Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:30

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: infektiokierre ja väsymys, syyllistä etsitään
PostPosted: Sat Jul 02, 2016 06:57 

Ei sen seuraaminen auta, tarvitaan hoitoa pian. Suomessa on tapana "seurata" arvoja ja jättää hoitamatta, vaikka tilanne olisi hengenvaarallinen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 08:14 

Kyllä se auttaa näkemään, paljonko arvo yleensä on. Jos seuraavat arvot on hyvät, niin hoitoa ei tarvita. Minulla Mycoplasman jälkeen itse mittauttamani kortisoliarvo oli 179 ja seuraavalla kerralla suurin koskaan minulla ollut, 479. Sitten se palasi minulle normaaliin, päälle 300:aan.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 08:51 

Eivät nuo myöhemmät arvot osoita, että lisämunuaisissa ei olisi mitään vikaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 06, 2016 09:33 

Kävin siellä Auroran infektiopolilla ja olen pettynyt.
Ei mitään jatkotutkimuksia vaikka IgM matala ja valkosolut.
Ei mitään selityksiä mistä johtuu. Sanoi vaan että onko suvussa immuunipuutoksia. En pysty tietämään kun olen sijoitettu suoraan synnytyssairaalasta.
Alkaa paniikki iskeä kun huonoa oloa ei oteta tosissaan. Hoitaja sanoi kun menin matkakorvauspaperia pyytämään että etkö saa mitään hoitoa jos IgM on matala koska se on harvinaisempi kuin IgA alaluokkapuutos?!
En käsitä kyllä yhtään tätä menoa. Maataan sitten sängyssä vaan.
Lääkäri sanoi vain että jatkat samaan malliin siis syöt ja liikut. Sanoin en pysty.

Suosituksia hyvästä endokrinologista tai funktionaalisesta? Onko eroa Vesa Ilvesmäen ja Ilkka Vauhkosen välillä?

Profile  

PostPosted: Wed Jul 06, 2016 10:04 

Iso kiitos kaikille! Ihanaa saada vinkkejä, vaikka toivottavasti ja todennäköisesti mun vaiva on listan varsinaisen aihepiirin ulkopuolelta.

pulla wrote:
Minulle tuosta tulee mieleen Mycoplasmainfektio. Onko se poissuljettu?

S-MypnAbM oli syksyllä negatiivinen ja S-MypnAbG 80 (viitearvo <45). Ei kuulemma ole mycoplasmaa.

Yskösnäytteistä löytyi Candida Albicans ja Aspergillus fumig. ryhmä erittäin niukka kasvu ja staphylococcus aureus oli +. Bronkoskopiassa kasvoi viljelyssä mycobacteeri lentiflavu ja aspergillus nidulus, mutta voivat kuulemma olla sattuma löydöksiäkin, kun "niitä, varsinkin aspergilluksia, on joka paikassa."

Itse mä voisin kyllä kallistua homealtistuksenkin puoleen, koska nyt lomalla on selkeästi ollut parempi olla. Edelleen toki yskittää ja varsinkin, jos käy vähänkin pois kotoota niin yskä heti pahenee, mutta pinna on ollut hieman pidempi ja mä en kulje koko ajan ihan ajatussumussa, tosin toki olen saanut aamuisin nukuttua työaamuja pidempään. Selkein muutos on ollut, että nyt lomalla mun jalat ei ole kertaakaan krampannut yöllä *kopkop*. Kotihan meillä on tutkittu. Työpaikkaa epäilen, mutta työterveyslääkäri vaan valittelee, "kun sen tutkiminen ja toteaminen on niin vaikeaa".

Maija wrote:
Koearvojesi mukaan sinulla on selvä kilpirauhasen vajatoiminta, lisämunuaisen vajaatoiminta ja reippaasti alhainen ferritiini, sen pitäisi olla vähintään 50. Ei ihme, jos noilla arvoilla olo on karmea! Myös B12-arvo pitäisi tietää, siinäkin viitearvot ovat ihan pielessä. Sinun pitäisi päästä kunnon lääkärille, joko endokrinologille (niistäkin lähes kaikki ovat huonoja) tai jollekin hyvälle funktionaaliselle lääkärille. Kortisoliasia olisi kiireellisin, koska hoitamattomana se voi olla hengenvaarallinen.

