Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Turhautunut masennukseen
PostPosted: Sat Feb 27, 2016 05:53 

Hei,

Täällä on varmaan ihan samanlaisia keskusteluja useitakin, mutta olen nyt niin kyllästynyt koko terveydenhuollon ylimielisyyteen, että pakko purkaa ihan näin omin sanoin.

Eli olen ollut väsynyt ja uupunut asiakirjojenkin mukaan ainakin 10 vuotta. Koska uupuminen on lisääntynyt hiljalleen, oireiden pahenemista en ole huomioinut, vaikka olisi tietysti pitänyt.
Joskus vielä jaksoin tehdä kotona jotain. Nykyisin en enää mitään. En siis mitään.
Nukun helposti 14 tuntia ja enemmäkin. Jos olen ulkona tai venytän unirytmiäni, tarvitsen vähintään 1,5 vrk unta. Jetlag ja nukun sen 1,5 vrk.
Työstäni olen pitänyt huolen. Sen olen jaksanut hoitaa, vaikka teen haastavaa työtä ihmisten parissa. Ammatti ihminen. Nyt en enää jaksa nousta töihin. En vaikka olisi sovittu tapaaminen.
Tämä oli se raja, että lähdin hakemaan apua. Että en pääse töihin. Niinpä niin.

Masennus. Se on diagnostisoitu pariinkin otteeseen. Reaktiivisena. Tiedän kyllä taipumukseni masentua. JA tiedän miltä masennus tuntuu. En häpeä sanoa olevani masentunut. Nyt en sitä ole. Enkä kaikkea kymmentä vuotta.

Minulla on ollut vuosia perhosihottuma kasvoissa. Nyt sitä ei jostain syystä ole. Isoäidilläni oli SLE ja suvussani useita reumasairauksia. En tiedä miksi en mennyt lääkäriin ihottuman aikana kuten äiti passitti. EIkä se kai ole vakavin asia tässä.

Minulla on huimausta. Olen nyt myös pyörtynyt. Verenpaineeni on suht alhainen, yläpaine n. 105-117, alapainetta en muista ja se madaltuu kun nousen. Seisominen pidempään huimaa. En ole siihenkään aiemmin kiinnittänyt huomiota. Olen ajatellut, että se nyt on piirre muiden joukossa. Pulssi on nopea 75-95. Lääkärini ei sanonut tästä mitään.

Minä myös vapisen. Välillä vältän ihmisiä, koska vapina häiritsee. Oikeasti. Pitävät juoppona, perkele. Vapisen kuitenkin vaikka en ole juonut mitään yli kuukauteen.

Verikokeet ovat ok. Ei tulehduksia. Siis minulla ei voi olla mitään sairautta. Tämä toistetaan aina. Glukoosirasituskokeessa paastoarvoni oli 62 ja kahden tunnin jälkeen 45. Lääkärini mielestä tämä on normaalia, ellei oikein hyvää. Minusta tuo kuulostaa epäloogoselta. EIkös verensokerin pidä nousta kun syö eikä laskea?

Natriumarvo 135 eli hieman alhainen, Ca:ta ei otettu, eikä lääkärini nää siihen mitään syytä. D-vitamiini alarajalla, B-12 ja kalium ok. En muista lukuja.
Sitä kilpirauhasarvoa en ole saanut, mutta terveydenhoitajan nmukaan ok ja se 4.arvo oli 11. En pääse muihin, täsmentäviin kokeisiin vaikka olen pyytänyt.

Uusi oireeni on omituinen kaulan alueen puutuminen. Ensin siitä tuli kosketusarka. KAikki mikä koski kaulalle tuntui teräsvillalta. Ne vaatteet joita pystyin pitämään pidin väärinpäin. Takin kaulus teki kipeää. Viikko sitten kaulalle pullahti sellainen 5 cm. "paise" leuan alta joka turvotti koko toisen puolen kaulaan ja alaosan kasvoista. Sitten se kai puhkesi, mutta turvonnut patti on edelleen leuan alla. Siitä tk lääkäri onneksi määräsi ultran, joka on ensi viikolla. Tästä kuitenkin jäi jäljelle puutuminen kaulan ja yläselän iholle sekä korvaan ja poskeen. Siis tunnottomuus ei kipu. Lääkärini totesi ennen "paisetta", että masentuneena sitä alkaa kuvittelemaan kaikenlaisia oireita. Jep.

Kärsin päänsäryistä. Usein ne ovat toispuoleisia tuolla vasemmalla. Joskus tunnen kipupisteen kallon päällä olevassa kohdassa. Särkyyn liittyy lievää turvotusta myös tuolla päässä. Tätäkään en ollut aiemmin ajatellut. Kipu tulee myös silmän taakse. Voisi olla migreeniä. En ole koskaan tutkituttanut.

Ruokahalua minulla ei ole ollut vuosiin. Nyt entistä vähemmän. Olen palellut kroonisesti alle 21 lämmössä. Uutena oireena tosin yölliset "kuumat aallot" näitä oli jo 5 vuotta sitten, mutta ne loppuivat alkaakseen nyt uudestaan. Valkosormisuutta myös. Eilen pelkäsin, että sormet menevät kuolioon. Pitkästä aikaa noin voimakas oire. Todella kipeät ja pitkään. Oltiin kaupassa eli ei edes haastavassa lämpötilassa. Kuumat aallot ja kylmä vuorottelevat.

Keskittymishäiriöt ja hitaus ovat lisääntyneet. Kirjoittaminen on aina ollut minulle helppoa. Nyt jumitun, enkä pääse eteenpäin. Se vie voimia ja hitosti työaikaa. Dokumentointi kun on yksi osa työtäni. Verbaalinen notkeus on myös kadonnut. Tämä kyllä huolestuttaa.

