Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:02

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Homeoireita vai CFS?
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 06:08 

Olen oireillu noin 12 vuotta epämääräisin oirein. Alussa oli parin viikon väsymisiä. Vuonna -06 pisteli vasenta kättä ja puutui. Sittemmin puutuminen siirtyi kahteen sormeen. Pääsin neurolle -06 ja Enmg tutkimuksiin ja tulos normaali -asia jäi siihen. Noin vuodesta 07 on sormien puristus voimissa ollut heikkoutta myös virtsaamis vaivoja -ajoittain täytyy pinnistellä että saa virtsattua. Huulia kihelmöi. Muisti pätkinyt jo pahemmin pari vuotta ja myös väsymystä. Kaikki muut liikunta harrastukset jääneet väsymyksen vuoksi, käytän ainoastaan koirat lenkillä. Sormissa kömpelyyttä tiputtelen tavaroita. Töissä olen 3-vuorotöissä ja viimesen parin vuoden ajalta en jaksa hoitaa muuta kuin työn ja pakolliset asiat. Nukun päivistä riippuen 9-12 h, uni ei helpota väsymystä. Päässä väsynyt ja "pöhnänen" olo.

Lopulta yksityislääkärin lähetteellä pääsin neurolle. Neuro vähätteli vaivojani, laittoi kuitenkin verikokeita joissa mm. myasthenia gravis taudin vasta-ainee oli negatiiviset sekä lähetteen neuropsykologisiin testeihin. Piti oireitani työstä kuormittumisena. Psykologiset testit meni erittäin huonosti, vikaa lähes kaikissa testatuissa alueissa ja lopuksi sanoi etten ole hänen mielestään työkykyinen Epäili masennusta ja suositteli psykiatrin konsultaatiota. Soitin neurologian polille ja sain soittoajan. Neurologi viittasi kintaalla testin tuloksia ja sanoi ettei mennyt hyvin mutta ei huonostikkaan. Sanoi myös ettei väsymys ole neurologinen oire. Enkä tarvitse sairaslomaa, koska väsymys ei ole hetkessä tullut.Laittoi kuitenkin psyk konsutaatioon ja onneksi pään MRI:hin. Pää Mri:ssä "Epäspesifeiksi jäävät yksittäiset T2 signaalivoimistumat oikealla periventrikulaarisessa valkeassa aineessa, ja vasemmalla perifeerisessä valkeassa aineessa" muuta poikkeavaa ei löytynyt. Psykologi ei pitänyt masentuneena eikä havainnut muutakaan psykiatrista -oli lausuntoon tosin maininnut että oireet viittaisivat krooniseen väsymysoireyhtymään.
Neurologi tuhahti väsymysoireyhtymälle ja sanoi sen olevan roskakoppa diagnoosi.
Sormien puristusvoimien heikkouteen löytyis vähän aikaa sitten syyksi alkava nivelrikko sormien nivelissä.
Nykyisessä työpaikassa olen ollut 4 vuotta ja siellä puhutaan homeongelmista. Työnantaja ei kuitenkaan ole todennut siellä olevan hometta, joitakin remontteja ja tutkimuksia tehty. Selvänä oireena mulla, että menee nenä tukkoon miltei välittömästi kun töihin menen. Joko mulla on sitten CFS tai homeoireita, varmaan kukaan ei tähän osaa vastata? Työpaikkaa yritän vaihtaa, mutta tässä taloustilanteessa vaikeaa :(
Lisäravinteita ole kokeillut, mutta olen huomannut että paras "lääke" on nukkua 9 h (joka ei työssäkäyvältä aina onnistu). Jos nukun vähemmän saattaa koko päivän olla pöhnänen, aivosumuinen olo.

Profile  

Post subject: Re: Homeoireita vai CFS?
PostPosted: Tue Jan 19, 2016 06:39 

Vastaan homeoireiden osalta, CFS:ssä täällä on paljon paremmin asiaa tuntevia vastaajia.

Oireesi kuulostavat tutulta minulle siltä ajalta, kun olin itse lähes 10 vuotta hometyöpaikoissa. Erityisesti tuo puristuvoimien heikkeneminen on tuttu juttu. Onko se sellainen oire, että se tulee ja menee, eli esim. lomilla helpottaa (tai saattaa vaihdella eri päivinä tai jopa saman päivän aikana?)

Mulla oli hometyöpaikassa myös mm. verenpaineen heittelyä, josta vuorotellen tykytystä + pääkipua ja sitten taas huimausta ja heikotusta ja pahoinvointia. Oli myös hypoglykemiaa 3 vuotta kun olin pahiten homeisessa paikassa urallani, sen jälkeen ei ole alhaista verensokeria esiintynyt, joskin edelleen verensokerini oireista päätelleen heittelee helposti.

