Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 05:14

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Ahdistus, eds vai cfs?
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 11:20 

Olen 32 -vuotias nainen ja tällä hetkellä sairaslomalla ahdistuneisuusdiagnoosilla. Oireilun alkoi reilu vuosi sitten stressaavan elämäntilanteen yhteydessä. Palasin vaativaan työhön lapsen ollessa vuoden ikäinen. Reilut pari viikkoa töiden aloituksesta sain ensimmäisen paniikkikohtauksen. Kohtauksia ja kovaa väsymystä lukuunottamatta aluksi ei ollut muita oireita, paitsi että rytmihäiriöitä eli lisälyöntejä tuli enenevässä määrin. Energia riitti juuri ja juuri töihin, töiden jälkeen aina sumea ja uupunut olo. Kunnes sitten joulukuun alussa romahdin. Sain aivan järkyttävät rytmihäiriöt ja lihasnykäyksiä ja tärinää pitkin kroppaa. Jaksoin olla aina muutaman tunnin ylhäällä ja sitten pakkolepoa. En ole edelleenkään työkykyinen, pienikin stressi laukaisee erilaisia somaattisia oireita.

Seuraavat oireet ovat olleet vuoden aikana vallitsevia:
-päänsärkyä useasti viikossa
-lisälyöntejä joka päivä, stressi lisää
-minulla on todella yliliikkuvat nivelet, hypermobiliteettitestistä sain täydet pisteet kun tein itse
-vapinaa ja tärinää sekä lihasnykäyksiä
-kylmät kädet ja jalat, toimistolla aina takki päällä
-toistuvat flunssat, vähintään 2 kk välein
-nivelsärkyjä, noin viikon jaksoissa keskimäärin
-vaikeuksia nukahtaa riittävän aikaisin (=ennen klo 12). Pienikin stressi vie unet
-hartiasärkyä
-kuivat silmät ja iho
-allergioita
-äidilläni on sjögrenin syndrooma, tähän kuvaukseen omat oireeni eivät kuitenkaan täysin istu

Ennen ahdistuksen alkua saatoin asua sisäilmaongelmaisessa asunnossa vuoden ajan. En kuitenkaan oireillut muuten kuin flunssilla, joita edelleen tulee todella usein, tosin lapsellani on myös ja häneltä tarttuu. Mulla väsymys kuitenkin helpottaa jos saan nukuttua vähintään 8-9 h, siksi cfs ei liene kyseessä? Kilpirauhasarvoni olivat ok.
Ennen kuntoni romahdusta sain influenssarokotteen, en tiedä voisiko sillä olla jotain tekemistä.
Olisiko kellään ajatusta, mihin nämä oireet viittaavat ja miten niitä kannattaisi tutkia?

Profile  

Post subject: Re: Ahdistus, eds vai cfs?
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 04:54 

En itse lähde arvuuttelemaan, mutta vastauksien nopeuttamista ajatellen:

Mitkä siis ovat kilppari arvosi?

Profile  

PostPosted: Thu Mar 02, 2017 05:25 

Tähän voisi vastata sivukaupalla, siihen minulla ei riitä voimia. Yritän vastata tiivistetysti, mistä voi helposti tulla vähän töksäyttelevä fiilis, pahoittelen.

Lienet tietoinen, että EDS lisää hyvin voimakkaasti ahdistuksen riskiä? Syynä on sympaattinen hermosto. (Lötköt verisuonet = alhainen verenpaine -> kroppa puskee lisää adrenaliinia yms, jotta verenpaine pysyisi ylhäällä.) Itselläni vaikea paniikkihäiriö oli yksi ensimmäisiä CFS-oireita, mutta parani onneksi täysin jo kauan sitten.

Oireesi sopisivat, yliliikkuvuutta lukuunottamatta, myös lisämunuaisen vajaatoimintaan, hartiasärkyä myöten. Sitä voi "kotitestata" ottamalla aamulla murun Kyypakkauksen tablettia, tästä on jo keskusteltu paljon. Myös kilpirauhasen vajaatoimintaan sopisi moni, siinähän ei kerro vielä mitään jos "arvot ovat OK", koska viitearvot ovat pielessä.