En siis jaksa tehdä mitään. Tämä rajoittaa elämääni jo aika rajusti. En voi tavata ihmisiä, en lähteä istumaan iltaa, jään monesta ulkopuolelle. En jaksa harrastaa, en kutsua vieraita. EN jaksa enää edes täyttää tiskikonetta kerralla. Perhe kärsii myös kotihengettären kuolemasta, joka en kyllä koskaan ole ollut, mutta olen sentään minimitasoa ylläpitänyt.

On näitä oireita muitakin. En nyt vaan muista. Tuo kaula on outo, joten se vie keskittymisen. Muisti on myös huonontunut. Selkeästi Ja näkö. Erityisesti hämärällä ja hahmottaminen, vaikka kuinka iso minun auto on ja ajanko reunassa vai keskellä näin esimerkkinä. Kolmiulotteisuus katoaa heti kun ei ole päivänvaloa. Niin ja kuulossa ongelmia. Että kyllä näitä löytyy kun alkaa miettimään. Lääkärini ei halua näistä kuulla. MAsentunut. Se on päättänyt sen. Minä pyysin kilpirauhasen sitä verikoetta TH jotain 3. , se löi minulle BDI:n.

Tai sitten olen vaan hullu ja kuvittelen.
Kiitos kun ootte olemassa ja anteeksi pitkähkö alustus.
En vaan enää jaksa olla noidan varjo, ameeba. Mieluummin ilkeä Noita kun olematon.

Profile  

Post subject: Re: Turhautunut masennukseen
PostPosted: Sat Feb 27, 2016 06:06 

Oireesi kuulostavat kilpirauhasen vajaatoiminnalta, mutta varmasti mukana on muutakin kun kerran perhosihottumaakin on ollut. Tosi törkeä lääkäri, jos ei ota huomioon tätä eikä sukuhistoriaasi.

"se 4.arvo oli 11." T4-arvoksi tämä on todennäköisesti liian matala, lähes varmasti kun oireet tähän suuntaan viittaavat, vaikka se viitteissä onkin. Kilpirauhasvasta-aineet olisi myös tärkeä saada mitattua. Sinulla on autoimmuunitaustaa, niin kilpirauhasessa lienee autoimmuunitulehdus.

D, kalium ja B12 olisi kyllä hyvä tietää tarkemmin, sekä kortisoli ja ferritiini, joka mittaa rautatasoja paljon hemoglobiinia paremmin. Alhainen ferritiini voi aiheuttaa uupumusta ja sotkea kilpirauhasenkin toimintaa. Alhainen kortisoli taas sopisi joihinkin oireisiisi.

Ylipitkät yöunet voivat johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai alhaisesta verensokerista, jota kyllä kilpparikin voi aiheuttaa. Hiilihydraattien vähentäminen voi tällöin auttaa, mutta ei välttämättä riitä.

Pattisi ei kuulosta hyvältä. Onko sinulla mitään huonoja hampaita, joiden voisi epäillä liittyvän asiaan? Tulee mieleen joku raju kilpirauhastulehdus, tosin en tiedä voisiko siitä ihan noin käydä, tai sitten Sjögrenin syndrooma, reumasairauksiin kuuluva autoimmuunisairaus, joka tulehduttaa sylkirauhasia ja joskus imusolmukkeitakin. Sen oireenakin on usein valtava uupumus. Minusta ainakin kuulostaa siltä, että ultran lisäksi pitäisi ottaa myös neulanäyte.

Missä päin Suomea asut? Kunnon lääkärille sinut pitäisi ainakin saada!

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Feb 27, 2016 07:35 

Hei

Ja Kiitos paljon pikaisesta vastauksesta.

Asun täällä suomen mertopolissa Pk-seudulla.
Kokemukseni kuulluksi tulemisesta ovat olleet niin masentavia, että ehkä siksi en ole jaksanut lähteä epämääräisiä oireitani valittamaan.

Kysyit noista verikokeista
Sokerirasituskokeessa paasto 6,2 ja 2h 4,5
D-vitamiini 65
Natrium 134
Kalium 3,5
B12 367
Alat 8
Lasko 2 ja crp olematon.
T4-V 11 ja sitä varsinaista ei jostain syystä ole laitettu.
Kolestroli hieman koholla eli 5.3
HDL 1.64
LDL 3.33
Trigly 0.73
Kreatiini 66
Lisäksi minulta otettiin laaja verenkuva tän "patin" takia. Siinä ei mitään erikoista, kaikki viitearvojen sisällä, niin ku aina, leukkarit pikkuisen koholla, oisko ollut joku 8.6?

Hemoglobiini on minusta outo. Siis että se oli hyvä noissa edellisissäkin kokeissa B-hb127 ja nyt kun tehtiin tuo laaja verenkuva, niin oisko se ollut jopa yli 135. Ne arvot ei ole tulleet tonne kantaan, joten en voi tarkistaa. Tämä ei kuitenkaan lienee se ferriini mitä tarkoitit?
Aiemin minulla on ollut anemiaa. Aika pahakin, raskausaikoina Hb saattoi olla alle 90. Joskus vatsahaavassa myös alhainen. En muista mitä se silloin oli. En edes muistanut tota vatsajuttua, kun vasta nyt. Joskus närästää, mutta se liittyy selkeästi tiettyihin juomiin esim: siideri aiheuttaa närästystä.

Olen hyvin kevyt ihminen 162cm ja painan alle 50kg ja olen ollut vuosikymmeniä kasvisyöjä. Eli syön rajoittuneesti ja huonosti. Otan vitmiinit purkista. Tunnustan. Mutta olen myös vakuuttunut, ettei kolestrolini johdu ruokavaliosta. Tai mistä sen tietää?

