Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 06:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mikä voisi olla?
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 06:52 

Hei kaikille :)

Minulla on ollut nukahtamisen ja väsymyksen kanssa ongelmia jo nuoruudesta lähtien ja ongelmat ovat vain pahentuneet nyt aikuisiällä. Nykypäivänä en saa kamalasta väsymyksestä huolimatta unta ennen klo. 02-04 ja arkiaamuisin herätys kuitenkin jo klo 07. Heräilen useasti nukahdettuani. Heti aamusta alkaen työpäivä on suoraan sanottuna yhtä helvettiä kun väsyttää aivan järjettömästi, ajatus ei kulje, unohtelen usein sanoja tai puhun muuten epämääräisesti, unohtelen asioita tai en sisäistä niitä. Tuossa nyt vain muutama asia. Kun pääsen töistä kotiin, väysymys muuttuu uupumukseksi, tekisi mieli vaipua maan alle, tuntuu että lihaksista lähtisi voimat ja unettaa niin järjettömästi että on pakko käydä nukkumaan päiväunille. Yleensä uupumuksen takia tulee nukuttua vähintään parista kolmeen tuntia sellaista sekaista pinnallista unta ja herääminen sekä ylösnouseminen tuntuu mahdottomalta. Unien jälkeen pakotan itseni hereille ja ylös jonka jälkeen tuntuu että väsymys ja uupumus olisi poissa. Tämä virkeä tila kestää yleensä parisen tuntia illalla jonka jälkeen alkaa taas väsyttämään ja uuvuttamaan. Kyllä, olen kokeillut jättää päiväunet välistä, mutta siitä huolimatta unen saanti on hankalaa.

Yksikään lääkäri ei ole vuosien aikana tutkinut asiaa sen syvällisemmin vaan ovat tyrkänneet unilääkkeet ja "uniongelmaisen neuvolappusen" kouraan ja näyttäneet ovea.

Tilanne alkaa olemaan osaltani jo aika toivoton. Väsyttää, aloitekyky nollissa niin töissä kun kotona, asioiden sisäistäminen ja muistaminen todella hankalaa jne jne...

Miten, tai mistä kannattaa lähteä hakemaan apua, kun tuntuu että kukaan ei ota vakavasti eikä ketään kiinnosta?

Toivottavasti tekstini ei ole kovin sekavaa kun kello lähentelee kuutta aamulla ja takana valvottu yö. Paljon jäi varmasti kertomatta mutta olkoon, ei jaksa.

Profile  

Post subject: Re: Mikä voisi olla?
PostPosted: Sun Jan 10, 2016 10:47 

Voisiko kyseessä olla vuorokausirytmin häiriö? Saatko tarpeeksi unta, jos sinun ei tarvitse herätä aamulla? Jos nukkuu noin vähän niin ei ihme, että olo on karsea.

Oikea kohde olisi tietysti unilääkäri, heitä kyllä kiinnostaa miksi nukut liian vähän ja mitä sille voi tehdä.

Melatoniinia olet varmaan kokeillutkin jo? Myös B12-vitamiini, etenkin metyylikobalamiinimuodossa, voi auttaa korjaamaan vuorokausirytmiä, en ole tosin ihan varma mihin aikaan päivästä se pitäisi silloin ottaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Jan 10, 2016 09:20 

Unilääkäri olisi varmaan ensimmäinen osoite, mutta on kyllä olemassa myös unilääkärille liian haastavia tapauksia kuten minä...

Millainen on unirytmisi lomalla? Saatko silloin nukuttua kokonaisia öitä? Oletan, kuten Maija tuossa edellä, että melatoniinia olet jo kokeillut? Onko saamistasi unilääkkeistä ollut apua lainkaan? Oletko kokeillut väsyttäviä antihistamiineja (Dormix, Atarax, reseptilääkkeitä)?

Entäs kilpirauhanen? Sekä liika- että vajaatoiminta voi aiheuttaa unettomuutta.

Ylikunto, treenaatko liikaa tai liian myöhään?

Oletko eliminoinut tyypilliset valvottajat esim. kahvi, energiajuomat, alkoholi?

Liittyykö unettomuuteen muita oireita esim. sydämentykytystä, hikoilua tms.?

Aina ei unettomuuteen löydy syytä. Minulla on idiopaattiseksi määritelty unettomuus, jota on tutkittu liki 20 vuotta, myös uniklinikalla. Syytä ei vaan löydy. Ainoastaan adrenaliinihoitoa en ole vielä siihen kokeillut, kaikki muu onkin käyty läpi. Melatoniinin ja lääkkeiden varassa mennään, ja koska olen pitkällä saikulla niin saan nukkua oman vuorokausirytmini mukaan. Se on helpottanut unettomuutta todella paljon vaikka edelleen on unettomia öitä.

Myös kirkasvalolampulla olen saanut siirrettyä viivästynyttä unirytmiäni hiukan normaalimpaan suuntaan. Ei varmaan toimi kaikilla.

Tiedän kokemuksesta, kuinka tuskallista pitkäaikainen unettomuus on. Olisi todella tärkeää saada siihen apu. Alkuun suosittelen sitä uniklinikkaa.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 11, 2016 02:23 

Ethän kärsi nenän tukkoisuudesta? Olen omalla kohdallani huomannut, että se aivan selvästi vaikeuttaa nukahtamista ja tekee yöstä levottomamman. Silloin kun hengitys kulkee hyvin, saatan nukahtaa 10 minuutissa mutta kun nenä on tukossa, unensaanti kestää tunteja ja heräilen pitkin yötä. Joudunkin sitten aina välillä ottamaan Duactia iltaisin ja joskus pahimpina aikoina Otriviniä tms. tehokkaampaa suihketta normaalin Avamysin lisäksi. Usein lääkkeen oton jälkeen uni tuleekin sitten melko pian, kun hengitys alkaa taas kulkea. Vaivana minulla siis vasomotorinen nuha, ei todettuja allergioita mutta tukkoisuus silti pahenee siitepölyaikaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]