Päänsärky voi johtua myofaskiaalisista triggerpisteistä, jotka voivat johtua niskasta, hartioista tai suusta, esim. narskuttelu, purentaongelmat tai hampaiden pureminen yhteen. Tämä voi aiheuttaa jopa migreeniä, ei pelkästään jännityspäänsärkyä. Hyvä hammaslääkäri voi auttaa, jos vika on suussa, eikä sitä välttämättä tiedä itse. Suomalaiset hammaslääkärit eivät koskaan sanoneet mitään purennastani ja vasta muutettuani Hollantiin sain lähes kolmikymppisenä kuulla sen olevan aivan kamala. Ns. trainer eli hammassuoja on auttanut selvästi vähentämään päänsärkyjäni.

Q10 voi auttaa sydänoireisiin. Magnesiumia suosittelen myös lämpimästi, ei-oksidina, niin paljon kuin vatsa sietää.

CFS:n oireisiin lasketaan virkistämätön uni. Se ei kuitenkaan tarkoita, että uni tai lepo eivät voisi yhtään helpottaa oloa. Kyllä monelle meistä tulee parempi olo jos saa nukuttua kunnolla ja unenpuute voi sotkea voinnin ihan täysin. Kuvauksesi ei kerro, kuinka lähelle pääset väsymyksen suhteen jos nukut mielestäsi niin hyvin kuin pystyt.

Influenssarokote voi ilmeisesti joskus laukaista CFS:n. Toisaalta Suomessa sairastuu vuodessa satoja ihmisiä CFS:ään, ja heistä vähintään kymmenet ovat tilastollisesti ottaneet rokotteen, vaikka se ei liittyisi sairastumiseen mitenkään. Jos sairaus ei ole alkanut viikon sisällä rokotteesta, se ei luultavasti johdu sitä (ja tosiaan vaikka olisi, tilastollisesti yhteys voi olla sattumaakin).

Jos suvussa on mitään EDS-tyyppistä oireilua, luulisi sinun voivan saada EDS-diagnoosin esim. Harri Hämäläiseltä tai Seppo Villaselta, mikä helpottaisi sairausetuuksien saamista ja fyysisten oireiden vakavasti ottamista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Mar 02, 2017 09:24 

Kilpirauhasarvoissa T4-V oli 14,89 ja TSh 1,13.

Sikäli tuo EDS voisi olla mahdollinen kun on yliliikkuvat nivelet. Mutta ne eivät ole koskaan menneet sijoiltaan ja olen harrastanut telinevoimistelua maajoukkuetasolla, mitään erityisiä vammoja ei ollut. Ihoni ei myöskään ole venyvä. Toisaalta minulla on verenvuototaipumusta. Lapsena nielu- ja kitarisaleikkauksen jälkeen poikkeuksellista verenvuotoa. Raskausaikana hyytymistekijöissä havaittiin jotakin häikkää, mutta kuulemma ei pitänyt vaikuttaa synnytyksessä. Kuitenkin verenhukka oli noin 3 litraa ja vaikeat repeämät.
Väsymyksestä siis lepo auttaa siten, että vapaapäivinä olen täysin toimintakykyinen. En koe silloin suurempaa uupumusta, jos aktiviteettia ei ole liikaa. Töissäkäynti vie kaiken energiani, ja lapsen hoitaminen töiden jälkeen tuntuu aivan ylivoimaiselta. Mitä väsyneempi olen, sitä enemmän myös rytmihäiriöitä. Yksikin huonosti nukuttu yö kaataa kaiken, en pysty silloin töissäkään tekemään juuri mitään. Töissä minulla on oma huone, jossa voin olla rauhassa silmät kiinni välillä. En varmastikaan olisi jaksanut niinkään pitkään esim. avokonttorissa.
Suvussani äidillä on yliliikkuvuutta ja Sjögrenin syndrooma, muilla ainoastaan nivelrikkoa.
Oikeastaan olen ollut väsynyt jo kymmenen vuotta, siten että se on rajoittanut toimintakykyä. Se alkoi pääsykoestressistä. Muut oireet tulivat kuvaan kuitenkin vasta kun palasin äitiyslomalta töihin. Tällä hetkellä vallitsevat nuo päivittäiset muljahtelut, nykimiset sekä tärinä stressaavissa tilanteissa. Stressaava tilanne voi olla vaikka kaupassa käynti. En koe näissä tilanteissa ahdistusta enkä paniikkia, kroppa vaan reagoi ihan kaikkeen ihan liikaa.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 02, 2017 09:31 

Ja verenpaine minulla on tosiaan melko alhainen, noin 100/60 lukemia näyttää. Raskausaikana paineet ja syke laskivat vielä tästäkin.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 02, 2017 09:52 

EDS ei vaadi nivelten sijoiltaan menoja tai venyvää ihoa. Aika harvalla taitaa olla venyvä iho.