Hampaista olen neuroottisen tarkka. Mutta en tiedä nyt jos jotain on tapahtunut. Hampaita on alkanut vihlomaan. Uudestaan. Olen aikoinani hangannut neroottisella harjauksella ja rakeisella hammastahnalla etuhampaiden kiilteen, joka korjattiin jokunen vuosi sitten. Vihlontaa ei ollut sen jälkeen, paitsi nyt kylmä juoma vihloo. En siis oikeasti tiedä onko hampaissa jotain vai ei. Onko syljen koostumus voinut muuttua?

Toivoisin kun menen sinne ultraan, että voisivat edes ultrata hieman laajemmin kuin pelkästään sen kohdan, joka on lähetteeseen merkitty. Mutta ei kai ne tee mitään ylimääräistä? Olisi mielenrauhan vuoksi kiva tietää voisko siellä kilpirauhasissa jotain ylimääräistä. Ne kun on tossa ihan hollilla.

Miten voi vaatia jotain leimaantumatta hankalaksi?
Lääkärini on sen jo tehnyt. Kerroin masennuksen yhteydessä että veljeni kuoli yllättäin 2 vuotta sitten. Ei kysynyt mihin kuoli. Eikö sen olisi pitänyt? Sydän sillä petti. Ainoa veljeni.
Lääkärini myös kirjoitti kertomukseen, että on kuunnellut keuhkot ja sydämmen sekä palpoinut kaulan imusolmukkeet ja kilpirauhasen, vaikkei ole sormellaankaan koskenut, ei kuunnellut eikä tutkinut kaulaa. Olisikohan silloin voinut jo tuntua tuo patti? Todennäköisesti. Tavattiin muutama päivä ennen kun patti sitten "pulpahti" tohon kaulaan.
Ja tuo masennus lukee jokaisessa tekstissä ja lähetteessä.
Kaulan ultran lähetteessäkin lukee "keskivaikeaa masennusta sairastava..." Miten se tieto on oleellinen ultrassa? Ja kuka sen diagnoosin on edes tehnyt? Tietääkseni minulle ei ole diagnostisoitu keskivaikeaa masennusta juuri nyt.

Voin laittaa kuvan tosta kaulan patista tarvittaessa, jos se antaa jotain infoa.

Last edited by Noidan varjo on Sat Feb 27, 2016 07:52, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 27, 2016 07:50 

Quote:
Kaulan ultran lähetteessäkin lukee "keskivaikeaa masennusta sairastava..." Miten se tieto on oleellinen ultrassa?

Se on vallankäyttöä ja alistamista. Kaikki johtuu masennuksesta, eli ei tarvitse oikeasti tutkia. Yhteiskunta "säästää" rahaa ja lääkäri pääsee turhauttavasta potilaasta mahdollisimman pian eroon, kun vaativa potilas saadaan kiusattua hiljaiseksi.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 27, 2016 08:08 

Kilpirauhasen vajaatoimintaan tuo viittaa selvästi. SLE tulee kyllä myös vahvasti mieleen.

Verensokerisi käyttäytyy todella kummallisesti. Voisi liittyä kilpparivajaatoimintaan mutta en tiedä, selittääkö vajaatoiminta yksin tuota sokerin kummallista laskua.

Tuollaista oireilua kutsutaan käsittääkseni nimellä reaktiivinen hypoglykemia. Sellainen taipumus voi olla, vaikka arvot eivät näyttäisi varsinaista hypoglykemiaa. Tuo sokerin lasku viittaa siihen (Mutta: onko mitattu myös myöhemmin kuin tuo 2 h, että onko laskenut vielä tuotakin alemmas?)

Minulla tuohon tilaan liittyi mm. epäsäännöllinen syöminen, stressi, alipainoisuus, suolisto-oireet ja hometoksiinialtistus. En tiedä, mikä vaikutti eniten.

Voitko ruokailun jälkeen huonosti? Tuleeko sinulle hypoglykemiaoireita 3-4 h ruokailun jälkeen (vapina, palelu, aivosumu, huimaus, heikotus,väsyttää, hikoiluttaa)?

Silloin saatat kärsiä tuosta. Voi liittyä ruuan imeytymisen ongelmiin, vääränlaiseen ruokailurytmiin, sinulle sopimattomaan ruokaan jne. Minulla on auttanut suoliston bakteerikannan korjaaminen, ruokailurytmin tihentäminen ja tietyt lisäravinteet. Proteiinien lisääminen ja hilihydraattien vähentäminen voi auttaa myös.

Millaisia oireita saat siideristä?

Profile  

PostPosted: Sat Feb 27, 2016 08:30 

Lääkärisi on kyllä superihmisperse, jos kirjoittaa papereihisikin tehneensä tutkimuksia, joita ei ole tehnyt. Huhuh. Onneksi suurin osa lääkäreistä ei ihan noin mänttejä ole, kun sinullakin kuitenkin selviä fyysisiä oireita. Ville Valtonen voisi olla hyvä lääkäri jolle mennä, vaikkei sinulla välttämättä CFS:ää olekaan (kieltämättä tulehdusarvot ja ALAT viittaisivat enemmän CFS:ään kuin autoimmuunipuolelle...). CFS voi harvoin ilmeisesti aiheuttaa perhosihottumaa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa usein kolesterolia.

Ferritiini on tosiaan eri asia kuin hemoglobiini. Hemppa voi olla jopa korkeahko ja ferritiini silti osoittaa raudan puutoksen. Ferritiini pitäisi aina mitata kun on epämääräisiä oireita. Siinä tosin ongelmana on, että Suomessa viitearvojen alaraja on yleensä 5, vaikka sen pitäisi olla ainakin 50(!). Eli nykyinen kusipäälääkärisi ei välttämättä huomaisi tuloksessa mitään vikaa, vaikka siinä olisikin. Olen aika varma, että vikaa kyllä löytyisi.

Hypoglykemiasta voi kärsiä myös ilman tyypillisiä hypoglykemiaoireita, niin että se oireilee lähinnä väsymyksenä tai uupumuksena. Hiilarien vähentämistä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Mutta tärkeintä olisi saada kilpirauhastilanne kuntoon.

