokuhan mun elimistössä nyt mättää. Ja onko mun väsymyksen/uupumuksen syy jatkuva sairastelu vai onko jatkuva sairastelu seuraus väsymyksestä/uupumuksesta? Mun oma ammattitaito vaan ei riitä ongelman ratkaisemiseksi, enkä vielä ole keksinyt, että mistä löytäsin ihmisen, jonka ammattitaito riittäisi. Somac 40 mg on jatkuvassa käytössä.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 11, 2015 03:09 

Onkos nielurisat ja kitarisat operoitu pois? Kannattaisi ehkä. Auttaa useasti pitkiin räkätauteihin. Ihan vaan tuli mieleen... :)

Profile  

PostPosted: Sun Dec 13, 2015 09:13 

Olli Polo Tampereelta on keuhkolääkäri, joka hoitaa myös CFS:ää. Hän on myös paras (ja ehkä ainut) CFS-lääkäri, joka Suomesta löytyy. Hän on myös paras lääkäri, jonka suurin osa meistä on koskaan tavannut. Googlaa Unesta, niin voit lukea lisää. Tällä hetkellä Ollile on reilun kuukauden jono. Ehkä hän pystyisi auttamaan sinua.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 18, 2015 02:42 

Edelleenkään en ole ihan varma, olenko ylipäätään oikealla keskustelupalstalla, mutta kirjoitan tänne kuitenkin, kun jotenkin tuntuu, että ehkä täältä kuitenkin voisi saada apua ja vinkkejä. Mielelläni otan vastaan neuvon jostain toisesta(kin) keskustelupalstasta, josta voisin saada apua ongelmiini.

mmjan wrote:
Onkos nielurisat ja kitarisat operoitu pois? Kannattaisi ehkä. Auttaa useasti pitkiin räkätauteihin. Ihan vaan tuli mieleen... :)

Kitarisat on poistettu ja nielurisat on kuulemma "onnettoman kokoiset". Poskionteloissakaan ei ole mitään rakenteellista, joka altistaisi poskiontelontulehduksille. Tällä hetkellä tauti on pääasiassa keuhkoissa.

tiina wrote:
Olli Polo Tampereelta on keuhkolääkäri, joka hoitaa myös CFS:ää. Hän on myös paras (ja ehkä ainut) CFS-lääkäri, joka Suomesta löytyy. Hän on myös paras lääkäri, jonka suurin osa meistä on koskaan tavannut. Googlaa Unesta, niin voit lukea lisää. Tällä hetkellä Ollile on reilun kuukauden jono. Ehkä hän pystyisi auttamaan sinua.

Kiitos vinkistä. Poloa olen miettinyt, mutta jotenkin toivoisin, että lääkäri löytyisi vähän lähempää (pk-seudulta). Mutta ihan oikeasti alan kohta olla tilanteessa, että lähden ihan minne vain.