Joillain CFS-potilailla sairaus on sen verran lievä (siis CFS:n spektrissä, toki se voi silti haitata elämää valtavasti), että he voivat olla hyvin vähäoireisia, jos rasitusta on riittävän vähän. Tosin vähän epäilen, että moni kuvittelee voivansa paremmin kuin todellisuudessa voi, kun ei enää muista millaista on normaali olo...

Yleensä tosin CFS:ssä uupumus on pidempikestoista rasituksen jälkeen. Ts. saan viestisäsi sellaisen kuvan kuvan, että (olettaen että teet/tekisit normaalia työviikkoa) olosi olisi kamala ma-pe, varmaankin paheten loppuviikkoa kohden, mutta la-su olisi normaali. CFS-potilaalla varmaan yleensä ainakin lauantai menisi vielä toipuessa, sunnuntai voisi olla hyvä ja maanantai voisi olla vielä okei, kun rasitus ei olisi vielä "kumuloitunut" ja edellinen päivä olisi ollut lepoa.

Minusta kannattaisi yrittää saada EDS:n diagnoosi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Mar 02, 2017 10:53 

Kyllä oireeni voisivat viitata noilla perusteilla lievään CFS:ään. Juuri noin oloni on mennyt, että loppuviikkoa kohden olo on pahentunut asteittain, ja viikonloppu on sitten ollut hyvä, kun on saanut nukuttua pidempään. Työterveyslääkärini ottikin CFS:n mahdollisuuden ilmoille tämän viikon tapaamisessa. Jotenkin olen aina pistänyt väsymyksen "aikuisuuden" ja stressin piikkiin, mutta totta on, että minun on 22-vuotiaasta lähtien ollut suuria vaikeuksia selvitä työelämästä tämän uupuneisuuden johdosta. Ei minulla esim. lukioaikoina vielä ollut koskaan väsynyt olo, selkeä alkupiste tällä on. Tähän asti olen vaan pystynyt sinnittelemään, nyt en näemmä enää pysty näiden uusien lisäoireiden johdosta :(
Varaan ajan jommallekummalle suosittelemallesi lääkärille, josko asiat lähtisivät siitä selkenemään.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 03, 2017 02:04 

Tuo äidin "Sjögren" antaa kyllä aihetta tutkia kilpirauhanen kunnolla.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 03, 2017 02:39 

Hei Sielulintu, mitä tarkoitat tarkemmilla kilpirauhasen tutkimuksilla? Itse epäilin aluksi ongelmia kilppareissa, mutta nuo arvot on otettu monta kertaa ja aina olleet hyviä. Lapsena ja alle 20 -vuotiaana minulla oli voimakasta hiustenlähtöä mikä olisi voinut viitata kilppariongelmiin, mutta tämän jälkeen ei ole ollut niitä ongelmia.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 04, 2017 11:56 

Minulla oli monta vuotta diagnoosi sjögren. Se oli väärä. Nyt on todettu että kilpparissa vikaa. Ja nämä viat ei näkyneet julkisella ollenkaan.
Minulla tsh oli välillä 3 ja sitten välillä alempi.
T4v taas rajoilla 9. Minulla otettiin arvoja varmaan 12-vuotta eikä niissä näkynyt mitään kun lääkäri ei kuunnellut oireita ollenkaan.
Jos yrität saada apua julkiselta niin turha homma.
Kyllä raunaudin oiretta ja reuma diagnooseja jaellaan mutta hormoonitoiminta jää kokonaan tutkimatta.
Minulle ei nähtävästi sovi thyroksiini ja nyt olen pelkällä Liolla kun on muuntumisongelmaa.
Ruoka-allegiat lähti kyllä thyroksiinilla.

Sinulla nuo arvot ovat kai ok. Lähtisin kuitenkin tutkimaan enemmän jos olot ei ole kohdillaan.
Ehkä kilpirauhas vasta-aineet olisi hyvä katsoa?
Joitain immuniteetti tutkimuksiakin voisi tehdä.
Miten ruokahalu ja syömiset?
Reumafaktori ja Sjögren vasta-aineet.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:01 