Syljen koostumus voi muuttua, mutta yleensä sen huomaa esim. hammaskivestä. Olen ainakin käsittänyt, että jos syljessä on paljon mineraaleja, hampaat eivät reikiinny helposti, mutta hammaskiveä kyllä tulee. Ja toisin päin. Eli jos sylki olisi ollut "suojaavaa", hammaskiveä olisi pitänyt tulla enemmän ja sen määrä vähentyä. Syljessä on tosin myös immunoglobuliineja, jotka suojelevat bakteereilta. Itselläni ei paikattu yhtään reikää ennen kuin olin 23, nyt on syy ihan täynnä reikiä. Jotenkin CFS hampaisiin voi vaikuttaa, samaa olen kuullut monelta. Autoimmuunisairauksista en tiedä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Feb 27, 2016 09:16 

Hei

Ja kiitos vastauksista ja empatiasta.

Lääkärin vastaanotolta:
Tuo kohtaamisen tylyys sai minut pois tolaltani siellä vastaanotolla nyt viimeksi. Kun se (lääkäri) työnsi sen BDI:n itsepintaisesti. Vaikka voihan tässä olla masennustakin, en minä sitä kieltämään, mutta se totaalinen tyrmäys, kuulemattomuus. Se saa aina mut jotekin häkeltyneeksi, kun kuitenkin omassa työssäni kohtaamiset on tärkeitä. Aina sitä luottaa että kun ihmisiä tässä ollaan, että jos apua tartten se kuullaan. Aloin siellä vastaanotolla tärisemään ihan kauttaaltani, jo aiemman tärinän lisäksi. Ja sanoin sille tyypille, lääkärille, että ei, et oo tosissas, että väität minun tekevän nämä oireet, että kuvittelen, että tarkkailelen liikaa, kun ongelma on siinä että en ole tarpeeksi näitä oireitani kuullut. Nyt ollaan jo näin pitkällä ja ensimmäisen kerran ajattelen että kaikki ei ole kunnossa. Voi helvetti!
Sitten se vielä kysy, että onko minulla diagnostisoitu kaksisuuntainen, että saako se tilata sieltä psyk.polilta mun paperit? Että mikä helevetin kaksisuuntainen? Kyllä tässä on vaan toi yksi suunta.Oliskin edes josku jotain hypomaniaa.

(Anteeksi ei ole tarkoitus mitätöidä teitä, joilla on kaksisuuntainen. Tiedän kyllä, että se on pirullinen sairaus.)

Lakkasin käymästä psyk.polilla 2011. Sovitusti. Tai oikeastaan roikuin kirjoilla viimeisen vuoden ja siiten päätettiin, että asiakkuus loppuu.

En ole ajatellut mihin vapina ja heikotus ja noi epämiellyttävät olot liittyvät. Mutta esim. nyt minulla on vapinaa, aika voimakasta ja öö, jotain pieniä nykiviä liikkeitä, voimakkaampaa kuin pelkkä vapina. En oikein osaa selittää. Sellainen sisäinen vapina.
Jos mietin miten tämä ajoittuu ruokailuun, niin olen syönyt ehkä pari tuntia sitten mandariinin, joitakin tunteja sitten useamman avokadon. Voi kyllä liittyä tuohon syömiseen, koska vapisen yleensä töissä aamupäivällä. Syön kotona aamiasen, sen olen päättänyt, että aamiainen on syötävä. Vapinaa on enemmän myös näin illasta. Mutta täytyy alkaa huomioimaan miten näitä "oireita" tulee. Tähän asti ne ovat vaan olleet jotain epämääräisiä juttuja, joiden vuoksi voin huonosti.
Saatan olla myös täysin pysähtynyt. Tyhjä ja tuijotan jonnekin en minnekään. Mitään ei liiku. Sumussa, kyllä varmaan. Voimaton. Täysin. En tosin tiedä liittyykö nämä mitenkään verensokeriin.

Joskus herään siihen, että on pakko syödä. Siis yöllä tai aamusta. Sekin on kai omituista?

Siideri närästää. En tiedä muista oireista. En ole kiinnittänyt huomiota. Toisaalta, jos otan jotain, niin en jaksa kauaa. Uuvun niin nopeasti. Paradoksaalista kuitenkin on, että voin kyllä valvoa. En aktiivisena, mutta katsoa telkkaria sellasessa koomassa. Siis ilman alkoholia. Olla hereillä tekemättä mitään. Ei edes aivotoimintaa, eli ei vaativia ohjelmia, niitä en tuossa tilassa jaksa seurata, jotain dekkareita, joissa ei tarvitse ajatella.

Voimakkain väsymys on aamulla. Nukahtaminen on minulle tosi herkkää. Tarvitsen häiriöttömän tilan. En koskaan nuku, kuin vaakatasossa. En lentokkoneissa, junissa, autossa, en missään epätavallisessa. Enkä vieraiden ihmisten kanssa. Ainoa milloin nukahdan heti on aamut. Nukahdan torkun välissä. Olen ihan toivottoman uupunut ja väsynyt. Kuoleman väsynyt tuolloin. Se aiheuttaa nykyisin sen, etten pääse ajoissa sängystä. En vaan pysty. Eikä mikään uni riitä. Käyn petiin kahdeksalta ja sammutan valot ysiltä. Päiväunia en voi ajatella, koska jos nukahdan nukun aamuun.

Perhettä tuli kotiin, joten joudun lopettamaan. Anteeksi kirjoitusvirheet. Näitäkin on alkanut tulemaan.