Lisäksi oli mm. rytmihäiriöitä, kylmänhikisyyttä ja juuri tuota raajojen puutumista sekä jatkuva infektiokierre (poskiontelot, silmät, keuhkoputket). Psyykkisinä oireina ahdistuneisuutta ja unettomuutta. Nukkua olisi tosiaan voinut vaikka kellon ympäri, mutta oli vaikea saada unta.

Jatkuva väsymys kuulostaa myös tutulta, samoin aivosumu. Minulla oireet helpottivat loma-aikana aika paljon mutta vuosien mittaan väsymys ja aivosumu alkoivat jäädä melko pysyviksi ja muistiongelmiakin tuli (tai enemmänkin sellaista asioiden lipsumista/karkaamista käsistä, kun pää ei tuntunut pelaavan).

Oireet helpottivat, kun pääsin homepaikasta pois, mutta siihen meni monta vuotta ja esim. uupumus ja unihäiriöt sekä ajoittainen,pahakin aivosumu ovat jääneet pysyviksi tai eivät ainakaan nyt 4 vuodessa ole hävinneet minnekään.

CFS ei todellakaan ole romukoppadiagnoosi! Valitettavan tyypillinen julkisen puolen asenne.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 07:12 

Jos kerran hometta vahvasti epäillään, niin siitä lienee kyse myös sinun oireissasi. Ei ehkä yllätä, ettei työnantaja halua myöntää homeongelmaa. Onko lomalla tai jos olet pidempään pois töistä parempi olo? Nuo T2-jutut ovat yleisiä CFS:ssä, mutta eivät spesifejä millekään, varmaan voi esiintyä myös homeongelmissa.

Home voi aiheuttaa myös nivelsairauksia, vaikka toki kyseessä voi olla erillinenkin vaiva.

Millaiset kilpirauhasarvot sinulla on? Onko sinulla tai perheessä yliliikkuvia niveliä?

Jos kyse on homeesta niin tosiaan pitäisi päästä pois paikasta. Oireet helpottavat silloin, joillain katoavat kokonaan kun aikaa kuluu, toisilla vain lievittävät.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 08:03 

potilas wrote:
Vastaan homeoireiden osalta, CFS:ssä täällä on paljon paremmin asiaa tuntevia vastaajia.

Oireesi kuulostavat tutulta minulle siltä ajalta, kun olin itse lähes 10 vuotta hometyöpaikoissa. Erityisesti tuo puristuvoimien heikkeneminen on tuttu juttu. Onko se sellainen oire, että se tulee ja menee, eli esim. lomilla helpottaa (tai saattaa vaihdella eri päivinä tai jopa saman päivän aikana?)

Mulla oli hometyöpaikassa myös mm. verenpaineen heittelyä, josta vuorotellen tykytystä + pääkipua ja sitten taas huimausta ja heikotusta ja pahoinvointia. Oli myös hypoglykemiaa 3 vuotta kun olin pahiten homeisessa paikassa urallani, sen jälkeen ei ole alhaista verensokeria esiintynyt, joskin edelleen verensokerini oireista päätelleen heittelee helposti.

Lisäksi oli mm. rytmihäiriöitä, kylmänhikisyyttä ja juuri tuota raajojen puutumista sekä jatkuva infektiokierre (poskiontelot, silmät, keuhkoputket). Psyykkisinä oireina ahdistuneisuutta ja unettomuutta. Nukkua olisi tosiaan voinut vaikka kellon ympäri, mutta oli vaikea saada unta.

Jatkuva väsymys kuulostaa myös tutulta, samoin aivosumu. Minulla oireet helpottivat loma-aikana aika paljon mutta vuosien mittaan väsymys ja aivosumu alkoivat jäädä melko pysyviksi ja muistiongelmiakin tuli (tai enemmänkin sellaista asioiden lipsumista/karkaamista käsistä, kun pää ei tuntunut pelaavan).

Oireet helpottivat, kun pääsin homepaikasta pois, mutta siihen meni monta vuotta ja esim. uupumus ja unihäiriöt sekä ajoittainen,pahakin aivosumu ovat jääneet pysyviksi tai eivät ainakaan nyt 4 vuodessa ole hävinneet minnekään.

CFS ei todellakaan ole romukoppadiagnoosi! Valitettavan tyypillinen julkisen puolen asenne.

Tätä minäkin pelkään, että vaikka saisin vaihdettua paikkaa jäisi oireita pysyväksi :(

Todennäköisesti mulla on jo kroonisena poskiontelontulehus. Hypoglykemiaa myös on (myös kotona ja lomalla), ajottain sydämmessä muljahteluja, töissä kurkku kuivaa ja pitää jatkuvasti juoda vettä. Verenpaineet heittelee. Lämpö nousee töissä, monesti korvasta mitattuna 37.8. Viime kesälomalla koin lievää piristymistä.