Kun vaan löytäisi ton hyvän lääkärin, niin montaa olen jo (lähinnä yksityistä) kokeillut...

No nyt sitten S-korsol -arvo oli 319.
S-B12-vitam, aktiivinen >128 (viitearvo >35)
D-vitamiini mulla on syksyllä ollut 84, ei keliakiaa.

Uusin "johtolanka" voisi nyt kuitenkin olla matala testosteroniarvo eli S-Testosteroni,herkkä oli 0.2 nmol/l (0.4 - 2 nmol/l) kuulemma kaltaisellani "nuorehkolla terveellä naisella ei pitäisi tuollaista arvoa olla. S-Sukupuolihorm.sit.glob oli 65 nmol/l (20 - 155 nmol/l), mutta voi kuulemma edelleen olla samaa tautia eli liian vähäistä energian saantia ja matalahkoa ferritiiniä. Tiedä sitten oliko ensin muna vai kana eli kumpi johtuu kummasta, mutta jos nyt hetken malttaisi katsoa, että auttaisiko lääkärin ohje; rautakuuri ja ruokailut kuntoon. Ruokapäiväkirjan perusteella päivittäinen kalorivaje on +/- 500 Kcal, vaikka kumma kyllä paino ei kuitenkaan osoita minkäänlaista laskusuuntaa, mutta selittyy kuulemma sillä, että aineenvaihdunta käy säästöliekillä. Mutta kun ei vaan tee mieli.
Sielulintu wrote:
Kävin siellä Auroran infektiopolilla ja olen pettynyt.
Ei mitään jatkotutkimuksia vaikka IgM matala ja valkosolut.
Ei mitään selityksiä mistä johtuu.

Alkaa paniikki iskeä kun huonoa oloa ei oteta tosissaan.

Kuulostaa tutulta - valitettavasti. Mulla oli jotain IgG alaluokkissa jotain alle rajojen ja jotain muitakin. Marginaalisesti tosin. Kuulemma ois voinut pistää pneumokokkirokotteen, mutta teho ois ollut huono, kun olin syönyt pari kuukautta aikaisemmin kortisonia. Kehotti keuhkolääkäriä ottamaan tarvittaessa immunoglobuliinit uudelleen ja laittamaan uuden lähetteen tarvittaessa. Eipä katsonut tarpeelliseksi.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 07, 2016 12:56 

Syöminen on hyvin olennaista sairaana. Olennaisinta on proteiini, jota sairas keho tarvitsee normaalia enemmän ja toisaalta jos on kalorivajetta, proteiini ehkäisee lihaskatoa ja katabolista tilaa (katabolia voi tosin olla lähes väistämätöntä jos testosteroni on erittäin alhainen). Ongelma tietysti on, että yleensä jos on vaikea saada syötyä, proteiiniruoat ovat kaikkein hankalimpia. Nykyään onneksi löytyy hyvänmakuisia proteiinijuomia, -jauheita yms (jotkut ovat kuvottavia, mutta tosi maukkaitakin on). Proteiinia olisi hyvä saada ainakin 80 g päivässä. Liian vähäinen proteiinin saanti voinee sekin laskea ferritiiniä.

Jännä että B12 on kuitenkin noin hyvä.

Testosteronilisä voisi auttaa paljon (kokemuksesta voin sanoa), mutta sitä on Suomessa naisena hankala saada. DHEA voi auttaa myös, mutta ei ole yhtä tehokasta.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 07, 2016 01:27 

Quote:
Työpaikkaa epäilen, mutta työterveyslääkäri vaan valittelee, "kun sen tutkiminen ja toteaminen on niin vaikeaa".

Tämän kanssa olen tapellut monessa työpaikassa. Koskaan ei ole missään työpaikassa asialle tehty yhtään mitään. Tulee liian kalliiksi.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 07, 2016 08:14 

Maija wrote:
Antibioottien sijaan suosittelen oreganoöljyä jos sinulla on akuutti bakteeri-infektio. Paljon turvallisempi. Itse olen sillä parantanut kymmeniä bakteeri-infektioita ja saanut lähes kaikki tuttuni käyttämään sitä. Tehosta on vahva tutkimusnäyttö.