Äidilläni voisi olla tuo sama kilpparijuttu kuin sinulla, samalla tavalla arvot välillä juuri ja juuri viitteillä, mutta lääkitystä ei koskaan ole aloitettu.
En ole julkisella käynyt, ja jotenkin en jaksaisi sitä kautta lähteäkään ruinaamaan testejä.
Ruokahalu minulla on ihan hyvä ja hoikemmanpuoleinen olen, mitään vatsaongelmia ei myöskään ole.
Joku minulla kuitenkin on, mutta mikä. Minun piti palata töihin ensi viikon alussa, mutta työkykyneuvottelu vei kunnon ihan pohjalle. Toivuin siitä monta päivää päänsärkyineen ja lihasnykimiseen, stressinsietokykyni on täysi nolla. En kuitenkaan nyt tunne olevani ahdistunut enkä masentunut, kroppa reagoi vaan kaikkeen ihan käsittämättömällä tavalla :(

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 04:48 

Katselin vielä tarkemmin verikokeiden tuloksia, ja huomasin että B-lasko ollut viime joulukuussa vain 2, kuten myös 2016 alussa. Kuitenkin 2014 alussa arvo on ollut 7. Tämä viitannee cfs:n mahdollisuuteen, vai voiko laskon muutokselle olla jotain muuta järkevää syytä?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 05:37 

Minulla oli melko samanlainen tilanne kuin sinulla. Oireet hyvin samanlaiset ja uupumuksen kehittyminenkin meni suunnilleen samalla tavalla. Olen tosin sinua huomattavasti vanhempi, 40-vuotias.

Tässä minun polkuni, jos löytyisi sinulle jotain apuja:

Minulla oireiden taustalla oli monta tekijää: lievä EDS (diagnoosini on kylläkin HMS), syöttösolutauti MCAS (tosin diagnoosilla krooninen urtikaria), kilpirauhasen vajaatoiminta, ortostaattinen hypotensio joka liiittyy MCAS:ään, lievää lisämunuaisongelmaa sekä viimeisenä niittinä Essure. En tiedä, voiko muu metallialtistus kehossa tehdä samantyyppisiä oireita kuin Essure tekee.

Tilani alkoi parantua syöttösolulääkkeillä (täältä löytyy ketju aiheesta: viewtopic.php?f=16&t=1701 ). Radikaali parantuminen alkoi vasta, kun sain Essuren pois. Lisäksi hoidan OH:ta eli "verenpaineen tipahtelua" nikotiinipurkalla (aiheesta ketju täällä: viewtopic.php?f=3&t=1933). Kilpirauhasen vajaatoimintaan minulla on lääkitys ja lisämunuiaisia hoidin pienellä hydrokortisoniannoksella, jonka funktionaalinen lääkäri määräsi (5 mg kolmena päivänä viikossa).

Ilmeisesti EDS:stä johtuen minulla on myös liian pienet keuhkot. Sille ongelmalle ei ole tehty mitään. Astmalääkkeitä siihen sain mutta niistä ei ole ollut apua joten jätin ne pois.

CFS:ää minulla ei ole todettu vaikka sitäkin mahdollisuutta tutkittiin.

Olen kuntoutunut vuodepotilaasta suunnilleen toimintakykyiseksi (osa-aikatöitä), mutta siihen on mennyt 5 vuotta.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 05:40 

Magnesium, C- ja D-vitamiinit ovat minulle ihan olennaisia.

Minulla oli tuollaista lihasten nykimistä, velttoa oloa jne., kun kortisolit olivat liian matalalla. Tähän auttoi hydrokortisonihoito. Enää en sitä käytä, otan ainoastaan ns. stressiannosta tarvittaessa. Kortisonista esim. täällä: viewtopic.php?f=13&t=87&hilit=kyypakkaus

Profile  

PostPosted: Sun Mar 05, 2017 06:38 

Hei Potilas, kiitos vastauksestasi.
En ole koskaan kuullut tuosta MCAS:stä. Luin siitä äsken yhden artikkelin, ja siinä oli paljon yhtymäkohtia oireistooni: mulla on atooppinen iho ja paljon allergioita, ei kuitenkaan astmaa. Mulla on myös uni-valverytmin häiriöitä, nukkuisin mieluummin aamulla ja aamu-uni virkistää minua parhaiten.
Miten tähän tautiin saa diagnoosin? Varasin ajan Seppo Villaselle eds:n selvittämiseen, ja ajattelin tilata netin kautta vuorokausikortisolin.
Oliko sullakin oireena lisälyöntejä? Itse en ole vielä vuodepotilaaksi joutunut kuin hetkellisesti tuon romahduksen yhteydessä. Nyt jaksan päivän ilman huileja kunhan en tee mitään henkisesti rasittavaa. Lapsen kanssa oleminen ja kotityöt sekä kevyt liikunta ei pahenna oloani.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]