Tällä hetkellä tilanne on se, että olen reilun viikon ollut sairaslomalla keuhkojen takia. Eilen loppui 10 päivän antibioottikuuri, kortisonikuuri jatkuu vielä vuoden loppuun. Astmalääkkeenä menee Seretide 50/500. Hengittelin myös Atroventia nebulisaattorilla useamman kerran päivässä ja söin Flavamedia. Olotila on ehkä vähän virkeämpi, kiitos kortisonin tai ehkä sairasloman. Polvi-/lihaskipuja oli, mutta oisko niihinkin kortisoni tuonut helpotusta. Yskä/limaisuus kuitenkin jatkuu edelleen. Kävin eilen keuhkolääkärillä kontrollissa. Olin (ja olen edelleen) hämilläni ja vihainen. Koska lisälääkkeistä ei ole ollut mitään hyöytä, voidaan palata pelkälle Seretidelle (+kortisonit loppuun) ja toivoa, että tilanne alkaisi itsekseen helpottaa. Höyryhengitystä suositteli. Ei kuulemma näytä siltä, etteikö voisi jossain vaiheessa tauti helpottaa. Toivottavasti, mutta kun keuhkot on täynnä limaa, ei varmaan myöskään ole poissuljettu se vaihtoehto, että tämä tästä vielä kroonistuu. Pyysin lähetettä infektiolääkärille, mutta ei lääkäri kuulemma oikein osannut sanoa, että mitä lisäinformaatiota infektiolääkäri voisi tilanteeseen antaa, joten en saanut lähetettä, vaikka kuulemma varmasti jotain tutkimuksia tekisivätkin. Kontrolliaika kuukauden päähän ja kehotti ottamaan yhteyttä, mikäli tulee esim. tilanne, että keuhkoihin saattaisi tarvita jälleen uuden antibioottikuurin. Että silleen. Ratkaisin ongelman sillä, että varasin nyt ajan yksityiselle infektiolääkärille (uskomatonta miten vaikea sellaista on ainakin nettiajanvarausten kautta löytää). Toivottavasti hän näkisi nyt kokonaisuuden ja hänellä olisi joku ajatus jatkosta. Mä edelleenkin olen itse vankasti sitä mieltä, että sekä poskiontelo- että keuhko-ongelmat ovat nyt vain seuraus, mutta kun joku paneutuisi nyt siihen syyhyn. Isoin ja häiritsevin ongelmahanihan on jatkuva väsymys/uupumus, jo pidemmän aikaa, mutta varsinkin syksy on ollut yhtä selviytymistä. Päivä kerrallaan olen suunnilleen mennyt eteenpäin niin, että olen aamulla ensimmäiseksi tsempannut itseni "kaksi päivää ja sitten on vapaata, kyllä niistä selviää" tai "tilanne on töissä se, että tänään tai huomenna en voi olla poissa, mutta sitten..." ja kummasti sitä on jaksanut, kun vaihtoehtoja ei ole, mutta kyllä se on naista syönyt ja varmasti laadussa näkynyt.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 10:38 

Siis koitko, että kortisoni auttoimyös lihas-/nivelkipuihin?

Onko tuota limaisuutta hoidettu jotenkin erityisesti? Eihän siihen monillakaan astmalääkkeet auta, ei myöskään kortisonikuurit. Mullakin oli vuosikausia "epätyypillinen astma", joka on nyttemmin parantunut. Mulla oli paljon tuota limaisuutta johon ei auttanut mikään tarjottu astmalääke, kokeiltiin myös Atrodualin hengittelyä, söin kortisonikuureja jne.

Minusta sisäilmaongelmakin voisi nyt silti olla yksi mahdollisuus, ehkä työpaikallasi? Tiedän mm. sienisinuiittiin juuri sisäilmatoksiinien vuoksi sairastuneita, joilla on todella sitkeät hengitystieoireet.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 21, 2015 10:25 

potilas wrote:
Siis koitko, että kortisoni auttoimyös lihas-/nivelkipuihin?

Juurikin näin. Marraskuun alussa otin influenssarokotuksen, jonka jälkeen alkoi muutaman päivän kuume ja järkyttävät lihas-/nivelkivut. Pahimmat kivut lähtivät joko ajan tai Kefexin kuurin seurauksena (määrättiin mahdolliseen streptokokkiin), mutta toinen polvi jäi kipeäksi ja vähän ehkä turvonneeksikin. Polvi oli selkeästi astumisarka, kyykkyyn/polvilleen meno ei oikein onnistunut ja vähänkin huonosti astuminen sai aikaan tunteen polven pettämisestä. Suoranaisesti en tiedä, mikä vaivan parani, mutta kummasti vaan kortisoni-, antibiootti- ja astmalääkekuurin alettua polvi (lähes) parani. Tosin nyt, kun kortisonia (+ muita lääkkeitä) ollaan ajamassa alas, pientä kolotusta on taas alkanut ilmetä.

potilas wrote:
Onko tuota limaisuutta hoidettu jotenkin erityisesti?

Yritettiin astmalääkkeitä tehostamalla. Hengittelin reilun viikon Atroventiä kolmesti vuorokaudessa + kortisonit päälle. Ei apua. Nyt sitten pitäisi kuulemma höyryhengitystä harrastaa. Ehkä parhaiten lima näyttää lähtevän liikkeelle liikkumalla, mutta siitä taas seuraa, että yskin niin, että tuntuu keuhkot lähtevän irti.

potilas wrote:
Eihän siihen monillakaan astmalääkkeet auta, ei myöskään kortisonikuurit. Mullakin oli vuosikausia "epätyypillinen astma", joka on nyttemmin parantunut. Mulla oli paljon tuota limaisuutta johon ei auttanut mikään tarjottu astmalääke, kokeiltiin myös Atrodualin hengittelyä, söin kortisonikuureja jne.