Kiitos vinkistä. Muistaakseni olet samaa aikaisemminkin suositellut, mutta en vaan ole saanut hankittua. Sinänsä toisaalta huvittavaa, että jos se auttaa, niin lääkärien mielestä olen todennäköisesti parantunut infektiokierteestä. Tai ehkä jo nyt olen. Talvellakin infektiolääkäri oli sitä mieltä, että kierre on jo katkennut, kun en pariin kuukauteen ollut syönyt yhtään antibioottikuuria, vaikka vasta olinkin ollut viikon sairaslomalla hengitystieinfektion vuoksi, joka oli jopa nostanut CRP:tä, mikä on todella harvinaista minulle.

Maija wrote:
Syöminen on hyvin olennaista sairaana. Olennaisinta on proteiini, jota sairas keho tarvitsee normaalia enemmän ja toisaalta jos on kalorivajetta, proteiini ehkäisee lihaskatoa ja katabolista tilaa (katabolia voi tosin olla lähes väistämätöntä jos testosteroni on erittäin alhainen). Ongelma tietysti on, että yleensä jos on vaikea saada syötyä, proteiiniruoat ovat kaikkein hankalimpia. Nykyään onneksi löytyy hyvänmakuisia proteiinijuomia, -jauheita yms (jotkut ovat kuvottavia, mutta tosi maukkaitakin on). Proteiinia olisi hyvä saada ainakin 80 g päivässä. Liian vähäinen proteiinin saanti voinee sekin laskea ferritiiniä.

Kiitos tästäkin tiedosta. Tällä hetkellä syöminen on tosiaankin haastavaa ja etenkin liha ei meinaa maistua millään, vaikka aikaisemmin olen rakastanut liharuokia. Salaatteja kyllä tekee ajoittain mieli. Mutta täytyy vaan yrittää saada proteiinia uppoamaan, jos ei muuten niin sitten pirtelönä. Jännä juttu, että vaikka syön kuinka vähän, niin nytkin vaaka näyttä pari kiloa enemmän kuin muutama viikko sitten.

Maija wrote:
Testosteronilisä voisi auttaa paljon (kokemuksesta voin sanoa), mutta sitä on Suomessa naisena hankala saada. DHEA voi auttaa myös, mutta ei ole yhtä tehokasta.

En tiedä, mitä lääkäri suunnitteli, kun sanoi, että kontrolloidaan arvo parin kuukauden päästä ja reagoidaan sitten sen mukaan. Luin, että sinkin puute voisi aiheuttaa matalaa testosteronia, joten kokeilen nyt auttaako lisäsinkki. Tosin käyttämässäni monivitamiinissa on myös sinkkiä. Jossain suositeltiin myös macaa. Onko tästä kokemusta?

Profile  

PostPosted: Fri Jul 08, 2016 11:49 

Salaattiin saa tietysti upotettua kaloreita kastikkeen kautta, mutta proteiini voi olla hankalampi, jos ei tee mieli kanaa, munaa, fetaa, hallumia tms. Siemenissä on toki proteiinia, mutta ei niitä varmaan kovin paljoa saa salaattiin "mahtumaan".

On paljon lisäravinteita joiden pitäisi nostaa testosteronia. Bodaripiireissä tämä on tosi iso juttu (ylläri). D-aspartaatin (en tiedä saako Suomesta) ja Tribulus terrestriksen pitäisi olla jotakuinkin parhaita tässä. Vitex eli agnus castus voi nostaa testosteronia laskemalla prolaktiinia. Sinkki ja maca voivat auttaa myös, vaikka en niitä itse pidä yhtä lupaavina. DHEA lähes väistämättä nostaa testoa olemalla sen esiaste, mutta Suomessa se on reseptilääke. Siihen on kyllä paljon helpompi saada resepti kuin testosteroniin.

Hyvä kysymys on, voivatko nuo (muut kuin DHEA) auttaa, jos testosteronin puutos johtuu syystä X, esim. kalori/proteiinivaje tai jonkin muun hormonin puutos.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 09, 2016 12:08 

Ja taas keuhkokuume ja kurkunpääntulehdus. Johan tässä 3 kuukautta menikin ilman antibiootteja...

