Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 02:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS vai krooninen poskiontelontulehdus/homealtistus?
PostPosted: Sun Sep 18, 2016 11:01 

Moikka,

Mietin, kuinkakohan monen tarinalta tämä kuulostaa ja voisiko täsmätä?

Altistuin homeelle 1,5 vuotta Suomessa toimistossani. Sitten lähdin vaihtoon Hongkongiin, ja altistuin siellä uudelleen hyvin pahasti.

Tätä edelsi erittäin suuri stressisyksy ilman lomaa tai oikein hetkeäkään vapaa-aikaa.

Ensin jouduin todella pahaan aivosumuun ilmeisesti liittyen homeisiin. En lopulta osannut edes shampoopulloa käyttää. Kun pääsin hometilasta ulos, parannuin, sumu katosi. Se kesti ensimmäisellä kerralla kolme viikkoa.

Toisella kerralla olin vahtimassa kaverin taloa viikonlopun, ja aivosumu tapahtui lähes oiti siellä. Jälleen kun lähdin, se parani.

Oli hetken parempi kausi, juoksin hyvin paljon. Muistan yhtenä iltana juosseeni ennätykseni, ja otin kuvankin juoksumaton mittarista. Samalla tuntui että yliopistoni kuntosalin ilmastointilaitteesta puhalsi jotain epäpuhdasta keuhkoini. Tuli flussa, joka ei lähtenyt millään, paha yskä. Kävin yliopiston lääkäreillä, ja ne tarjosivat paljon erilaisia antibioottikuureja. Yskä ei vain oikein lähtenyt. Henkeä ahdisti ja tuntui että happi loppui.

Kun tulin Suomeen, lääkäri kertoi että mulla oli silmä-, korva-, ja poskiontelontulehdukset ja todennäköisesti astma. Aloin käyttämään astmalääkkeitä, ja ne auttoivat.

Alkoi kuumeilu, joka oli jatkuvaa koko kesän. Syksyllä löydettiin juurihoidetuista hampaista infektio, joiden poistaminen auttoi, ja ei ollut kuukauteen tulehdusta tai lämpöä.

Sitten marraskuussa 2015 oli kova fyysinen ja henkinen rasitus kerralla, ja sen jälkeen ei lämmötöntä aikaa ole ollut. On hoidettu jatkuvilla antibiootti- ja kortisonikuureilla jatkuvia poskiontelontulehdsia, ja olen sinnitellyt pitkää työpäivää kofeiinilla ja jossain vaiheessa kortisonilla.

Nyt tulin Suomeen, ja kävin poskionteloleikkauksessa. SAmalla luovuin kofeiinista ja kortisonista. Yhtäkkiä en ole jaksanut enää lainkaan. En jaksa työpäivää läpi päiväunitta millään. Viikonloppu menee nukkuessa. Lämpö ei ole laskenut pian 8 kk:teen.

Aivosumu on palannut nyt ensimmäisen 3 vkoa kestäneen jälkeen kerran kahdeksi päiväksi, kerran viikoksi ja kerran 2 kk:ksi. Kaikki ovat liittyneet henkisesti tai fyysisesti tai molempia kuluttavaan tilanteeseen.

Tutun kuuloinen tarina?

Profile  

Post subject: Re: CFS vai krooninen poskiontelontulehdus/homealtistus?
PostPosted: Sun Oct 02, 2016 12:24 

Homealtistus selittää kyllä infektiokierteen mutta kuumeilu kuulostaa minun kokemuksiini nähden oudolta, jos infektiot on hoidettu.

Itselläni on samankaltainen kokemus infektiokierteestä homeiden vuoksi. Olin pari vuotta lähes tauotta antibiotti- ja kortisonikuureilla.

Jos sinulla on edelleen poskiontelotulehdus, se voi selittää kuumeen.

Poskiontelotulehduskierre aiheutti ainakin minulle kyllä myös aivosumua ja hyvin voimakasta väsymystä. Monen vuoden jatkuva infektiokierre voi myös romahduttaa kunnon aivan totaalisesti ja saatat tarvita pitkän sairasloman.

Kuulostaa pahasti sisäilmasairaudelta. Homesairaus voi käsittääkseni johtaa CFS:ään mutta toisaalta esimerkiksi minä olen parantunut homeväsymyksestä, kun olen saanut nyt yli 5 vuotta olla täysin homeettomissa tiloissa. Tosin se on vaatinut pitkän sairasloman, kuntotustukijaksoja ja sen, että teen nykyään töitä lähinnä kotona.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 04, 2016 12:53 

Hei,

Kiitos vastauksestasi! Menikö sulla kauankin siitä kun altistus loppui, että sait itsesi kuntoon? Mä olen nyt ollut Suomessa kolmisen kuukautta, ja olo on vain vähän parempi. Itsestä tuntuu että varmaan tää on vuosien homma. Oon nyt vuoden loppuun iisisti ja teen kotoa hommia lähinnä, joten se kyllä auttaa.

Infektioita on vielä/taas, joten taas antibioottikuurilla.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 11, 2016 01:36 

Mulla meni yli vuosi siihen, että homeoireet alkoivat kunnolla helpottaa. Vasta noin 3 vuoden kohdilla olen alkanut sietää lyhyitä oleskeluja homeisissa tiloissa sairastumatta. Ennen sitä esim. sairaalavisiitti aiheutti automaattisesti poskiontelotulehduksen. Nyt voin jo käydä samassa sairaalassa tunnin vastaanotolla sairastumatta mihikään infektioon.

Hyvä kun saat nyt työskennellä kotoa käsin.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 11, 2016 01:41 

Suuret annokset maitohappobakteeeita ovat auttaneet toipumistani. Olen käyttänyt vahvoja valmisteita, 20-50 miljardia yksikköä CFU per päivä. Näitä vahvoja valmisteita ei Suomesta saa. Tilaan Briteistä tai iherbistä.

Enganninkielisissä valmisteissa vahvuus on merkitty 20 billion CFU tms.

Minulle vahvuus on olennaisempi tekijä kuin käytetty bakteerikanta. Joillekin kanta on tärkeämpi.

Profile  

PostPosted: Tue Oct 11, 2016 03:50 

Maitohappobakteereista olen tykästynyt tähän, vaikka tyyristä on: http://www.iherb.com/Renew-Life-Ultimat ... Caps/64470.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]