Tämäkin on asia, mikä kuormittaa perhettä. En jaksa valvoa kun kaikki ovat kotona iltaisin. Joskus kuitenkin olen esim: katsonut sarjoja jotka alkavat klo 21.00. ja silti noussut töihin.
Tämä on kyllä tosi rajoittavaa. Ihme että nää läheiset on jaksanut näikin kauan. Miten sitä ite ei oo reagoinut aiemmin?
Tai toisaalta aina olen keksinyt jonkun ulkoisen tekijän. Raskas työ tai jonkun kuolema tai vääränlainen ruoka tai opinnot kuormittaa tai tupakointi väsyttää. Ja nyt kun olen työssä joka ei kuormita liikaa ja röökiäkään en enää polta eikä kukaan ole kuollut ja elämssä ei sellaisia kuormittavia tekijöitä, niin ei ole enää mitään mihin paeta. Mitä syyttää. Tämä ei ole normaalia. Ei ole ollut pitkään aikaan.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 28, 2016 06:38 

Hei,

Olen lueskellut näitä juttuja täältä tänään.
Voi miten surullisia tarinoita ja niin samanlaisia.
Olen juuri noussut sängystä sohvalle. Koko viikonloppuna en ole jaksanut laittaa päivävaatteita.
Helvetti tätä elämää!

Olen miettinyt sitä yksityiselle menoa. Voiko yksityinen laittaa lähetteen tarvittaessa julkiselle jos havaitaan erityissairaanhoidon tarve?

Mitä labrakokeita kannattaisi pyytää?
Kaikki kokeet yksityisellä maksaa ihan kivasti, niin mitä ne ensisijaiset, mistä olisi hyvä lähteä, ovat?

Entä tuo kortisonikokeilu?
Olen miettinyt, jos kokeilisi, mutta voiko siitä olla jotain vaaraa tai haittaa? Mietin oireita, joita minulla on. Onko minulla jotain liikaa vai liian vähän?

Yksi oire lisää listaan. Olen tullut tosi ärtyisäksi. Miehelle lähinnä, no monelle, mutten lado asioita kaikkien päälle. Tämä voi tietysti liittyä ikään. Ja nyt päästään vaihdevuosiin. Selitänkö kaiken ulos vaihdevuosilla?
En tiedä onko minulla näitä oireita, mutta siitä olen varma, ettei niitä ole kymmentä vuotta ollut. EIkä vielä viittäkään. Olen puolessä välin viittääkymmentä. Voihan ne tuoda lisämausteen jo muutenkin loistavaan olooni. Vaihdevuodet.

Niin ja iho on kuiva. Imee rasvaa janoisena. Rasvaan itteni valkoiseksi ja silti joudun lisäämään rasvaa usein.

Olen tosi kyllästynyt. Mitä enemmän ajattelen tätä elämääni se kyllästyneemmältä tuntuu ole. Jotain apua on pakko tulla jostain. Mä olen kuitenkin vielä alle 50 tai 70 tai 90.

KAulapatti tuntuu leukaluun alla. EI muutoksia sen jälkeen kun se vetäytyi.
En osaa, ainakaan vielä, lisätä kuvaa siitä patista.

Anteeksi ruikutus. Pääsinkö olosuhteiden uhrin roolista välillä vaikka aktiiviseksi toimijaksi? Viha oikein kanavoituna vie eteenpäin. Näin ajattelen.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 28, 2016 08:39 

Ei pienen kortisonimäärän kokeilusta lyhytaikaisesti käsitääkseni mitään haittaakaan ole. Sellainen pikku murunen kyytabletista per päivä. Kortisonista on täällä aika paljon kirjoitettukin.

Jos sulla ei ole mania/hypomaniajaksoja niin kaksisuuntaisen epäileminen on vähintäänkin omituista käytöstä lääkäriltä :shock:

Vaihdevuodet voi osan oireista selittää (hikoilun esim.) mutta mun mielestä ei kaikkia.

Mä mittauttaisin kilppariarvot ainakin yksityisellä T4-V sulla jo on (viitteissä, mutta matala), joten TSH ja T3-V sekä vasta-aineet. Vasta-ainemittaus on aika kallis, mutta todella olennainen. Ja se ferritiini olisi hyvä tietää myös. Muilta varmaan saat enemmän vinkkejä.

Kyselin siitä siideristä siksi, että itselläni on ongelmana liiallinen histamiini, ja siideri (ja olut ja viinit) paitsi närästää niin myös aiheuttaa kasvojen punotusta ja kuumotusta sekä mahan turvottelua. Jos sulle tulee siideristä kasvojen kuumotusta ja punotusta niin histamiini voi olla silloin myös yksi tekijä tuossa problematiikassa. Tosin se ei kyllä kaikkia oireitasi mitenkään selitä mutta voi olla rikkana rokassa.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 28, 2016 10:04 

Kyllä minusta endokrinologilla käynti olisi paikallaan. Testauttaisin kortisolin lisäksi naishormonien tasoa. Myös ferritiini ja kokonainen kilpparipaketti on sellainen, mistä kannattaa aloittaa.

Kalium 3.5 on matalahko, sillä alaraja on 3.3. Kokemuksesta tiedän, että kalium reagoi nopeasti ja voi 3.8:sta laskea 3.1:een alle viikossa. Käytätkö lakritsia? Kaliumlisää?

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 08:54 

Moi kaikki,

Ajattelin päivittää pikaisesti.
Kiitos kaikista vinkeistä. PAlaan kaikkeen kun jaksan vähän enemmän. Nyt olen vaihteeksi kuoleman väsynyt ja armottoman turhautunut vaihteeksi kaikkeen. Mulla ei enää riitä näköjään yhtään kärsivällisyys tän mun tyhjän ruumini kanssa, eikä sen etten vaan pysty vakuuttamaan, että tartten oikeasti apua ja nopeesti tai sitten ehkä olenkin siellä lataamossa (paitsi laitospaikkoja karsitaan, joten varmaan kotihoidossa jonkun kotihoitajan jututettavana 3kert/viik 45min/kerta tai jotain) ja taas olivat oikeessa nuo ihmiskunnan tietäjät.
Helvetti.

