Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 11:46

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Olisiko oireeni CFS ?
PostPosted: Wed Sep 28, 2016 12:16 

Hei! Olen 41-v. nainen. Silmiini sattui artikkeli kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja huomasin tutkiessani asiaa, että minulla on paljon siihen viittaavia oireita:
-fibromyalgia, yliliikkuvat nivelet, näköhäiriöt, nokkosihottumaa, flunssainen/kuumeinen olo,kuumeilua välillä iltasella, sydämen tykytystä, kurkkukipu, kylmä, lihasheikkous, aivosumu, kipua maksan kohdalla, imusolmukkeet kipeät ja turvonneet (kaulassa ja kainalossa), muistihäiriöt, huono uni ja vaikeuksia nukahtaa, jatkuva pissahätä, päänsärkyjä, yskää (mykoplasma sairastettu noin 4 vuotta sitten). Tästä en tiedä liittyykö tähän sairauteen mutta minulla on myös ultralla todettu vesikystia munuaisissa, maksassa, kilpirauhasessa ja munasarjoissa. Myös tenniskyynerpää josta oikean käden kaksi sormea lähes tunnottomat.

Minua on tutkittu lähinnä terveyskeskuksessa ja reumalääkärillä joka antoi tuon fibro-diagnoosin. On poissuljettu mm. borrelioosi, hiv, ms-tauti ja imusolmukesyöpä. Verikokeissa ei mitään poikkeavaa eikä kilpirauhaskokeissa. Kerran oli kortisoli lukemissa 800 joka sitten laski kun annettiin jokin lääke. (En nyt muista mikä kun siitä on useampi vuosi aikaa). Ja plastocystis hominis- niminen loinen löydettiin joka hoidettiin antibiooteilla.

Iltakuumeiluihin ja flunssaiseen oloon tk-lääkäri meinasi vaihdevuosia.

Mistähän ihmeestä saisin diagnoosin vaivoilleni kun tk-lääkäreiden asenne minuun on, että olen luulosairas ja ravaan lääkärissä paremman tekemisen puutteessa (eihän neljän lapsen työssäkäyvällä äireellä muuta tekemistä olekaan..). Minulle on sanottu: "johan sua on paljon tutkittu".

Kuulostaisiko oireeni krooniselta väsymysoireyhtymältä?

Ja vielä noista koetuloksista: omakantaan ei näköjään ole merkitty toiselta paikkakunnalta koetuloksia ja ainoat kilpirauhasarvot löysin parin vuoden takaa TSH 0,82 ja T4-V 16,5 . Lasko 5

Profile  

Post subject: Re: Olisiko oireeni CFS ?
PostPosted: Sun Oct 02, 2016 12:33 

Jos sinulla on nokkosihottumaa, tarvitsisit lähetteen ihotautilääkärile tai allergologille. Kuulostaa urtikarialta, johon tarvitsisit isot annokset antihistamiineja. Urtikariaan voi liittyä myös lämpöilyä ja monenlaisia yleisoireita, mm. aivosumua. Kannattaa tsekata tämän foorumin ketju MCAS ja histamiini (löytyy hakutoiminnolla).

Lisäksi fibromyalgiasi selittää osan oireista.

Jättäisin myös gluteeniviljat pois jos et ole vielä sitä tehnyt.

Eihän sinulla ole Essure-sterilisaatiota tai kierukkaa? Tuo tuli mieleeni siitä, että sinulla on noin paljon kystia. Jos on, suosittelen lukemaan täältä ketjun CFS ja ehkäisy (Essure). Essuresta on ehdottomasti syytä hankkiutua eroon. Itse sain fibro-diagnoosin Essuren aikana, ja oireeni katosivat kuin taikaiskusta, kun Essure poistettiin, eli minulla ei todellakaan ole fibroa.

Sisäilmaongelmat on myös syytä sulkea pois.

Kyllä moni oireesi sopii myös CFS:ään mutta minä en ole paras henkilö neuvomaan siinä.

Diagnoosia CFS:ään ei julkiselta varmaan ihan helposti saa.

Profile  

Post subject: Re: Olisiko oireeni CFS ?
PostPosted: Mon Oct 03, 2016 12:12 

Kiitos vastauksesta.

Olen ollut ihotautilääkärillä ja hän ei noihin nokkosrokkoihin osannut mitään sanoa.Kylmäurtikariaa myös testattiin mutta en käteen saanut jäänpalasta ihottumaa.Tutki myös kasvoissani poskiluun kohdalla olevaa punaista laikkua (joka ei mene välillä pois niinkuin nokkosihottuma) ja jonka kohdalla myös poskiluu on kipeä ja kosketusarka. Niihin aikoihin tutkittiin myös astmaa ja sarkoidoosia.

Ei ole kierukkaa eikä mitään ehkäisyä minulla.

Ja sisäilmaongelmat: tällä hetkellä en asu hometalossa mutta joskus noin 10 v. sitten asuin n. 6 kk. Silloin ei ollut mitään oireita eikä fibrokipuja , siitä meni noin 3 vuotta kun alkoivat. Muuten olen kyllä kaikenlaisia myrkkyjä hengitellyt mm. aluminioksidia, asbestia, titaanipölyä...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]