Kesällä olin 4 viikkoa lomalla. Olen yrittänyt syödä paremmin, vaihtelevalla menestyksellä. Rautaa olen ottanut purkista. Ja subjektiivisesti olo on ollut vähän parempi. En tosin muista heränneeni yhtenäkään aamuna varsinaisesti pirteänä, mutta ajatus on joka tapauksessa kulkenut paremmin. Saa nähdä, minkälainen takapakki tässä nyt otetaan.

Ihmettelen, että parin kuukauden rautakuurista huolimatta hemoglobiini on edelleen vain 129. Saa nähdä, mitä ferritiinille on käynyt. Se pitäisi tässä ihan lähiaikoina käydä kontrolloimassa. Samoin testosteroni.

Mutta nyt tuli mitta täyteen näiden infektioiden suhteen. Keuhkolääkärin kontrolli on syksyllä ja nyt aion vaatia, että joko kirjoittaa suoraan pneumokokkirokotteen tai sitten laittaa uuden lähetteen infektiopolille, että pistävät sen siellä. Influenssarokotteen kanssa joudun tosissaan miettimään, kun viimeksi tulin siitä niin kipeäksi. Sattumaa vai ei?

Ennen kuin alan työpaikkaa vaihtamaan, niin haluaisin mielipiteitä siitä, että kumpi on todennäköisempi oireiden aiheuttaja, JOS oireiden takana on sisäilma; koti vai työpaikka? Esim. 3 viimeistä infektiota (kurkunpääntulehdus ja keuhkoputkentulehdus/-kuume, joka kerta) on alkanut/pahentunut heti loman alettua. Itse olen miettinyt, että oisko kyse siitä, että pahin stressi laukeaa ja tauti pääsee kunnolla iskemään päälle. Kotona en juuri normaalia enempää ole ehtinyt aikaa viettää.

Meillähän on kotona käynyt homekoira, joka ei löytänyt mitään erityistä. Muutama merkkaus, mutta selityksenä ilmavuodot ulkoota. Ihan rehellisesti sanottuna, mä en voinnissa huomaa oikein eroa työpaikan ja kodin välillä. Muutaman kerran olen ollut ihan varma, että olo on ollut tosi huono ja on yskittänyt työpaikalla, mutta sitten tulee taas päiviä, että ei mitään ihmeellistä. Ehkä Buranaan pitää päänsäryn vuoksi turvautua töissä useammin, mutta toisaalta pitää herätä aikaisemmin, kiire on erilainen jne. 4 viikon kesäloma lähinnä kotona meni hyvin ja yleensä taudit ovat kotona parantuneet ihan ok, tosin yskähän on nyt jo sen reilun vuoden kestänyt välillä pahentuen. Monesti esim. kauppareissun jälkeen yskittää enemmän (markettien kukkaosaston multa???) ja kesällä huomasin, että puutarhatöiden jälkeen limaa irtoaa enemmän.

Profile  

PostPosted: Tue Sep 13, 2016 04:03 

Homekoira ei valitettavasti tunnista kaikkia homeita. Homelajeja on kymmeniätuhansia ja homekoira opetetaan tunnistamaan vain tietyt, suhteellisen yleiset lajit. Kaikkien lajien opettaminen on täysin mahdotonta.

Jos alistus on jatkunut pitkään, ei kotona/töissä olo tai kotoa/töistä poissa oleminen enää välttämättä vaikuta oireiluun paljonkaan, jollei kyse ole riittävän pitkästä ajasta pois kyseisestä tilasta (2-3 kk).

Nythän on ulkona luonnonhomekausi joka usein pahentaa oireilua.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 01, 2016 04:27 

potilas wrote:
Homekoira ei valitettavasti tunnista kaikkia homeita. Homelajeja on kymmeniätuhansia ja homekoira opetetaan tunnistamaan vain tietyt, suhteellisen yleiset lajit. Kaikkien lajien opettaminen on täysin mahdotonta.