Eli ultarassa kävin aamulla. Koska olin vähän myöhässä (ilmoitin kyllä heti sinne missä ne tekee näitä). Ilmottautumisen nainen totesi, että kai sä tajuut, ett sun aikas meni jo, et voi mennä pitkäänki...
Ultratessa olin niin järjettömän syyllinen. "Anteeksi, että sotkin teidän aikataulut jne..." Enkä kysynyt tai puhunut yhtään mitään. Kun ei kerran puhuteltu. Oikeasti se ultraaja oli varmasti ihan mukava. Ittepähän en avannut suutani. Oi syyllisyys.
Illalla sitten luen tuolta Kannasta, että ei jatkotukimuksiin. Löydöksenä joitakin reaktiivisesti suurentuneita imusolmukkeita jossakin, tuolla ja täällä, hienoja sanoja. En jaksanut alkaa googlettamaan niitä latinankielisiä sanoja. Reaktiiviseen jäin, että miten se reaktiivisuus määritetään, kun mulla ei ole noita tulehdusarvoja, ei lähes lainkaan. Vai olenko mä ymmärtänyt väärin reaktiivisen tässä yhteydessä.
Mä jotenkin toivoin, että olisin sitä kautta saanut lähetteen jonnekin lisätutkimuksiin (ihan varmuudeksi: En luule että mulla on syöpä. Se tästä puuttuis, että hautajaisa öisin miettisin.).
Olihan se patti kuitenkin tosi omituinen ja kokonaisvaltainen oire.
Huomenna TK:sta soitta joku lääkäri noista tuloksista. Koetan vielä puhua sille, jos edes pari verikoetta, PLIIS.

Työterveyden helmiä sioille uroolle, sille kusipäälääkärillekin soitin. Että voisko se mitenkään laittaa mulle lähettee labraan, kun me nähdään sen uniapneatutkimuksen tulosten merkeissä ens viikolla, että olisi sitten siellä valmiina se viisaiden silmien tutkittavana.
Ca, sen se laitto. Se kuulema kuuluu niiku työterveyteen. Sinne ei siis kuulu T3V eikä ferriini puhumattakaan nyt jostain kortisolista tai muista noista naisten hormooneista. Eli saan nyt kuitenkin sen kalsiumin. Kyselin ihan että miten tähän pitää valmistautua. Mutta joo, se on kuitenkin yksi enemmän otettuja kokeita työnantajan laskuun. Minulla on oikeasti iso työnantaja. Onko se sitten hyvä vai huono?

Kysyi se lopuksi voinko paremmin. Totesin, etten ole sitä hyvävointisuutta kerennyt ajattelemaan.
-Muistatkos kun mä oon puhunut noista kaulan oireista ja viime viikolla siihen mun kaulaani kasvoi, sitten sellanen kananmunan kokoinen patti, MUTTA sitä tutkitaan kyllä jo ihan toisaalla, että ne tutkimukset on tosi perusteelliset :)

Oli pakko. Anteeksi.

Kortisonin kokeilustani.
Mulla alkoi (voiko liittyä tähän?) erittäin runsaat kuukautiset.
Yleensä ne on hyvin niukat enkä muista millon ois edes ollut viimeks.
Niukkuden vuoksi niihin ei juuri tule kiinnitettyä huomiota.
Ja mulla oli hillitön jano yöllä. Nousin juomaan ahnaasti 3-4 kertaa?
Ja vielä ennen kun sammutan valot tuli mieleen ettei Kuumiaaaltoja ollut nyt viime yönä tai tänään päivällä ja laitan sukat yöksi. JAlat ja kädet siis ovat entisen kylmät, tasaisesti koko ajan.

Kiitos taas.
Auttaahan tämä ihan jo sillä että on kanava jonne purkaa ja tietää, että täällä on muita, joilla on kans hieman haasteita saada apua.

Ehkä nää liittyy johonkin?

Profile  

PostPosted: Tue Mar 01, 2016 09:14 

Siis tarkoitat, että kokeilit kortisonia ja pian sen jälkeen (kuinka pian?) alkoi runsaat kuukautiset? En usko että tähän liittyy, runsaat kuukautiset liittyvät ennemminkin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Jano kyllä voi liittyä.

Itselläni oli aiemmin runsaahkot kuukautiset, mutta kunnollinen kilpirauhaslääkitys + E-vitamiini kutisti ne varsin niukoiksi. Sitten viime syksynä sain yhdet tosi runsaat kuukautiset etuajassa ilman mitään selkeää syytä, tunnistan kyllä jos kilpirauhaslääkitykseni on riittämätön ja se ei ollut. Sen jälkeen oli taas ihan normaalia. Lääkärini, joka on siis hormoniasiantuntija eikä mikään satunnainen arvauskeskustyyppi, oli sitä mieltä, että kyse on stressistä. (Nyt sitten taas on miljoona kertaa enemmän vielä stressiä, mutta ei ole samaa ilmiötä.)

Yritä pyytää kokeita Sjögrenin syndrooman ja muiden autoimmuunisairauksien poissulkemiseksi sekä kilpirauhasvasta-aineita, vetoa pattiin sekä perheen autoimmuunihistoriaan.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 02, 2016 07:56 

Mä varmaan luovutan, kun en vaan jaksa.

En saanut tk lääkäriltä mitään vastakaikua. Pyysin niitä verikokeita ja ei kun mun oireiden perusteella ei lähdetä tutkimaan. Laittoi sitten paastoverensokerin ja TSH ja T4v (oliko ne nää?).
Kaulan patti oli siis reaktiivisesti suurentunut imosolmu ja nään pienet joita näkyi siinä ultrassa ovat myös. Tulehdus tekee usein tälläistä, että imusolmukkeet suurenevat. Ai no hyvä, paitsi mutta mulla ei ole tulehdusta, ei ainakaan jos verikokeita on uskominen. Mulla ei ole yhtään kohonneet tulehdusarvot ei silloin viikko sitten eikä kuukausi sitten.