Mikä sitten lopulta auttoi? Mullahan on astma todettu kohta 20 vuotta sitten. Tähän asti on ollut kohtalaisen helppohoitoinen ja lääkkeetkin käytössä vähän oman mielen mukaan tarvittaessa. Jotenkin mä en usko, että nyt on kyse varsinaisesti astmasta, kun astmalääkkeet ei selkeästi tuo mitään helpotusta. Atrovent sentään vähän paransi aina muutamaksi tunniksi PEFfejä.

potilas wrote:
Minusta sisäilmaongelmakin voisi nyt silti olla yksi mahdollisuus, ehkä työpaikallasi? Tiedän mm. sienisinuiittiin juuri sisäilmatoksiinien vuoksi sairastuneita, joilla on todella sitkeät hengitystieoireet.

Tää on ehkä mun vahvin veikkaus tällä hetkellä. Tosin mä olen nyt ollut 2 viikkoa kotona, eikä oireet oikein ole helpottaneet. Tosin ehkä ajattelisin näin, että todennäköisesti koti ei myöskään ole syyllinen, koska oireet eivät myöskään ole pahentuneet tämän jakson aikana. Itse asiassa mulla on kotona varsin hyvä olla. Öisin/aamuisin ei juuri yskitä, mutta heti, kun lähden vähänkin liikenteeseen niin johan taas yskä palaa. Puhuin työperäisestä alitstuksesta keuhkolääkärillekin ja hän oli sitä mieltä, että teoriassa voi olla mahdollista, mutta miten tätä sitten lähtisi tutkimaan tai todistamaan, onkin sitten ihan asia erikseen. Sisäilma-altistuksen puolesta kyllä puhuisi myös, että bronkoskopiassa otetussa näytteessä kasvoi erittäin niukasti aspergillus nidulus. Keuhkolääkäri tosin ei tähän asiaan kommentoinut mitenkään.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 21, 2015 11:03 

Pari viikkoa ei välttämättä vielä ole riittävä aika pois sisäilmaongelmaisesta talosta, jos oireet ovat pahat. Mä saan ainakin oireita esim. muiden ihmisten vaatteiden mukana, jos muut perheenjäsenet on oleilleet hometalossa. Vaatteet on pakko viedä heti parvekkeelle tuulettumaan ja sitten pesuun. Jos muutamassa viikossa (+kun vaatteet on tuuletettu ja pesty) alkaa oireet helpottaa, vika voisi olla siellä työpaikan sisäilmassa.

Eihän se välttämättä ole edes hometta, sisäilmaongelmia on niin kovin monenlaisia. Mulla oli selkeä homealtistus. Pääsin pois hometyöpaikasta ja infektiokierre loppui siihen muutaman viikon jälkeen, samoin limaisuusongelma. Olen edelleen niin homeherkkä, että jos esim. eksyn ravintolaan tai vastaavaan tilaan, jossa on sisäilmaongelmia, saattaa iskeä jokin infektio, yleensä poskiontelotulehdus, vaikka viipyisin paikassa vain tunnin tai pari. Joskus haistan jo ovelta, että paikassa on sisäilmassa"jotain vikaa" ja käännyn suosiolla takaisin.

Mutta niden tilojen sisäilmaongelmia onkin sitten aika vaikea todistaa. Itse olen aina suosiolla yrittänyt etsiä uuden työpaikan. Ei mun kokemuksen mukaan ainakaan julkisia rakennuksia aleta homeremontoida (tai siitä remontista ei ole mitään hyötyä, kun se tehdään kuitenkin ihan päin mäntyä...)

Mulla on auttanut myös todella paljon bromelaiini ja nyt lisää vielä MCAS-lääkitys, jonka aloittamisen jälkeen myös mun PEF-arvot on nousseet ihan parissa viikossa aika hurjasti. En enää ole vuosiin käyttänyt astmalääkkeitä, mutta vanha PEF-mittari löytyy yhä laatikosta. Olen sillä huvikseni seurannut PEF-arvojani, kun ne on aina ollet mulla tosi alhaiset, vaikka mulla ei ole koskaan ollut tyypillistä astmaoireilua (mulla ei esim. ikinä ole ollut vaikeuksia uloshengityksessä vaan nimenomaan tuossa, että keuhkoja ei ole ikinä saanut ns. vedettyä täyteen ilmaa, aina on ollut hapenpuutteinen olo).

