Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 04:45

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Apuja diagnoosiin?
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:08 

Hei, kirjoitan nyt pikakelauksella tarinani, ja toivon saavani mielipiteitä, kuinka jatkaa, vai seuraanko oloani vielä.

Olen 23 vuotias nainen. Oireita minulla on ollut erinäisiä jo lapsuudesta asti, kunnes reilu vuosi sitten (odottaessani kuopusta) viimeisilläni raskaana, alkoivat ihmeelliaet oireet pahentua.

Diagnooseina minulla jännitysniska, sekä ahdistuneisuushäiriö, ja niistä myös tiedän osittain kärsiväni, sekä sykleittäin pelkotiloista, pahoistakin. Olen myös huomannut että pimeään vuodeen aikaan, oireeni ovat selkeästi pahemmat.

Minulla on tosiaan 3 pientä lasta, olen kuitenkin aina saanut nukkua hyvin, kaikki lapset ovat olleet loistavia nukkumaan, enkö sen puolesta pitäisi olla väsynyt. Päivärytmimme on ok. Heräämme, aamupalan laitto lapsille, leikkejö/tv.tä hetki, kunnes jo lounaan tekoa, ruoka-aika, kuopu päiväunille, välillä torkun itekkin, mikäli tilanne sallii, harvemmin kuitenkaan, pientä välipalaa, ulkoilua/muut päivän menot, ruokaa jnejne. Koko päivän olen siis kovin väsynyt 8-10h yöunista huolimatta, ja tilaisuuden tullessa nukun, en kuitenkaan ruokapöytään nukahtele. Tämä alkoi loppuraskaudesta v 2015, jonka yhdistin tietenkin raskauteen, sekä muuten stressaavaan elämän tilanteeseen (syövän pelko). Kesällä väsymys ei vaivannut niin paljon, ja piristyin selkeästi kun sain hyviä uutisia lääkäristä.

Minuahan on tutkittu, useistakin erisyistä. Leukosyytti arvoni ovat olleet koholla uuseita vuosia, lähes kymmenen vuotta, sekö imusolmukkeita on ultrattu (leuan alla suurimmat, pari hernettä kaulalla, kainalossakin ollut) nämä on todettu hyvänlaatuisiksi, ja kokokin siis mahtuu normaalirajojen sisään, kuitenkin ne itse olen saanu esiin tunnusteltua. Näistä syistä tehtiin luuydinnäyte, joka puhdas.

Vuonna 2013 aivojen MRI, jatkuvien päänsärkyjen vuoksi (silloinkin olin raskaana) pieni epäspesifi juostemainen signaalivoimistuma (normaali löydös)

Neurologin tutkimuksissa ei moitittavaa, ainoastaan lihasten pintajännitystä.

Veriarvot ok, valkosoluja lukuunottamatta, (ja lasko yläkantissa) myös kilppari arvot ok.

Tiedän olevani herkkä ihminen, reagoivani kropalla.

Seuraavana oirelistaus:

- väsymys (tuntuu että nukkuisin kuin tukki, ilman virkistystä)
- jatkuva päänsärky, kaikki lihasten jumit ja jäykkyys, selkeitö kipupisteitä havaittavissa
- huonontunut hämäränäkö, lisäksi kirkkaat (lasiaissumentumat) kirkkaalla lisääntyneet
- ahdistus/masentuneisuus
- kuumaat aallot/kasvojen kuumotus
- kylmät jalat/kädet
- usein flunssainen olo, mutta lämpö ei nouse. Normaalilämpöni aina ollut aika alhainen 35.8-36.3
- aivosumu, epätodellinen olo, kuin olisi unessa
- tosiaan ne imusolmukkeet, vaikea nyt sanoa, ovatko edes suurentuneet varsinaisesti kun normaali rajojen sisään mahtuvat
- lihasnykäyksiä (olen yhdistänyt jännitysniskaan, mutta tiedä sitten)
- silmien ympärillä tuntuu turvotus
- oudot yöunet, ei varsinaiset painajaiset ä, mutta oudot unet

Olen niin loppu jo pelkästä itseni tutkistelusta, että jo varmasti se pahentaa oireitani.

Tuossa ehkä pääpiirteet, kiitos jos jaksatte lukea, vastailla.

EDIT: -sydänoireet, pulssin outo vaihtelu, laskee suht alas HETI istuessa, nousee sekunnissa taas 100 kieppeille tehdessä jotain.

Profile  

Post subject: Re: Apuja diagnoosiin?
PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:17 

Quote:
lasko yläkantissa

Kerrotko tarkan luvun?