Sormien puristuvoiman luulen johtuvan tuosta nivelrikosta. Se kyllä vaihtelee, mutta lomalla ei poistu. Glukosamiini on auttanu huomattavasti nivelsärkyihin.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 08:09 

Maija wrote:
Jos kerran hometta vahvasti epäillään, niin siitä lienee kyse myös sinun oireissasi. Ei ehkä yllätä, ettei työnantaja halua myöntää homeongelmaa. Onko lomalla tai jos olet pidempään pois töistä parempi olo? Nuo T2-jutut ovat yleisiä CFS:ssä, mutta eivät spesifejä millekään, varmaan voi esiintyä myös homeongelmissa.

Home voi aiheuttaa myös nivelsairauksia, vaikka toki kyseessä voi olla erillinenkin vaiva.

Millaiset kilpirauhasarvot sinulla on? Onko sinulla tai perheessä yliliikkuvia niveliä?

Jos kyse on homeesta niin tosiaan pitäisi päästä pois paikasta. Oireet helpottavat silloin, joillain katoavat kokonaan kun aikaa kuluu, toisilla vain lievittävät.

Kilpirauhasarvot on ollut Tsh luokkaa 1,6-2 ja T4v 15, 13 ja viime syksynä mitattuna 14. Yliliikkuvia niveliä ei ole lähi suvussa. Lomalla olen kokenut vain lievää piristymistä.

Miten muuten Cfs:ssä serotoniiniarvot? Mulla mitattiin ja meni yli viitteen-ainoa labrakoe jossa oli häikkää.

Parastahan tietysti olisi vaihtaa työpaikkaa, mutta nykyään on paljon hakijoita ja en ole nyt päässyt edes haastatteluihin :( Kiitos Suomen taloustilanteelle..

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 08:25 

Hmm, outoa. Serotoniinitasot ovat yleensä ennemmin alentuneet (jos johonkin suuntaan muuttuneet, voivat olla normaalitkin) sekä CFS:ssä että homesairauksissa. Kai se voi riippua homeen lajikkeestakin?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 08:26 

Joo kyllä hometiloista pois pääseminen on ensisijainen hoito. Vaikka mulla on oireet jääneet pysyviksi niin ei 4 vuotta vielä ole ikuisuus. On ne helpottaneet koko ajan ja uskon, että voin vielä päästä melko oireettomaksikin. Jopa krooninen poskiontelotulehdus voi parantua oikealla lääkityksellä ja homeettomassa ympäristössä.

Kilpirauhasarvosi ovat OK, tosin T4-V:n lasku on vähän huono juttu, tuo 15 on jo ihan hyvä arvo, 13 ja 14 vähän alakanttiin. TSH on ihan hyvällä tasolla.

Toivottavasti tärppää uuden työpaikan kanssa ajan myötä! Toki nyt on kovin hankala aika hakea mutta hyvä, kun jaksat kuitenkin yrittää!

Serotoniinitason nousuun en osaa minäkään ottaa kantaa, mutta homeet voivat kyllä aiheuttaa aivan ihmeellisiä oireita, jotka eivät sovi mihinkään stereotyyppisiin oireisiin.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 08:39 

Maija wrote:
Hmm, outoa. Serotoniinitasot ovat yleensä ennemmin alentuneet (jos johonkin suuntaan muuttuneet, voivat olla normaalitkin) sekä CFS:ssä että homesairauksissa. Kai se voi riippua homeen lajikkeestakin?

Serotoniini voi nousta myös atrofisessa gastriitissa. Mulla vuosia sitten tähystetty ja sillon oli lievä gastriitti (helikobakteerin jättämä), ehkä tuo serotoniini selittyy sillä.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 09:44 

Homeista muuten tässä ihan mielenkiintoinen juttu. Juttu on toki vain yhdestä näkökulmasta ja tyyliltään enemmänkin yleistajuinen kuin tieteellinen, mutta lähdeviitteet ovat tutustumisen arvoisia kyllä. Arvostan jutussa mainitun Tuula Putuksen homeasiantuntijana aika korkealle.

http://www.kemikaalitutka.fi/2016/01/15 ... -sekaisin/

Profile  

PostPosted: Tue Jan 19, 2016 10:00 

Luin tuon Putuksen Home ja terveys -kirjan pari kuukautta sitten lähdemateriaalina homeaiheista romaaniani varten. Voin suositella vaikka ei sinänsä olekaan häikäisevän mielenkiintoinen, lähinnä masentava. :-P Pallin tekstit ovat myös tuttuja, hänhän on myös tärkeä CFS-tutkija. Ne ovat kyllä varsin teknisiä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]