Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 12:10

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS? Miten tutkimuksiin?
PostPosted: Wed Nov 11, 2015 05:20 

Olen kärsinyt pitkään oireista ja haluaisin diagnoosin ja hoitoa. Lääkärit eivät tunnu ottavan oireitani tosissaan, koska "kaikki" yleisimmät tutkimukset on tehty, eikä kuvissa näy mitään oireita selittävää. Olen käynnyt myös yksityisillä lääkäreillä mutta he eivät ole osanneet sen paremmin auttaa.

Olen kärsinyt kaksi vuotta epämääräisistä oireista.
Lämpöilystä,kurkkukivusta(flunssaisesta ja kuumeistata olosta), väsymyksestä,voimakkaasta jo kroonistunesta hermo/lihas ja- nivelkivusta,puutumisesta ja tuntohäiriöistä,virtsaamisvaikeuksista ja muista gynekologista ongelmista(yhdyntäkivut,arkuus ja kipu),huonosta unenlaadusta,muistiongelmista, yleiskunnon huononemisesta ja voimakkaasta rasituksensietokyvyn heikkenemisestä.

Olen pitkien tutkimuksien jälkeen saanut fibromylgia diagnoosin, mutta se ei mielestäni selitä kaikkia oireita. Mielestäni oireeni sopisivat CFS;n, olen pyytänyt lääkäreitä huomioimaan sen mahdollisuuden, mutta en ole tullut tässä kuulluksi. Fibromyalgiaan tarkoitetut lääkkeet eivät ole auttaneet ja ne lopetetaan, sitä vastoin tulehduskipulääkkeet, lihasrelaksantit ja norspan-kipulaastari ovat auttaneet jonkin verran. Fysioterapia jouduttiin lopettamaan, sillä rasitus pahensi oireita.
Kipua ja muita oireita ei ole kunnolla saatu hallintaan, olen joutunut sairaalaan osastollekkin kipujen vuoksi, mutta diagnoosia ei vain tunnu löytyvän.
Nytten olen tilanteessa jossa en saa kipuihini apua ja viikottaiset rasituksen jälkeiset kipukohtaukset rajoittavat elämistä kovasti. Se minkälaisen rasituksen jälkeen kohtaukset tulevat vaihtelee suuresti. joskus laukaisuksi riittää siivous, julkisilla matkustaminen ysm.m olematon rasitus. Joskus vasta kovempi rasitus laukaisee sellaisen esim. siivous,lenkkeily,salilla käynti.

Kipukohtauksissa on voimakasta kipua (hetkeksi lamaannuttavia sähkömäisiä "pulsseja" päästä varpaisiin),heikotusta,pahoinvoinnin ja kuvotuksen tunnetta, sekä oksentelua,palelen ja saatan lievästi täristä.

Muutama lääkäri on epäillyt, että minulla olisi jokin muu sairaus fibromyalgian lisäksi, koska oireeni ovat näin rajut. Jatkotutkimuksia tai selvittelyjä ei kuitenkaan tehdä. Kipua tai oireitani ei osata hoitaa edes keskussairaalassa, niinpä en enään edes kipukohtauksissa hakeudu hoitoon,(matkat rasittavat ja pahentavat oloa entisestään)

Profile  

Post subject: Re: CFS? Miten tutkimuksiin?
PostPosted: Wed Nov 11, 2015 05:57 

Missä päin Suomea olet? Aika karua kohtelua olet saanut, et ole kipupolillekaan päässyt ilmeisesti, vaikka kivut ovat noin vaikeat. Sinänsähän CFS-diagnoosi ei hyödytä mitään fibrodiagnoosiin nähden, sillä ei mitään tee. Parhaat hoidotkin ovat samat, esim. LDN. Oireesi sopisivat kyllä paremmin CFS:ään, mutta muitakin sairauksia olisi syytä sulkea pois.

Kai sinulta on B12-arvot mitattu? Paljonko ne olivat? Entä borrelioositestit? Ja D-vitamiini, kilpirauhasarvot, kortisoli ja estrogeeni? Jos on mitattu noita veriarvoja, kerrotko vielä itse numerot/tulokset, eikä "lääkärin mielestä oli ihan OK". ENMG:tä ei ole ilmeisesti tehty? Se pitäisi ehdottomasti tehdä jos on noin hankalia kipuja.

Jos mitenkään mahdollista, olisi hyvä jos pääsisit Olli Polon vastaanotolle, hän osaa varmasti ainakin jotenkin helpottaa kipujasi. Yleensähän kipuihin on paljon muitakin hoitoja kuin vain kipulääkkeet, lihasrelaksantit yms ja jos kyseessä on CFS, kannattaa hoitaa sairausprosessia ja yrittää parantaa kudosten hapettumista jne.

Oletko kokeillut mitään lisäravinteita? Esim. magnesium (hyvin imeytyvässä muodossa, ei oksidina), lipoiinihappo ja bromelaiini voisivat hyvinkin lievittää kipuja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]