Mikä helvetti tässä systeemissä oikein on?
Miksi edes yhden verikokeen saaminen on niin V***n vaikeeta?
Kyllä multa ollaan ottamassa verenkuvaa ja tulehdusarvoja, niitä tarjotaan ja uniapneatutkimus. Mutta jos minä pyydän, että edes se T3v tai ferriini, niin ei.
JA silti voi olla etteä mitään ei löydy. Kaikki ok. Mä oon ok. ulla ei oo mitään siis kuvittelen. JA sitten välillä uskon siihen ittekin. Nyt on ollut pakko realisoida, että ei tää mun elämä ole normaalia. Ei todellakaan. Ei kukaan voi olla terve, jos elämä on pelkkää sängyssä makaamista ja sohvalle siirtymistä. Mihinkään en pysty. Edes töissä. Miksi mulle ei kirjoiteta edes sairauslomaa, jos mulla kerran on keskivaikea masennus?
EN mä jaksa olla töissä.
EN mä jaksa olla tälläinen.
En halua olla tälläinen.
Mä een edes jaksa lähteä vaatimaan. En jaksa taistella.
ENkä jaksa lukea nettiä enkä etsiä tietoa. Se käy voimille. Hakea muruja sieltä täältä eikä varsinaisesti eksaktia vastausta tule mistään. Siksi kysyn täällä, vaikka asiaan varmasti löytyy vastauksia. Anteeksi.
Ja minä olen informaatioaddikti. Luen oikeasti tosi paljon ja rakastan etsiä tietoa. Olen siis lainannut hankalaan potilaan ja sisätautiopin ja lukenut duadecumin julkaisusarjoja jne... mutta myt tuntuu pelkän kirjan lukeminen raskaalta, eikä muistiin jää mitään. Joudun palaamaan aina uudestaan ja uudestaan samoihin kohtiin. Lisämunuaisen vajaatoiminta joo, oireet, Cfs, joo tällisiä mullakin on. Mutta kuuluuko siihen tulehdusarvot jne..

Yksityislääkäri tietysti, mutta se on niiin kallis ja meillä ei ole rahaa. Toki mikään raha ei korvaa mun elämää. Ja mun perheen.
Mä laskin, että yksityisellä käynti välttämättömine verikokeineen tulee maksamaan noin 500e!
Ja se on vasta yksi käynti.

Tosta vähähiilarisesta ruokavaliosta. Kaikkea kannattaa kokeilla. Olen vaan ihan liian uupunut laittamaan mitään. Onko jotain sellaista superia, jota voi ostaa valmiina ja mieluiten nestemäisenä, sosemaisena tai kiisselinä?
Mä en jaksa edes jauhaa kiinteää pitkään. Sämpylä taitaa olla ihan siinä rajoilla.
Mielialat vielä vaikuttaa tähän syömiseen. Kun ei muutenkaan ole ruokahalua, ollut pitkään, niin ahdistus oireilee sitten vielä silleen, että en pysty nielemään. Ei mee alas. Se on ahdistusoire.

Alkoholista: Joskus se aiheuttaa sellaisen reaktion, että hehkun tulipunaisena, silmän ympärykset valkeina. Muistan jonkun tilanteen, että kasvot oli kun antabus-kuurilaisella sauna- oluen jälkeen.
Nyt ei sitä ole ollut tai en ainakaan tiedä. Sen kyllä tuntee, että ei kai. Mä luulen, että jos olen juonut useammin, niin silloin se tulee herkemmin. Mutta tästä paheesta, synnillisestä elämästä, hunnigolle päätymsiestä kokemusköyhänä viimevuodet, kun ei tässä oikein ole jaksanut riekkua.

Yksisuuntainen: Ei minulla ei ole koskaa ollut MITÄÄN hypomaniaan tai maniaan viittaavaa. EI koskaan. Tasaisesti tätä yhtä polkua alaspäin. Ylöspäin lähteminen kun vaatii energiaa.
Mä luulen, että se lääkäri (siis se työterveys) ajatteli, että piilotan siltä tätä tärkeää yksityiskohtaa, kaksisuuntainen. EN mä tiedä.
Tämä siis tuli kysymyksenä, kun sanoin, että mulla on ollut ketiapiinilääkitys masennukseen, ahdistukseen sekä parantamaan unenlaatua. Koska silloinen lääkäri arveli, että mun väsymys voi liittyä siihen, että unenlaatu ei ole riittävä virkistääkseen, joka musta kuulosti ihan järkevältä.
Se uniapneatutkimus on kuulema silleen epäspesifi, kun mä olen nukkunut rekisterin mukaan vähän heikosti. Katellaan sitä tulosta sitten ensiviikolla ihan lähemmin siellä TTh:ssa yhdessä.

Kortisoni: Joo kuukautiset alkoi samana päivänä. Voihan se olla ihan sattumaakin. Oon sitä kokeilua nyt jatkanut. Aamulla oli suht kirkas olo. Sen huomaa. Se että ei oo kuoleman väsynyt on niin harvinaista, että sanon sen ääneen. Sanoin siis pojalle, kun vein sitä kouluun ja juttelinkin silleen eloisasti. Tätä kesti sen pari tuntia. Olen noita murenia päivän aikana ottanut epäsäännöllisesti, kun en muista mitään säännöllistä. Paradoksi tähän on se että mun verensokerit ovat nyt matalammat kuin ilman kortisonia. Ostin samalla verensokerimittarin, kun rupesi mietityttämään se vapina ja korkea paastoarvo. Eikös sen pitäisi mennä tosinpäin? Tosin ei tässä kauhen laajaa perspektiiviä ole, mutta silti. Tänään sokeriarvot olivat ihan toisennäköiset kun vielä maanataina, jolloin se oli koko ajan yläviitearvossa tai yli. Siis molemmat. Ja tänään aamulla paastosokeri oli joku 4.5 ja 2 tunnin jälkeen 6.jotain. JA 4 tunnin jälkeenkin 6 ja jotain. En nyt enää muista. NE on ylhäällä, mutta töissä (tää mun muisti on kyllä huono).
Kortisoni myös viilentää ihoa. Se on selkeä vaikutus, jonka huomaa.
Oliskohan jotain muita muutoksia? En nyt taas saa mieleeni. Kirjoittelen kun muistan tai huomaan.