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:18 

Mitkä on numeroina sun kilpirauhasarvot (TSH, T4V)? Suomalaisten lääkäreiden "arvot on kunnossa" -kommentti ei paljon nimittäin kerro. Raja-arvot ovat Suomessa aika pielessä.

Onko mitattu myös T3V, entä vasta-aineet?

Moni oireesi sopisi kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:28 

Onko uniapnea tutkittu?
Onko ferritiini mitattu?
Onko itsellä tai lähisuvussa yliliikkuvia niveliä tai pehmytkudossairauksia (SLE, EDS, fibromyalgia, tms.)?

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:36 

Lasko 21.

TSH 0.39
T4V 13

Uniapneaa ei tutkittu, pehmytkudosairaulsia ei ole todettu, itselleni mainittu polvileukkauksen jälkeen hieman yliliikkuvista nivelistä.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 10:51 

TSH:n viitearvot ovat aikuisilla 0.5 - 3.6 mU/l. Eli onko kyseessä nyt sitten liikatoiminta? Tunnistatko oireet: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00665?

Lasko kuvaa matala-asteista tulehdusta.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 11:02 

Ankufi wrote:
TSH:n viitearvot ovat aikuisilla 0.5 - 3.6 mU/l. Eli onko kyseessä nyt sitten liikatoiminta? Tunnistatko oireet: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00665?

Lasko kuvaa matala-asteista tulehdusta.

Liikatoiminnan oireetkin kyllä tunnistan. Kieltämättä kaikki kyseisessä artikkelissa mainitut. Mutta kun kilppariarvothan on hyvät! Katoin tossa että ne on ollut jo pitkään alakantissa. Täytyy katsella taas lääkäri aikaa, kunhan saan tän torpan selviämään tästä jylläävästä lenssusta. Kumma kyllä itseeni ei päässyt pahana tällä kertaa. Kopkop.

Voi olla, että ylireagoin nyt vielä näitä omia oireitani. Niinkun mainitsin, olen herkkä ihminen, kaikelle 'vakavalle' ja kaikesta ajateltava ensimmäisenä pahinta
mahdollista lopputulosta.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 11:13 

Millaiset verenpaineet sinulla on?

Sinulla on syystä tai toisesta matala-asteinen tulehdus päällä ja leukosyytit koholla, jolloin oireesi eivät ole kuviteltuja. Onko sinulla yliherkkyyksiä ruoille, tuoksuille tms.?

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 12:16 

Ankufi wrote:
Millaiset verenpaineet sinulla on?

Sinulla on syystä tai toisesta matala-asteinen tulehdus päällä ja leukosyytit koholla, jolloin oireesi eivät ole kuviteltuja. Onko sinulla yliherkkyyksiä ruoille, tuoksuille tms.?

Verenpaineet melko hyvät, ennemmin alakanttiin, kuin korkeat, jos jotain niistä pitäisi mainita. Aina niitä kehuttu ihanne arvoiksi.

Tarkennan vielä, että valkosolut olleet koholla kymmeniaen vuotta (siitä lähtien kun viitearvot menivät uusiksi, ennen mahtui viitearvojen sisään.)

Yliherkkyyksiä ei ole. Tuoksujen, esim. hajuvesien olen todennut satunnaisesri pahentavan päänsärkyä sellaisen ollessa päällä, mutta tämä lienee suht yleistä

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 01:20 

Kuulostaa, että olisi fibromyalgia- ja POTS-oireilua. Kannattaa ehdottomasti hommata verenpainemittari ja tutkia asiaa.

Onko diagnosoitu aspergeria tai autismin kirjoa? Lisää Googlen kuvahakuun eds hypermobility -hakusanat ja katso voitko tehdä kuvien perässä liikkeitä.

Juotko paljon vettä (ja ravaat vessassa)? Käytätkö magnesiumia? Onko tosiaan ferritiini mitattu? Parantaako liikunta oireita ja mitä tapahtuu liikunnan jälkeen?

Voit myös tehdä lääkekokeilun: viewtopic.php?f=13&t=1906.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 10:09 

Ankufi wrote:
Kuulostaa, että olisi fibromyalgia- ja POTS-oireilua. Kannattaa ehdottomasti hommata verenpainemittari ja tutkia asiaa.

Onko diagnosoitu aspergeria tai autismin kirjoa? Lisää Googlen kuvahakuun eds hypermobility -hakusanat ja katso voitko tehdä kuvien perässä liikkeitä.