Höyryhengityksestä ja sarvikuono-nenäkannusta ei ole ollut mulle ikinä mitään hyötyä. Höyryhengitys on itse asiassa aina mulla vain pahentanut oloa.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 31, 2015 11:06 

Kävin ennen joulua yksityisesti infektiolääkärillä. Ei hänelläkään mitään poppaskonstia tai ihmeratkaisua ollut, mutta laittoin lähetteen Auroran infektiopolille, jospa nyt pääsisin sisälle asti, kun sentään infektiolääkärin lähete kyseessä. Korvalääkärin syksyllä laittama lähetehän torpattiin. Toivottavasti asiaan ei vaikuta, että HUS:n keuhkopolin lääkäri oli epikriisiin kirjoittanut "mielestäni infektiolääkäri ei tässä tilanteessa pysty lisäarvoa tuomaan oireiden diagnostiikkaan tai hoitoon".

Joka tapauksessa infektiolääkärin mielipide oli, että tilanteeni ei todellakaan ole normaali ja oireet ovat hankalia. Hänkin epäili, ettei infektiopolillakaan syyllinen todennäköisesti selviä, mutta oli sitä mieltä, että olisi kuitenkin hyvä yrittää. Hän tutki kovasti otettuja labravastauksia. Totesi sitten, että niiden perusteella hänen mielestääni kyse on immuunipuutoksen sijaan enemmänkin siitä, että mun elimistö (tällä hetkellä) ampuu tykillä kärpästä. Hän perusti mielipiteensä siihen, että esim. B-hepatiittivasta-ainetasoni on (ollut 3/14) >1000.00 mIU/ml, kun riittävä taso on 100 mIU/ml (olen siis rokotettu) ja sain niin kovan reaktion nyt syksyllä influenssakotuksesta. Hän uskoi, että usean päivän kova kuume ja hyvin influenssan kaltainen olotila johtui hyvinkin rokotuksesta. Totesi kuitenkin, että tästäkin huolimatta voi kyse olla vasta-ainepuutoksesta ja esim. pneumokokkivasta-ainetutkimus olisi varmaan yksi tehtävistä tutkimuksista. Myös tämä lääkäri tiedusteli sisäilmaongelmien mahdollisuutta. Keuhkolääkäri oli kommentoinut epikriisissä sisäilma-asiaa seuraavasti "nykyiset keuhkolimaisuusoireet eivät suoranaisesti selity sisäilmaongelmilla, onko taustalla lisäksi pitempiaikainen limakalvoärsytys sisäilman epäpuhtauksien vuoksi on mahdotonta selvittää. Ensisijaisesti sisäilmaongelmaepäilyssä yhteydenotto työterveyshuoltoon ja rakennetutkimukset sitä kautta". Meidän työterveyslääkäri vaan on niin onneton... Tosin loppiaisen jälkeen on sinnekin työterveyshoitajan aloitteesta aika varattuna. Infektiolääkäri myöskin varoitti kortisonin käytöstä. Ihan alkuun totesi, että sitä ei kannata käyttää sivuvaikutusten takia, jos siitä ei oikeasti ole hyötyä. Oli sitä mieltä, kuten itsekin, että piristyminen johtui todennäköisesti kortisonista. Varoitti, että kortisonikuurin loppuminen saattaa aiheuttaa sen, että olen entistäkin väsyneempi. Pariin päivään en nyt ole kortisonia ottanut. Toistaiseksi järkyttävä väsy ei ole iskenyt, mutta toisaalta en ole ollut kuin kaksi päivää töissä sairasloman jälkeen ja nyt taas kaksi päivää vapaalla. Selkeästi kuitenkin jo annoksen vähentäminen on näkynyt virkeystasossa.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 30, 2016 03:10 

Tilanne jatkuu ennallaan.

Kävin talvella infektiopolilla. Siellä ei toistuviin infektioihin löydetty syytä. Tosin katsantokanta oli, että onko taustalla jotain perinnöllistä. Korvapolilla todettiin, että poskareissa ei ole mitään leikattavaa ja toisaalta poskiontelotulehduskierre on nyt ainakin toistaiseksi selätetty. Keuhkojen limaisuuteen olen kokeillut keuhkolääkärin sanojen mukaan "kaiken mahdollisen" ilman mainittavaa apua.