Sain vähän voimia taas kun kirjoitin. Olin ihan tyhjä vielä hetki sitten. Ajattelin, että käyn täällä ja kerron vaan lyhyesti, ettei mistään tule mitään ja menen sitten nukkumaan.

Sitä oikeasti kyseenalaistaa myös itse itseään. JA nyt kun varsinaisesti ei mitään ole löytynyt, sellaista tosi hurjaa tai edes mitään vähän enemmän, niin tollasina epätoivon hetkinä tulee olo että kai mä sitten oon väärässä ja mä vaan oon tälläinen aivan totaalisen tyhjä. Että mun oireet ei riitä lisätutkimuksiin. En mä kyllä tajua mitä niiden oireiden sitten pitäisi olla, jos mun vointi ei sitä ole?

Anteeksi vuodatus.
Lähtee näköjään helposti lapasesta tää rajaaminen.
Olen myös pahoillani, etten ole juurikaan jaksanut seurata noita muita keskusteluja. En vaan nyt pysty siihen. Jos joskus vielä koen voimaantumisen, niin tilanne korjaantuu. Pidän keskusteluista ja vastailenkin mikäli voin tarjota jotain. Nyt en vaan jaksa.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 02, 2016 08:46 

Kortisonilla on siis aivan selväsi parantava vaikutus sun oloon. Tämä antaa jo vinkkejä diagnoosiin. CFS/SEID on niistä nyt yksi vaihtoehto.

Kilpparivajiksessa kortisolit voi myös olla alhaalla, tai elimistö tarvitsee normaalia enemmän kortisolia. Eli siihenkin voi viitata kortisonin antama apu.

Jos jaksat niin kokeile buustat kilpparia ihan yksinkertaisella asialla (tämä toimi aikanaan mulla, kun odottelin, että saisin tyroksiini-lääkityksen) 200 mikrogrammaa seleeniä ja 2000 mg C-vitamiinia päivässä + hiukan jodia (kertokaa joku muu turvallinen määrä?). D-vitamiinia myös. Ei varmaan toimi kaikilla mutta mulla toimi.

Jos sulla ei mitata ferritiiniä ja sun hb ei ole kovin korkea niin ei kai pienestä rautalisästä haittaakaan ole? Tai metyylifolaattikuurista? Mulle nämä määrättiin vaikka hb oli 124. Käytän apteekista saatavaa nestemäistä, kasvipohjaista rautavalmistetta joka ei ole kovin vahvaa, ettei rautaa tule liikaa.

Kyllä sä pääset saikulle jos toteat, että et enää yksinkertaisesti jaksa enää ja pyydät lähetteen psykiatriselle sen masennusdiagnoosin ja ahdistuksen perusteella. Vaikka sitten saat itkupotkuraivarin siellä vastaanotolla jos muuten ei lähetettä ja saikkua heru. Psykiatriselta sun pitäisi saada kyllä sairaslomaa. Tk-lääkäri ei sitä välttämättä kirjoita, vaikka pitäisi.

Yksityinen psykiatri saattaisi myös sen saikun antaa ja lähetteen keskussairaalan psykiatrian polille tehdä. Käynti maksaa varmaan jotain 80-120 euroa, riippuen paikkakunnasta. Ainakin erikoislääkärikäynnit yleensä on suunnilleen tuota hintaluokkaa. Mä olen ainakin hakenut lähetteen leikkaukseenkin yksityiseltä sisätautilääkäriltä. Yhdellä konsultaatiokerralla sain lähetteen omaan keskussairaalaan.

Kokeile sitä suolaveden juomista myös. Auttaa monia CFS-potilaita.

Antihistamiinitabletti illalla saattaa auttaa nukkumaan. Reaktiosi alkoholiin voi viitata liialliseen histamiiniin. Liiallinen histamiini kropassa valvottaa.

Älä luovuta, vaikka nyt tuntuukin vaikealta. Paljonkin on vielä mahdollista tehdä.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 02, 2016 09:31 

Kaupoissahan on paljon proteiinijuomia, jotkut ovat tosi kuvottavia, mutta esim. ne yhdet "vanhan ajan cokispullon" muotoisessa eli vähän kurvikkaassa muovipullossa olevat maistuvat mielestäni jopa tosi hyviltä (pillimehumalleja kannattaa välttää). Sitten on tietysti kaiken maailman rahkoja jne, jos ne ovat sokerittomia niin nekin ovat vähähiilihydraattisia. Ei noilla verensokeriarvoilla pitäisi kyllä verensokeri olla ongelmana, mutta proteiinijuoma on kyllä ihan kätevä jääkaapissa muutenkin, jos ei jaksa mitään laittaa ja tuntuu ettei jaksa pureskellakaan. En osaa sanoa, miksi kortisoni laskisi sokereita eikä nostaisi.

TSH kannattaa otattaa aamukahdeksalta, vähän myöhemminkin se alkaa jo laskea.

CFS ja lisämunuaisen vajaatoiminta eivät nosta yleensä tulehdusarvoja. CFS:ään ennemminkin liittyy esim. hyvin alhainen lasko.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]