Toki, mutta jotenkin silti kohdistaisin syyttävän sormeni kohti työpaikkaa. Ja tämä tunne vain vahvistui viime viikolla. Loman, sairasloman ja vapaapäivien yhdistelmällä olin 3 ½ viikkoa pois töistä. Heti töihin tultua testattiin tulehdusarvot ja keuhkokuva keuhkokuumeen ja antibioottikuurin jäljiltä ja kaikki oli ok. 2 päivää töissä. Heti toisen päivän iltana alkoi lihas- ja nivelkivut ja horkkamainen palelu. Yöllä nousi kuume. Aamulla oli keuhkot ihan tukossa. Päivä meni ihan nuutuneena lähinnä lepäillen. Seuraavana päivänä olo alkaa olla jo normaali, vaikka eihän se yskä ole mihinkään kadonnut.

Ferritiiniarvotkin kävin testauttamassa. "Tuomiolla" en vielä ole käynyt, mutta tiedän, että tuore arvo on 54 (viitearvot 13-150). S-testosteroni, herkkä oli 0.6 (viitearvot 0.4-2) ja S-sukupuolihorm.sit.glob 104 (20-155).

Profile  

PostPosted: Fri Dec 02, 2016 12:06 

Pitkän jahkailun jälkeen sain varattua ajan oman alansa ehdottomalle asiantuntijalle. Lähes kolmen kuukauden odotuksen jälkeen odotus on palkittu. Olen aikaisemminkin käynyt pätevillä lääkäreillä, mutta koskaan ennen en ole tuntenut, että mua oikeasti kuunnellaan, eikä kelloa tuijottaen olla heittämässä pihalle ja yritetä tyrkyttää omaa mielipidettä ilman, että mua ollaan haastateltu ensin. Lähes 1½ tuntisen keskustelun ja tutkimusten jälkeen sain diagnoosin: ”Potilaalla on ilmeinen home- ja kosteusvauriosairaus sekä siihen usein liittyvä monikemikaaliyliherkkyys. Nämä ovat todennäköisesti laukaisseet potilaalle kroonisen väsymysoireyhtymän, minkä kriteerit täyttyvät selvästi…. Potilaan homesairaus on selvästi viime aikoina liittynyt oleskeluun työpaikan sisäilmassa sairasrakennus oireyhtymätyyppisesti.”

Lääkärin mukaan ”Homesairauden ja monikemikaaliyliherkkyyden tärkein hoito on välttää lisäaltistuksia homeille ja ärsyttäville kemikaaleille ja siinä on hyvä apukeino oma hyvin herkkä hajuaisti homeille ja ärsyttäville kemikaaleille. Kroonisen väsymysoireyhtymän tärkein hoito on kävelyä raittiissa ulkoilmassa päivittäin lisääntyviä määriä, tosin potilas on jo havainnut luonnonhomeiden ärsyttävän puutarhatöissä ja haravoidessa… Hiilihydraattiköyhästä dieetistä on myös apua monelle homepotilaalle.

Potilaan työkyky on vakavasti uhattuna. Minusta pitäisi pitää kolmikantaneuvottelu (potilas, esimies ja työterveyslääkäri) ja kokouksen tarkoituksena on selvittää, löytyykö xxx sellaista yksikköä, joissa potilas voisi työskennellä.”

Kuulemma moni on saanut apua n-asetyylikysteiinista, mutta siinä on kuulemma kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on, että onko 600 mg riittävä annostus ja toinen on, että pitkäaikaisesta käytöstä ei ole toistaiseksi tieteellisiä tutkimustuloksia.

Nyt täytyy vaan odottaa, että onneton työterveyslääkäri saisi pyörät pyörimään. Sisäisiä muutoksia olen jo aikaisemmin tehnyt esimiehen kanssa ja pääasiallinen työskentelypisteeni on uusissa tiloissa, mutta toistaiseksi olen edelleen myös näissä vanhoissa tiloissa silloin tällöin työskennellyt + esim. työvaatteet haen vanhoista tiloista.

Tällä hetkellä olo on ristiriitainen. Vaikka lääkäri vakuutti, että hän uskoo potilasta, että ei jaksa uskoa, että kukaan kävisi kirjastossa opiskelemassa oirelistaa ja tulisi sitten sen kanssa vastaanotolle, mietin, että josko kuitenkin vain kuvittelen kaiken. Tosin ainakin infektiokierteestä on yksiselitteiset todisteet. Olisi vain paljon helpompi itsekin hyväksyä, kun olisi sairaus, jonka voisi kokeella todistaa...