Yskä ja limaisuus siis jatkuvat, astmalääkityksestä huolimatta. Helmikuussa oli ylähengitystieinfektio, johon lääkäri olisi kirjoittanut antibiootit, kun CRP oli koholla. Kieltäydyin kohteliaasti ja tauti parani ilman lääkettä. Tosin olo oli surkea ja vaati viikon sairasloman, että oli lähellekään työkuntoinen. Huhtikuussa iski keuhkoputkentulehdus ja kurkunpääntulehdus, olo taas surkea ja tällä kertaa olisin vaatinut antibiootit, jos ei lääkäri olisi kirjoittanut. Touko-kesäkuun vaihteessa jälleen antibiootit, tällä kertaa kurkunpääntulehdukseen ja poskiontelontulehdukseen, jos ei lääkäri olisi ollut korvatautien erikoislääkäri, olisi diagnoosilistassa varmasti lukenut myös keuhkoputkentulehdus. Taas viikko pohjalla voinnin suhteen ja vielä vaikka kuurin loppumisesta taitaa olla jo pari viikkoa, vielä tuntuu olevan toipuminen kesken.

Väsymyksen suhteen on ollut huonoa ja huonompaa. Mulla on koko ajan pinna niin kireällä, että se alkaa vaikuttaa jo perhesuhteisiin. Välillä on ollut suoranaisia vaikeuksia selviytyä päivästä tai ylipäätään päästä sängystä ylös. Joskus töissä olen miettinyt, että uskallanko lähteä liikkelle tai pysähtyä, koska on pyörryttänyt niin paljon, että olen pelännyt tipahtavani juuri siihen, tosin liikkuminen on siinä kohaa ollut seisomista parempi vaihtoehto, kun tuntuu, että silloin pysyy paremmin tajuissaan.

Kävin taas uudella lääkärillä, josko saisin vähän kokonaisvaltaisemman katsomuksen tähän kaikkeen, kun toki hoito on ollut hyvää tähänkin asti, mutta keuhkolääkäri katsoo asiaa keuhkojen puolesta, korvalääkäri omalta kannaltaan jne. Tämä lääkäri tuntui ottavan asian huomioon kokonaisuutena. Teki masennustestin, jonka mukaan voisin kärsiä masennuksesta, mutta lääkärin mukaan enemmän mahdollinen masennus olisi seuraus kuin syy ja toisaalta moni asia voisi selittyä myös väsymyksellä (pinna kiristyy, kun väsyttää, seksi ei maistu kun väsyttää, olo on saamaton, kun väsyttää...) Otettiin labroja, käski kirjoittaa ruokapäiväkirjaa. Tänään kävin "tuomiolla". Kilpirauhasarvot kuulemma ihan ok (S-TSH 2.9 (0.4-4.5), S-T4-V 14.7 (9-21), S-t3-V 4.5 (3.5-6.5)), S-Ferrit 21 (13-150) matalahko ja S-korsol 210, viitteissä, mutta sen verran matala, että kontrolloidaan. Hänen mielestään oireet voisivat johtua matalahkosta ferritiinistä eli muutaman kuukauden rautakuurilla lähdetään liikkeelle. Toisaalta ruokapäiväkirjan perusteella saan liian vähän kaloreita, mutta koska paino ei kuitenkaan laske, kyse on siitä, että aineenvaihdunta on kääntynyt säästöliekille, mihin sopisi myös tuo matalahko kortisoli. Katsotaan ja ihmetellään.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 30, 2016 06:45 

Varmaan endokrinologi olisi hormoni jutuissa parempi.
Lähete?
Olen itse menossa tuonne Auroraan ensi viikolla. Taitaa olla turha keikka. Tekivätkö laajasti kokeita siellä?
Se matala ferritiinähän johtuu juuri kilpirauhasesta kun keho ei ole tarpeeksi lämmin niin luuydin ei pysty tuottamaan punasoluja kunnolla.
Mittaa aamulämmöt.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 01, 2016 10:40 

Sielulintu wrote:
Varmaan endokrinologi olisi hormoni jutuissa parempi.
Lähete?

Tää on kuulemma seuraava steppi, jos kortisoliarvot on edelleen matalahkot.

Sielulintu wrote:
Olen itse menossa tuonne Auroraan ensi viikolla. Taitaa olla turha keikka. Tekivätkö laajasti kokeita siellä?