Juotko paljon vettä (ja ravaat vessassa)? Käytätkö magnesiumia? Onko tosiaan ferritiini mitattu? Parantaako liikunta oireita ja mitä tapahtuu liikunnan jälkeen?

Voit myös tehdä lääkekokeilun: viewtopic.php?f=13&t=1906.

Ei diagnosoitu aspergia tai autismia, tai mitään niihin viittavaa. Veden juonti on ikävä kyllä aika heikkoa, ja täytyy siitä kokoajan itseäni muistutella. Ferritiini arvoa mitattu, raskausaikoina ollut alhainen, palautunut normaali arvoihin. Ulkoilun/liikunnan olen kokenut enemmän avuksi, kuin haitaksi.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 12:16 

Osa oireistasi voi johtua puhtaasti nestehukasta. Kokeile nesteyttävää ruokavaliota (pois kuivamuonat ja tilalle salaatteja sekä keittoja) ja runsasta juomista. Juo noin pari litraa puhdasta vettä päivässä, minkä lisäksi esimerkiksi kookosvettä, hypertonista urheilujuomaa, apteekin ripulijuomaa tai magnesiumporetabletista tehtyä juomaa.

Matala-asteisen tulehduksen takia jättäisin vehnäjauhot ja sokerin ruokavaliosta, mikäli niitä käytät sekä harkitsisin luonnon antibiootteja.

Mikä on ferritiinisi numerona? Ferritiinin on oltava päälle 50, että on oikeasti OK.

Quote:
Ulkoilun/liikunnan olen kokenut enemmän avuksi, kuin haitaksi.

Voit ainakin tällä poissulkea CFS:än mahdollisuutta.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 12:45 

Paljon onkin jo sanottu, mutta borrelioosin, homesairauden, lisämunuaisen vajaatoiminnan ja B12-puutoksen mahdollisuus pitää vielä nostaa esiin. Miten näitä on tutkittu/poissuljettu ja paljonko esim. B12-arvosi on?

Sjögrenin syndrooma olisi varmaan myös hyvä poissulkea.

Kilpirauhasarvoista minulle tuli mieleen enemmän lievä aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 02:04 

Maija wrote:
Paljon onkin jo sanottu, mutta borrelioosin, homesairauden, lisämunuaisen vajaatoiminnan ja B12-puutoksen mahdollisuus pitää vielä nostaa esiin. Miten näitä on tutkittu/poissuljettu ja paljonko esim. B12-arvosi on?

Sjögrenin syndrooma olisi varmaan myös hyvä poissulkea.

Kilpirauhasarvoista minulle tuli mieleen enemmän lievä aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta.

Nyt taisin muistaa väärin.
Ferritiini arvo katsottu toista odottaessa, jolloin hb oli kovin alhainen, silloin arvo ollut 4. Sen jälkeen ei ole tarkastettu muuta kuin hb, joka pysyikin hyvänä kolmannen raskauden, sekä sen jälkeen.

B12 arvostani muistan, että lääkäri sanoi sen olevan hyvä, en kuitenkaan sitä arvoa nyt paperista löytänyt. Hmm.

Sjögrenin syndroomaan minulla sopisi kuivat limakalvot, suu jatkuvasti kuivaa.

Kokeilen nyt alkuun veden lisäämistä. Ja katselen mihin suuntaan mennään. On oireet niin moninaisia, ja selvästi pahenevat kun niitä mietin.

Kiitos vastauksista! :)

Profile  

PostPosted: Sun Feb 21, 2016 02:14 

Jos on oireita, jokainen miettii niitä. Epämääräisissä oireissa tuntuu usein siltä, että itse pahentaa niitä oireita miettimällä. Se ei yleensä pidä paikkaansa.

Lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa veikkaisin nyt alkuun, kuten Maijakin. Alhainen ferritiini myös mahdollinen siinä lisänä. Ja nesteytys tosiaan kuntoon.

Ferritiini on ollut todella alhainen. Pelkkä hb ei kerro ferritiinistä mitään. Ferritiini olisi syytä tarkistaa.

Jos liikunta ei pahenna oireita (ylipäänsä ei pahenna ja erityisesti ei pahenna viiveellä!), ei välttämättä ole CFS:ää.

Tällä foorumilla joutuu aina vastaamaan lukuisiin kysymyksiin, ennen kuin saa vastauksia, mutta yleensä se on kannattavaa :) Täältä löytyy paljon asiantuntemusta epämääräisten oireiden suhteen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]