Profile  

PostPosted: Fri Dec 02, 2016 12:15 

Homesairauden hoidossa "kävelyt raikkaassa ilmassa" voivat olla hyvä juttu. Pitää kuitenkin muistaa, että CFS:n hoidossa liiallinen liikunta voi olla äärimmäisen haitallista, ja "liiallinen liikunta" voi ihmisestä riippuen tarkoittaa aivan absurdin pientä määrää. Tässä V antaa minusta vastuuttomia ohjeita.

En ihan ymmärrä noita asetyylikysteiinin "ongelmia". Tavallinen annos CFS:n, MS-taudin yms hoidossa on yleensä 3 x 600 mg päivässä. Kaikki eivät siedä noin isoja annoksia ja pienempikin voi riittää. Ei ole tietoa siitä, säilyykö teho miten kauan, mutta en näkisi asetyylikysteiinillä kyllä turvallisuusongelmia. Sehän on paitsi lisäravinne, myös pitkään käytössä ollut lääke.

Toivottavasti työpaikalla löytyy ratkaisu.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 02, 2016 12:35 

Maija wrote:
Homesairauden hoidossa "kävelyt raikkaassa ilmassa" voivat olla hyvä juttu. Pitää kuitenkin muistaa, että CFS:n hoidossa liiallinen liikunta voi olla äärimmäisen haitallista, ja "liiallinen liikunta" voi ihmisestä riippuen tarkoittaa aivan absurdin pientä määrää. Tässä V antaa minusta vastuuttomia ohjeita.

Kiitos Maija kommenteista. Kursivoidut olivat suoraan epikriisistä, joka siis käskettiin toimittaa työnantajalle ja työterveyshuoltoon. Suullisesti kyllä lisäsi tähän, että liikunta pitää ehdottomasti tehdä omaa kehoa kuunnellen. Matka voi hyvinkin olla lyhyt ja vauhti hiljainen. Ehkä enemmänkin kyse on raittiissa ulkoilmassa olemisesta kuin varsinaisesta liikunnasta. Kuitenkin pyrin elämään täysin normaalia elämää eli käyn töissä ym. vaikka useana päivänä jäisin paljon mieluummin sängyn pohjalle kuin nousisin ylös, mutta tahdon voima on ainakin toistaiseksi vienyt voiton. Lääkäri esimerkissään kuitenkin puhui esim. 300 metrin matkasta.

Maija wrote:
En ihan ymmärrä noita asetyylikysteiinin "ongelmia". Tavallinen annos CFS:n, MS-taudin yms hoidossa on yleensä 3 x 600 mg päivässä. Kaikki eivät siedä noin isoja annoksia ja pienempikin voi riittää. Ei ole tietoa siitä, säilyykö teho miten kauan, mutta en näkisi asetyylikysteiinillä kyllä turvallisuusongelmia. Sehän on paitsi lisäravinne, myös pitkään käytössä ollut lääke.

Ehkä tässä puhui enemmän viran ääni kuin lääkäri itse. Itse hän otti kyseisen aineen puheeksi, ei ehkä ihan suoraan suositellut, mutta kuulemma tästä on ollut monelle apua. Mainitsi myös mistä voi ostaa ja mikä valmiste on koettu parhaaksi. Mitä nyt pikaisesti googletin, niin ehkä "uskallan" kokeilla, kun saattaa olla avuksi myös krooniseen limaisuuteen.

Maija wrote:
Toivottavasti työpaikalla löytyy ratkaisu.

Toivottavasti. Työterveyslääkäri on kyllä ihan luvattoman surkea, mutta onneksi esimies on tietoinen tilanteesta ja ehdottomasti puolellani. Työpaikan vaihto vaan ei ole ihan yksinkertaista, kun on ollut nykyisessä niin kauan, että tuntee oikeasti olevansa kotona. Ja toisaalta väsymyksen keskellä ei millään jaksaisi aloittaa tutustumista uusiin ihmisiin ym. Jostain pitäisi löytää siihen kuitenkin voimia.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]