Riippuu varmaan, miltä kannalta meinaavat asiaa lähestyä. Mulla lähestymiskantana oli perinnöllisten tekijöiden poissulku ja nimenomaan olin tuolla infektiokierteen vuoksi. Labroja otettiin kyllä ihan kiitettävästi, mutta siis tuolta katsantokannalta.

Ylipäätään musta on otettu ihan mieletön määrä labroja. Mua on tutkinut neurologi (pyörrytyskohtausten vuoksi), sisätautilääkäri (matalan S-Ca-ion -arvon takia), korvalääkäri (poskiontelokierre), infektiolääkäri (infektiokierre), keuhkolääkäri (keuhkojen ja astman takia), yleislääkäri (ties minkä vaivojen vuoksi. On tehty spirometriaa, bronkoskopiaa ja punktiotu poskionteloita. Mitään selittävää ei ole löytynyt. Periaatteessa siis terve, mutta kun olo on kaikkea muuta. Keuhkoissa on limaa. Ja tää on kokeinkin todettu fakta, mutta kukaan ei tiedä, miten sen sieltä saa pois. Paitsi tietysti yskimällä, mutta tulee koko ajan lisää ja lisää. "Katsotaan, josko paranis itsekseen" oli keuhkolääkärin viimeisin vinkki. "Eihän se vielä ole kauan siellä ollut". Joo, kohtahan sitä juhlitaan vasta 1-vuotispäivää...

Miksi mua sitten väsyttää (pitäisikö käyttää sanaa uuvuttaa, kun ei varsinaisesti kuitenkaan nukuta) niin, että joutuu aamulla pistää peliinsä kaiken tahdon voiman, että pääsee sängystä ylös? Ajatus katkoo, muisti pätkii, pinnaa kiristää? Tai välillä oon niin loppu, että tuntuu pyörtyvänsä ja kädet tärisee niin, että kynä ei meinaa pysyä kädessä? Miksi mä hengästyn, kun kävelen rappuset kotona alakerrasta yläkertaan? Tai miksen mä jaksa pelata pojan kanssa jalkapalloa? Mieli tekis, mutta kun kroppa pistää vastaan.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 01, 2016 03:35 

Kyllähän ne poikkeavat labratulokset kertovat jotakin.
Kannattaa itse niitä myös katsoa eikä luottaa pelkkään julkkispuolen lääkäriin. Itse tein sen virheen että luotin ja mennyt 18-vuotta hukkaan ali elämää kurjuudessa.

Kannatan tuota endoa ja sitten jos ei apua niin tuolta lääkärilistasta vaan jokin lääkäri ja eikun eteenpäin tutkimuksia.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 10:08 

Koearvojesi mukaan sinulla on selvä kilpirauhasen vajatoiminta, lisämunuaisen vajaatoiminta ja reippaasti alhainen ferritiini, sen pitäisi olla vähintään 50. Ei ihme, jos noilla arvoilla olo on karmea! Myös B12-arvo pitäisi tietää, siinäkin viitearvot ovat ihan pielessä. Sinun pitäisi päästä kunnon lääkärille, joko endokrinologille (niistäkin lähes kaikki ovat huonoja) tai jollekin hyvälle funktionaaliselle lääkärille. Kortisoliasia olisi kiireellisin, koska hoitamattomana se voi olla hengenvaarallinen.

Antibioottien sijaan suosittelen oreganoöljyä jos sinulla on akuutti bakteeri-infektio. Paljon turvallisempi. Itse olen sillä parantanut kymmeniä bakteeri-infektioita ja saanut lähes kaikki tuttuni käyttämään sitä. Tehosta on vahva tutkimusnäyttö.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 06:44 

Minulle tuosta tulee mieleen Mycoplasmainfektio. Onko se poissuljettu? Minulla oli sen aikana vuoden 2015 alussa limaisuutta ja pahaa keuhko- ja poskiuontelojuttua ja muuta oiretta, erityisesti vatsavaivoja ja hengitys- ja nielemisvaikeuksia. Heikotuskohtauksia oli viime kesänä. Minulla kävi samoin, että kortisoli putosi.
Mykoplasman ja antibioottien jälkijutut kestivät noin vuoden.
Kortisolia ym. pitäisi sinulla seurata.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]