Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 01:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Krooninen väsymysoireyhtymä, liikunta ja lepo
PostPosted: Fri Nov 04, 2016 02:24 

Enpä osaa itsekään pahemmin vertailla, mutta omissa raporteissani oli niin, että:

Vuorokaudessa tuli palautumista olla vähintään 30 % (paras tilanne, kohtalainen on 20-29 %), josta kertoo tuo ensimmäinen lukema.

Palautumista eli sykevälivaihelun tuli olla vähintään 31 ms (paras tilanne, kohtalainen on 16-30 ms), joka oli siis tuo jälkimmäinen lukema.

21 % 24 ms
24 % 24 ms
35 % 34 ms
33 % 36 ms
33 % 36 ms
27 % 31 ms
25 % 31 ms

Viikon aikana sain tehtäväksi tehdä erilaisia liikuntaharjoitteita ja esim. tuon ensimmäisen kohdalla tein cooperin testin juosten klo 18:30 ja sen jälkeen palauttava uni alkoi vasta noin klo 02 yöllä. Elikkä erittäin rasittava liikunta siirsi palautumista monella tunnilla, vaikka olin mennyt nukkumaan klo 22:00.

Tässä testissä tosiaankin tein jonkinlaista liikuntaa ja myös rentoutusharjoituksia päivittän. Ja ainakin tämän tuloksen mukaan voimavarani olivat hyvällä tasolla eli palautumista oli melkein riittävästi joka päivä, vaikka en päässytkään joka päivä ihan ihannetasolle.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 04, 2016 03:32 

Taina_Turusta, urheilijat suosivat tuota ylipainehappihoitoa. Jos kokeilisit sitä ja lähtisit siitä eteenpäin? On tyyristä, mutta itse olen kokenut parhaaksi hoitomuodoksi lääkkeiden ja lisäravinteiden jälkeen. Minulla HRV-testin tulokset normalisoituivat sillä ja vagusstimulaattorilla. (Sinulle ei muuten ole tehty tuota samaa HRV-testiä kuin minulle enkä osaa sanoa onko tuo sinun testi ylipäätänsä HRV-testi.)

Profile  

PostPosted: Fri Nov 04, 2016 08:46 

Ankufi wrote:
Taina_Turusta, urheilijat suosivat tuota ylipainehappihoitoa. Jos kokeilisit sitä ja lähtisit siitä eteenpäin? On tyyristä, mutta itse olen kokenut parhaaksi hoitomuodoksi lääkkeiden ja lisäravinteiden jälkeen. Minulla HRV-testin tulokset normalisoituivat sillä ja vagusstimulaattorilla. (Sinulle ei muuten ole tehty tuota samaa HRV-testiä kuin minulle enkä osaa sanoa onko tuo sinun testi ylipäätänsä HRV-testi.)

Pitää vähän tutustua ja kysellä hoidosta ja hoitojen määristä.

Tuo monitori, jota kannoin mukanani viikon oli juuri tuo HRV eli hear rate variation -testiaparaatti ja kun sykevälivaihtelu kasvaa, niin silloin ihminen palautuu ja on hyvässä kunnossa ja toisin päin ja samoin nuo mittausarvot eli RMSSD (root mean square of successive differences = sykevälien keskimääräinen vaihtelu) kertoo juuri tuon palautumisen voimakkuuden, suureena ms (R-R-intervalli), joka minulla oli melko hyvällä mallilla kuitenkin.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 08, 2016 11:16 

Ankufi wrote:

Kyllä valitettavasti happihoto on meikäläiselle liian kallis "harrastus" enkä oikeasti ole saanut dignoosia, että olisi väsymysoireyhtymästä lopullisesti edes kyse ja sykevälivaihtelut ovat kuitenkin luokkaa normaali.

20-30 hoitokertaa á 160 € taitaa olla aika monen muunkin tavoittamattomissa...

Profile  

PostPosted: Wed Jan 18, 2017 03:06 

Laitoinkin tuossa viime vuoden lopulla viestiä tuonne lisäravinteet-ketjuun, kun ihmettelin voimatasojen hurjaa kasvua ja myös palautumisen normalisoitumista. Silloin oli käytössä ollut kreatiini kuukauden ajan, mutta taitaa olla niin, että haukuin (tai siis kehuin) väärää puuta.

Sain pahojen muistihäiriöiden takia tammikuussa 2013 käyttööni unilääkkeen (doksepiini) ja olen käyttänyt sitä joka ilta marraskuun 2016 alkuun saakka. Sinä aikana unen tarpeeni on lisääntynyt 8 h => 10 h ja päiväväsymys on välillä ollut "tappava".

Alussa kun oli TYKS:ssä astmaepäilyn takia tutkimuksissa, pidettiin väsymystä juurikin astman oireena eli kun nukun huonosti, luultavimmin ilma ei kulje kunnolla, heräilen yöllä ja sen takia olen päivällä väsynyt. Tähän sainkin sitten avuksi kortisonin tablettina, Prednisolon, jota tavallisesti käytin 40 mg 1-2 viikkoa ja olotila yleensä koheni joksikin aikaa, kunnes väsymys peitti taas kaiken alleen. No astmaa ei ollut ja kortisonikin jäi. Samanlaista totaaliväsymystä esiintyi kyllä edelleen, mutta yleensä se meni itsellään ohitse muutamassa päivässä.

Nyt marraskuun 2016 alussa olin lopen kyllästynyt ihan kaikkeen ja jätin myös unilääkkeen kokonaan pois (ongelmana ei ole ollut nukahtaminen, vaan yölliset heräämiset) ja nyt reilu kaksi kuukautta ilman unilääkettä ja maailma on alkanut selvästikin kirkastua.

Äkillisen lopettamisen seurauksena sain todella pahoja vierotusoireita; piikiltä tuntuvaa päänsärkyä silmien takana ja ohimoissa, paniikkimaisia heräämisiä ahdistuskohtauksiin useita kertoja yön aikana, nukahtamisvaikeuksia ja painajaisia, joihin herään sydän hakkaen.

Olen varmaan tuhat kertaa meinannut aloittaa unilääkkeen uudestaan, mutta nyt viimeiset 3 viikkoa ovat menneet jo voiton puolella ja olen todella iloinen, että nyt ainakin nuo pahimmat vierotusoireet saattavat olla takana päin. Onneksi minulla oli tukena apteekkimme farmaseutti, joka oli erikoistunut juuri näihin unilääkelopetusongelmiin ja Aku Kopakkalan kirja masennuksesta ja masennuslääkkeistä irti pyristelevien oireista, sillä sitähän tuo doksepiinikin on, masennuslääke.

Nyt nukkuminen on jo alkanut normalisoitumaan, unen tarve on näinkin pian hiukan laskenut ja olen alkanut näkemään unia ja myös muistamaan niitä, kuten ennen koko tätä episodia. Olen myös päivisin ollut virkeämpi ja ajatus on juossut kirkkaammin, entisen sumun sijaan.

Voi olla, että sen takia myös lihaskuntoharjoittelu on alkanut tuottamaan tulosta ja ehkä minulla ei ole väsymysoireyhtymää, tai ehkä minulla on ihan jotain muuta. Tiedä häntä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]